ایسنا نوشت:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد برای بازرسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در طول مدت چهار ماه تمدید مذاکرات ایران و ۱+۵ نیازمند بودجه بیشتری است.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل به دنبال تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ تا ۲۴ نوامبر پس از آن که ایران و ۱+۵ نتوانستند در ۲۰ ژوئیه به توافق نهایی برسند، اعلام کرد: برای تامین هزینه کنترل برنامه هسته‌ای ایران در طول بین چهار ماه به یک میلیون یورو بودجه اضافی نیاز دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این درخواست در قالب یک یادداشت به کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۲۴ ژوئیه ارائه شد که امروز (جمعه ۲۵ ژوئیه) در اختیار رویترز قرار گرفته است.

ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان جمعه گذشته تصمیم گرفتند تا مذاکرات هسته‌ای را به منظور دستیابی به توافق جامع نهایی چهار ماه دیگر تمدید کنند تا بتوانند به اختلافات قدیمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران پایان دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بررسی پای‌بندی ایران به تعهداتش در توافق اولیه ژنو نقشی اساسی دارد. در این توافق ایران متعهد شد تا در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد را متوقف کند.

بازرسان آژانس روزانه به تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز و فردو دسترسی دارند که این زمان در گذشته هفته‌ای یک بار بود. آژانس همچنین گزارشاتی را به صورت ماهانه در مورد چگونگی پای‌بندی ایران به تعهداتش به کشورهای عضو ارائه می‌کند.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ژانویه گذشته گفت که به دلیل دستیابی ایران و ۱+۵ تعداد افرادی که با پرونده ایران کار می‌کنند دو برابر می‌کند.

وی سپس حدود ۵۰۵ میلیون یورو برای تامین این هزینه‌ها درخواست کرد که به گفته دیپلمات‌ها به دلیل اهمیت سیاسی این مساله به راحتی تهیه شده بود.

آژانس در یادداشت جدید خود اعلام کرد درخواستی را از سوی هفت کشور مذاکره‌کننده برای ادامه بازرسی‌های مربوط به آژانس و راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از تمدید مذاکرات دریافت کرده است.

این بازرسی‌ها موارد جدید در تمدید مذاکرات را یعنی تبدیل اورانیوم غنی‌شده به صفحه‌های سوخت متناسب راکتور هسته‌ای ایران شامل می‌شود.

در این یادداشت آمده است: ادامه فعالیت‌های گذشته نیازمند منابع مالی بیشتر برای آژانس است. از آنجایی که تمام کشورهای عضو با ادامه استفاده از سهم خرج نشده‌شان موافقند یک میلیون یورو دیگر برای تامین هزینه‌ها مورد درخواست است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =