سومین ماه ریاست جمهوری حسن روحانی در حالی آغاز شد که او برای شرکت در شصت وششمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود.

سيد صادق روحاني : رئيس دولت يازدهم مهر ماه سال گذشته راهي نيويورک شده بود تا پيام دولت جديد را به گوش جهانيان هم برساند. در اين سفر براي نخستين بار پس از انقلاب روساي جمهور ايران و آمريکا با يکديگر به صورت مستقيم صحبت کردند. اين گفت و گو در مسير برگشت روحاني به سمت فرودگاه و با تلفن صورت گرفت.

از سوي ديگر در اين سفر نخستين دور مذاکرات هسته اي ايران و 5+1 به رياست محمدجواد ظريف انجام گرفت. گفت و گوي حاشيه اي ظريف و کري نيز از اتفاقات مهم اين سفر بود که تا کنون سابقه نداشته است.

اهم اتفاقات سياسي مهرماه سال گذشته را در ادامه ببينيد:

1 مهر

سفر به نیویورک

حسن روحانی برای شرکت در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد.این سفر برای رسانه های ایران و آمریکا حائز اهمیت بود چرا که بسیاری احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا بعد از 35 سال در این سفر را محتمل می دانستند.

2 مهر

سخنرانی درسازمان ملل

حسن روحانی در ساعات اولیه ۳ مهر به وقت ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنرانی کرد. روحانی در این سخنرانی گفت: «ایران به دنبال تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک با دیگر کشورهاست و در این چارچوب در پی افزایش تنش با ایالات متحده آمریکا نیز نیست. در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروه‌های فشار جنگ طلب، می‌توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید. در این چارچوب موضع برابر، احترام متقابل و اصول مسلم شناخته شده بین‌المللی باید مبنا باشد؛ البته در این زمینه انتظار ما از واشنگتن شنیدن صدای واحد است.»

در حاشیه سفر رئیس جمهور، روحانی با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد. دیدار بین رؤسای جمهور ایران و فرانسه بعد از هشت سال صورت گرفت. رئیس‌جمهور ایران با روسای جمهور فیجی (رئیس گروه ۷۷) و اتریش و همچنین کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز دیدار کرد.همچنین در این روزدیدار خصوصی ظریف و داوود اغلو در کنار رودخانه هادسن انجام شد.

دیدارهای ظریف با وزیران خارجه یونان، هلند، اسلواک، کرواسی، استرالیا، ایتالیا و سوئیس  و انگلیس.جنبه مهم این دیدار اظهارامیدواری ظریف و هیگ برای «عادی‌سازی مرحله‌ای» روابط دوجانبه ایران و انگلیس بود که در ماههای پس از آن اجرایی شد.

 

4مهر

دیدارهای حاشیه ای رئیس جمهور در سازمان ملل

رئیس جمهور در حاشیه حضور درسازمان ملل با با رهبران جامعه اسلامی آمریکا، تعدادی از دبیران ارشد رسانه‌های آمریکایی و شخصیت‌های فرهیخته‌ای از اندیشکده‌های آمریکایی هموطنان ایرانی مقیم در آمریکا دیدار کرد.

همچنین روسای جمهور فرانسه، اتریش، نخست‌وزیر پاکستان، تونس، رییس‌جمهور ترکیه، ژاپن، لبنان، سریلانکا، کفیل ریاست جمهوری عراق، رئیس صندوق پول، دبیر سازمان کنفرانس اسلامی، دبیرکل سازمان ملل و معاونینش، نخست‌وزیران اسپانیا و ایتالیا و همچنین وزیر خارجه آلمان و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با حسن روحانی دیدار و گفتگو کردند.

5 مهر

گفت وگوی تلفنی اوباما و روحانی

رئیس جمهور در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد سخنرانی کرد.حسن روحانی در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک شرکت کرد و به پرسش خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد.

در ساعات پایانی روز ۵ مهر ۱۳۹۲ در حالی که حسن روحانی و هیئت ایرانی شرکت کننده در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از فرودگاه جان اف کندی قصد بازگشت به ایران را داشتند، حسن روحانی برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی با رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، باراک اوباما، از طریق مکالمه تلفنی مستقیماً" گفتگو کرد و دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته‌ای ایران تاکید کرد.

5 مهر

نخستين دور مذاکرات هسته اي ايران و5+1

این دور از مذاکرات که اولین مذاکره هسته ای ایران با قدرت های جهانی پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی بود در خلال سفر هیئت ایرانی برای شرکت در کنفرانس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد هرچند این دور از مذاکرات بسیار کوتاه(۳۰ دقیقه) و تنها برای معرفی هیئت تازه ایرانی بود اما به دلیل برگزاری در سطح وزیران خارجه و جلسه خصوصی بین جان کری و محمد جواد ظریف وزیران خارجه ایالات متحده و ایران که پس از این دور از مذاکرات انجام شد بسیار خبرساز شد. همه ی شرکت کننده ها پس از این مذاکرات ابراز امیدواری کردند تا موضوع هسته ای ایران سریعتر حل شود

6 مهر

بازگشت رئیس جمهور به تهران

با بازگشت رئیس جمهور به ایران جمع کثیری از مردم که اغلب آنها دانشجویان و جوانان بودند از روحانی استقبال کردند.

9 مهر

نشست دولت و مجلس

نخستین جلسه رسمی دولت یازهم با مجلس نهم با حضور حسن روحانی و علی لاریجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی) در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.۲۳۰ نماینده مجلس از مواضع حسن روحانی در سازمان ملل حمایت کردند.

10 مهر

شفاف سازی درباره گفت وگوی تلفنی با اوباما از سوی رئیس جمهور

حسن روحانی پس از شرکت در جلسه هیات دولت در خصوص اظهارات مقام های آمریکایی درباره اینکه درخواست دیدار از سوی مقامات ایرانی بود، شفاف سازی کرد و گفت که آمریکایی‌ها ۵ بار برای ملاقات درخواست کردند.

 

15مهر

سفر قائم مقام وزارت خارجه سوییس به تهران

ظریف در این دیدار گفت: مذاکرات آتی در ژنو  فرصتی استثنایی برای آغاز رویکردی جدید در تعامل بین ایران و غرب و با در نظر گرفتن منافع و نگرانی‌های طرفین است.

27 مهر

معرفي وزراي باقيمانده

حسن روحانی در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، علی اصغر فانی، رضا فرجی دانا و رضا صالحی امیری را به ترتیب به عنوان وزرای پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد.

 

2929

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    8 134
    روحانی باید به خاطر این حرکت نسنجیده که آمریکایی ها گفتند خود روحانی تماس گرفته استیضاح میشد
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      89 4
      شما دلواپس ها هم که دست به استیضاحتون عالیه خدا قوت
    • شهریار A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      60 4
      جوک جدید بود
  • بهمن A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    82 8
    سلام اکثریت مردم در انتظار روابط خوب و صمیمانه با ایالات متحده آمریکا هستند.به نظر من با ایجاد این رابطه آرامش به کل دنیا باز میگردد . اتحاد بین کل دنیا برقرار میشود. به نظر من اگر جناب آقای دکتر روحانی هم تماس میگرفتند هیچ اشکالی نداشت و باز به نظر من در کل دنیا محبوب تر هم میشد . من منتظر روابط خوب و صمیمی با آمریکا هستم تا صلح ودوستی لا اقل بین قطب ایران و آمریکا برقرار شود.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    77 4
    تا كور شود هر آنكه نتواند ديد
  • حمید دهشوری A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    2 1
    با سلام و خسته نباشید نظر دیروزم را نگذاشتین؛