عبدالرضا شیخ الاسلامی در همه ادوار وزراتش چهره کم حاشیه ای بود، اما حواشی دوران پایانی کاریش درباره سعید مرتضوی او را به رتبه اول بیشتری رای مخالف برای یک وزیر در مجالس 9 گانه تبدیل کرد.

محمود عزیزی: استیضاح شیخ الاسلامی که در آن روزگار وزیر کار بود و سعید مرتضوی مرد زیر دست او  و استعفای ندادن او از این مسئولیت همه  مجلس را متوجه یک مقصر کرد.

شیخ الاسلامی در واقع در دعوای رئیس جمهور  و سعید مرتضوی با مجلس نهم استیضاح شد. خود اوبعد از استیضاح در یک گفت وگو از لفظ قربانی درباره استیضاحش استفاده کرد.

احمد خرم وزیر راه دولت دوم  اصلاحات و مرحوم کردان با 188 رای موافق برکناری به طور مشترک در رتبه دوم این نمودار قرار دارند. این دو چهره در دو مجلس هفتم و هشتم استیضاح شدند. اگر خرم به دلیل آنچه مخالفانش اسراف و  و عملکرد غیر مناسب استیضاح شد، مرحوم کردان حواشی مربوط به مدرک تحصیلی اش موجب شد استیضاحش  با عبارت «کردان گیت»به تاریخ سیاسی ایران بپیوندد.

رده بعدی هم در میان وزرای دولتهای مختلف مربوط به حمید بهبهانی  وزیر راه احمدی نژاد بود که عدم حضور  احمدی نژاد و شخص بهبهانی 147 رای مثبت به استیضاح او را از سوی نمایندگان رقم زد. رضا فرجی دانا وزیر علوم دولت یازدهم در این فهرست در رتبه بعدی با 145 رای موافق برکناری قرار دارد.

کمترین میزان مخالفت هم مربوط به مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت دوم سید محمد خاتمی است که این روزها خودش نماینده مردم تبریز در مجلس است.

صراحت کلام  و شجاعت در بیان نظرات شاید بیشترین دلیلی بود که موجب شد نمایندگان مجلس ششم که او را استیضاح کرده بودند در نهایت رای به ادامه فعالیت او بدهند.

رخدادی که درباره ناطق نوری که در سالهایی ابتدای انقلاب مسئولیت وزارت کشور را بر عهده داشت هم مصداق یافت.پس از او هم در مجلسی که خود او رئیس آن بود-مجلس پنجم- مهاجرانی با تکیه بر سخنوری اش رای مجدد از مجلس گرفت در حالی که در آن روزگار چهره هایی چون باهنر نائب رئیس کنونی مجلس، نبوی عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسینی وزیر ارشاد دولت دهم در مقام نمایندگان اصولگرای مجلس پنجم تلاش فراوانی برای استیضاح او کردند.

معتمدی وزیر پست و تلگراف و تلفن دولت اصلاحات هم به دلیل  تخصصی بودن حوزه فعالیتش  توانست نظر نمایندگان مجلس ششم را بر گرداند و تنها 61 نفر از نمایندگان به  استیضاح او روی خوش نشان دهند.موضوعی که در استیضاح حاجی وزیر اموزش و پرورش دولت خاتمی هم تکرار شد.

 

برای دیدن این نمودار در ابعاد بزرگتر اینجا را  ببینید.

*ترتیب  نمودار  از چپ به راست است.

گزارش تحلیلی همه استیضاح های 33 سال اخیر را هم اینجا ببینید.

/212 27

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =