جام جم نوشت:سریال معمای شاه چهارسال پس از کلید خوردن در دی‌ماه 1391 این روزها در مراحل پایانی تولید قرار دارد و آبان‌ماه جاری رونمایی خواهد شد.

این مجموعه تلویزیونی تاریخی الف‌ویژه به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی، محصول شبکه یک سیماست و 1600 بازیگر در آن به ایفای نقش می‌پردازند. به تازگی داریوش ارجمند نیز برای ایفای نقش آیت‌الله العظمی سیدحسین بروجردی از مراجع عظام تقلیدشیعه به جمع بازیگران این سریال اضافه شده است. تهیه‌کننده معمای شاه به جام‌جم گفت: برای ایفای نقش آیت‌الله بروجردی با داریوش ارجمند به توافق نهایی رسیده‌ایم.

به گفته علی لدنی، کمی قبل‌تر با داریوش ارجمند در باره بازی در سریال «معمای شاه» صحبت‌هایی شده بود که در نهایت با او به توافق رسیده و در موعدش جلوی دوربین خواهد رفت.

آیت‌الله سیدحسین طباطبایی بروجردی از مشاهیر و بزرگان مذهب تشیع که همدوره با دو پادشاه خاندان پهلوی بود، سال 1340 شمسی در 86 سالگی درگذشت و پیکرش را در حرم حضرت معصومه(س) قم به خاک سپردند.

داریوش ارجمند بازیگر 71 ساله اهل مشهد تا به امروز در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی به ایفای نقش پرداخته است که از آن جمله‌اند: سریال‌های امام علی(ع)، مسافر ری، روزهای زندگی و تعبیر وارونه یک رویا و فیلم‌های سینمایی آدم برفی، ناخدا خورشید، قاعده بازی، راه آبی ابریشم و... . او برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول و دوم مرد جشنواره فیلم فجر در سال‌های 1365 و 1369 برای فیلم‌های «ناخدا خورشید» و «سگ‌کشی» است.

حساسیت نسبت به بازیگر نقش آیت‌الله بروجردی

تا به امروز تقریبا همه سریال معمای شاه تصویربرداری شده است و گروه در حال ضبط سکانس‌های جاافتاده هرقسمت است. به گفته محمدرضا ورزی، کارگردان سریال، این مجموعه در شرایط کنونی برای شش ماه آماده پخش شده است. ورزی البته درباره انتخاب داریوش ارجمند برای ایفای نقش آیت‌الله بروجردی کمی احتیاط به خرج می‌‌دهد و می‌گوید حضور این بازیگر هنوز قطعی نشده است، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد دو طرف پس از مدت‌ها مذاکره به توافق رسیده‌اند و مانعی بر سر راهشان وجود ندارد. گفته‌های لدنی هم گواهی بر این موضوع است.

کارگردان معمای شاه با تاکید بر این‌که از همان ابتدا به داریوش ارجمند برای ایفای نقش آیت‌الله بروجردی فکر می‌کرده و بازیگر دیگری را مد نظر نداشته است، به جام‌جم گفت: شخصیت مرحوم بروجردی بسیار وزین و بزرگ است و هربازیگری نمی‌تواند ایفاگرش باشد. ایشان یک شخصیت مشهور نه تنها در علوم فقهی در مرجعیت شیعه بلکه در کل جهان اسلام است و حق بزرگی بر گردن عالم تشیع دارد. همه اینها باعث شده نسبت به بازیگر شخصیت ایشان حساس باشیم. توانایی‌های داریوش ارجمند راغبمان کرد او را برای این نقش انتخاب کنیم.

بازیگر باید از پس هر نقشی بربیاید

ورزی در واکنش به طرح این پرسش که مردم همچنان ارجمند را با نقش مالک اشتر در سریال امام علی(ع) به خاطر دارند و آیا بهتر نبود برای ایفای نقش آیت‌الله بروجردی یک بازیگر کمتر شناخته شده مدنظر قرار می‌گرفت، تصریح کرد: آنتونی کویین در مقام بازیگر و در کارنامه هنری‌اش فیلم‌‌های متفاوت گوژپشت نتردام، زوربای یونانی، عمر مختار و محمد رسول‌الله را دارد. یک هنرپیشه باید بتواند از پس همه نقش‌هایی که به عهده‌اش گذاشته می‌شود، بربیاید و قرار نیست همیشه در یک نقش بماند. ارجمنـد بازیگـــر توانایی است که قبل از سریال امام علی(ع) فیلم‌های ناخدا خورشید، پرده آخر، پاییزان، قربانی و کشتی آنجلیکا را کار کرده بود و پس از این مجموعه هم در فیلم آدم برفی نقشی متفاوت را بازی کرد. این تجربه نقش‌های متفاوت حاکی از توانایی‌ها و تجربه‌های به‌اثبات رسیده او در بازیگری است و گواهی بر این موضوع که از پس هر نقشی برمی‌آید.

وی درباره پرداخت سریال به شخصیت آیت‌الله بروجردی هم توضیح می‌دهد: پرداخت به شخصیت و نقش ایشان در معمای شاه فقط به ارتباطشان با شاه مخلوع محدود نمی‌شود و نسبت به همه مقطع تاریخی‌ای که در آن حضور داشته‌اند توجه خاص شده است. از آنجا که ایشان شخصیت جذابی دارند، به فرازهایی از زندگی‌شان پرداخته‌ایم.

تاثیرگذار بودن نقش آیت‌الله بروجردی در سریال

کارگردان سریال معمای شاه در مورد منابع تحقیقاتی که برای نگارش شخصیت آیت‌الله بروجردی در فیلمنامه در دسترس بوده و استفاده شده است، گفت: بر اساس منابع تحقیقاتی خودمان درباره شخصیت ایشان واکاوی و تحقیق کرده‌ایم. این نقش در سریال عرض بیشتری دارد و صحنه‌هایی که شخصیت ایشان در آن حضور دارند بسیار تاثیرگذار است. این توضیحات را برای داریوش ارجمند هم داده‌ام. بیت آیت‌الله بروجردی نهایت همکاری را چه در مراحل تحقیق و چه در کل کار با مجموعه داشته‌اند. بعضی از دوستان همدوره ایشان هنوز در قید حیات هستند و در مسیر تحقیق به ما کمک کردند.

سریال معمای شاه در 80 قسمت 50دقیقه‌ای زندگی محمدرضا پهلوی را از زمان بازگشت از سوئیس در سال 1315 تا زمان مرگش به تصویر می‌کشد.

یکی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران

محمدرضا ورزی: آیت‌الله بروجردی یک شخصیت مطرح در فضای حوزه‌های علمیه و مرجعیت بوده و یکی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود. شخصیت آیت‌الله بروجردی چیزی نیست که در لابه‌لای تاریخ پنهان مانده باشد. ممکن است نسل جدید آشنایی چندانی با ایشان نداشته باشد، اما عموم مردم یک شناخت نسبی از ایشان دارند. سعی کردیم شخصیت ایشان را به درستی برای عموم و به خصوص نسل چهارم معرفی کنیم.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =