ایسنا نوشت:

عبدالحسن برزیده درباره‌ی لزوم حمایت مدیران صداوسیما از برنامه‌ها و هنرمندان رادیو و تلویزیون، به انتقادات اخیری که درباره سریال «در حاشیه» مطرح شد اشاره کرد و گفت: اتفاقا در این مورد خاص، مدیران تلویزیون از «در حاشیه»ی مهران مدیری حمایت کردند وگرنه این مجموعه اصلا پخش نمی‌شد.

این کارگردان در همین زمینه مطرح کرد: «تا جایی که من می‌دانم سریال «در حاشیه» مهران مدیری قبل از پخش هم مشکل ایجاد کرده بود؛ بنابراین طبیعی بود که هنگام پخش هم قطعا مشکل ایجاد کند؛ منتهی نکته جالب اینجاست که به نظر می‌رسید مدیران تلویزیون در برابر این مجموعه پیش از پخشش مقاومت می‌کردند؛ چراکه خیلی به آن‌ها توصیه شده بود که «در حاشیه» پخش نشود به همین خاطر فکر می‌کنم از این نظر اتفاق خوبی افتاد و اتفاقا مدیران از سریال آقای مدیری حمایت کردند، وگرنه اصلا به روی آنتن نمی‌رفت ولی با اتفاقات بعد معلوم شد که از طرفی سُمبه آقایان پُر زورتر بوده و مسوولان دیگر نتوانستند مقاومت کنند.»

او سپس به نقد سریال «در حاشیه» پرداخت و بیان کرد: «شخصا همیشه کارهای آقای مدیری را دوست دارم ولی به نظرم سریال «در حاشیه» نسبت به کارهای قبلی‌اش ضعیف‌تر بود؛ البته ناگفته نماند که مردم به دیدن کارهای طنز خیلی نیاز دارند، به ویژه در تلویزیون که پاتوق عام‌تری دارد و هزینه‌ای هم برای مردم ندارد؛ بنابراین با وجود شرایط سخت اقتصادی حال حاضر مردم دوست دارند بخشی از لحظاتشان را خوش بگذارنند؛ ضمن اینکه طبیعی است که در کار طنز بالاخره باید یک قشر را وارد کرد؛ این در حالی است که ما راجع به هر افرادی صحبت کنیم، به یک ارگانی متصل هستند. به نظرم آقای مدیری راهی نداشت که از یک قشر اسم ببرد و به آن بپردازد.»

برزیده در ادامه همین بحث تصریح کرد: «انصافا با وضعیتی که در حال حاضر بیمارستان‌های ما دارند، ماجراهای سریال «در حاشیه» خیلی عجیب و غریب هم نیست؛ چراکه اگر عجیب بود مردم اصلا با آن ارتباط برقرار نمی‌کردند؛ به عنوان مثال اخیرا در برنامه 20:30 که یک برنامه مستند و دقیق از اخبار است شنیدم که یک بیمار اورژانسی را به یکی از بیمارستان‌ها منتقل کرده بودند که باید هرچه سریع‌تر به آی‌سی‌یو منتقل می‌شد ولی متأسفانه همراه بیمار در صف حسابداری ایستاده بود تا اول حساب کند بعد بیمار به آی‌سی‌یو منتقل شود. در چنین شرایطی دو ساعت طول می‌کشد تا همراه بیمار بتواند پول واریز کند و بیمارش را به آی‌سی‌یو ببرد، بنابراین اگر بخواهیم همین طور به موضوع بپردازیم دردناک و دردآور است و در مقابل اگر هم این ماجراها به طنز بیان شود می‌گویند چرا گفتید؟! شاید این ماجراها از نظر مردم خنده‌دار باشد ولی واقعیت دارد حالا چرا باید وزارت بهداشت و برخی دوستان پزشک که گاهی واقعا به همین شکل رفتار می‌کنند، معترض شوند.»

او اضافه کرد: «ناگفته نماند که این اتفاقات در همه اقشار مختلف رُخ می‌دهد و اتفاقا آدم‌های فوق‌العاده خوب، درست و وظیفه‌ شناسی وجود دارند اما بالاخره خاصیت طنز این است که به نواقص بپردازد و این گونه ماجراها را نقد کند؛ ضمن اینکه این ماجراها به شکل طنز و خنده‌دار مطرح می‌شوند نه جدی که به کسی بربخورد بنابراین نباید کسی ناراحت شود.»

این کارگردان در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به خط قرمزهایی که در سینما، تلویزیون و رادیو حاکم است اشاره کرد و گفت: «خط قرمز یعنی تعریف، اما متأسفانه ما برای آن هیچ تعریفی نداریم، پس وقتی خطی نمی‌بینیم چه کنیم؟ ما کار می‌کنیم ناگهان می‌گویند شما از این خط فراتر رفته‌اید که دیده نمی‌شده! که به نظرم این دیدگاه نه تنها درست نیست بلکه ظالمانه است. ظالمانه هم در حق تولید‌کنندگان آثار و هم در حق مردمی که مخاطبان این آثار هستند.»

برزیده سپس تأکید کرد: «در زمینه طنز دوستان باید تنگ‌نظری‌ها را کنار بگذارند؛ چراکه طنز همین است که از آن قالب جدی دربیاید تا به کسی برنخورد و بگویند ما داریم با هم شوخی می‌کنیم. این دیدگاه احتیاج به درک درست دارد که البته این درک درست را هم مسوولان فرهنگی و هنری باید به جامعه منتقل کنند؛ یعنی مدیران سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد در این زمینه به شدت مقاومت کنند و با مقاومتشان به جاهایی که معترض هستند بروند و معترضین را توجیه کنند، اگر هم توجیه نشدند باید حرف کسی را گوش داد که در این زمینه تخصص دارد، یعنی این مدیر فرهنگی است که باید تشخیص بدهد این رفتار فرهنگی درست است یا خیر. در هر صورت امیدوارم این وضعیت درست شود.»

این کارگردان در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا اعلام کرد که کار جدیدی برای تلویزیون ندارد و اکنون مشغول کار کردن روی فیلمنامه‌های سینمایی‌اش است.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریم IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    56 8
    دوست ندارند مردم شاد باشند
  • مسعود IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    28 8
    امروز در اخبار صبح رادیو شنیدم که وزیر محترم بهداشت میگفت: متوسط درآمد پزشکان متوسط ماهیانه 12 و نیم میلیون تومان است. دیشب در اخبار تلویزیون دیدم که هم ایشان در مورد مرگ یک مادر در هنگام زایمان در سردشت میگفت پزشک و کادر پزشکی اشتباهی مرتکب نشده. هم ایشان با پخش سریال حاشیه مخالف بود و به مدیریت سیما هم متذکر شد که مبادا به جامعه پزشکی توهین شود. سوال بنده این است که جناب وزیر بهداشت ظاهرا خود را وقف لاپوشانی در جامعه پزشکی کشور کرده اند و در هر شرایطی خود را موظف به دفاع از ساحت مقدس پزشکی میدانند. بنده با عرض معذرت بسیار، به این طرز برخورد ایشان اعتراض دارم و گمان دارم که قبای وزارت اندکی بر قامت ایشان گشاد است. با عرض معذرت
    • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
      4 2
      از گشادی گذشته است. زار می زند.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    14 0
    پزشکی که در دو دقیقه بیمار رو ویزیت می کنه و برای یک عمل ساده زیرمیزی می خواد رو باید توقیف کنید نه سریالی که خنده رو برای هشتاد میلیون می اره روی لب شون. در هر صنفی هم افراد بد هستند. اما این که چرا خود نظام پزشکی این طور موضع گیری کرده برای من جای سئواله
    • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
      4 0
      برای من هم همین طور.
  • سعید IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    6 0
    آقای وزیر بهداشت .. آقای شورای صنفی پزشکی .. آقای وکلای پزشکی که دارین دفاع می کنید و از فیلم سریال در حاشیه رو محروم می کنید .. حرف من یک کلمه هست ... شما دارین بی جنبه بودن پزشکان رو برای مردم ثابت می کنید و خنده مردم و شادی مردم رو ازشون می گیرید .... سریال در حاشیه مخاطب زیادی داره و استقبال زیادی شده .. ما برای شما پزشکان متاسفیم .. چیزی که آقای مدیری گارگردان سریال در حاشیه ساخته از رو حقیقت ساخته شده .. و شما حاضر نیستید چیزی که حقیقت هست رو بپذیرید ..
  • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    4 0
    بنظرم کار مهران مدیری تقریبا حالت مستند داشت نه طنز... چون اغراق زیادی درش نشده بود و برای خیلیها شبیه این داشتانها بطور واقعی اتفاق افتاده ... وضعیت بهداشت و درمان و نظارت بر اون توی کشور ما خیلی وخیمه
    • بی نام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
      1 0
      مرحبا.