افروغ معتقد است هرچند به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستیم اما می توان با تکیه بر قدرت نرم جمهوری اسلامی در روند مذاکرات تاثیرگذار بود.

عماد افروغ نماینده پیشین مجلس در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص ریشه خوشبین نبودن مسئولان نظام به مذاکره با امریکا که اخیرا از سوی رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار داشت: قرائن زیادی از گذشته در اختیار ما است که سبب شود ما با آمریکا و سیاست‌خارجی آنها بی اعتماد باشیم، بنابراین طبیعی بود که ‌نتوانیم نسبت به اتفاقات اخیر بین دو کشور هم دفعتا اعتمادی به دست آورده و خوشبین شویم.

وی با بیان اینکه معتقدم داستان خوشبین نبودن مسئولان به مذاکره با آمریکا اینبار تنها عطف به مسائل و قرائن گذشته نباید باشد، گفت: ظاهرا مسئولان قرائنی دارند که ما از آنها بی اطلاعیم، شاید قرائن جدیدی به دست آمده که چندان به این مذاکرات خوشبین نیستند. البته حتی اگر قرائنی هم در اختیار مسئولان ما باشد به این معنا نیست که ما نتوانیم فضا را عوض کنیم و به نفع خودمان تغییر جهتی به روال مذاکرات بدهیم.

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا تصریح کرد: حتی اگر نتوانیم نتیجه مطلوبی بدست آوریم، همین که نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود یک نتیجه است که ملت ما بداند که حتی در شرایطی که ما حسن نیت خودمان را هم نشان دهیم باز هم به این کشور نمی‌توان اعتماد کرد.

ما می‌توانیم با تکیه بر قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی، در روند مذاکرات تاثیرگذار باشیم

افروغ با تاکید براینکه ما می‌توانیم در روند مذاکرات تاثیرگذار باشیم، خاطرنشان ساخت: این تاثیرگذاری به قدرت نظام جمهوری اسلامی باز می‌گردد. هرچه که قدرت نرم و مقاومت انقلابی ما بیشتر شود برگ برنده و پشتوانه خوبی برای تیم مذاکره کننده ما خواهد بود.

آمریکا با مقاومت روبرو شود سیاست‌های خود را تعدیل می‌کند

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمریکا اگر با مقاومت روبرو شود ممکن است مقداری در سیاست‌های خود تعدیل کند، گفت: وقتی با ملت یکپارچه روبرو است می‌توانیم احتمال این را دهیم که تعدیلی در سیاست‌های غیرانسانی آنها رخ دهد. امام در چه صورتی گفتند «آمریکا هیچ غلطی نمی‌کند»؟ امام با اتکای به مردم، پشتوانه و حضور مردمی در صحنه عنوان کردند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌کند. متاسفانه شاهدیم برخی آقایان مردم را به سکوت و ماندن در خانه دعوت می‌کنند. اینکه به معنای مقاومت نیست، مقاومت نرم و حضور در صحنه نیست. مسلم است که اگر آمریکا با حضور مردم نتواند هیچ غلطی کند بدون حضور مردم هر غلطی می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز ابزارهای قدرت زیادی در اختیار آمریکا است اعم از ابزارهای فیزیکی، نهادی و نظامی. نهادهای بین‌المللی هم امروز دیگر بی‌طرف نبوده و تحت تاثیر لابی‌های مختلف هستند. بنابراین به نظر می‌رسد که علاوه بر آنکه نگاه به گذشته آمریکا نشان می‌داد که ما نباید چندان به آنها خوشبین باشیم، شاید قرائنی هم جدیدا بدست آمده که نشان می‌دهد ظاهر این مذاکرات آنطور که باید و شاید به صورت مطلوب پیش نمی‌رود. اما باز هم باید تاکید کرد که هیچ کدام از اینها مانع از این نمی‌شود که ما اثری در مذاکرات نداشته باشیم.

افروغ تاکید کرد: این تاثیر باید از طریق به رخ کشیدن قدرت نرم انقلاب اسلامی باشد. این قدرت نرم بوده است که ما را در انقلاب اسلامی به پیروزی رسانده و در برابر 8 سال جنگ بی امان سربلند کرد و در برابر تحریم‌ها ما را پابرجا نگه داشت. اگر مدیریت متناسب با این قدرت نرم که نمونه و تجلی آن را در دفاع مقدس شاهد بودیم بار دیگر در این کشور احیا شود مطمئن هستم که مساله می‌تواند حداقل در کوتاه مدت فرصتی برای ما رقم بزند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه چه تحریم‌ها برداشته شود، چه نشود ما باید به فهم دقیق‌تری از قدرت نرم انقلاب اسلامی برسیم، افزود: باید به مدیریت جهادی، ساده زیستی، اهداف انقلاب اسلامی، آزادی، عدالت اجتماعی، اخلاق و معنویت و جنس مدیریتی که در 10 سال اول انقلاب شاهد بودیم برگردیم.

وی در ادامه در خصوص برخی تندروی‌ها علیه تیم مذاکره کننده هسته‌ای و دیپلماسی دولت یازدهم، اظهار داشت: این رویه درست نیست، اگر دقت کرده باشید رهبری نکته و اشاره لطیفی در صحبت‌های اخیرشان داشتند. آنجا که گفتند «ما حمایت می‌کنیم»، مقام رسمی را مطرح کردند یعنی خودشان به عنوان مقام رهبری این موضع را داشتند که ما کاملا حمایت می‌کنیم اما بلافاصله بعد از آن عنوان کردند اما «ملت باید هوشیار باشد»، این سخن ایشان نکته ظریفی داشت یعنی ملت باید هوشیار باشد، ملت نباید اهل مصلحت باشد.

مسئولان حسب مصلحت سنجی حمایت می‌کنند اما مردم باید هوشیار باشد

افروغ تصریح کرد: مسئولان حسب اختیارات و اقتضائات مدیریتی باید تدابیری در اختیارشان باشد اما ملت این مصلحت‌ها را ندارد. ممکن است مقام رهبری حسب مصلحت‌هایی این موضع حمایتی خودشان را اعلام کردند این موضع حمایتی از سوی ماها هم هست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مصلحت اقتضا می‌کند که ما هم از تیم هسته ای خودمان حمایت کنیم، خاطرنشان ساخت: این حمایت هم به دلیل اعتمادی است که به رهبری داریم، اما اگر ما وابسته به قدرت مدنی هستیم قدرت مدنی بر در اختیار داشتن اطلاعات تعریف می‌شود، وقتی ما اطلاعات نداریم نمی توانیم این قدرت خودمان را نشان دهیم، نمی‌توانیم قدرت نرم خودمان را نشان دهیم همین که اطلاعات را از ما مخفی کنند و پشت درهای بسته مذاکرات انجام می شود علائم هشدار دهنده است. با این وجود ما باید باز هم حمایت کنیم تا دنیای غرب متوجه این حمایت یکپارچه شود اما باید هشیار شویم.

وی تصریح کرد: نمی خواهم چیزی را بگویم که به رهبری نسبت دهم اما وقتی این دو جمله را کنار هم می‌گذارم، وقتی ایشان می‌گویند من حمایت می کنم بلافاصله می گویند ملت باید هشیار باشد، به یاد مناقشه حق و مصلحت خودم می‌افتم و این شعر حافظ که رند عالم سوز را با مصلحت‌بینی چه کار/ کار ملک است آنکه تدبیر و تامل بایدش. آن جمله اول مربوط به کار ملک است و آن عبارت دوم مربوط به رند عالم سوز است که مربوط به مردم و نهادهای مردمی است.
27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =