نسیم نوشت:

معاون علمی و فناوری رئیس‌‌جمهور گفت: در حال حاضر، بیشترین تعداد بیکاران جامعه مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. دانشگاه‌ها باید یاد بگیرند که با فروش محصولات دانش‌‌بنیان، درآمدزایی کنند.

سورنا ستاری در جمع اساتید، دانشگاهیان و مسئولان شهر همدان گفت: اقدامات معاونت علمی و فناوری در زمان حال اندکی با دوره‌های گذشته متفاوت است. ما از پژوهش‌هایی حمایت می‌کنیم که مشکلات جامعه را حل کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بدنبال اهداف اشتغال‌زایی هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین تعداد بیکاران مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است چرا که تا به حال نتوانسته‌ایم بستر کاری مناسبی را برای آن‌ها فراهم کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان حلقه و نهاد واسط میان صنعت و دانشگاه معرفی شده‌اند و روش‌های غلط گذشته در دانشگاه‌ها باید فراموش شود. اینکه فکر کنیم با گذاشتن یک دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها مشکل حل خواهد شد، اشتباه است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور اضافه کرد: به نهادهای واسط برای ارتباط صنعت و دانشگاه احتیاج داریم و ما از این نهادها حمایت می‌کنیم. اتفاقات زیادی باید در بدنه اقتصاد کشور رخ دهد تا این بدنه متحول شود اما این موضوع به راحتی به وقوع نمی‌پیوندد، زیرا کشور ما تا به حال با فروش نفت خام امور خود را می‌گذرانده و از سایر پتانسیل‌ها غافل بوده است.

ستاری گفت: دانشگاه‌ها باید یاد بگیرند تا بتوانند از محل فروش محصولات دانش‌بنیان درآمدزایی کنند و رویه‌های گذشته را فراموش کنند و تنها به دنبال بودجه‌های دولتی نباشند.

وی افزود: همچنین باید این تفکر بوجود آید که پژوهش درآمدزاست و منبع هزینه نیست. نظام بانکی، گمرک و بسیاری از رویه‌های اداری ما باید تغییر کند و برندها باید شکل بگیرند البته ما در ابتدای راه این تحولات هستیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان داشت: مشکل اساسی ما در مسیر اقتصاد دانش بنیان فرهنگ است و این مشکل باید اصلاح شود و فرهنگ جدید شکل گیرد، کشوری که تنها به فکر فروش نفت باشد به تولید توجه نمی‌کند.

ستاری اضافه کرد: در زمینه دانش تا اندازه‌ای پیش داشته‌ایم اما در این راستا کار تجاری نکرده‌ایم. اما خوشبختانه اتفاقات خوبی در چند ماه اخیر افتاده است، صندوق نوآوری و شکوفایی فعال‌تر شده و قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که از مترقی‌ترین قوانین کشور به حساب می‌آید در حال اجراست؛ همچنین برای اولین بار معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دانش بنیان اعمال می‌شود.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    23 1
    هر وفت افراد واقعا باسواد هیات علمی دانشگاه ها شوند این مشکلات نیز حل می شوند. با هیات علمی کردن دوستان و آشنایان مشکلی حل نمیشود
  • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    28 0
    خوب معلومه بيكار ميشن ديگه . وقتي دانشگاه ازاد توي هر شهر ورستايي يه واحد زده و بدون كنكور داوطلب ميگيره طبيعيه كه فله اي جذب ميكنن فله اي هم فارغ التحصيل ميدن . تازه اون هم چه فارغ التحصيلي
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 0
    یه بخش از بیکاری به خاطر مدیریت بد... به خصوص توی کار ساخت و ساز. من و خیلی از هم رشته ای هام بیکاریم به خاطر اینکه توی کشور به جای استخدام مهندس معمار و عمران از نقشه تیپ استفاده میشه. مثلا توی همین طرح مسکن مهر به جای اینکه اجازه بدن این همه فارغ التحصیل کار کنن و کسب تجربه و درآمد کنن چند تا پلان تیپ رو برداشتن و تو همه کشور اجرا کردن. چند روز پیش یکی از دوستان میگفت که یه نقشه پل رو آماده کردن که تیپ بشه برای کل کشور یعنی به جای اینکه 20 مهندس عمران کار کنن یکی کار میکنه و دستمزد یه پل رو میگیره و بقیه بیکارن....
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    2 0
    آخه کی رسیدگی میکنه
  • بی نام US ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    2 0
    بااین همه دانشگاه مفت تو مملکت واین وضع اقتصاد بایدم همینطورباشه