مدیراداره اعتبارات بانک مرکزی اعتقاد دارد که گر شاخص بورس در ماه های گذشته، جهشی را تجربه کرد به دلیل افزایش نرخ ارز بود.

بر اساس گفته های مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی افزایش شاخص بورس به دلیل رشد قیمت ارز بود. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین غلامرضا ملک شعار، مدیراداره اعتبارات بانک مرکزی با ارائه گزارشی ازتسهیلاتی که درسه سال گذشته ازسوی سیستم بانکی پرداخت شده است، گفت:«در سال 1390،2009 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که 6.31  درصد آن به صنعت اختصاص دارد. درسال 1391 نیز رقم پرداخت‌ها به 1956هزار میلیارد ریال رسید که سهم صنعت 7.31 درصد بود. در سال 1392 نیز برآورد می شود که 2362هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که 9.29 درصد آن سهم صنعت بوده است. یعنی 706 هزار میلیارد تومان به صنعت اختصاص یافته است.»

ملک شعار که در کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران شرکت کرده بود سپس به موضوع مطالبات معوق بانک ها پرداخت وگفت:« قوه قضاییه به بانک مرکزی ایراد می گیرد که چرا پرونده های بدهی های معوق به محاکم ارسال نمی شود. ما هم به بانک ها اعلام کردیم که تعدادی از پرونده هایی که نسبت به بازپرداخت بدهی آن مستاصل شده اید را به بانک مرکزی برای ارائه به محاکم قضایی اعلام کنند. براین اساس 575 شرکت که 265 هزارمیلیارد تومان ازمعوقات را به خود اختصاص داده است، ازسال 1384 تاکنون بدهی معوق داشته اند.»

او ادامه داد:« باید با موج سواری عده ای مقابله کنیم. یکی از بانک ها اعلام کرده است که برخی از پرونده های مربوط به بدهی های معوق این بانک، مربوط به سال 1370 است اما صاحبان این بدهی در دوره های مختلف از امکانی که بخشنامه های مختلف ایجاد کرده است، استفاده کرده و بدهی خود را تاکنون نپرداخته اند. » 

اوسپس به موضوع نرخ سود پرداخت و با بیان اینکه "بانک مرکزی روی نرخ سود حساسیت دارد" گفت:«این روزها مباحثی مطرح می شود، مبنی براینکه، افزایش نرخ سود در بانک ها، عامل خروج سرمایه از بورس شده است؛ درحالی که اگر شاخص بورس در ماه های گذشته، جهشی را تجربه کرد به دلیل افزایش نرخ ارز بود. درچنین شرایطی، انتظار این را نداریم که تمام کاسه کوزه های افت شاخص بر سر نرخ سود بانکی شکسته شود.»

 ملک شعارادامه داد:«زمانی که نرخ سود برای رونق بورس سرکوب می شد، آیا رونقی دراین بازار روی داد؟» 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • nima A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 1
    معلومه سرمایه اشو از بورس خارج کرده که اینجوری بورسو میکوبه...دولت جدی علاقه ای به بورس نداره. دلیلشو اصلا نمیدونم
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    2 0
    و عامل افزایش نرخ ارز بانک مرکزی بود
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    با کاهش نرخ سپرده های بانکی ،میزان معوقات بیشتر خواهد شد....چرا که بانکها معمولا از هر 100 واحد منابع میتوانند 60 تا 80 درصد را تسهیلات بدهند...حال با کاهش نرخ سود سپرده ها قطعا منابع بانکها کاهش پیدا کرده ولی سقف تسهیلات ثابت میماند که میبایست 60 تا 80 درصد منابع جدید گردد...به همین خاطر خیلی از مشتریان که فعلا تسهیلات دارند بدلیل اینکه نمیتوانند در مرحله بعد تسهیلات مجدد بگیرند لذا از پرداخت ان امنتاع خواهند کرد