در حالی که قرار است به زودی نشست اقلیمی سازمان ملل در پاریس برگزار شود به گزارش همشهری آنلاین،سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده دمای جهان در سال ۲۰۱۵ به رکوردی جدید دست‌یافته‌است.

در اين گزارش آمده‌است كه سال 2015 با شكستن ركورد سال 2014 به گرمترين سال جهان در طول تاريخ تبديل خواهد شد. ميانگين دماي هواي جهاني در سال گذشته 14.57 درجه سلسيول ثبت شده‌است. با اين همه اين گزارش تا پايان سال 2015 صبر نكرده و پيش از پايان سال ادعاي خود را مطرح كرده‌است زيرا براساس داده‌ها، دماي هوا در سال جاري به اندازه‌اي غيرعادي بالا بوده كه به نظر نمي‌آيد فرصت كافي براي خنك شدن تا حدي كمتر از دماي سال 2014 را داشته باشد.

اين گزارش يك هفته پيش از آغاز نشست اقليمي سازمان ملل در پاريس منتشر شده‌است،‌ نشستي كه كه سران كشورهاي جهان قصد دارند در آن برسر روش‌هاي مهار تغييرات اقليمي با يكديگر به توافق برسند.

به گفته مايكل ژاراد دبير سازمان هواشناسي جهاني سازمان ملل متحد،‌ درحال حاضر ركورد دما در بيشتر نقاط جهان شكسته شده‌است. اين گزارش حقايق شگفتي‌انگيزي را برملا نكرده‌است، دانشمندان سازمان اقيانوسي و هواشناسي آمريكا و ديگر سازمان‌هاي هواشناسي پيش از اين پيش‌بيني كرده‌اند كه سال 2015 گرمترين سال جهان خواهد.

به گفته ژاراد احتمال اينكه دماي جهاني درحال حاضر يك درجه سلسيوس نسبت به دوران پيش صنعتي گرمتر شده‌باشد بسيار زياد است. اين درحالي است كه سران كشورهاي جهان وعده‌داده‌اند كه دماي جهان بيشتر از دو درجه نسبت به دوران پيش‌صنعتي افزايش پيدا نكند. ژاراد مي‌گويد از آنجايي كه تا‌به‌امروز يك درجه افزايش دما داشته‌ايم و ميزان انتشار آلودگي‌ها به شكلي غيرقابل مهار رو به افزايش است، با شرايطي اضطراري مواجه هستيم.

به گفته دانشمندان جهان به واسطه انتشار گازهاي ناشي از مصرف سوخت‌هاي فسيلي كه حرارت را درخود محبوس مي‌كنند، و همچنين به واسطه پديده طبيعي ال‌نينو رو به گرمتر شدن گذاشته‌است.

اين گزارش جديد اطلسي از شرايط اقليمي شديد و نامساعد است، از موج حرارت در هند و پاكستان كه دماي هوا را به 45 درجه نيز رساند گرفته تا وقوع توفان‌هاي قدرتمندي مانند پاتريشيا در نيومكزيكو. براساس اين گزارش در سال 2015 مناطق مختلف جهان بارش و سيل‌هاي شديد و درعين حال خشكسالي‌هاي شديدي را تجربه كرده‌اند.

5454

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    3 0
    گرمه، مقل تابستونه، من نمیدونم مردم چجوری پالتو میپوشن تو این هوا
  • بی نام DE ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    2 0
    10 سال دیگه چه شود