دکتر غلامرضا اعوانی می گوید: «عالمان دینی و دانشجویان را به خواندن و عبرت گرفتن از مناظرات امام صادق(ع) دعوت می کنم که ببینند امامان ما چگونه اهل منطق و استدال بودند.»

به گزارش خبرآنلاین، دکتر غلامرضا اعواني درباره چرایی اطلاق "رئیس مکتب شیعه" به امام صادق (ع) عنوان کرد: «اين رياست به معناي پست و مقام نيست چرا كه پست و مقام دنيوي از بين مي رود اما وقتي كه به امام صادق(ع) گفته مي شود رييس مكتب تشيع مقصود مجاهدت علمي و تربيت شاگرداني كه پرچمدار شكوفايي انديشه اسلامي و ولايت علوي و احيا گر مكتب تشيع است.»

وی در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر شده به تلاش های امام برای مکتب تشیع اشاره کرده و افزود: «امام صادق(ع) در طول 34 سال امامت خود با مجاهدت هاي علمي و ديني، مكتب جعفري را پايه گذاري كرد. ايشان شريعت محمد(ص) و مكتب تشيع را احيا كرد و مانع از نابودي شيعه و فراموشي اسلام ناب محمدي شد. چيزي كه دنياي امروز ما شديدا به يادآوري آموزه هاي ولايي و علوي ائمه معصومين نيازمند است. امام صادق(ع) در طول حيات پربركت خود بيش از 4 هزار شاگرد را در مكتب معارف ديني و انديشه هاي اسلامي خود تربيت كرد و آنها را در جهت پاسداري از مكتب ديني و علمي و نگهداري از تشيع راستين به جهان اسلام فرستاد. بي شك گنجينه علوم ديني اين امام همام در سال ها زندگي در محضر امام سجاد(ع) و پدر بزرگوارش امام باقر(ع) به دست آمد و همگان ايشان را با نفوذ كلام، حكمت وسيع و قدرت بيان مي شناختند.»

این استاد فلسفه درباره مقابله امام با افکار ضد اسلامی و بدعت اظهار کرد: «در روزگاري كه افكار ضداسلامي و ويرانگر خطري بزرگ در مسير اسلام ناب محمدي بود، امام صادق(ع) رييس مذهب جعفري با مجاهدت هاي علمي خود مانع از شيوع اين افكار ضد اسلامي شد. خرافه و بدعت در دين مانند بيماري است كه تن سالم را از درون پوسيده مي كند. اما اين امام همام جهادگر ميدان علم در راه تاسيس مكتب تشيع، مشقت هاي فراواني را متحمل شد تا نهضتي بزرگ بر اساس پايه هاي حقيقت اسلام و عقلانيت ديني بنيان گذارد. هرچند گفت وگوها و مناظرات امام صادق(ع) با قدرت منطق و استدلال وي و پاسخگويي به شبهات ديني نقش مهمي در احياي مكتب تشيع داشت.»

دکتر اعوانی با دعوت از عالمان ديني و دانشجويان به خواندن و عبرت گرفتن از مناظرات امام صادق(ع) عنوان کرد: «ببینید که چگونه امامان ما اهل منطق و استدال بودند. همين ايشان بود كه حكمت الهي را سيراب كرد و جاني دوباره به آن بخشيد. امام صادق(ع) حكمت را در ولايت مي ديد. چرا كه ولايت علم آور است و معرفت مي آورد، در حديث آمده است كه خداوند هيچ ولي را جاهل قرار نداده است، در واقع ولي عارف است و به نور الهي مي بيند. پيامبر مي فرمايد: از فراست مومن بترسيد كه چيزها را با نور خدا مي نگرد. تا چه برسد به ولي خدا كه ولايت اطوار عاليه ايمان است و ولي همه چيز را به نور خدا مي بيند و از هواي نفس برخاسته و صفات و وجود او الهي شده است و به نور حق مي بيند. بنابراين عرفا با نور ديگري ائمه(ع) را مي بينند و به صورت اشاره در كتب آنها هست، اشاراتي كه كاملا بيان مي كند كه آنها چه احترامي به اهل بيت(ع) داشتند.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرید A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    جان ورو ح ما فدای امام صادق علیه السلام