ایسنا نوشت:

بررسی آمار تراز تجاری ایران با کشورهای مختلف نشان می‌دهد که بیشترین تراز تجاری مثبت ایران در بهار امسال با کشور عراق بوده است.

بر اساس نتایج حاصل از آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی، طی سه ماهه نخست سال ۱۳۹۳ رقم هشت میلیارد و ۶۸ میلیون دلار و ارزش کل واردات نیز در این مدت، نزدیک به ۱۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار بوده است که با مقایسه این ارقام، تراز بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران در بهار امسال با کسری چهار میلیارد و ۳۱۸ میلیون دلار مواجه بوده است.

همچنین در مدت مذکور بنابر این ارقام، ارزش واردات ۶۰.۵۶ درصد از ارزش کل مبادلات خارجی کشور را به خود اختصاص داده است که این نسبت در مدت مشابه سال قبل ۵۴.۲۲ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش در بهار امسال، تراز بازرگانی خارجی کشور با ۸۳ کشور دنیا منفی و با ۶۹ کشور دیگر مثبت بوده است.

بنابراین در مدت سه ماهه نخست سال جاری ارزش صادرات به کشور عراق یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار و ارزش واردات از این کشور تنها ۱۳ میلیون دلار بوده است. به عبارت دیگر تراز بازرگانی ایران با کشور عراق برابر یک میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار است که به رغم کاهش ۲۲ میلیون دلاری تراز بازرگانی ایران با عراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین تراز تجاری مثبت در سه ماهه نخست سال جاری با این کشور بوده است.

ایران در مدت مشابه سال گذشته نیز بیشترین تراز تجاری مثبت را با عراق داشته است.

همچنین در این مدت ۵۲۲ میلیون دلار کالا به افغانستان صادر شده که در مقابل سه میلیون دلار نیز کالا از این کشور وارد ایران شده است. به این ترتیب تراز بازرگانی ایران با کشور افغانستان با کاهش ۱۴۴ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵۴۹ میلیون دلار رسیده است که از این حیث ایران پس از عراق بیشترین تراز تجاری مثبت را با این کشور داشته است.

افغانستان نیز در مدت مشابه سال قبل از این حیث در جایگاه دوم قرار داشته است.

ایران پس از افغانستان بیشترین تراز تجاری مثبت را با ترکمنستان داشته است. به طوری که در سه ماهه نخست سال جاری ۲۲۲ میلیون دلار کالا به این کشور صادر شده و در مقابل واردات ایران از ترکمنستان ۱۵ میلیون دلار بوده است. بنابراین تراز بازرگانی ایران با این کشور ۲۰۷ میلیون دلار است که نسبت به همین مدت در سال قبل هفت میلیون دلار کاهش داشته است.

رتبه سوم بیشترین تراز تجاری مثبت در سه ماهه نخست ۱۳۹۲ نیز در اختیار ترکمنستان بوده است.

ارزش صادرات ایران به پاکستان در این مدت ۱۷۶ میلیون دلار بوده است، در حالی که در همین مدت ۵۰ میلیون دلار کالا از این کشور وارد ایران شده است. به این ترتیب تراز بازرگانی ایران در این مدت با این کشور ۱۲۶ میلیون دلار با افزایش ۲۷ میلیون دلاری نسبت به سال گذشته بوده است.

رتبه پاکستان در سال گذشته از لحاظ تراز تجاری مثبت ایران با این کشور در رتبه هفتم قرار داشته است.

در سه ماهه نخست سال ۹۳ نیز ۱۰۹ میلیون دلار کالا به مصر صادر شده که در مقابل تنها یک میلیون دلار ارزش کل واردات از این کشور بوده است. بنابراین در این مدت تراز بازرگانی ایران با این کشور با کاهش ۶۸ میلیون دلاری به ۱۰۸ میلیون دلار رسیده است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =