سفر معاون رییس جمهور به عشق‌آباد/ ستاری: از سرمایه گذاری ایرانیان در ترکمستان حمایت می کنیم

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در سفر به عشق آباد گفت: یکی از اولویت های راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با همسایگان به ویژه در حوزه اقتصاد است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاری با رییس جمهور و مقامات عالی ترکمنستان دیدار کرد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به منظور افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان، آب و برق، نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران، در عشق آباد، به ترکمنستان سفر و با رییس جمهور، وزیر امور خارجه و چند مقام بلندپایه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

شهر عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور بود تا علاوه بر دیدار با رییس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور با چند تن از مقامات بلندپایه و صاحبان صنایع و بخش خصوصی ترکمنستان به گفت و گو و رایزنی بپردازد.

ستاری در این سفر همچنین با قربانقلی بردی محمداف رییس جمهور ترکمنستان به تشریح دستاوردهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در این دیدار بیان کرد: با توجه به وجود ظرفیت و پتانسیل در 2 کشور دوست و همسایه، ترکمنستان و ایران می‌توانند مکمل اقتصادی همدیگر باشند.

ستاری نیز در دیدار با رییس جمهوری ترکمنستان اظهار کرد: تهران علاقه‌مند به توسعه و گسترش بیشتر مناسبات ثمره بخش و سازنده با عشق‌آباد است.

از سوی دیگر، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه سفر 2روزه خود به عشق‌آباد، با وزیر امور خارجه و معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور علمی و ورزش و نیز معاون رییس جمهور در امور بازرگانی و روابط اقتصادی خارجی این کشور به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

ستاری در اين ملاقات‌ها ضمن اشاره به دستاوردهاي كشور در حوزه علم و فناوري، به آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي ارائه اين دستاوردها و صادرات محصولات فناورانه به كشور تركمنستان در راستاي سياست‌هاي دولت تدبير و اميد براي تقويت مناسبات با كشورهاي همسايه اشاره کرد. بررسي مشكلات شركتهاي دانش‌بنيان ايراني جهت ورود به بازار تركمنستان از ديگر محورهاي مذاكرات معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بود.

 

توسعه روابط با همسایگان، از اولویت‏‌های راهبرد سیاست خارجی ایران

سورنا ستاری در نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان، آب و برق، نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران که در شهر عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برپا شده است، اظهار کرد: یکی از اولویت‏‌های راهبرد سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط با همسایگان به ویژه در حوزه اقتصاد است.

دکتر ستاری با بیان اینکه ایران در علوم نوین، مانند فناوری نانو، سلول‌های بنیادی، علوم شناختی و صنایع نفت و گاز؛ توسعه علمی بالایی دست یافته است، اظهار امیدواری کرد رویدادهای علمی همچون این نمایشگاه های تخصصی در شهر عشق‌آباد و نمایشگاه‌های آینده بتواند گام موثری در توسعه روابط میان ایران و کشورهای همسایه بردارد.

وی با اشاره به حضور 4 میلیون دانشجو و فعالیت صدها پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی در ایران افزود: از این رو، توسعه حلقه‏‌های واسط اقتصاد بین دانشگاه و پژوهشکده‌‏ها با صنعت و تجارت از موضوعات مورد تأکید دولت ایران به حساب می آید. توسعه این فعالیت‌‌ها تنها در بستر شرکت‌های خصوصی دانش بنیان صورت می‌گیرد و در سال‌های اخیر ایران در زمینه‌های مختلف علمی به پیشرفت های شگرف و قابل توجهی دست یافته است.

 

راهگشایی برای توسعه میزان مبادلات 2 کشور

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین در همایش مشترک بازرگانی صنعتی ایران و ترکمنستان که با حضور بایمراد خواجه محمداف معاون رییس جمهور ترکمنستان در حوزه نفت و گاز و جمع زیادی از فعالان عرصه تجارت خارجی در عشق‌آباد برگزار شد ضمن سپاسگزاری از رییس جمهور و مقامات عالی ترکمنستان در برگزاری نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: امیدوارم تعامل و توافق بخش های اقتصادی و صنعتی طرفین در چارچوب این همایش و تشریک مساعی دستگاه های خصوصی و دولتی دو کشور بتواند مفاد توافق شده در این سفر را عملیاتی و اجرایی کند.

وی برگزاری این همایش و مانند آن را یک فرصت مناسب دانست و افزود: بر همین اساس دست اندرکاران و مدیران اقتصادی دو کشور می توانند با در نظر داشتن زمینه های مختلف همکاری، توانمندی ها و قابلیت های مکمل خود را به یکدیگر معرفی و نسبت به رفع نیازها در مسیر توسعه هر چه بیشتر همکاری های چاره اندیشی کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران یکی از زمینه های راهبردی و اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را همکاری با کشورهای منطقه و به ویژه همسایگان عنوان کرد و گفت: در این چارچوب تعمیق و تحکیم روابط با کشور دوست و برادر ترکمنستان نزد مسوولان ایران از جایگاه ویژه و برجسته ای در بین همسایگان برخوردار است.

ستاری در ادامه گفت: ما معتقدیم با توجه به واقعیت های موجود باید تلاش در جهت صلح و آرامش و ثبات منطقه به عنوان یک ضرورت و زیربنای توسعه مورد پیگیری و اهتمام کشورها و از جمله دو کشور دوست و برادر ترکمنستان قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه روابط براساس رابطه برد-برد و متقابلا سودمند قابل دوام و بقا است و حالت پایداری پیدا می کند، گفت: به این دلیل از تلاش سرمایه گذاران مان در کشور همسایه و دوست و برادر؛ ترکمنستان حمایت می کنیم و در جهت ارائه تسهیلات و پشتیبانی از آنها دریغ نخواهیم کرد. ما بر این باوریم که دولت محترم ترکمنستان نیز بر این منوال می اندیشد. بنابراین اطمینان داریم پیام گرم و حمایت های روسای محترم جمهوری دو کشور در خصوص گسترش روابط فیمابین، نقطه اتکا و ضمانت بخش همکاری های جاری و آتی دو کشور خواهد بود.


عامل مهم توسعه و گسترش روابط برادانه بین دو کشور

براساس این گزارش قربانقلی بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان نیز در پیامی، این نمایشگاه را عامل مهمی در توسعه و گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی و تقویت روابط دوستانه و برادرانه ملت ترکمنستان و ایران عنوان کرد.

در بخشی از این پیام که توسط پهلوان طاقان‌ اف معاون رئیس جمهور ترکمنستان خوانده شد، رییس جمهور ترکمنستان، تعاملات اقتصادی و تجاری بین ترکمنستان و ایران متقابلاً مفید خوانده و ایران را در مبادلات بازرگانی خارجی ترکمنستان، صاحب جایگاه بالا بیان کرده است.

رییس جمهوری ترکمنستان در بخش دیگری از پیام خود ایران را به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی جهان نامیده و افزوده است: عشق‌آباد و تهران همکاری‏‌های ثمر‌بخشی در زمینه نفت و گاز، انرژی برق، صنایع سبک، ماشین سازی، کشاورزی، حمل و نقل، ارتباطات و بازرگانی برقرار کرده‌اند.

وی در پایان اظهار اطمینان کرده است: نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان، آب و برق، نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران در عشق‏‌آباد و همایش روز اقتصاد ملی ایران که قرار است در حاشیه این نمایشگاه برگزار شود، در تبیین ظرفیت‏‌های موجود 2 کشور همسایه در عرصه‏‌های مختلف به ویژه در زمینه همکاری‌های بخش خصوصی مساعدت کند.

در نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان، آب و برق، نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران، حدود 125 شرکت در قالب حدود 100 غرفه در مساحت بیش از 1600 متر مربع در محل قصر نمایشگاهی عشق‌آباد حضور دارند و به مدت 3 روز آخرین محصولات تولیدی خود را به معرض نمایش می‌گذارند. این نمایشگاه تا یکم شهریورماه برپاست.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =