فرجی‌دانا از وزارت علوم رفت، اما سرنوشت بورسیه‌های غیرقانونی چه می‌شود؟/ همه افشاگری‌های استیضاح

رضا فرجی‌دانا، اکنون لقب نخستین وزیر علوم دولت یازدهم را یدک می کشد. او چهارشنبه هفته گذشته استیضاح شد. حاشیه بزرگ استیضاح او، پرونده بورسیه های غیرقانونی بود که البته هنوز مختومه نشده است.

محمدحسین نجاتی: در هفته ای که گذشت وزیر علوم در میان ناباوری دانشگاهیان از مجلس شورای اسلامی رای عدم اعتماد گرفت. آن هم در جلسه ای که ناظران سیاسی وجود رگه هایی از سیاسی کاری در آن را کتمان نکردند.

پس از آن برخی نیز در فضای مجازی این استیضاح را مصداق مصرعی از یک غزل حافظ شیرازی دانستند. " جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد". اسراری از بورسیه های غیر قانونی در هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم، که ریشه وقوع آن را می توانید در اینجا بخوانید. حالا فارغ از مسایل مطرح شده، آنچه که ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده، کیفیت پاسخ به این سوال است که" با استیضاح وزیر علوم، پیگیری بورسیه های غیرقانونی متوقف می شود؟ " شاید پاسخ به این سوال را باید در لابه لای برنامه های سرپرست جدید وزارت علوم جستجو کرد.

با این حال با گذشت سه روز از استیضاح وزیر علوم هنوز جامعه دانشگاهی کشور، به دنبال پیگیری بورسیه های غیر قانونی هستند. گواه این ادعا اظهارات روز گذشته رئیس انجمن جامعه شناسی کشور و و عضو هئیت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور است.

محمد امین قانعی راد در این‌باره می گوید: اکنون توقع جامعه دانشگاهی این است که مجلس یک کمیته تحقیق و تفحص برای رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها و استخدام‌های غیرقانونی در دانشگاه با حضور نمایندگان دانشگاهی تشکیل دهد و این مسائل را پیگیری کند.

او همچنین می افزاید: نه تنها بورسیه‌های غیرقانونی بلکه استخدام‌های غیرقانونی نیز سبب دلسردی برخی جوانان در دولت قبل و مهاجرت آنها به خارج از کشور شد، من شاهد بودم که در ۴، ۵ سال گذشته بسیاری از جوانان به خاطر ناامیدی از ادامه تحصیل در داخل کشور، مهاجرت کردند و از آنجا که امیدی به استخدام در مشاغل دانشگاهی نیز نداشتند دیگر به کشور بازنگشتند.

برهمین اساس تمامی افشاگری ها و جزئیاتی از ابعاد بورسیه های غیر قانونی که طی سه ماه اخیر در رسانه های کشور منتشر شده است، در ادامه می آید، تا مشخص شود بورسیه های غیر قانونی از ابتدا تا کنون چه روندی را طی کرده است.

در جدول زیر جزئیاتی کامل از ابعاد بورسیه های غیر قانونی که طی سه ماه اخیر در رسانه های کشور منتشر شده است، را بخوانید؛

 

ردیف

عنوان

منبع منتشر کننده

جزئیات

1

140ميلياردتومان خرج دانشجويان بورس خارج از روال در 8 سال گذشته

روزنامه شرق

 صديقي رييس سازمان امور دانشجويان و معاون وزير علوم در ابتداي نشست خبري خود با خبرنگاران با اشاره به آمار بورسيه هاي اعزام شده به خارج از کشور در سال هاي 85 تا 92 تصريح کرد: دراين سال ها، 729 نفر به خارج از کشور اعزام شدند که تعدادي از آنها شرايط اين فراخوان را نداشتند. صديقي با بيان اينکه يکي از اين موارد داشتن معدل حداقل 14 در مقطع کارشناسي و 16 در مقطع کارشناسي ارشد بود، گفت: از تعداد اعزام شدگان 73 نفر معدل کارشناسي زير 14 و 70 نفر معدل کارشناسي ارشد زير 16 داشتند. وي با بيان اينکه امروز بورس خارج از کشور امتياز بسيار بالايي است، اظهار کرد: امروزه براي بورس خارج حدود 600 ميليون تومان تا يک ميلياردتومان هزينه مي شود. براين اساس؛ برآورد هاي اوليه و يک حساب به اصطلاح «سرانگشتي» مي توان دريافت که بيش از 140ميلياردتومان خرج دانشجويان بورس خارج از روال شده است. چراکه براساس آمار سازمان دانشجويان بيش از يک ميلياردتومان خرج دانشجويان بورسيه به دانشگاه هاي خارج از کشور مي شود و در مجموع 140نفر بدون داشتن شرايط ابتدايي معدل از شرايط بورس استفاده کرده اند.

2

آمار بورسيه هاي خارج از روال قانوني، خارج به داخل کشور

  

روزنامه شرق

گروه دوم از کساني که از بورسيه هاي خارج از روال استفاده کرده اند، دانشجويان ايراني بودند که از دانشگاه هاي خارجي به دانشگاه هاي داخلي بورس شده اند. اين گروه از دانشجويان کساني هستند که با بالارفتن قيمت ارز در کشور، توانايي پرداخت هزينه هاي تحصيل در کشور هاي خارجي را نداشتند و مجبور به بازگشت به کشور شدند. در همين رابطه رييس سازمان دانشجويان با اشاره به مشکلات ارزي ايجادشده از سال 89، تصريح کرد: از سال 89 بحث تبديل قبولي هاي خارج به داخل مطرح شد که در سال هاي آخر اين موضوع تبديل به يک روند شد. صديقي با بيان اينکه در اين دستورالعمل شرط معدل پيش بيني شده بود، گفت: از سال 88 تا 92، 1884 مورد تبديل بورس خارج به داخل داشتيم که به دانشگاه هاي کشور معرفي و با گرفتن پذيرش از دانشگاه ها مشغول به تحصيل شدند. وي خاطرنشان کرد: از اين تعداد 228 نفر معدل کارشناسي زير 14 داشتند که هفت نفر آنها معدل زير 12، 70 نفر معدل 12 تا 13 و 151 نفر معدل 13 تا 14 را دارا بوده اند.

رييس سازمان دانشجويان همچنين با بيان اينکه معدل کارشناسي ارشد 305 نفر از تبديل به داخل کنندگان نيز زير 16 بوده است گفت: از اين تعداد نيز چهارنفر معدل زير 14، 54 نفر معدل 14 تا 15 و 247 نفر معدل 15 تا 16 داشته اند. صديقي خاطرنشان کرد: در پرونده 235 نفر از اين افراد نيز معدلشان اعلام نشده که البته اين موضوع در حال بررسي است. وي با بيان اينکه در اين دستورالعمل حداکثر سن براي استفاده از اين امتياز 33سال پيش بيني شده بود، تصريح کرد: از پرونده هاي موجود 325 نفر نيز فاقد شرط سني بوده اند و 183نفر هم در پرونده خود سند محضري براي تعهد خدمت نسپرده اند که البته اين موضوع پيگيري مي شود تا دانشجويان سند خود را ارايه کنند. معاون وزير علوم همچنين با بيان اينکه دانشگاه علامه طباطبايي بالاترين رتبه را در پذيرش بورس تبديل به داخل دارد، گفت: از آمار اعلام شده 259 نفر در دانشگاه علامه پذيرش شده اند که البته دانشگاه هاي خوارزمي و گيلان نيز ظرفيت بالايي در پذيرش اين دانشجويان داشته اند. رييس سازمان دانشجويان با بيان اينکه براي همه اين دانشجويان بايد مسير گزينش نيز طي مي شد، تصريح کرد: تقريبا نيمي از اين افراد نظر گزينش يا هيات مرکزي جذب را ندارند. صديقي همچنين با بيان اينکه براي دانشجويان بورسيه داخل علوم انساني در کل مدت تحصيل 30ميليون تومان و براي دانشجويان غيرعلوم انساني 40ميليون تومان به دانشگاه ها پرداخت مي شود، اظهارکرد: وزارت علوم شهريه دانشجويان را تا پايان سال 92 پرداخت کرده است.

3

  بورس دکترا 3002 نفر بدون آزمون ورودي

روزنامه شرق

صديقي در ادامه با اشاره به اعلام آمار ورود سه هزار دانشجوي بورسيه بدون آزمون به دانشگاه هاي کشور توسط خود و معاونانش اظهار کرد: عده اي در اين باره ترديد کردند اما با عددهايي که اعلام شد در صورتي که بورسيه هاي خارج را کنار بگذاريم با احتساب 933 مربي، 1884 تبديل به داخل و 185 ايثارگر در مجموع 3002 نفر بدون آزمون از بورسيه دکتري داخل استفاده کرده اند. وي خاطرنشان کرد: ما هيچ وقت نگفتيم که در پذيرش همه اين افراد مشکل وجود داشته است؛ بلکه نکته اي که گفته شد اين بود که سه هزارنفر بدون آزمون وارد دانشگاه ها شده اند. رييس سازمان دانشجويان با بيان اينکه قرار شد از آبان ماه سال 92 تا پايان سال گذشته تعهدي که درباره بورس ايجاد شده بود را با هر بخشنامه اي به آن پايبند باشيم، تصريح کرد: براين اساس افرادي که پرونده هاي شان در دست اقدام بود کارشان طبق روال انجام شد و در اين فاصله 196 دانشجو، 26 مربي و 22 ايثارگر از پرونده هاي قبلي به دانشگاه ها معرفي شدند.

4

   نام آقازاده ها نيز در بورسيه هاي غيرقانوني ديده مي شود

روزنامه شرق

وي در ادامه سخنانش درباره روند پذيرش بورسيه هاي داخل در سال هاي اخير تصريح کرد: طبيعي است در اين مسير حضور آقازاده ها و منصوبان نيز پيدا مي شود که اسامي اين عده نيز وجود دارد. قرار بر اين بوده که به دلسوخته هاي انقلاب توجه شود، اما در آن چارچوب افراد ديگري که معلوم نيست چه شرايطي داشته اند نيز از اين امتياز استفاده کرده اند. رييس سازمان دانشجويان با بيان اينکه تمام پرونده هاي تبديل به داخل، در مهلت قانوني اي يعني تا پايان سال 92 داشته به دانشگاه ها معرفي شده است و کساني که توانسته اند در اين مهلت پذيرش بگيرند کارشان انجام شد، اظهار کرد: البته برخي از دانشگاه ها مثل دانشگاه علامه طباطبايي در سال هاي اخير عجله زيادي داشتند و بعضا پيش از گرفتن نامه نهايي از وزارت علوم، دانشجويان را ثبت نام کرده اند و در حال حاضر که براي پرداخت شهريه آنها پيگري شد مشخص شد که اين افراد نامه نهايي وزارت علوم را نداشته اند.

5

فامیل بازی در بورسیه های غیرقانونی

  

خبرگزاری کار ایران(ایلنا)

 

برخی مدیران رسانه‌ای منتسب به اصولگرایان، نمایندگان مجلس، اعضای درجه اول خانواده برخی از وزرای دولت احمدی‌نژاد و نیز فرزندان روحانیون صاحب‌منصب در لیست بورسیه‌های غیرقانونی و تخلفات غیرقانونی در رابطه با وزارت علوم قرار دارند.

در لیست بورسیه‌های غیرقانونی نام دو داماد وزیر ارتباط دولت گذشته به چشم می‌خورد که وی هم‌اکنون از طراحان اصلی استیضاح وزیر علوم به شمار می‌رود.

طبق اسناد به یکی از دامادهای این نماینده مجلس بورس ادامه تحصیل در امریکا و به دیگر داماد وی بورس ادامه تحصیل در کانادا اعطا شده است.

مطابق بررسی‌های صورت گرفته در لیست بورسیه‌های غیرقانونی نام فرزند وزیر علوم دولت سابق و رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس فعلی دیده می‌شود که با معدل 13 در دوره لیسانی از بورس نخبگان استفاده کرده و اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست.

همچنین خواهرزاده و داماد خواهر وی نیز موفق به دریافت بورسیه شده‌اند. در همین حال مطابق اسناد موجود به همسر وی نیز مجوز فعالیت یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران داده شده است که مطابق قوانین موجود این امر یک تخلف قانونی به شمار می‌آید.

در ادامه بررسی‌ لیست تخلفات وزارت علوم دولت قبل خبرنگار ایلنا مطلع شد نام یکی از مدیران رسانه منتسب به جریان اصول‌گرا که این روزها با تمام توان پیگیر استیضاح وزیر علوم است، در این لیست وجود دارد. این اطلاعات حکایت از آن دارد که این مدیر رسانه‌ای هم‌اکنون در حال تحصیل در مقطع دکترا در رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران است که به دلیل کبر سن طبق قانون شرایط استفاده از بورس را ندارد و ایلنا فقط به دلیل ملاحظات حرفه‌ای از ذکر نام این مدیر رسانه‌ای فعلا خودداری کرده است.

 

6

معرفی غیرقانونی700نفر از تشکل‌های دانشجویی برای بورسیه

  

خبرگزاری کار ایران(ایلنا)

خبرگزاری کار ایران «ایلنا» در ادامه افشای تخلفات وزارت علوم در دولت احمدی‌نژاد به اسناد متقنی دست یافته که بر اساس آن با توصیه یکی از معاونان وقت وزارت علوم، 700نفر از افراد عضو برخی تشکل‌های به‌اصطلاح دانشجویی و سایر کسانی که با این مجموعه‌ها در ارتباط بوده‌اند برای استفاده از مزایای بورسیه معرفی شده‌اند. پس از مطرح‌شدن بورسیه‌های غیرقانونی، یکی از نهادهای نظارتی با ورود به موضوع اعطای بورسیه به نورچشمی‌های دولت احمدی‌نژاد، از ادامه تحصیل 300نفر از افرادی که در دستگاه‌های دولتی شاغل بوده‌اند ممانعت به عمل آورده است. این دستگاه نظارتی از وزارت علوم خواسته تا بورس این افراد را متوقف کند چراکه مطابق قانون، کارگزاران دولت به‌صورت همزمان حق استفاده از بورس تحصیلی و اشتغال در دستگاه دولتی را ندارند. جدا از تخلفاتی که وزارت علوم دولت قبل در حوزه آموزش و اعطای بورسیه تحصیلی به افراد خاص داشته است، خبرنگار ایلنا به اسنادی دست یافت که حکایت از تخلفات گسترده مالی در برخی از دانشگاه‌ها دارد. تنها طبق یکی از این اسناد، مبلغ 20میلیاردریال به یکی از دانشگاه‌های کشور ابلاغ اعتبار صورت گرفته است اما دانشگاه مزبور حق استفاده از این اعتبارات را نداشته و ملزم شده عین اعتبارات دریافتی را به‌صورت بن‌کارت در اختیار یکی از افراد موردنظر مدیران وقت وزارت علوم قرار دهد که اکنون هیچ ردی از این بن‌کارت‌ها و محل هزینه‌ آنها وجود ندارد. گفتنی است «ایلنا»، اسناد متقنی از متخلفان آموزشی و مالی وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد را در اختیار دارد که در روزهای آینده جهت روشنگری از جزییات پشت‌پرده استیضاح فرجی‌دانا منتشر خواهد کرد.

7

توصیه نماینده افراطی و شهردار یكی از مناطق تهران برای اعطای بورسیه به 27 نفر

  

خبرگزاری کار ایران(ایلنا)

خبرگزاری کار ایران " ایلنا" در ادامه افشای تخلفات وزارت علوم در دولت احمدی‌نژاد،به مواردی دست یافته كه براساس آن با توصیه یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم 20 نفر و با توصیه شهردار یكی از مناطق تهران 7 نفر برای استفاده از مزایای بورسیه معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،به دنبال افشای تخلفات صورت گرفته در وزارت علوم دولت قبل، اسنادی که از این تخلفات منتشر شده حاکی از آن است که یکی از نمایندگانی که خود را منتسب به جریان اصولگرا می‌داند اما افراطی‌گرای‌های وی زبانزد نماینده‌های مجلس قبل بود در نامه ای خطاب به یکی از معاونین وقت وزارت علوم 20 نفر را جهت استفاده از بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا معرفی کرده که واکنش وزارت علوم به نامه این نماینده تأمل برانگیز می‌باشد.

همچنین شهردار یكی از مناطق تهران نیز در نامه‌ای به تاریخ 91/11/23 خطاب به یكی از معاونان وقت وزیر علوم، هفت نفر را برای اخذ بورسیه معرفی كرده است.

برخلاف ادعاهای صورت گرفته مبنی بر اینکه تمامی بورس‌های اعطا شده از مرجع قانونی بوده و مطابق مقررات جاری کشور در اعطای بورس به افراد عمل شده، بررسی مستندات موجود حکایت از آن دارد که خلاف ادعای صورت گرفته در بسیاری از موارد ارتباطات برای اعطای بورس تعیین کننده بوده است نه ضوابط موجود.

 

8

نام نزدیکان احمدی نژاد در پرونده بورسیه های غیر قانونی

پیام نو

همه دنبال نام نزدیکان احمدی نژاد در پرونده بورسیه های غیر قانونی هستند، اما چند وقتی است که از نام و نشانی‌ های جدید در این پرونده خبری نیست. با این وجود جواد هروی حرف جدید و البته مبهمی دارد، حرفی که احتمالا تا زمان انتشار جزئیات این پرونده بیشتر از اینها تکمیل نشود؛ «این پرونده آنقدر وسعت دارد که متاسفانه همه جریان های سیاسی در آن رد پایی دارند.»

به گزارش ایسنا، پیام نو با این مقدمه در ادامه می‌نویسد: جواد هروی عضو کمیته پیگیری پرونده بورسیه های غیر قانونی حرف‌های بیشتری هم دارد؛ از شروع تخریب وی در مجلس گرفته تا انتقاداتی جدی به وزارت علوم.

او درباره وعده اش برای انتشار جزئیات این پرونده به پیام نو می گوید: «من اسناد بورسیه‌ ها را دارم و فقط منتظر این هستم که کمیته پیگیری نتیجه کار خود را اعلام کند. بعد از آن هم من نتیجه بررسی ها و مستندات خود را منتشر می کنم.»

او همچنین می گوید: «متاسفانه برخی از دوستان بعد از پیگیری های من شروع کردند یک موج تخریبی را علیه من در مجلس راه انداخته اند، در حالی که این حضرات غافل از این هستند که اگر قرار بود من امتیازی از شرایط کنونی بگیرم طبیعتا جزو مخالفان رای اعتماد آقای فرجی دانا صحبت نمی کردم. متاسفانه برخی برخی از این دوستان ما تقوای خود را زیر پا می گذارند.»

هروی همچنین می افزاید: «من به مقوله استیضاح وزیر کاری ندارم و دخالت هم نخواهم کرد. دوستان ما اگر حرف شنو بودند در زمان رای اعتماد حرف ما را گوش می کردند.»

9

افشای پنج سند دیگر از توصیه های بورسیه در زمان احمدی نژاد

انصاف نیوز

در پی افشای کلیت بورسیه های رانتی از سوی وزیر علوم که منجر به طرح استیضاح در هفته ی جاری شده است، اسنادی از توصیه نامه ها برای بورسیه شدن در سال آخر و حتی روزهای آخر دولت احمدی نژاد به دست آمده است.

پنج سند زیر که انصاف نیوز به دست آورده - مانند سندی که ظهر امروز منتشر شد - نشان از رواج توصیه نامه های تشکل های دانشجویی اصولگرایان و نهادهای نزدیک به آنها برای بورسیه هایی دارد که کیفیت سطح آموزش عالی را دچار اختلال کرده است.

با توجه به این اسناد، دلواپسی بخشی از اصولگرایان که در این اقدامات مداخله داشته اند، در پی این افشاگری های وزارت علوم قابل درک است ولی به نظر می رسد که طرح استیضاح وضعیت را برای دلواپسان بغرنج تر می کند.

پنج سندی که در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته در پی کی آید، با این توضیح که اسامی توصیه شده ها غیر قابل خوانا شده است:

در نامه ی ۱۸/۲/۱۳۹۳ به شماره ۲/۶۶۴ یکی از واحدهای جامعه اسلامی دانشجویان به دکتر غیاثی، مشاور اجرایی وقت معاونت فرهنگی اجتماعی وزیر علوم ضمن آمده است:

«سلام علیکم؛ با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد، احتراما به استحضار می رساند «پیرو مذاکرات شفاهی» صورت گرفته با جنابعالی و معاونت محترم فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و ارسال دو لیست ده نفره ی جامعه ی اسلامی دانشجویان به تاریخ ۲۳/۱۱/۱۳۹۰ و ۱۰/۱۲/۱۳۹۰، خواهشمند است نسبت به بررسی اسامی ارسال شده در ذیل و مکاتبه جهت لیست تکمیلی مساعدت لازم را مبذول فرمایید».

در این نامه به اسامی و مشخصات ۱۴ نفر اشاره شده است که طبق اطلاعات آنها، تعدادی از آنها در هیچ کدام از دو لیست ۱۰ نفره ی قبلی این تشکل نبوده اند.

در یکی از دو لیست ۱۰ نفره ی مورد اشاره که تصویر آن جزو همین اسناد است و امضای دبیرکل این تشکل را دارد، تاریخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۰ دیده می شود و در ذیل آن اشاره شده که «در لیست شماره ۲ دکتر خواجه سروی معرفی شده اند»، اسامی ۱۰ نفر فهرست شده که همگی از مسوولان و دبیران این تشکل (اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان) هستند و عناوین آنها نیز در جدول درج شده است.

در نامه دیگر، آقای غلامرضا خواجه سروی، معاونت وقت فرهنگی اجتماعی در تاریخ ۱۱/۴/۱۳۹۲ به شماره ۸/۴۹۶۶۴ یعنی ۲۰ روز بعد از پیروزی روحانی و یک ماه قبل از تحلیف او، به دکتر حسن مسلمی نائینی، معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان دانشجویان می نویسد:

«با سلام و احترام. به پیوست اسامی متقاضیان استفاده از بورس تحصیلی ارسال می گردد. با عنایت به تایید ایشان از سوی اینجانب، خواهشمد است دستور مساعتت جهت رفع مشکل آنان صادر فرمایید. (رزومه ی افراد به پیوست می باشد)».

یکی دیگر از توصیه نامه ها، نامه ی دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق خطاب به دکتر خواجه سروی، معاون وقت وزیر است که می نویسد:

«سلام علیکم. با احترام به استحضار می رساند با توجه به آغاز ثبت نام بورس دکتری، اسامی «فعالان فرهنگی تبلیغی»این دفتر به منظور تایید مراحل بورس سال ۹۲ به شرح ذیل اعلام می گردد. خواهشمند است عنایت لازم را در این خصوص مبذول فرمایید. پیشاپیش از حسن نظر جنابعالی سپاسگزاریم».

در این نامه، اسامی و مشخصات ۹ نفر درج شده است.

نامه ی دیگر به تاریخ ۲۶/۶/۱۳۹۱ که همراه آن پیوستی از رزومه دارد، نامه ی مسوول هیات امنا و بسیج یک مسجد است که خطاب به خواجه سروی نوشته است:

«سلام علیکم. احتراما به استحظار می رساند آقای [...] دارای مدرک تحصیلی ارشد مدیریت و مشغول به تحصیل درس خارج فقه و اصول و از اعضای فعال بسیج مسجد جامع [...] می باشد. به علت مشکلات مالی علیرغم پذیرش از دانشگاه مالزی نتوانسته است در مقطع دکترا ادامه ی تحصیل دهد. خواهشمند است برای ادامه ی تحصیل در مقطع دکترای فرد نامبرده اقدامات لازم را مبذول فرمایید. پیشاپیش از حسن همکاری شما کمال امتنان را داریم».

متن چند پارافی که در حاشیه ی نامه دیده می شود اینچنین است: «با عرض سلام خدمت جناب آقای دکتر قیض، پیرو مذاکرات شفاهی»، «از بچه های خوب مسجد [...] جهت بورس»، «سرکار خانم جوادپور، با سلام، لطفا در لیست مصاحبه قرار گیرند».

10

10نماینده استیضاح کننده وزیرعلوم کسانی هستندکه در دولت قبل بورسیه غیرقانونی گرفته اند

روزنامه شرق

«حامد قادرمرزی»، نایب‌رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس  تاکید دارد ریشه استیضاح وزیر اتفاقا در افشاگری وزارت علوم درباره بورسیه‌های غیرقانونی بوده؛ «تا جایی که اطلاع داریم نام 10نماینده مجلس در میان فهرست سه‌هزار بورسیه غیرقانونی است که وزیر علوم به‌تازگی آن را افشا کرده و جالب‌تر اینکه بدانید برخی از همین نمایندگان پای نامه استیضاح وزیر را امضا نکرده‌اند و از وزارت علوم قول گرفته‌اند تا در صورت افشای اسامی، نامی از آنها برده نشود. یعنی یکجور مصالحه، چراکه اگر ماجرای استیضاح به جای باریک کشیده شود، بدون‌شک وزارت علوم هم ناگزیر از خواندن برخی اسامی خواهد شد. البته مجلس بی‌کم‌وکاست جزییات ماجرای بورسیه‌ها را برای افکارعمومی روایت خواهد کرد.»

قادرمرزی کمی مصداقی‌تر درباره اشکال بورسیه خلاف قانون برخی نمایندگان مجلس توضیح می‌دهد: «شکل بهره‌مندی برخی نمایندگان متخلف از بورسیه به این ترتیب بوده که به خارج بورس شدند و بعد تبدیل به داخل کردند، این در حالی است که هیچ اثری از پذیرش اینها در دانشگاه‌های خارج از کشور وجود ندارد. سازمان بازرسی گفته جزییات پرونده محرمانه است اما دیر یا زود مقام‌های مسوول باید به افکارعمومی درباره خیانت علمی صورت‌گرفته در سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی کنند.»

11

اسنادی از بورسیه نماینده گیلان و داماد و فرزند او

سایت خبری تحلیلی تدبیر

از روزی که وزیر علوم دولت روحانی و تعدادی از نمایندگان ماجرای اعطای 3000 بورسیه‌ غیرقانونی به برخی افراد خاص از طرف دولت احمدی نژاد را افشا کردند زمان زیادی نمی‌گذرد.با تلاش برای استیضاح وزیر علوم روحانی ماجرای بورسیه های غیر قانونی هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند.

اگر تا پیش از این اصل موضوع بورسیه غیرقانونی داغ بود حالا برخی نمایندگان گفته اند نام 10 نماینده مجلس در بین 3000 بورسیه غیرقانونی وجود دارد. ماجرایی که بسیاری معتقدند عامل اصلی استیضاح رضا فرجی‌دانا و تلاش برای پایین کشیدن او از صندلی وزارت علوم است.

 جواد هروی رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس به "تدبیر" گفته بود که «نام‌هایی در ماجرای بورسیه‌های غیر قانونی وجود دارد که دخالتشان در این ماجرا باعث تاسف شدید می‌شود و وزیر علوم تاوان لغو بورسیه برخی مسوولان و البته داماد و عروس برخی مسوولان را می‌دهد.»

در روزهای اخیر، زمزمه هایی مبنی برشخصی بودن طرح استیضاح وزیر علوم و با هدف سرپوش گذاشتن بر تخلفات مربوط به بورسیه شدن برخی از نمایندگان یا بستگان آنان و تعدادی از اعضای رییس دفتر دولت محمود احمدی نژاد مطرح شده است. برخی بر این باورند که د‌لیل پافشاری تعدادی از نمایندگان براستیضاح فرجی دانا، وجودهمین  نام‌‌ ها در فهرست بورسیه های غیرقانونی است.

البته نمایندگانی که استیضاح وزیر علوم را دنبال می کنند این موضوع را تکذیب می کنند. غلامعلی حداد عادل گفته است:‌« طرح موضوعاتی همچون سیاسی و شخصی بودن دلایل استیضاح وزیر علوم، شایعه است‌ و قطعا این‌ نوع مطالب و اظهارات فضاسازی است. مطرح شدن استیضاح فرجی‌دانا با هدف پنهان کردن تخلف دانشجویان بورسیه و همچنین شائبه حضور نمایندگان و نزدیکان آنان در این تخلف نبوده است. اینها فضا‌سازی است و نباید به آن اعتنا کرد.»

حداد عادل حتی یک گام هم به جلو تر آمده است و تاکید کرده« هر ‌که ادعایی مبنی بر حضور نمایندگان و نزدیکانشان در لیست سه هزار دانشجوی بورسیه دارد، باید ثابت کند. شاید کسانی که در دولت گذشته بورسیه شده‌اند، جزو نمایندگان یا فرزندان آنان باشند که به صورت قانونی نیز روند بورسیه آن‌ها انجام شده٬ افزود: فرض کنید فرزند نماینده مجلس در لیست دانشجویان بورسیه آن هم ‌قانونی باشد، اینکه اشکالی ندارد.»پس از این فراخوان حداد عادل بود که سندی در برخی شیکه های اجتماعی مبنی بر لغو بورسیه جبارکوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس و از نمایندگان پی گیر استیضاح وزیر علوم دست به دست شد.بر اساس این سندنام کوچکی نژاد در بین افرادی است که در دولت قبل به صورت غیرقانونی موفق به ادامه تحصیل شده اند اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم جلوی ادامه تحصیل او گرفته شده است.

البته در نامه‌ای که معاون آموزشی دانشگاه گیلان خطاب به به رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه گیلان نوشه شده چند نام دیگر نیز وجود دارد و مجوز ادامه تحصیل کوچکی‌نژاد به همراه محمد مجاور شیخان، حسین نمیرزاده،علی رضا باژرنگ،حسن احمدی وسید مرتضی مرجود کان لم یکن شده است.

بر اساس این نامه کوچکی‌نژاد به همراه چند تن از نزدیکان رئیس دفتر رئیس جمهور قبل با استفاده از ارتباطات دولتی، موفق به ادامه تحصیل در دانشگاه گیلان شده بودند.

یکی از مسوولان دانشگاه گیلان که نمی خواهد نامش فاش شود به تدبیر می گوید:« پس از تغییر دولت و وزارت دکتر فرجی دانا، دانشگاهیان دانشگاه گیلان به ویژه دانشجویانی که نفرات اول فهرست بودند و از ادامه تحصیل محروم شده بودند، شکایت کردند، که با تأکید وزیر علوم مسئولان وقت دانشگاه جلو‌ی ادامه تحصیل این افراد را گرفتند.»

به گفته این منبع برادرزاده جبار کوچکی نژاد که داماد او  هم هست، در دولت قبل به عضویت هیأت علمی گروه مکانیک دانشگاه گیلان درآمده است.این در حالی است که داماد کوچکی نژاد مدرک فوق لیسانس مکانیک از دانشگاه امام حسین دارد و جذب فوق لیسانس در حکم هیأت علمی بر اساس قانون ممنوع است.

از طرفی گروه مکانیک دانشگاه گیلان تاکنون چندین دوره فارغ‌التحصیل دکترای مکانیک داشته و اگر نیاز به هیأت علمی داشته باشد اولویت جذب از میان دانشجویان برگزیده خود این دانشگاه است.

12

بیشترین تخلف در زمینه بورسیه ها مربوط به دولت دهم است

خانه ملت

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس٬ از اتمام بررسی پرونده بورسیه ها در تمامی دولت های پیشین خبر داد و گفت: طبق بررسی ها بیشترین تخلف در زمینه بورسیه ها مربوط به دولت دهم است که گزارش نهایی آن به زودی از سوی کمیته به کمیسیون آموزش مجلس ارجاع می شود. جواد هروی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت٬ با یادآوری طرح پیشنهاد بررسی پرونده بورسیه ها در تمامی دولت های پیشین٬ گفت: بررسی این طرح در کمیته آموزش عالی مجلس به اتمام رسیده و نتایج تحقیقات به زودی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارایه خواهد شد.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی٬ تاکید کرد: به ثمر نشستن استیضاح وزیر علوم و روی کار آمدن وزیری دیگر تاثیری در پیگیری تخلف دانشجویان بورسیه نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه مختومه شدن طرح بررسی پرونده بورسیه ها در تمامی دولت ها با استیضاح وزیر علوم فرضی غیرممکن است٬ تصریح کرد: بررسی پرونده بورسیه ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت و هیچ موضوعی نمی تواند خللی در آن ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه طبق بررسی های انجام شده بیشترین تخلف در پرونده دانشجویان بورسیه دولت دهم مشاهده شده است٬ افزود: متاسفانه از سال 75 که بورسیه ها انجام شده مواردی از تخلف دیده می شود اما بیشترین آن در دولت دهم است.

13

معاون سابق بورس وزارت علوم: امضای بورسیه های غیرقانونی از دفتر وزیر سابق بیرون می امد

خبرگزاری ایسنا

معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم، از دستور وزیر وقت در مورد برخی معدل‌پایین‌هایی که بورسیه شده‌اند خبر داد. حسن مسلمی‌نایینی با تایید اینکه در دولت گذشته افرادی با معدل پایین بورسیه دریافت کرده‌اند، گفت: تمام این افراد با حکم وزیران دولت نهم و دهم بورسیه شدند. وزیری که آیین‌نامه را امضا می‌کند، ممکن است با توجه به شرایط خاصی که خود صلاح می‌داند دستور دهد و برخی افراد هم که معدل پایین دارند، بورسیه دریافت کنند. معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم، درباره تصاویر احکام بورسیه برخی از فرزندان وزرای علوم دولت احمدی‌نژاد که در فضای مجازی منتشر شده است، توضیح داد: تا آنجا که من اطلاع دارم، دختر آقای دانشجو خودشان وارد مقطع دکترا شده‌اند و از دانشجویان برتر دانشگاه تربیت‌مدرس نیز هستند. بهتر است در این موارد پرونده این افراد و معدل‌هایشان به دقت بررسی شود. تنها مساله‌ای که در این میان وجود داشت، روزی که آقای دانشجو به من گفتند دخترشان بناست بورسیه شوند، من اظهار کردم که ایشان همچون سایر افراد باید جایابی شوند تا بتوانیم حکم ورودشان را صادر کنیم. پس از آن دیگر هیچ مساله‌ای با بنده مطرح نشد. وی با بیان اینکه همین برخورد را نیز با پسر دکتر صدیقی انجام داده‌ایم، گفت: آن زمان دکتر صدیقی به من گفتند فرزندشان بناست بورسیه دریافت کنند و من همان زمان به ایشان گفتم که باید فرزندشان جایابی شود. تنها مساله‌ای که ممکن است در این میان مطرح شود این است که به‌علت شناختی که نسبت به سوابق پدرهای این افراد وجود داشت، روند تحقیق و بررسی پرونده آنها به‌سرعت انجام شده باشد. معاون سابق بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم درباره بورسیه‌های فرزندان رییس سابق دانشگاه علامه‌طباطبایی نیز اظهار کرد: دخترشان در دوره قبل از من بورسیه دریافت کردند اما ادامه تحصیلشان در این دوره بود. البته لازم به ذکر است که مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس ایشان از دانشگاه شهیدبهشتی و تربیت‌مدرس بوده و معدلشان بالای 16 بوده است. این افراد اگر کنکور هم می‌دادند، بدون مشکل در آزمون قبول می‌شدند. مسلمی درباره برخی نامه‌هایی که از سوی مساجد و تشکل‌های دانشجویی مبنی بر اعطای بورسیه وجود داشته و خبر آنها در سایت‌ها و رسانه‌ها منتشر شده هم گفت: ما از تشکل‌های دانشجویی درخواست می‌کردیم افراد باصلاحیت را معرفی کنند زیرا اعضای هیات علمی باید افراد متعهد و متخصص باشند. همانطور که امام راحل فرمودند، تعهد از تخصص نیز مهم‌تر است؛ البته نباید تخصص را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

14

بخش هایی از نطق فرجی دانا در مجلس

خبرآنلاین

فرجی‌دانا در بخش دوم وقت خود در جلسه استیضاح گفت: در گزارش بورسیه‌ها هدف از قانون اعزام تامین هیات‌ علمی برای مناطق محروم مشخص شده که از سال 85 مبانی کار به‌تدریج به سمتی می‌رود که در سال 87 با ‌بندی مواجه می‌شویم که طبق این فراخوان کسانی که دارای سوابق برجسته در زمینه‌های مختلف هستند باید پس از تشکیل پرونده در اداره کل بورس برجسته‌بودن آن افراد در زمینه‌های فوق در کمیته‌های تخصصی احراز شود. وزیر علوم خاطرنشان کرد: طبق آن حداقل معدل برای کارشناسی 14 و برای کارشناسی‌ارشد 16 در نظر گرفته شده است. البته این شرط‌ها برای بورس‌های خارج از کشور اعلام شده‌اند که متوسط کارشناسی کل کشور 5/15 و کارشناسی ارشد 2/17 است که اگر بخواهیم نخبه‌سازی کنیم باید این حداقل‌ها بالاتر باشد.

فرجی‌دانا در ادامه گفت: اما به هر حال ما پایبند  به قانون هستیم و طبق قانون معرف این افراد، دانشگاه‌ها، معاون فرهنگی وزارت علوم، مدیرکل بورس و تشکل‌های دانشجویی هستند که فراوانی تعداد معرف در سال 91 و 92، 279نفر از دانشگاه‌ها، 257نفر از معاونت فرهنگی و 117 نفر از تشکل‌های دانشگاهی بودند. وی با اشاره به اسلایدهایی که نمایش داده می‌شد گفت که تبدیل بورسیه‌های خارج به داخل، 63 نفر برای ایثارگران و 108نفر برای مربیان بود.

فرجی‌دانا اسلایدی از تعدادی بورسیه‌شده‌های غیرقانونی پخش کرد و توضیح داد: 222نفر با معدل پایین‌تر از حد لازم لیسانس بورسیه شدند، 222نفر نیز معدل ارشدشان کم بوده و اگر فرمول‌های الحاقی را در نظر بگیریم 314نفر فاقد معدل لازم هستند و 506نفر شرایط سنی کافی ندارند و از این تعداد برخی همپوشانی دارد و در مجموع 703نفر فاقد شرایط لازم هستند.  وزیر علوم گفت: از جمع هزارو883نفر بورسیه تبدیل داخل 600 نفر جایابی شده‌اند و بقیه فرآیند جایابی را طی نکردند این در حالی است که جایابی از الزامات هیات‌علمی شدن است. الان هزارو300نفر در این موضع هستند و باید تعدادی را کنار بگذاریم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IS ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    689 9
    این هم به سرنوشت بقیه افشاگری ها و واقعیتهادچار خواهد شد و شتر دیدی؟؟؟؟؟نه بابا ندیدی
    • آرمین IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      اتفاقا یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس گفته به زودی اطلاعاتی از بورسیه های دولت های گذشته آماده میشه. اونوقت شما میتونید قضاوت کنید که در دوران اصلاحات چه گذشته.
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      با همین خیال خوش باشن.پس چرا دکتر احمدی نژاد افشا گری کرد و جاودانه شد
    • امیری A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      سلام به مرد نستوه و مجاهد زمانه دانشمند فاضل دکتر رضا فرجی دانا، استاد اخلاق و سیاستمداری عالم،آرام و نجیب زمانه. که با شجاعت بی مثالش حاضر نشد که دستان آلوده به هرنوع فساد و تبانی را بفشارد و رفت نا جامه وزارت علوم کشور آلوده تر از این نشود. او که چون ابوذر زمان ما آیت الله طالقانی ،آزاده بودن از نفس، را بر قبای وزارتی ترجیع داد. وزارت علوم در سایه وزارتش یکی از بهترین و ایده آل ترین دوران را سپری نمود. به امید تداوم این راه. زنده باد نام و یاد مبارزان راستین انقلاب.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      179 2
      پسریکی از اساتید دانشگاه شیراز هم با بورس خارج به داخل وارد دکتری شدند و معدلشان هم بالاست اما واقعیت این است که دوره لیسانس را به خاطر پدرشان به این دانشگاه آمدند و اساتید نمره دادند و نمره دوم کردند و معدلی برای ارشد گرفتنش و دوباره نمره دادند و رتبه اول کردند و با بورس خارج به داخل برای دکتری گرفتنش. یعنی این بنده خدا با نمرات درخشانش یکبار هم نتونسته با آزمون سراسری وارد مقاطع تحصیلی بشه. در این راستا، خانم یک استاد دیگه هم با مدرک لیسانس دانشگاه آزاد برازجان برای دوره ارشد واحد بین الملل شیراز بدون آزمون گرفتن و نمره دادن و استعداد درخشان کردن و بدون آزمون برای دکتری گرفتن. دختر یک استاد دیگه هم رشته مشابه بدون آزمون بین الملل گرفتن.همه اساتید این بخش به زن و بچه هم نمره دادند
    • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      182 3
      خیلی ها در این مملکت معدلشان 16 به بالا هست.آیا همه دکتری قبول می شوند و بورس می شوند؟ اگر این طور هست، به بقیه هم این امکان را بدهیم جناب مسلمی نایینی
    • باربد قائم شهر A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      109 1
      سال1369 بعداز زلزله بزرگ رودبار و منجیل خبری منتشر شد که مدتی خبر داغ رسانه های آن زمان شد با این مضمون که"یکی از دانشجویان شاغل به تحصیل در کانادا تمام پس انداز و بخشی از داراییهای خود را برای کمک به زلزله زدگان ارسال کرده است" آن دانشجو که نه تنها درمقطع لیسانس شاگرد اول دوره خودبودبلکه بالاترین معدل رادرتاریخ دانشکده فنی پس ازشهید چمران داشته است.این درحالی است که هم زمان باتحصیل حضوری فعال درجبهه داشته است.در سابقه جبهه ای اوهمین بس که سردار علی فضلی در سال جاری در جلسه ای با موضوع راهیان نورعنوان کرده که ازافتخارات من این است که درمقطعی ازجنگ دکترفرجی دانا فرمانده من بود. او پس از اتمام دوره دکتری از دانشگاه واترلو کانادا به عنوان هیات علمی دانشگاه تهران مشغول به تدریس می گردد.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      114 2
      آن كس كه نداند و نداند كه نداند بركرسي رياست ابدالدهر بماند
    • مهدی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      23 3
      آرمین : هردولتی این کار رو کرده خیلی کار بدی کرده. شما طرفدار حقی یا طرفدار دولت؟؟ بهتر یادبگیری آزاد فکر کنی...
    • بی نام EU ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      37 9
      آقای کیسه کش یزید بن معاویه هم جاودانه شد اما چطوری ؟ یکی با خوبی جاودانه میشه مثل امام حسین ع یکی با بدی مثل یزید لعن الله
    • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      48 5
      امیر تبریز اوغلی واقعا واست متاسفم من فک کنم تو فقط هدفت بدنام کردن تبریز و ترکها بین مردم کشوره همیشه کامنتهای ضد مردمی و مسخره میزاری من به نمایندگی از تمام ترکها ازتون عذرخواهی میکنم خبر جون چاپ کن
    • امین A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      1 0
      تا کی میخواهیم به سیاست بازی ادامه بدهیم؟چرا اینقدر دروغ تحویل مردم می دهیم؟ من نمی دونم که که چه تعداد در دولت قبل بورسیه غیرقانونی گرفتند حتما مجلس باید پیگیری کند اما آیا علت استیضاح وزیر علوم این بوده است؟ استیضاح وزیر از خیلی قبل تر مطرح بوده است.چقدر قدرت نزد بعضی ها اهمیت دارد که برای ماندن در آن حاضر به انجام هر کاری هستند.سخن من کلی است با هر دو جناح هستم.در هر دو جناح آدم های خوبی است.همچنین در هر دو جناح آدم هایی است که حاضرند مرتکب هر جنایتی بشوند.شما بعضی سیاسیونکه درست بشو نیستید تنها امید من این است که مردم آگاه و بیدار شوند و افراد صالح رو برای مسئولیت های مختلف انتخاب کنند
  • پژمان A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    258 8
    اشكم در اومد به قران
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      77 1
      این بورسیه های غیر قانونی باید حتما کنسل بشوند چون در آینده با لشکری از بیسوادان هتاک و پر مدعا مواجهیم چه خوش گفت که: با تعویض یک نفر مسیر دولت عوض نمی شود.
  • مهراب A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    242 4
    یه تیکه کاغذ پاره بیشتر نیست پولشون برای ملت.... بعدش برای اینا رفتن و تحصیل کزردن اونجاها افتخاره... کجایی بزرگوار شیعه، علی جان با اون عدالتت که ببینی چی بر سر عدالت اومده؟ حیف که نیستی.
    • سعید A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      89 2
      آخ گفتی، اخ گفتی عدالت ... فکر میکنم یادمان رفته بی عدالتی همان ظلم است...
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    301 5
    درود بر شرفت آقای فرجی استیضاح و این بازی ها خیلی وقته برای مردم معلوم الحال شده
  • عرشیا A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    226 4
    مجلسیان محترم فکر کردند با رای عدم اعتماد به دکتر فرجی دانا فتیلیه این مسئله پایین کشیده میشود ولی زهی خیال باطل . ان کسانیکه با این رانت ببسابقه برای خود و نزدیکانشان اعتبار و ابرو و سواد به زعم خودشان کسب کردند در نزد افکار عمومی و فرهیختگان جامعه تا ابد مجکوم و رسوا هستند .
  • مضلوم IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    207 1
    حیف اون جوون هایی که رفتند و شهید شدند و نیز حیف این جوانهایی که به خاطر بی کفایتی مسئولان رفتند و تن به هر ذلتی در کشور بیگانه دادند .
    • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      14 0
      عزیز من امسال میتونستم بدون کنکور در مقطع دکترای دانشگاه شریف ادامه تحصیل بدم اما ترجیح دادم یک سال صبر کنم و تن به این ذلتی که شما میگین بدم...هرچند شرایط پذیرشم سخت و دشوار باشه....هرروز هم بر تصمیم خودم مصمم تر میشم
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    186 3
    درذهن مردم به عنوان یک داناو قهرمان باقی ماند
  • اکبر IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    133 1
    اگر راست کردار هستید اسامی را منتشر کنید. تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    157 3
    بالاخره احمدي نژاد بايد پاداش حمايت هاي بي دريغ اين آقايان نماينده رو در هشت سال گذشته مي داد. وقتي حسيني وزير اقتصاد با وجود اختلاس 3000 ميلياردي يا نامجو با اون عملكرد ضعيف و بدهي بالايي كه در دوران وزارتش به وزارت نيرو تحميل كرد دوباره از مجلس راي اعتماد گرفتند، معلومه كه احمدي نژاد خيلي مديون آقاياني كه بشدت دنبال استيضاح فرجي دانا بودند.
  • mohammad IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    89 2
    قاآني شيرازي ميفرمايد: مي خوران را شه اگر خواهد بر دار زند گذر عارف و عامي همه بر دار افتد ور كند حكم به جلاد كايشان گوش برد همه گوش است كه در كوچه و بازار افتد
  • بی نام US ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    89 3
    ای کاش مسئولین طراز اول مملکت برای تبری جستن از تخلفات موجود هم که شده دستور پیگیری بدون اغماض صادر و در اسرع وقت نسبت به اقناع افکار عمومی جامعه بلاخص دانشگاهیان اقدام عاجل فرمایند؟1 ای کاش
  • شاهد A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    53 1
    انشالله بزودی دست اونا کاملا رو بشه وحقی که از بچه های واجد شرایط گرفته شده برگردونده بشه ما منتظریم
  • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    73 3
    سال1369 بعداز زلزله بزرگ رودبار و منجیل خبری منتشر شد که مدتی خبر داغ رسانه های آن زمان شد با این مضمون که"یکی از دانشجویان شاغل به تحصیل در کانادا تمام پس انداز و بخشی از داراییهای خود را برای کمک به زلزله زدگان ارسال کرده است" آن دانشجو که نه تنها درمقطع لیسانس شاگرد اول دوره خودبودبلکه بالاترین معدل رادرتاریخ دانشکده فنی پس ازشهید چمران داشته است.این درحالی است که هم زمان باتحصیل حضوری فعال درجبهه داشته است.در سابقه جبهه ای اوهمین بس که سردار علی فضلی در سال جاری در جلسه ای با موضوع راهیان نورعنوان کرده که ازافتخارات من این است که درمقطعی ازجنگ دکترفرجی دانا فرمانده من بود. او پس از اتمام دوره دکتری از دانشگاه واترلو کانادا به عنوان هیات علمی دانشگاه تهران مشغول به تدریس می گردد.
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    87 1
    به عنوان یکی از کسانی که به آقای روحانی رای دادم ، خواستار ادامه پیگیری سرپرست محترم و وزیر بعدی وزارت علوم در خصوص موضوع بورسیه ها هستم. باعث تاسف خواهد بود که هیات علمی آینده دانشگاههای ما ، یکسری آدم رانتی بی سواد باشند.
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    41 1
    سازمان های نظارتی باید دقیقا کنترل و پیگیری کنند.
  • محمد رضا IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    53 1
    تخلفات در دانشگاه گیلان فقط به آن چه در جدول بالا آن هم به صورت کوتاه اشاره کردید خاتمه پیدا نمی کند. شانزده نفر در سال 91 در این دانشگاه فقط در رشته روابط بین الملل بورس شده اند که نه شرط معدل دارند ،نه شرط سنی و نه بورسی از خارج داشته اند.جالب این که برخی یک و برخی دو مقطع تحصیلی شان از نازل ترین دانشگاههای آزاد در کشور مدرک گرفته و برخی دیگر دو مقطع تحصیلی شان رشته دیگری است وارد رشته روابط بین الملل شده اند. امثال نوباوه و نادران و... از این افراد دفاع می کنند. بعد هم می گویند چرا نخبگان به خارج از کشور می روند. ایشان و هم فکرانشان بدانند نخبگانی که به خارج از کشور می روند از رانت خوارای و بی عدالتی دوستان شما به ستوه آمده و آینده ای برای خودشان متصور نیستند به ناچار راهی غربت می شوند
  • بیتااااااااااااا A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    76 1
    اینجا ایرانه بگن ماست مشکیه باس بگی مشکیه چون فسادکارانش بیشتر از آدمای درستکار، افشاگری ها همیشه به ضرر آدمای درستکار تموم میشه. بعدشم میگن کشششششششششش ندین یهو همسایه ندونه ما اختلاف داریم آبروموت بره ها
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    54 1
    اینا که کلا برای مدارک دانشگاهی اعتباری قائل نبودند حالا چی شده همه می خوان خودشون رو فرهیخته نشون بدن؟
  • داود A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    62 4
    برگی دیگر از پاکترین دولت تاریخ
  • شقایق A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    48 1
    در همه دانشگاه ها و به خصوص دانشگاه های بزرگ کشور پارتی بازی بیداد میکنه .بی سوادی اساتید سرکار امده بلای جان مراکز علمی است، علم و اخلاق نابود شده و این فاجعه علمی برای کشور ماست، حتی نخبگان و فارغ التحصیلان علمی و باارزش، توان رفتن از مملکت را هم ندارند و معیشت همه را سرگردان کرده. چه باید کرد؟ جوان ها می سوزند و عده ای...
  • بی نام RU ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    60 2
    انسان واقعا در عجب مي مونه، اينها عملا تنها به دليل افشاي وجود رانت اومدن وزير رو عزل كردن، يك كار كاملا در تضاد با منافع ملي كه بعيده در جايي از دنيا سابقه داشته باشه
    • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      42 1
      داداش ظاهرا اصلا نمیدونی اینجا چخبره.هاهاهاها.این چیزا اینجا عادی و قانونیه
  • سعید A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    40 1
    فقط متاسفم...
  • ali GB ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    66 2
    و در پايان چيزي كه هيچوقت مردم نخواهند شنيد اسامي نمايندگان و آقازاده هاست كه از اين رانت استفاده كرده اند
  • محمد IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    42 1
    شک دارم اگر خطری کشور تهدید کند بورسیه های رانت خوار به جنگ بروند. آخه این افراد با توجه به برنامه ریزی به منظور استفاده از رانت علمی برای سی سال آینده شان نقشه کشیده و حاضر به دل کندن از این امتیاز باد آورده نیستند. برای کشور متاسفم که این نوابغ دوران می خواهند در آینده نزدیک ایران را هدایت کنند. فکر کنید که این افراد در مصادر تصمیم گیری کشور قرار بگیرند چه فاجعه ای رخ می دهد کسانی که فقط تعهد دارند که آن هم من شک دارم این افراد داشته باشند. زیرا اگر داشتند حقوق مردم را پایمال نمی کردند و به دنبال توجیه شرعی برای کار خلاف شان نمی گشتند. بنظرم این افراد فرصت طلبانی هستند که دین را وسیله پیشرفت امور دنیوی شان قرار داده و طنز جالب این است که بقیه را به تقوی و ساده زیستی سفارش می کنند
  • دانشجو GB ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    66 2
    اين استيضاح از ذهن مردم پاك نخواهد شد استيضاحي كه جوهره اين مجلس را براي همه معلوم كرد مجلسي كه تا ديروز مدح وثنا دولت قبل را مي گفت و امروز طليعه دار رتبه هاي علمي كشور است
  • گمنام RO ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    48 0
    کوچکترین بازتابی در صدا و سیما ی باصطللاح ملی دیده نمی شود
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    23 2
    انشا اله پيگير بورسيه با قوه قضائي و مجلس
  • ایرانی A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    31 3
    به امید انتخابات آینده مجلس
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    17 6
    به جای این کار ها دولت نگران دانشجو ها باشه رئیس دانشگاه را عوض میکنید که چی؟ من الان یه دانشجو دانشگاه دولتی ام شاگرد اولم خرج کرایه ماشین و تحصیلم رو نمی تونم پرداخت کنم دارم به انصراف از تحصیل فکر می کنم
    • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      11 2
      اشتباهی مثبت دادم شما که دانشجویی و کرایه نداری بدهی دلیلش همین رانت خواری ها هست که همه جا از دانشگاه گرفته تا استخدام هست. متاسفانه خودتون هم نمیدونید مشکلتون چی هست؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      11 1
      منم دانشجو شاگرد اولم. 50 هزار تومن حق پایان نامه بوده که گفتن نداریم بدیم مقاله فرستادم که اسم خود دانشگاه توش هست و افتخاری هست واسه دانشگاه میگن خودت پول بده پول نداریم بدیم
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    44 1
    انشالله که دکتر نجفی همین روند مبارزه با این بورسیه های غیرقانونی رو دنبال میکنند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    12 0
    از بين مربيان هستند كساني كه هم شرط سن را نداشته‌اند و هم شرط معدل را. سن بالاتر و معدل پايين‌تر از حد نصاب بالاخره اين كه "قرار شد از آبان ماه سال 92 تا پايان سال گذشته تعهدي که درباره بورس ايجاد شده بود را با هر بخشنامه اي به آن پايبند باشيم" جواب بايسته‌اي به انتظارات مردم و جامعه دانشگاهي نيست.غربالگري را براي همين گذاشته‌اند
  • علي A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    26 3
    بيايد همه با هم در انتخابات مجلس به ئهيچكدام از اين نمايندگان راي ندهيم .
  • حسن IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    6 0
    آقای ریس جمهور از نظر حامیانت در استیضاح وزیر محبوب علوم تان کوتاهی کردید پس لطفا جبران کنید. آن چه که دغدغه وزیر محترم علوم بود فساد علمی در مراکز دانشگاهی به ویژه دولتی علی الخصوص موضوع بورسیه ها بود . امیدوارم ریشه این فساد را بخشکانید که به مانند توموری سرطانی دانشگاههای کشور را فرا گرفته . پس آن را از ریشه برکنید که اگر تا پایان دوره اول ریاست جمهوری تان علاج نشود به توموری بدخیم تبدیل می شود که بعدا نمی توان برای آن علاجی پیدا کرد.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    16 0
    من متوجه نمیشم اگه مجلسی ها خودشون پاشون گیره تو این قضیه چطور میخوان کمیته تحقیق و تفحص تشکیل بدن واسش؟؟؟؟دیگه هیچ مقام نظارتی توی این مملکت نداریم؟؟؟
  • دیباج IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    13 1
    خیلی ممنون بابت تنظیم این گزارش تقریبا در حکم یک سند کلی و تاریخی باقی می ماند
  • رضا IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    10 1
    دانشجویان نخبه کشور که در مقطع دکتری هستند اکثریت در سال های آخرشان هنوز بیکار هستند. و امیدی نیز به جذب در آینده ندارند و از این وضعیت بسیار افسرده و اندوهگین هستند. از آن طرف کسانی که خود را تافته جدا بافته از دیگران می دانند بدون آزمون و بدون داشتن صلاحیت علمی 700 نفر از این سه هزار بورسیه ای رانت خوار بدون آزمون ، جایابی هم شده اند و بقیه در حال حاضر با اعمال فشار در برخی از دانشگاههای کشور در صدد جایابی هستند. پس مجلس که از این افراد دفاع می کند تکلیف دانشجویان دکتری با آزمون را مشخص کند و طرحی را به تصویب به رساند که از این پس کشور نیاز به برگزاری آزمون دکتری ندارد ، تا نخبگان کشور تکلیف خود را بدانند و عمرشان را بیش از این تلف نکنند و دنبال زندگی خودشان بروند.
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    20 1
    خود نماینده ها باید استیضاح بشن . باید لیست دارایی هاشون به اطلاع کسانی برسه که بهشون رای دادن. باید هر نماینده بعد از 4 سال بیاد و لیست کارهائی که بشکل عملی برای استان خودش کرده رو ارائه بده. باید یک نماینده توضیح بده که سیاست بازی چه ربطی به کار یک نماینده مجلس داره جائی که دولت مسئول سیاسته نه مجلس.مجلس مسئول اقتصاد و اجتماعه. این حقیقت رو سالهاست که از یادشون بردن و کسی هم نیست یادشون بیاره.
  • محمد IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    35 0
    مگه ظرفیت دکترا واسه بورسیه دکترا چقدره هر رشته سالی 4 .5 نفر ... این بورسیه مال 8 سال میشه .. الان خیلیاشون هیئت علمی شدند رفت
  • حسن IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    4 0
    تنها فساد علمی در زمینه بورس ها نبوده بلکه در زمینه استعدادهای باصطلاح درخشان که توان قبولی در آزمون نداشته اند نیز بوده که بسیاری از آنها فاقد شرط درخشان بودن می باشند مثل طولانی شدن دوره کارشناسی شان به دوسال ونیم و بعضا سه سال که در این مدت توانسته اند هم معدل شان را بهبود ببخشنمد هم در بهترین حالت با کمک دیگران و در بدترین حالت سفارش مقاله را به دیگران داده اند و خود را درخشان جا بزنند و بدون آزمون وارد مقطع دکتری شده اند از نظر اینجانب امتحان ددکتری به خواندن نیست بلکه محک زدن بنیه علمی داوطلب نیز می باشد که متاسفانه این افراد باصطلاح درخشان از دادن آزمون و سنجش بنیه علمی شان به شدت وحشت دارند و با متوسل شدن به این شیوه که دست کمی از افراد بورسیه ای ندارد از زیر آزمون شانه خالی می کنند.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    11 1
    مگه کشور چندتا عضو هیئت علمی میخواد... خواهر من با استعدادهای رخشان رفته دانشگاه ولی حتی یه دانشگاه هم پیدا نکرده که درس بده یه دانشگاه آزاد درخواست داده بود وقتی رفت گفتن اشتباه آگهی دادیم نمیخواستیم. واقعا وقتی آدم پارتی تو این مملکت نداشته باشه زندگیش به جلو نمیره....
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    9 1
    مورد داشتیم که فردی با معدل 14.5 کارشناسی و 18.2 کارشناسی ارشد و رتبه یک دکترادر سهمیه آزاد به بنیاد به اصطلاح نخبگان مراجعه کرده و به او گفتند که نخبه به حساب نمی آید، پس یکی به من بگه پسر رییس کمیسیون چطور تونسته نخبه بشه؟ چطوری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    17 1
    ضمن عرض خسته نباشید بابت تهیه این گزارش حیف جوانهایی با استعداد که با هزار امید و آرزوی خود و خانواده هاشون با خون دل درس خوندن به امید .....
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    18 1
    دلواپسان الان کجا هستند؟ بياين ديگه بياين تحويل بگيرين
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    24 2
    10نماینده استیضاح کننده وزیرعلوم کسانی هستندکه در دولت قبل بورسیه غیرقانونی گرفته اند
    • امین A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      4 3
      صدو پنجاه نفر رای به استیضاح دادند نه ده نفر.البته اگر وزیر واقعا دغدغه ی عدالت داشت می بایست نام وزیران را منتشر کند
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    5 2
    حالا کاش اینها که بورسیه غیر قانونی گرفته اند یک ذره دلشان برای این مملکت می سوخت. یا می خواهند وارد دارو دسته قدرت شوند و پول به جیب بزنند یا می خواهند با مدرک دکترا به خارج مهاجرت کنند و لذا این مدرک برایشان شغل فراهم می کند. آخرشم ملت می مونه و حوضش. خیال کرده اید همه مثل آقای فرجی دانا و یا طریف و یا نجفی و یا خود دکتر روحانی هستند که بخواهند از علم خود برای کاستن درد این ملت استفاده کنند؟
  • احضارشده IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    13 2
    این نیز بگذرد....
  • همت A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    16 1
    عجیبه که روزنامه کیهان در خصوص این موضوع بیانیه ای ... صادر نکرده
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    34 3
    زنده باد دکتر فرجی دانا
  • بی نام US ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    14 3
    آیا دولت عدالت ومهرورزی این بود پس هزارران رحمت بر دولتهای بی عدالت رویشان سپید شد مبارک بادا
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    21 2
    معلوم نشد جرم این وزیر دانشمند چه بود؟خدایا کمک کن....
  • منصف IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    3 32
    من نمی دونم چرا زوم کردن رو 3000 بورسیه که خود فرجی دانا تو جلسه استیضاح گفت 700تاش شرایطشون کامل نبوده در صورتیکه کل مطبوعات چند ماه هست میگفتن 3700 .چرا به استخدام و بورس 23000پرستار گیر نمیدن؟ معلومه دولت واهمه داره که 3000 نفر که مثل خودشون فکر نمی کنن به جرگه دانشگاهیان بپیوندن
    • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      21 2
      منصف انصافت کجاست بورسیه 3000نفر بیسواد خطرناکتر از استخدام غیر قانونی 23000پرستاره هر چند جفتشون اشتباهه
    • محمدحسن A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
      1 0
      3000 تا غير قانونى بوده 700 تاش ديگه اسلا هيچ كدوم از شرايط رو نداشتن يعنى همين طورى تلپ افتادن تو مقطع دكترى
  • بهلول A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    اقای عزیزی که میگه تنها کاری که برای این نور چشمی ها شده این بوده که با وجود داشتن شرایط کارشان را چند ماهی جلو انداخته اند واین کار مهمی نبوده مثل اینکه نمیدانند در بعضی موارد اگه یک دقیقه زودتر کاریکی رو راه بیندازند چه رانت عظیمی در بسیاری از موارد نصیب انها میشود مثلا در مورد استخدامها و.... اقای توکلی در مجلس بعضی از این رانتها رو در موارد اقتصادی رو کرد و البته توجه داشته باشید که اگر افشای این موارد ادامه پیدا کندمعلوم میگردد که چه افرادی بدون داشتن شرایط لازم استخدام شده و با همان مدارک حقوق های ان چنانی گرفته اند و ... شهدا یادتان بخیر ..
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    1 0
    فرجی دانا , استاد والا
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    2 0
    انتطار مردم از نما ینده گان محترم مجلس وریاست قوه قضایه اینه که به طور علنی بورسیه ها را برای مردم افشا کنند
  • ایرانی A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    5 0
    خبر انلاین دمت گرم و خسته نباشی که اینقدر مرتب و جدول بندی شده با ذکر منبع همه چیز رو واسه ما روشن کردی