نشست تروئیکای اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، امروز سه‌شنبه برای بررسی وضعیت فلسطین و حوادث اخیر غزه، در تهران برگزار شد.

* از مردم فلسطین حمایت می کنیم

رییس مجلس قطر با بیان اینکه امیر قطر مخالف ریختن خون مردم فلسطین است، گفت: از مردم فلسطین حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، شیخ محمدبن مبارک الخلیفی در این نشست گفت: مساله فلسطین مساله اساسی است و مرکز جهان عرب و اسلام بوده و در راس توجهات است.

وی افزود: اتفاقات رخ داده در فلسطین باعث تکان دادن وجدان‌ها می‌شود و این ملت ۶ دهه است که در معرض کشتار و ویرانگری از سوی رژیم صهیونیستی قرار دارد.

رییس مجلس قطر خاطر نشان کرد: امروز انبارهای داروی فلسطین خالی شده است و وضعیت مردم غزه در برابر تهاجمات وحشیانه رژیم صهیونیستی بسیار اسف‌بار است.

شیخ محمدبن مبارک الخلیفی ادامه داد: امروز نیروهای مقاومت ایستادگی خوبی در برابر رژیم صهیونیستی دارند و عملیات‌های کیفی بی‌سابقه‌ای انجام می‌دهند و از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: امروز مصوبات سازمان ملل فقط نوشته‌های روی کاغذ است و آنان به صورت دوگانه برخورد می‌کنند و سیاست یک بام و دو هوا در مورد اسراییل دارند.

رییس مجلس قطر خاطر نشان کرد: کنفرانس فعلی در این شرایط حساس بسیار تاثیرگذار است و امیر قطر همواره از مردم فلسطین حمایت می‌کند و مخالف ریختن خون مردم فلسطین است.

وی گفت: ما از تظاهرات در دنیا علیه رژیم صهیونیستی و متوقف شدن کشتارهای چندساله مردم فلسطین حمایت می‌کنیم.

 

* تاکید رییس مجلس عمان بر ارسال کمک‌های عاجل انسان‌دوستانه به فلسطین

عبدالله بن خلیفه نایب رییس مجلس عمان نیز در این اجلاس در سخنان کوتاهی اظهار داشت: ما باید آنچه در نواز غزه رخ می‌دهد را محکوم کنیم.

وی با تاکید بر حق ملت فلسطین در مقاومت و دفاع از شرف و ناموس خود اظهار داشت: ما نمایندگان پارلمان‌های اسلامی باید در این زمینه یک تصمیم اساسی بگیریم.

خلیفه اظهار داشت: ما باید مصوباتی کارآمد داشته باشیم تا به ارسال کمک‌های عاجل انسان‌دوستانه به فلسطین و نیز توقف خونریزی منجر شود.

لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز با تایید اظهارات نایب رییس مجلس عمان تاکید کرد که این موضوع در بیانیه پایانی این نشست مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

* داعش امتداد تروریسم رژیم صهیونیستی است

رییس مجلس سوریه با تاکید بر اینکه اتفاقات اخیر در سوریه و عراق به خاطر سرگرم کردن کشورهای اسلامی و دور کردن آن‌ها از اهداف خود است گفت: داعش و افکار کشنده انحرافی، امتداد تروریسم اسراییل است.

به گزارش ایرنا، محمدجهاد اللحام ادامه داد: هیچ جای بحثی وجود ندارد که جمهوری اسلامی همواره کمک ملت فلسطین و ملت‌های مظلوم اسلامی بوده است.

وی با تشکر از رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری درباره مواضع جمهوری اسلامی در قضیه فلسطین گفت: امت اسلامی امروز در شرایط خوبی نیست و دشمنان تمامی امکانات خود را بر علیه مردم مظلوم فلسطین بسیج کرده‌اند تا سرنوشت امت اسلامی را در دست بگیرند.

رییس مجلس سوریه افزود: پراکندگی صفوف اسلامی باعث گسترش اختلاف میان ملت‌های اسلامی شده و همین موضوع غربی‌ها را تشویق به کاشتن تخم نفاق میان ملت اسلامی کرده است.

وی ادامه داد: تجاوزات رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی از ۶۶ سال پیش آغاز شده و تا امروز هرگز متوقف نشده است. محاصره ۱.۵ میلیون فلسطینی و تحریم آنان ظالمانه می‌باشد.

رییس مجلس سوریه خاطرنشان کرد: اما متاسفانه جهان اسلام و عرب فقط به صدور بیانیه بسنده می‌کنند و متاسفانه برخی کشورهای مسلمان مردم فلسطین را مقصر می‌دانند و با رژیم صهیونیست همراهی کرده اما کشورهای حامی فلسطین باید از این ملت مظلوم حمایت کنند.

اللحام با بیان اینکه وحدت میان ملت فسلطین کلید پایداری است گفت: سلاح پیروزی بر دشمنان اشغالگر، یکپارچگی گروه‌های فلسطینی و سیاسی در این کشور است؛ ما از آن‌ها می‌خواهیم که مواضع خود را یکپارچه کنند.

وی تصریح کرد: تبانی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای توجیه اقدامات رژیم صهیونیستی کاملا روشن است زیرا آن‌ها به دنبال سرگرم کردن محور مقاومت و کشورهای منطقه برای دور کردنشان از مساله فلسطین هستند و همین کشورها از روش‌های تروریستی رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

رییس مجلس سوریه تاکید کرد: کشورهای منطقه که از گروه‌های تروریستی دفاع می‌کنند کشورهایی هستند که اقدامات تروریستی رژیم صهیونیست را توجیه‌پذیر می‌دانند و ما راهی جز مقابله با این رژیم از مسیر همکاری و همراهی میان کشورهای اسلامی نداریم.

وی با بیان اینکه باید کشورهای اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی متحد شده و به پا خیزند گفت: باید برای مقابله با حاکمیت اشغالگران و تروریست‌ها حمایت‌های بشردوستانه از ملت مظلوم فلسطین انجام دهیم تا آن‌ها بتوانند در مقابل ماشین تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی بایستند.

جهاد اللحام از مجامع جهانی و بین‌المللی خواست تا سکوت خود را در این مساله بشکنند و گفت: محاصره غیرقانونی غزه باید برداشته شود و همه بدانند داعش و افکار کشنده انحرافی در منطقه امتداد تروریسم اسراییل است و این تروریسم محدود به سوریه و عراق نخواهد بود بلکه کشورهای دیگر را در آن درگیر خواهد کرد.

رییس مجلس سوریه افزود: جنگ مقاومت، جنگ دفاع از آینده امت اسلامی است و سوریه خط مقدم آن خواهد بود.

پس از سخنان وی، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دولت سوریه را دارای نقش فراوانی در محور مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی دانست و گفت: امیدواریم نقش سوریه در این محور در آینده قوی‌تر و مستحکم‌تر ادامه یابد.

 

* جنایات جنگی اسرائیل باید متوقف شود

رییس مجلس ترکیه با تاکید بر این که حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و هدف قرارگرفتن غیرنظامیان و تاسیسات زیربنایی این منطقه جنایت جنگی محسوب می‌شود، خواستار پایان دادن به این جنایات شد و از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا از نفوذ خود در این زمینه استفاده کند.

به گزارش ایرنا، جمیل چیچک در نشست تروئیکای بین المجالس اسلامی در تهران اظهار داشت که در شرایط حساس خاورمیانه این منطقه شاهد تشنج دیگری شده و نشست تروئیکا برای بررسی تهاجم اسرائیل به غزه و محکوم کردن حمله به غیرنظامیان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی با بیان این که حجم تجاوزهای رژیم صهیونیستی هر روز دامنه بیشتری می‌یابد، افزود: ما نمایندگان و روسای مجالس اسلامی می‌دانیم که تا چه اندازه اسرائیل تجاوز وحشیانه‌ای را ترتیب داده و نظامیان و غیرنظامیان را از یکدیگر تفکیک نمی‌کند.

وی با ابراز نگرانی از تداوم این جنایت‌ها اظهار داشت: موضوع فلسطین از اهمیت ویژه‌ای در بین کشورهای اسلامی برخوردار است و به همین خاطر در اتحادیه بین المجالس نیز کمیته‌ای با موضوع فلسطین شکل گرفته تا نشان دهد اعضای این اتحادیه در کنار ملت فلسطین هستند.

چیچک اظهار داشت که رژیم صهیونیستی برای تجاوز خود هیچ حد و مرزی قائل نیست و در چنین شرایطی ما باید از ملت فلسطین حمایت کنیم تا بتواند خاک خود را در محدوده سال ۱۹۶۸ بازیابد.

رییس مجلس ترکیه با یادآوری این که جنایت‌های رژیم صهیونیستی در ماه مبارک رمضان سبب ناراحتی و تاسف مسلمانان شده است، خواستار واکنش جامعه بین‌المللی به این جنایات شد که علیه انسانیت صورت می‌گیرد.

وی حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه را موجب وارد شدن خسارات و تلفات مادی و معنوی به ساکنان این منطقه دانست و گفت: رفتارهای اسرائیل حتی در زمینه ممنوعیت ورود فلسطینیان به مسجد الاقصی مغایر قوانین بین‌المللی است.

چیچک به عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه در طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در این حملات امکانات زیربنایی این منطقه نیز با خسارت‌های جدی روبه رو شد که این اقدامات با توجه به کنوانسیون‌های حقوق بشر و جنگ نوعی جنایت جنگی محسوب می‌شود.

چیچک با یادآوری این که مردم غزه در محاصره گرفتار شده‌اند از شهادت حدود ۶۰۰ فلسطینی و زخمی شدن ۳۵۰۰ نفر در حملات چند روز گذشته رژیم صهیونیستی ابراز تاسف کرد.

وی خواستار توقف جنایات رژیم صهیونیستی در نوارغزه شد و گفت: اگر آتش بس دائم صورت نگیرد، اسرائیل به تهاجمات خود ادامه خواهد داد.

رییس مجلس ترکیه خاطرنشان کرد: جامعه بین‌المللی باید اسرائیل را مورد مواخذه قراردهد و از این رو باید در زمینه جنایت‌های اسرائیل اطلاع‌رسانی شفافی صورت گیرد.

چیچک تاکید کرد: امروز در موضوع فلسطین همه کشورها در برابر آزمایش بزرگی هستند و باید اسرائیل را پایبند به رعایت پروتکل‌های بین‌المللی کنند تا اسرای فلسطینی را آزاد کنند.

وی تاکید کرد: ترکیه از همه تلاش‌ها برای جلوگیری از تجاوز اسرائیل حمایت می‌کند و دولت ترکیه نیز مذاکرات دیپلماتیک گسترده‌ای را برای این منظور در حال انجام دارد.

وی با یادآوری این که کشورهای اسلامی در آستانه روز عید فطر قراردارند خواستار تلاش همه کشورهای اسلامی برای پایان دادن به ویرانی مدارس و بیمارستان‌ها و کشتار فلسطینیان ظرف روزهای آینده شد.

وی همچنین از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا از نفوذ خود برای مانع‌تراشی در مسیر جنایات اسرائیل استفاده کنند و به جنایت علیه فلسطینیان پایان دهند.

چیچک همچنین از مصالحه گروه‌های فلسطینی ابراز خرسندی کرد و گفت: وحدت گروه‌های فلسطینی اهمیت بالایی دارد و امیدواریم این وحدت ادامه یابد.

 

* جامعه بین الملل برای نجات فلسطینیان گام بردارد

رییس مجلس مالی ضمن حمایت جامع و کامل کشورش از مردم فلسطین، از جوامع بین المللی خواست برای نجات فلسطینیان گام بردارد.

به گزارش ایرنا، اسیاکا سیدیبه نیز در این باره گفت: این نشست با توجه به وضعیت فلسطین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به این که کشور مالی از حوادث رخ داده در غزه بسیار نگران است، اظهار داشت: ما از همه ملت‌های مسلمان می‌خواهیم با همبستگی و اتحاد مانع هجوم به غزه شوند.

وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت جامع و کامل از ملت فلسطین، خشونت‌ها علیه مردم این کشور پایان یابد.

وی ادامه داد: جای تاسف است که جامعه بین‌الملل در این راستا هیچ گونه اقدامی انجام نمی‌دهد، این در حالی است که ما شاهد کشته، مجروح و آواره شدن بسیاری از مردم غزه هستیم.

رییس مجلس مالی گفت: ما در سازمان ملل نیز علیه اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین مبارزه می‌کنیم زیرا موضوع فلسطین از موضوع‌های مهم جهان اسلام است.

وی خواهان برچیده شدن محدودیت‌ها، بازگشت حقوق و اموال مردم فلسطین، دستیابی آنان به مسکن و دستیابی کامل مردم فلسطین به حقوق خود شد.

وی همچنین از رژیم صهیونیستی خواست از بازداشت‌های غیرقانونی، شکنجه، ایجاد شهرک‌های جدید صهیونیست‌نشین دست بردارد و در این راستا نیز از جامعه بین‌الملل خواست از رژیم صهیونیستی بخواهد به تعهداتش عمل کند.

وی گفت: ما از همه ابتکارات مبتنی بر ایجاد فضای اعتماد و ایجاد گفت‌وگوهای درست و به حق میان دو طرف حمایت می‌کنیم.

 

* توقف کامل شهرک‌سازی‌های یهودی را خواستاریم

نایب رییس مجلس پاکستان گفت: صلح در فلسطین و غزه ایجاد نمی‌شود مگر با پایان دادن به تجاوز و اشغال و عدم تداوم شهرک‌سازی های غیرقانونی در سرزمین‌های فلسطین.

به گزارش ایسنا، مرتضی جاوید طی سخنانی در اجلاس تروئیکای بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که برای بررسی مسایل اخیر غزه تشکیل شده است، خاطرنشان کرد:‌ زنان و مردان و کودکان قربانیان اصلی تجاوز اسرائیل هستند و هر روز و هر ساعت شاهد افزایش قربانیان هستیم و ما باید نشان دهیم که در کنار برادران فلسطینی خود هستیم و این امر با اتحاد امکان‌پذیر است.

وی افزود: پاکستان با جدیت تحولات غزه را دنبال می‌کند و همواره بر حق مردم مظلوم غزه تاکید دارد و از بین بردن این تهاجمات و پایان جنگ در غزه خواست پاکستان است.

وی با اشاره به روند افزایشی حملات رژیم صهیونیستی گفت: ما نگران تشدید خشونت علیه فلسطینی‌ها و به خصوص غیرنظامیان هستیم و رییس‌جمهور ما نیز در این رابطه ابراز نگرانی‌های جدی داشته است و خواست ما همانند همه ملت‌های آزاده پایان فوری حملات و کشتار مردم غزه و فلسطین است. ضمن آن‌که توقف کامل شهرک‌سازی‌های یهودی را خواستاریم.

مرتضی جاوید تاکید کرد: ما پشتیبان به رسمیت شناختن کشورهای فلسطینی براساس مرزهای 1967 به پایتختی قدس شریف هستیم و تمام تلاش خود را برای این مهم انجام می‌دهیم و از آمال ملت فلسطین در این رابطه دفاع می‌کنیم.

وی تصریح کرد: درخواست جدی ما این است که تهاجمات خاتمه پیدا کند؛ چراکه حق ملت فلسطین است که مانند سایر نقاط جهان آزاد، آسوده و بدون تهدید زندگی کنند.

 

* با تلاش مشترک می‌توان به حل مشکل مردم فلسطین دست یابیم

نماینده مجلس کویت گفت: ما ایمان داریم که با مشارکت و تلاش‌های مشترک می‌توانیم به یک هدف واحد که همان حل مشکل مردم فلسطین است، دست یابیم.

صالح الحمد العاشور گفت: چندی پیش، شاهد برگزاری اجلاس اتحادیه پارلمان عربی در کویت بودیم که در زمینه آرمان فلسطین برگزار شد و امروز شاهد برگزاری اجلاس تروئیکای بین المجالس اسلامی در تهران هستیم که برای حمایت از غزه و مردم آن تشکیل شده است که این نشست ها شبیه همدیگر است.

وی ادامه داد: ما دعوت علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران را برای شرکت در این اجلاس فوق العاده پذیرفتیم تا کشتار دستگاه نظامی صهیونیستی را محکوم کنیم.

نماینده مجلس کویت اظهار امیدواری کرد: خداوند به ما توفیق دهد که در این اجلاس که در ماه مبارک رمضان تشکیل شده است بتوانیم به عهد یاری خودمان با ملت فلسطین عمل کنیم.

وی تصریح کرد: ایمان داریم که با مشارکت و تلاش‌های مشترک می توانیم به یک هدف واحد که همان حل مشکل مردم فلسطین است دست یابیم.

العاشور افزود: بخاطر هزاران شهید و زخمی که در غزه در برابر سکوت بین‌المللی و گستاخی دشمن اسراییلی برجای گذاشته شده است، امت ما ماه مبارک رمضان را با قلبی آکنده از اندوه می‌گذراند.

وی با اشاره به این که اگر در این زمینه سکوت کنیم دشمن ما پیروز می‌شود گفت: در حالی که طنین انفجارها در غزه کشتار می‌کند و برای مردم فلسطین چیزی باقی نمانده است، دنیا هنوز حاضر نیست این جنایت انسانی را در غزه مورد مواخذه قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: امروز امت اسلامی با چالش‌های زیادی رو به رو شده است و در این شرایط اگر ما از نظر گفتار و عمل با هم متحد نشویم، نمی‌توانیم با این چالش‌ها رو به رو شویم تا بتوانیم حقوقی که داریم را به دست بیاوریم.

العاشور با اشاره به این آیه قران کریم که خداوند می فرماید «دچار اختلاف نشویم چون تضعیف خواهیم شد» ادامه داد: خداوند ما را به وحدت و دوری از اختلاف فرا خوانده است.

وی گفت: جهان اسلام چند سال گذشته دچار تجاوزهای خشونت‌آمیزی شده است که این خشونت‌ها باعث شده ما نتوانیم از آرمان فلسطین حمایت کنیم؛ این شرایط چیزی است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد.

این نماینده مجلس کویت گفت: باید دو تلاش در کشورهای اسلامی صورت گیرد که بتوانیم امت خود را نجات دهیم؛ اول باید درس‌هایی را از تاریخ اسلامی خودمان بخوانیم و بیاموزیم و به آن عمل کنیم و نه در محدوده سخن به آن اکتفا کنیم؛ دوم این که با یقین و اعتقاد ثابت، آرمان فلسطین را بپذیرم و از آن عقب نشینی نکنیم.

وی تاکید کرد در برابر تهاجم بی رحمانه که از هر گونه تجاوز وحشیانه‌ای پیشی گرفته باید اقدامی فوری انجام دهیم؛ باید تلاش‌های جمعی خودمان را بیشتر کنیم تا رژیم صهیونیستی به مصوبات بین‌المللی تن دهد.

وی در پایان گفت: پیام خود را از این تریبون به گوش مردم غزه می‌رسانم که کلمات برای رنج‌های شما کافی نیست اما بدانید که دل‌ها و جان‌های ما با شماست؛ خداوندا ما غزه را به تو می‌سپاریم.


از راه حل تشکیل دو کشور حمایت می‌کنیم

نماینده پارلمان مالزی گفت که این کشور از راه حل تشکیل دو کشور حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا راجا نوشیروان زین‌العابدین در اجلاس تروئیکای بین‌المجالس اسلامی ضمن تاکید بر حمایت از راه حل تشکیل دو کشور گفت: ما قائل به تشکیل کشوری به پایتختی قدس و به مرکزیت فلسطین هستیم.

وی افزود: ما باید برای نشان دادن همبستگی با مردم فلسطین از لحاظ سیاسی به آن‌ها کمک کنیم.

نماینده پارلمان مالزی با اشاره به کشته شدن ۶۰۰ فلسطینی در غزه خاطرنشان کرد: ما معتقد به برقراری آتش بس هستیم.

وی به مکالمات نخست وزیر مالزی با محمود عباس و خالد مشعل اشاره کرد و گفت: ما بر همبستگی با ملت فلسطین و کاهش آلام فلسطینیان تاکید داریم و معتقدیم باید صداهایی که در مقابل اسرائیل شنیده می‌شود را تکرار کنیم و به مردم غزه کمک کنیم.

 

آتش بس فوری در غزه برقرار شود

نماینده پارلمان الجزایر خواستار برقراری آتش بس فوری در غزه شد.

به گزارش ایسنا سفیانی المیمون در اجلاس تروئیکای بین المجالس اسلامی ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی به خاطر برگزاری اجلاس تروئیکای بین‌المجالس اسلامی اظهار کرد: ‌بی شک این اجلاس جو مناسبی برای تاکید بر همبستگی مجالس عضو بین‌المجالس اسلامی با ملت فلسطین به وجود می‌آورد. در مرحله دشواری که ملت فلسطین از آن عبور می‌کند تشکیل این اجلاس حاکی از همبستگی و حمایت مطلق کشورهای ما از فلسطین است تا حقوق خود را پس بگیرند.

نماینده پارلمان الجزایر اجلاس تروئیکای بین‌المجالس را تریبونی برای اعلام جنایات رژیم صهیونیستی دانست و اظهار کرد: ما باید جامعه بین‌الملل را واداریم تا مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرد.

سفیانی المیمون با تاکید بر پیگیری تحولات غزه از سوی الجزایر ادامه داد: الجزایر تجاوز وحشیانه اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه را محکوم کرده است و ما معتقدیم اگر سکوت بین‌المللی نبود این ماجراجویی‌های تجاوزکارانه که همراه با توسعه طلبی اسرائیل است اتفاق نمی‌افتاد.

وی برقراری آتش بس فوری در غزه را خواستار شد و گفت: سازمان ملل و مجامع بین‌المللی باید مسئولیت خود را در قبال مردم فلسطین به عهده بگیرند و به تحرکی برای توقف تجاوزها و نجات مردم فلسطین دست بزنند.

نماینده پارلمان الجزایر حمایت جامعه بین‌المللی از ملت فلسطین را مورد تاکید قرار داد و گفت:‌ ما بر حق تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس شریف تاکید داریم و از سازمان ملل می‌خواهیم تجاوز را متوقف کند و از مردم فلسطین حمایت کند.

وی در پایان گفت که وضعیت فاجعه آمیزی که در غزه به وجود آمده دلیل قاطعی بر اصرار اسرائیل برای استفاده از زور و روش‌های زورگویانه است.

 

 

503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    خدایا به ما آن همتی را اعطا کن تا در برابر جنایات این صهیونیستهای جانی بیستایم.