محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور سابق تلاش داشت پس از دوران ریاست جمهوری، سراغ آموزش عالی برود و دانشگاه داری کند، اما دانشگاه او، هیچ‌گاه از دولت حسن روحانی مجوز فعالیت نگرفت. همین موجب حواشی فراوان شد.

محمدحسین نجاتی: دانشگاه محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۹۳ یکی از مهم ترین حواشی وزارت علوم بود. دانشگاهی که دانشگاه نبود و با اصرارها و انکارهای خاص خود نتوانست به سر منزل مقصود حلقه محمود احمدی نژاد برسد و مسئولان وزارت علوم در آبان ماه سال گذشته مجوز این دانشگاه را به کلی باطل کردند.
محمود احمدی نژاد استاد دانشگاهی بود که نتوانست با وجود همه امیال و ارزوهایش برای  تاسیس یک دانشگاه به این آرزو برسد. او در آخرین گفت وگوی تلویزیونی اش با مردم خبر از تاسیس دانشگاه خود داد و با اعلام شماره حسابی از مردم درخواست کرد که برای تاسیس این دانشگاه به او کمک کنند.

این البته برای اولین مرتبه نبود که مردم از تاسیس این دانشگاه خبر می شنیدند. در آبان ۱۳۸۹محمد شریف ملک زاده دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در مراسم افتتاح مرکز رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور در فرودگاه بین المللی امام خمینی و در حضور اسفندیار رحیم مشایی جانشین محمود احمدی نژاد در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور خبر، از تاسیس «بزرگترین دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان مقیم خارج» داد. این دانشگاه در وهله اول قرار بود جزیی از منطقه آزاد قشم بوده و به عنوان دانشگاهی غیر انتفاعی در این حوزه عمل کند.

بر اساس قانونی که در این مورد در وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشت ٬ تاسیس دانشگاه غیر انتفاعی در تهران ممنوع بود اما در نهایت مجوز تاسیس این دانشگاه زمانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی را احمدی نژاد اداره می کرد ٬ صادر شد.

مجوز اصلی تاسیس دانشگاه در تاریخ هفتم بهمن ماه سال ۸۹ توسط  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن صدور مجوز برای تاسیس این دانشگاه با ایجاد کلیه رشته ها و در کلیه مقاطع تحصیلی در دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان موافقت کرد اما این تنها آغاز ماجرای پر فراز و نشیب تاسیس دانشگاه احمدی نژاد او بود. او که با حلقه یاران نزدیک به خود از جمله دو مهره بحران ساز کابینه اش یعنی بقایی و مشایی به تاسیس این دانشگاه اقدام کرده بود ٬ بعد از گرفتن مجوزهای لازم و تامین امکانات و تجهیزات برای برپایی این دانشگاه با دو بحران دیگر رو به رو شد.

اولین بحران درست بلافاصله بعد از پایان یافتن دوران ریاست جمهوریش آغاز شد. اکبر ترکان مشاور ویژه روحانی در روزها ابتدایی ماموریت یافته بود تا به تمام اسناد و مدارک مربوط به این دانشگاه و موسسه خانه ایرانیان و همچنین مناق آزاد که تحت مدیریت بقایی فعالیت می کردند٬ رسیدگی کند. از همین بررسی ها بود که در نهایت اجرای دریافت کمک مالی بلاعوض این دانشگاه از دولت به میزان ۱۶ میلیارد تومان به رسانه ها راه پیدا کرد.

بحران دومی که این دانشگاه نتوانست از آن به سلامت عبور کند ٬ مسئله حضور داشتن مشایی و بقایی در هیات موسس این دانشگاه و همچنین مشکلی بود که برخی از اساتید این دانشگاه برای دریافت مجوز جهت تدریس در رشته های دانشگاهی مندرج در اساسنامه این دانشگاه داشتند. همه اینها باعث شد که سرنوشت تاسیس این دانشگاه مختوم به شکست شود.

۳۰۰ مجوز تاسیس دانشگاه در حال خاک خوردن

یکی از مهم ترین اتهاماتی که به این دانشگاه وارد می شد استفاده از جایگاه ریاست جمهوری برای دریافت مجوز تاسیس این دانشگاه بود. تا جایی که علی آهون‌منش، رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی در شهریور ماه سال ۹۳ اعلام کرد: اکنون بیش از ٣٠٠ درخواست برای افتتاح دانشگاه غیرانتفاعی وجود دارد که در وزارت علوم در حال خاک خوردن است. در یک مقطع زمانی شاهد بودیم که وزارت علوم بدون توجه به تبعات احتمالی، مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی زیادی را صادر کرد و حالا هم اگر تعداد این دانشگاه‌ها زیاد است، این دیگر مشکل وزارت علوم است و دانشگاه‌های غیرانتفاعی نباید از آن متضرر شوند.

رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی معتقد است که در زمینه صدور مجوز بین افراد مختلف تفاوت قایل می‌شوند و توضیح می‌دهد: سیاست شفافی در زمینه اعطای مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی وجود ندارد و مثلا یکی از مدیران وزارت علوم در جلسه‌ای که با روسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی داشت، با صراحت عنوان کرد که وقتی نماینده مجلسی از ما درخواست تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی را دارد، ما معمولا نمی‌توانیم به او جواب منفی بدهیم.

ماجرای کمک بلاعوض به دانشگاه ایرانیان

یکی دیگر از مسایلی که باعث شد سرنوشت دانشگاه ایرانیان را محکوم به شکست کند، کمک بلاعوضی بود که دولت دهم به این دانشگاه پیش از راه اندازی آن کرد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که در شهریور ماه سال گذشته، فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات درمورد تخلف مسوولان دولت گذشته در زمینه «دانشگاه ایرانیان»، اعلام کرد: «در این پرونده، به سه موضوع برخورد کردیم، متوجه شدیم هم تخلف اتفاق افتاده، هم 16میلیاردتومان از وجوه دولتی به حسابی که تحت عنوان حساب «دانشگاه ایرانیان» است، واریز شده آن هم در مقطع زمانی ای که هنوز دانشگاه ایرانیان شکل حقوقی نداشته و فرآیند اینکه شکل حقوقی اش رسمیت داشته باشد را طی نکرده است.»

حمید بقایی هم در واکنش به این سخنان، از شجاعی به « کمیسیون اصل 90 » مجلس شکایت کرد و در این شکایت مدعی شد که برداشت 16میلیاردتومان پول و واریز آن به حساب مشترک احمدی نژاد- بقایی، در تاریخ 12 مرداد سال 92 قانونی بوده؛ چراکه «دانشگاه ایرانیان براساس مجوزها و مصوبات مراجع ذی صلاح و قانونی کشور شکل گرفته و بر مبنای نامه شماره ۵۰۹۱۶/۲ مورخ ۲ مرداد ۱۳۹۲ وزارت علوم، شخصیت حقوقی آن ابلاغ شده است.»

او درحالی این مطالب را نوشته بود که پیش از آن دادستان کل دیوان محاسبات کشور تصریح کرده بود: «در زمان برداشت این پول هنوز تاسیس دانشگاه ایرانیان به ثبت نرسیده بود، پس نمی توانست شخصیت حقوقی داشته باشد.» در اخر هم شکایت بقایی به جایی نرسید و آنها مجبور با عودت ۱۶ میلیارد به حساب خزانه دولت شدند.

در جدول زیر مهم ترین کنش و واکنش های رخ داده در سال ۱۳۹۳ درباره دانشگاه ایرانیان را بخوانید؛

عنوان اظهارنظر/ رویداد

تاریخ 

جزئیات

اظهار نظر وزیر علوم 

۱۳۹۳/۱/۲۰

رضا فرجی دانا وزیر علوم درباره معتبر نبودن مجوز دانشگاه ایرانیان (دانشگاه احمدی نژاد) گفت: مجوز این دانشگاه از نظر وزارت علوم اعتباری ندارد.

اظهار نظر حسین حسینی مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی 

۱۳۹۳/۲/۲۸

 

این دانشگاه نه تنها نتوانسته موافقت قطعی را ازشورای گسترش کسب کند، بلکه حتی موافقت قطعی هیچ رشته ای را کسب نکرده است. بنابراین اگر در مهرماه سال جاری اقدام به جذب دانشجو در برخی از رشته ها را داشته باشد، کاملا غیر قانونی است و باید از نظر حقوقی بررسی شود.

برگزاری جلسه هیئت رئیسه دانشگاه ایرانیان

۱۳۹۳/۲/۳۱ 

جلسه هیئت رئیسه دانشگاه ایرانیان با حضور محمود احمدی نژاد برگزار شد و مقرر شد سایت آموزش های مجازی این دانشگاه به زودی راه اندازی شود.

راه اندازی سایت دانشگاه ایرانیان 

۱۳۹۳/۳/۱۰

در سایت مرکز آموزش های مجازی دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان که با هدف ارائه آموزش های غیرحضوری دروس دانشگاهی به داوطلبان راه اندازی شد، بخش های توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، علوم اقتصادی، حقوق خصوصی و بین الملل، روابط بین الملل ، تجارت الکترونیک ، مهندسی لجستیک و زنجیره تامین، مهندسی مالی و دوره های آموزش کوتاه مدت فعال شد.

اظهار نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه ایرانیان

۱۳۹۳/۴/۴

منصور کبگانیان - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم به پرونده دانشگاه غیردولتی احمدی نژاد، گفت: پرونده دانشگاه ایرانیان در جلسه سه شنبه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و یک گزارش مکتوب و مفصل که توسط وزارت علوم آماده شد، در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرائت، مباحث اولیه مطرح شد و افراد نظرات خود را اعلام کردند اما به دلیل غیبت وزیر علوم در این جلسه، مقرر شد در جلسه دیگری با حضور وزیر علوم مباحث ادامه یابد.

دفاع غلامحسین الهام از تاسیس دانشگاه ایرانیان

۱۳۹۳/۴/۵

غلامحسین الهام سخنگوی دولت دهم در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه ایرانیان شروع به کار خواهد کرد یا خیر، گفت: دانشگاه ایرانیان شروع به کار کرده و باید درباره پذیرش دانشجوی آن و فعالیت هایش به سایتش مراجعه کنید.

وی در پاسخ به این سوال که عده ای می گویند فعالیت دانشگاه ایرانیان غیرقانونی است، گفت: همه هر حرفی می زنند اما آیا من باید برای غیرقانونی بودن آن دلیل بیاورم یا باید دفاع کنم. آنهایی که اتهام می زنند باید دلیل بیاورند.

نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

معاون نظارت و راهبری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آخرین تصمیمات این شورا در خصوص دانشگاه ایرانیان را اعلام کرد و گفت: اعضای شورا پس از بررسی نهایی اعتراضات، مصوبه ای را در خصوص دانشگاه ایرانیان داشت.
وی افزود: بر اساس نتایج این بررسی با عنایت به نص مشروح مذاکرات جلسه 735 مورخ 24 مردادماه سال 92 شورای عالی انقلاب فرهنگی موافقت این شورا با داشتن شعبه دانشگاه در تهران مبتنی بر وجود موافقت اصولی از جانب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم بوده است.
نگاهداری گفت: بدیهی است در صورت اعلام عدم وجود موافقت اصولی از سوی مراجع ذی ربط، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه فاقد موضوع خواهد بود.

اطلاعیه دانشگاه ایرانیان: با جدیت ادامه می دهیم ۱۳۹۳/۵/۹ علیرغم تمامی مسائل، این دانشگاه با جدیت تمام در حال برنامه ریزی و پیگیری جذب امکانات و نیروی لازم برای راه اندازی رشته های اعلام شده برای مرحله اول بوده و در عین حال تمامی تلاش خود را برای برطرف نمودن موانع خواهد نمود. با توجه به این مهم، دانشگاه در آینده بسیار نزدیک ضوابط و شیوه خود برای پذیرش دانشجو در دوره ها، رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی مربوط به مرحله اول را، از طریق وبگاه اطلاع رسانی خود، اعلام خواهد کرد.
واکنش دانشگاه ایرانیان به خبر لغو مجوز ۱۳۹۳/۵/۱۸ دانشگاه ایرانیان اعلام کرد: وزارتخانه های علوم و بهداشت تاکنون هیچ ابلاغیه رسمی و قانونی که دال بر لغو مصوبات و ابلاغیه های قبلی آنان در رابطه با دانشگاه ایرانیان باشد، صادر نکرده است.

اظهار نظر وزیر علوم 

۱۳۹۳/۵/۱۸

وزیر علوم با تشریح دلایل عدم اعلام لغو مجوز دانشگاه ایرانیان به این دانشگاه، گفت: ابلاغ مصوبه به دانشگاهی که قانونی نیست، دشوار است.

اعلام تخلف مالی به اسم دانشگاه ایرانیان ۱۳۹۳/۶/۲۰ فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات درمورد تخلف مسوولان دولت گذشته در زمینه «دانشگاه ایرانیان»، اعلام کرد: «در این پرونده، به سه موضوع برخورد کردیم، متوجه شدیم هم تخلف اتفاق افتاده، هم 16میلیاردتومان از وجوه دولتی به حسابی که تحت عنوان حساب «دانشگاه ایرانیان» است، واریز شده آن هم در مقطع زمانی ای که هنوز دانشگاه ایرانیان شکل حقوقی نداشته و فرآیند اینکه شکل حقوقی اش رسمیت داشته باشد را طی نکرده است.»

اظهار نظر رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها 

۱۳۹۳/۶/۲۳

رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها همچنین درباره دانشگاه ایرانیان و مجوز آن، یادآور شد: به عنوان نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها نمی‌توانم درباره اینکه دانشگاهی حق فعالیت دارد یا ندارد، اظهارنظر کنم ولی می‌توانم بگویم که مجوزهای قانونی دانشگاه ایرانیان در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب نشده و مقدمات قانونی آن طی نشده است.

راه اندازی مرکز آموزش زبان دانشگاه ایرانیان ۱۳۹۳/۹/۱۲ دانشگاه ایرانیان که به محمود احمدی نژاد منتسب است مرکز زبان خود را با هدف توسعه آموزش های عمومی زبان خارجی راه اندازی کرده است.

واکنش وزارت علوم به تاسیس مرکز زبان 

 

سعدالله نصیری قیداری، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم درباره فعالیت مرکز زبان دانشگاه جامع ایرانیان گفت: مراکز آموزش آزاد باید از دانشگاه علمی-کاربردی مجوز بگیرند، اگر مرکز زبان دانشگاه ایرانیان چنین مجوزی را دریافت نکرده باشد، قطعا جلوی فعالیتش را می گیریم.

مسدود شدن سایت دانشگاه ایرانیان 

۱۳۹۳/۱۰/۸

سایت دانشگاه احمدی نژاد(ایرانیان) مسدود شد

اطلاعیه دانشگاه ایرانیان 

 

روابط عمومی دانشگاه ایرانیان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که وزارت علوم سایت این دانشگاه را مسدود کرده است.

واکنش وزارت علوم به اطلاعیه دانشگاه ایرانیان 

۱۳۹۳/۱۰/۱۲

واکنش معاون وزیر علوم به اطلاعیه دانشگاه احمدی نژاد: فرصت نداریم هر روز به این ادعاها پاسخ بدهیم

اعلام شکایت از برخی مدیران وزارت علوم 

۱۳۹۳/۱۰/۱۲ 

وکیل دانشگاه جامع ایرانیان از شکایت این دانشگاه از دو تن از مدیران وزارت علوم به دلیل ممانعت از فعالیت این مرکز آموزشی خبر داد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    8 1
    والله.کسانی که اجازه تاسیس و تاییدش را دادن باید توضیح بدن.
  • م IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    4 3
    تیتر عااااااااالی