بلقیس سلیمانی معتقد است که جایزه «داستان تهران» می‌تواند مفهوم کلی شهر را معیار آثار خود قرار بدهد تا از این طریق کلانشهرهای دیگر نیز مورد توجه نویسندگان قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داور اولین دوره جایزه «داستان تهران» در گفت‌وگو با ستاد خبری این جایزه گفت: بسیاری از داستان‌هایی که پارسال به دست ما رسید، نشان می‌داد که نویسندگانشان نگاهی سردستی و توریستی به تهران دارند؛ یعنی هیچ‌کدام جان و روح تهران را درک نکرده‌اند. به همین خاطر شاید بهتر باشد که این جایزه نه فقط درمورد تهران، بلکه با موضوع کلی شهر برگزار شود.

نویسنده رمان «بازی آخر بانو» از جایزه «داستان تهران» به عنوان یکی از رویدادهای خاص فرهنگی سال گذشته نام برد و افزود: اگرچه تجربه زیستن در کلانشهری مثل تهران از شهرهای دیگر متفاوت است، اما اغلب داستان‌های این جایزه دارای موضوعاتی بودند که می‌توانست در هر شهر دیگری اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به فرهنگ قبیله‌ای مردم در شهر بزرگی مثل تهران گفت: این چندپارگی باعث شده است که این شهر و مردمانش هنوز در قرن بیست‌ویکم آنگونه که باید فرهنگ شهری و روح شهری را با جان و دل نپذیرفته باشند.

سلیمانی افزود: همه ما به عنوان شهروندان تهران زیست دوپاره‌ای داریم، یعنی بخشی از عمرمان را درشهرهای دیگر، شهرستان‌ها و روستاها گذرانده‌ایم و بخشی از آن را در تهران. این زیست دوپاره به خود تهران نیز منقل شده است؛ درواقع تهران هویت واحدی ندارد و از خرده‌فرهنگ‌های مختلفی تشکیل شده است که ما در کوچه پس کوچه‌هایش می‌بینیم. این همان موضوعی است که من آن را در رمان « روز خرگوشی» دستمایه کارم قرار دادم.

نویسنده کتاب «بازی عروس و داماد» با اشاره به قدمت نه چندان زیاد تهران به نسبت شهرهایی مثل استانبول که حوادث بسیاری را از سرگذرانده‌اند، افزود: شهرهایی مثل پاریس و یا لندن دست کم دویست-سیصد سال در ادبیات تبلور پیدا کرده‌‌اند و سابقه طولانی‌تری از تهران دارند، به همین خاطر می‌توان حدس زد که چرا شهر تهران در ادبیات تنها به تهران قدیم و روزگار گذشته خلاصه می‌شود که آدم‌هایش لهجه، مراسم و آداب و رسوم خاصی دارند و نویسندگان ایرانی آنگونه که باید تصویر درستی از این شهر ارائه نداده‌اند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    1 0
    تهران یعنی شهریکه....
  • تهراندوست A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 1
    تهران بسیار زیباست
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    1 0
    اينجا تهرانه يعني شهري که هر چي که توش ميبيني باعث تحريک تحريک روحت تا تو آشغالدوني ميفهمي تو هم آدم نيستي يه آشغال بودي اينجا همه گرگن ميخواي باشي مثه بره بذار چشم و گوشتو من باز کنم يه ذره اينجا تهران لعنتي شوخي نيستش خبري از گل و بستني چوبي نيستش اينجا جنگل بخور تا خورده نشي اينجا نصف عقده ايين نصف وحشي اختلاف طبقاتي اينجا بيداد ميکنه روح مردم و زخمي و بيمار ميکنه همه کنار همن فقيره و مايه دار خفن توي تاکسي همه ميخوام کرايه ندن حقيقت روشن خودتو به اون راه نزن روشنترش ميکنم پس بمون جا نزن خدا پاشو ......من چند سالي باهات حرف دارم خدا پاشو..... پاشدي نشو ناراحت از کارم کجا هاشو ديدي تازه اول کارم خدا پاشو ... من يه آَشغالم باهات حرف دارم
  • بی نام US ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    تهران شهر یا کلان شهر نیست تهران یک روستای بسیار بزرگ بی در و پیکر است تهران یک کشور و مدلی از ایران است با تمام ضعف ها و قدرتها
  • احمد A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    به نظر من تهران آنقدر بزرگ ، آنقدر آلوده و مهمتر از همه آنقدر بیان شده است کهاز یک طرف همه فکر می کنند نمی توانند این بزرگی و آودگی را بیان کنند. یا ارزشی برای بیان چیزی که عیان است قائل نیستد. از سوی دیگر آنقدر در سطوح مختلف سیاسی اجتماعی اقتصادی بیان می شود که کسی نیازی به بیان دگر گفته نمی بیند.