حاتمی‌کیا:اینکه می گویندانتقاداتم بخاطر نگرفتن سیمرغ است،از نگاه منافقانه گوینده این حرفهاست

مهر نوشت:

 

مراسم پاسداشت از دست‌اندرکاران فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا به عنوان فیلم برگزیده سال سازمان بسیج دانشجویی کشور شنبه سوم اسفند ماه در سالن بصیرت مجتمع سیزده آبان واقع در لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد.

در این مراسم که با حضور تعدادی از رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس، حضور چشمگیر دانشجویان بسیجی، حسین بزرگی از همرزمان شهید وصالی، سیدابوالفضل کاظمی نویسنده کتاب «کوچه نقاش‌ها» و همرزم شهید چمران و همسر شهید اصغر وصالی برگزار شد، وجدانی معاون فرهنگی سازمان بسیج دانشجویی طی سخنانی گفت: استقبال امروز شما از یک اثر به یادماندنی در سینمای دفاع مقدس با هنر ارزشمند ابراهیم حاتمی‌کیا و یارانش که درباره ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در غائله پاوه و رشادت‌های شهید مصطفی چمران بوده، بیانگر حضور بسیار ارزشمند شما است که می‌تواند دربرگیرنده پیام‌های زیادی باشد.

وی با بیان اینکه ابراهیم حاتمی‌کیا همواره کارگردانی دوست‌داشتنی در سینمای ایران بوده است، خاطرنشان کرد: او هنرمندی است که همیشه با زبان‌های مختلف از جنگ می‌گوید و امیدواریم همواره قلم و قدم‌هایش پابرجا باشد. بدانید که سیمرغ‌ها اینجا هستند و نباید در جایی دیگر دنبال آن‌ها بگردیم. ای کاش ما هم جزو کسانی باشیم که این سیمرغ‌ها را ببینیم و فراموش نکنیم که شهید مصطفی چمران به عنوان موسی انقلاب و شهید اصغر وصالی و یارانش چه رشادت‌هایی را در پاوه آفریدند. ما باید بدانیم سینمای ما می‌تواند بهترین عرصه برای ورود و ظهور واقعیت‌های جنگ و انقلاب ارزشمند اسلامی باشد.

 

کسی جز حاتمی‌کیا همت نکرد از پاوه بگوید

سید ابوالفضل کاظمی فرمانده پیشکسوت گردان میثم و از همرزمان شهید چمران در غائله پاوه هم در این مراسم با بیان خاطراتی از حضورش در کنار شهید چمران و شهید وصالی گفت: بسیار خوشحالم که بالاخره یک مردی به‌نام ابراهیم حاتمی‌کیا آمد و در این مملکت پیرامون غائله پاوه و رشادت‌های رزمندگان اسلام صحبت کرد. هر چند که ۳۵ سال از این غائله گذشته است، اما من نمی دانم چرا هیچوقت کسی جز ابراهیم حاتمی‌کیا همت نکرد تا چنین فیلمی را درباره غائله پاوه بسازد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بیان قصه پاوه زمان می‌خواست که متاسفانه امکانات و زمان کافی بدست ابراهیم حاتمی‌کیا برای ساخت سریال داده نشد. از سویی دیگر وقتی هنرمندان بزرگی چون جمشید مشایخی می‌آیند و حرف دل ما را می‌زنند در حالی که امثال ابراهیم حاتمی‌کیا جایی در دل آقایان ندارند، باید به بعضی از شرایط تاسف خورد.

کاظمی در ادامه گفت: ما جانبازان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس دعا می‌کنیم که خداوند بزرگ به امثال ابراهیم حاتمی‌کیا کمک کند تا بلکه بتواند از سرداران بزرگ جنگ چون احمد متوسلیان و داود کریمی هم روایتی داشته باشد. همه این‌ها اگر از اصغر وصالی قوی‌تر نبودند، ضعیف‌تر هم نیستند و لازم است که یکی بیاید و از این بزرگان حرف بزند.

 

تجلیل از رفتار بزرگمردانه مریلا زارعی در اختتامیه فیلم فجر

نویسنده کتاب «کوچه نقاش‌ها» در بخش پایانی صحبت‌های خود با تقدیر از اقدام مریلا زارعی پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: از عمل مردانه مریلا زارعی تشکر می‌کنم که شرف داشت و بدون داشتن واهمه‌ای خطاب به تماشاگران در آن سالن گفت که برای او دست نزنند و این تشویق را نثار مادرانی کنند که هشت سال فرزندان خود را به جنگ و هشت سال دفاع مقدس فرستادند اما شاهد بازگشت آن‌ها نبودند و اگر همین صفت که در مریلا زارعی وجود دارد، در بین مردان ما هم بود در حال حاضر ما چنین وضعیتی را نداشتیم.

حسین بزرگی از فرماندهان پیشکسوت هشت سال دفاع مقدس و جانباز شیمیایی هم در این برنامه با اشاره به خاطره‌ای از حضور در کنار شهید اصغر وصالی و نحوه شهادت او به روایت بخشی از زندگی این شهید هشت سال دفاع مقدس در فیلم «چ» اشاره کرد و گفت: فیلم «چ» اثر بسیار زیبایی بود که فقط گوشه‌ای از مردانگی اصغر وصالی را نشان داد. درست است که چهره ظاهری اصغر با آنچه که در فیلم دیدیم، تطابق چندانی نداشت، اما همین فیلم توانست گوشه‌ای از شهامت اصغر وصالی را نشان دهد. شهیدی که شجاع‌تر از این حرف‌ها بود و شما این شجاعت را بعد از ۳۲ سال از غائله پاوه مشاهده کردید.

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم سینمایی «چ» هم در بخش پایانی این مراسم ضمن تقدیر از سازمان بسیج دانشجویی کشور در تجلیل از دست‌اندرکاران این فیلم سینمایی گفت: در طول عمرم سابقه نداشت که این چنین فعالانه در محافل سینمایی شرکت کنم و این پنجمین روز است که بخاطر فیلم سینمایی «چ» در رویدادها و محافل سینمایی حضور پیدا می‌کنم و خدا را شکر می‌کنم که چنین لحظاتی را شاهد هستم لحظاتی را که باید قدردان آن‌ها باشم و بتوانم از آن‌ها برای جایی که زبانم بند می‌آید ذخیره‌ای داشته باشم. من برای امروز سخنانی آماده نکرده بودم ولی صحبت‌های عزیزان در این مراسم باعث شد به نکاتی اشاره کنم.

 

قویترین تصویری که در جوانی دیدیم جنگ بود

وی افزود: دوران، دورانی است که حضور همکاران سینمایی من و عزیزانی که در حوزه سینمای دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، به قدری کم شده که فیلم خسته‌ای چون من برای شما عزیز می‌شود. من آنقدر می‌فهمم که نسبت کاری که ما درباره جنگ انجام داده‌ایم، نسبت به بزرگی این حماسه بسیار کم است و ما هنوز در این باره کم صحبت کرده‌ایم. درست است که من به قاعده خودم عمل کردم، اما مطمئن هستم که این فعالیت هم بسیار کم است. نسبت به جنگ بسیار بسیار کم صحبت کرده‌ایم. من به اندازه‌ای که توانستم فیلم ساختم ولی هنوز هم کم کار شده است. قویترین فلاشی که در جوانی به چشم ما خورد جنگ بود. جنگی که آدم‌ها را ساخت.

کارگردان فیلم سینمایی «چ» با بیان اینکه برخورد با مساله جنگ بزرگترین برخورد ما با جامعه امروزی است، گفت: من وقتی فیلم «چ» را بدست گرفتم خیلی می‌ترسیدم و هنوز هم این ترس با من همراه است؛ چراکه وحشت از صحبت کردن شخصیت‌های واقعی برای من بسیار سخت و کمی ترسناک است. پیش از این شاهد این بوده‌ایم که سینما در بعضی از مواقع نتوانسته به درستی از این شخصیت‌های واقعی روایتی درست داشته باشد. از سوی دیگر بسیار خوشحالم که یاران اصغر وصالی برای لحظاتی هم که شده وارد فضایی شدند که با آن ارتباط برقرار کردند و من باز هم خوشحالم که مهدی چمران به عنوان برادر مصطفی چمران توانستند با این فیلم ارتباط برقرار کنند.

 

حرف‌هایی می‌زنم که برایم دردسرساز می‌شود

حاتمی‌کیا ادامه داد: دلم می‌خواهد حرف‌هایی بزنم، اما می‌دانم که برایم دردسر می سازد. من سعیم این است که در محافل سینمایی شرکت نکنم؛ چراکه من در این سینما به چیزی متصل هستم که اگر آن را از من بگیرند، دیگر سینما برایم معنایی نخواهد داشت. من به فعالیت تمامی اهالی سینما در حوزه‌های صنفی احترام می‌گذارم و همواره در کنارشان حضور دارم، اما باید بگویم که سینما به مفهوم سینما خیلی دغدغه‌ام نیست، مگر اینکه در فضاهایی که از جنگ می‌گویند. این فضاها من را به سمت خود جذب و به نوعی من را سحر و جادو می‌کند.

 

حرف‌های انتقادی من به دلیل نگرفتن سیمرغ فجر نیست

وی با اشاره به بازتاب صحبت‌هایش در بخش دیگری از این مراسم تصریح کرد: در این مدت متاسفانه از حرف‌های من استنباط‌هایی شد که برای من قابل توجه بود. متاسفانه در این چند مدت سیاه‌لشکرهای قلم بدست وارد میدان شدند که صحبت‌های من را طوری وانمود کردند که من بخاطر اینکه سیمرغی دریافت نکرده‌ام، این حرف‌ها را می‌زنم که من در اینجا می‌گویم همین قلم بدستانی که حرف‌های من را چنین برداشت کردند از روی نفاق‌شان چنین برداشت کرده‌اند و این برخورد و برداشت غلط هم از نگاه خودشان بر می‌آید. گویا من حرف‌هایی زده‌ام که آبی به سمت لانه کسانی پاشیده‌ام که امروز احساس خطر کرده‌اند و از لانه‌های خود بیرون آمده‌اند و اینگونه بی‌ادبانه رفتار می‌کنند.

 

چیزی از جنگ چشیده‌ایم که چیزی جای آن را نمی‌گیرد

کارگردان فیلم سینمایی «چ» خاطرنشان کرد: آنچه برای من اهمیت دارد و تا زنده‌ام از من دور نخواهد شد این است که من چیزی را از جنگ دیدم و چشیده‌ام که با هیچ چیز دیگر جایش پر نخواهد شد. عزیزانی که این روزها شمشیر می‌کشند و بی‌ادبانه کینه چند ساله خود را بیرون می‌ریزند بدانند که من اهل سیاست نیستم و سیاست را بسیار پایین‌تر از فرهنگ می‌دانم و هر کاری می‌کنم تا بفهمانم ابراهیم حاتمی‌کیا برای سیاست ارزشی قائل نیست. من اصلا گفته کسانی را که به من می‌گویند ۸ سال ساکت شده بودم و حالا شروع به حرف زدن کرده‌ام، نمی‌فهمم.

حاتمی‌کیا گفت: من باید تلاش کنم که فیلم من از بیست‌ویکم اسفند ماه اکران عمومی بگیرد و خدا کند که صندلی‌های سینماها در اکران عمومی این فیلم پر باشد که من مقابل کسانی که مشغول شمشیر کشیدن هستند، روسفید باشم و با دیدن تماشاگران زبانشان بند بیاید.

 

استقبال مردم از «چ» مرا روسفید می‌کند

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: خدا را شاکرم که نسلی از شما بچه‌هایی که دوران جنگ را درک نکرده‌اید و فضای غریب این دوران پرالتهاب را ندیدید، هنوز با من همراه هستید و من دوست دارم که در کنار شما و با نسل شما ارتباط بگیرم البته یک خواهش هم دارم اینکه هر نفر از شما این فیلم را اگر خوشتان آمده، تبلیغ کنید تا من روسفید باشم.

همسر شهید اصغر وصالی هم که در این مراسم حضور داشت، با قدردانی از حاتمی‌کیا در ساخت فیلم سینمایی «چ» خاطر نشان کرد: قدردانی می‌کنم از ابراهیم حاتمی‌کیا که با خلق اثرش بعد از سی‌ودو سال مظلومیت دستمال سرخ‌ها را به زیبایی به تصویر کشید. به امید روزی که هنرمندان بزرگ سرزمین ما این گنج‌های نهفته که در تاریخ زمان غبار سنگینی روی دوش آن‌ها کشیده شده، بردارند و به نسل امروز معرفی کنند.

بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم هدایایی به رسم یادبود از سوی سازمان بسیج دانشجویی کشور به ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم سینمایی «چ» و پژمان لشگری‌پور مجری این پروژه سینمایی اهدا شد.

دانشجویان در پایان مراسم از او درباره جایزه‌ای که قرار بود از دست روحانی رییس‌جمهوری بگیرد پرسیدند که وی گفت فعلا در این‌باره سکوت می‌کنم.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    47 13
    چقدرم که سیمرغ نگرفتی!!!!! راستی تو 8روز گذشته جبران 8سال گذشته رو کردید و حرف زدید!!!!
  • بی نام IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    50 15
    حاتمی کیا هستی ؟!... داری بدجور خودتو خراب میکنی با مردم باش.
  • بی نام US ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    47 10
    عجب! هرکی از شما انتقاد کنه منافقه؟ شما که خودت گفتی چون جایزه ندادن عقب ایستادم. ضمنا معنی نفاق و منافق رو همه میدونن. این صفات بیشتر به کسانی میخوره که 8 سال بر هر مصیبتی که بر هنر و هنرمند رفت با سکوت مهر تایید زدن و حالا یهو افرادی رو که کمی فضا رو عوض کردن به باد تهمت میگیرن!
  • بی نام A1 ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    30 11
    آقای حاتمی در یک جمله منتقدانت رو به همه چی متهم و تشبیه کردی. سیاهی لشکری، مزدوری، منافق و حیوانی که آب تو لونه ش رفته! در صورتی که اصلا خودت هم قبلا گفته بودی چون هیئت داوران جایزه نمیداد به من منم نرفتم! بهرحال متاسفم برات.
  • سامرند A1 ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    28 12
    اقای محترم! در دورانی که خانه سینما رو پلمپ کردن شما کجا بودین؟چرا صداتون اون زمان در نمیومد؟
  • وحید EU ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    24 38
    ابراهیم دوست داشتنی ... خسته نباشی مرد بابت فیلم فوق العاده ات
  • بی نام A1 ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    27 7
    ابراهیم حاتمی کیا کارگردان خوبی است و فیلمهای خوبی را هم ساخته. اما در هر حال اگر دلیل شرکت نکردن در مراسم اختتامیه چیزی جز معترض بودن به نگرفتن سیمرغ بهترین فیلم بوده پس چه بوده است؟ ما کارگردانان بزرگتر از ایشان هم داریم که هیچ سیمرغی نمی گیرند و فیلمهایشان سالها ممنوع از پش می شود. در ضمن چون فیلمهایشان ارزشی نیست کسی هم در بین آقایان هوادارشان نیست، صدایشان را کسی نمی شنود و قهر هم نمی کنند.
  • بی نام US ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    34 11
    "من اصلا گفته کسانی را که به من می‌گویند ۸ سال ساکت شده بودم و حالا شروع به حرف زدن کرده‌ام، نمی‌فهمم.!!!!!!" اجازه بدهید برایتان ترجمه کنیم.
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    18 4
    جناب حاتمی کیا شما که نوشته های دیگران را برنمی تابید که چرا در روز آخر جشنواره حضور نداشتید بهتر نبود که خودتان دلیلش را اعلام می کردید؟ تا این سوال در ذهن مردم و اهالی سینما آرام نگیرد حدس و گمانه ها ادامه دارد برای غیبت شما.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    56 8
    آقای حاتمی کیا. کارگردان دوست داشتنی مواظب باش این که هر روز بجایی دعوتی نه از علاقه به تو از سر استفاده از توست. وگرنه اینان کسانی هستند که آژانس شیشه ای زیبای تو را آژانس گیشه ای خواندند. یادت که نرفته برادر؟
  • مهرداد IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    25 6
    آقای حاتمی کیا علیرغم احترام که بخاطر شخصیت مستقلتان قائل بودم ، احساس میکنم دارید بازی میخورید . این حمایتهای روزهای اخیر از شما از باب حب شما نیست از مردم بغض دارند . خدا کند فردا پشیمان نشوید ؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    46 20
    واقعاٌ که دهه ات گذشته مربی !!! ادبیاتت هم منو کشته : سیاه لشکرهای قلم بدست ، نفاق و ... واقعاً نشون دادی که سیاستمداری نه هنرمند .
  • بی نام US ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    12 33
    زنده باشی عزیز
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 1
    زنده باشی حاتمی کیای سینمای ایران
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    حاتمی کیا همیشه همین بوده و الان هم همان است و بعدها هم همان خواهد بود. من تعجب میکنم برخی چرا اصرار دارند کسی را انطور که نیست در ذهن خود و مردم به تصویر بکشند. تا جایی که من یادم می اید حاتمی کیا همین بوده که همین الان هم هست و نمیشه به زور انرا چیزی که نیست کرد.
  • فاطمه سادات A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 1
    اقای حاتمی کیا حواستون رو جمع کنید اینهایی که دوربرتون جمع شدن و این روزها براتون هورا میکشن و حلوا حلوا تون میکنن همون موتور سوارهایی هستن که حاج کاظم از دود موتورهاشون بیزار بود.... کاج کاظم با مردم بود و همین بزرگش کرد...
  • بی نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 1
    یه زمانی خیلی دوستت داشتم. الان هم دوستت دارم آقای حاتمی کیا. اما بدجوری دارن ازت سواستفاده میکنن. یه 8 سالی هم دهان همه رو دوخته بودن حرف تو دلتون جمع شده. حق دارین. اما مواظب باش جوری نشه که چهار روز دیگه فقط چهار تا موتور سوار که دود اگزوزاش اذیتت میکنه دورت مونده باشن