رئیس سازمان بورس در اتاق تهران/ بخشنامه جدید بانک مرکزی برای رفع ممنوع‌الخروجی‌ها

دومین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران یک مهمان ویژه داشت.

در این نشست که صبح امروز برگزار شد، اعضای کمیسیون میزبان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بودند و در فرصتی که داشتند پای سخنان محمد فطانت‌فرد نشستند و در عین حال نظرات و راهکارهای خود را در حوزه بازار سرمایه به گوش وی رساندند.
 در این جلسه همچنین موضوع تدوین آیین‌نامه بندهای 16 و 20 قانون رفع موانع تولید به بحث گذاشته شد و اعضای بخش‌خصوصی و دولتی کمیسیون نظرات و پیشنهادهای خود را در این‌باره ارائه کردند.

گزارش سنگینیان از بازار سرمایه
در این نشست ابتدا رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران وضعیت این روزهای بازار سرمایه را تشریح کرد. علی سنگینیان با یادآوری اینکه بازار سرمایه طی دو هفته گذشته شرایط نسبتا متعادلی از سر گذراند، گفت: با این حال طی این مدت حجم معاملات در بورس چندان قابل توجه نبود و در حال حاضر میانگین معاملات روزانه کمتر از 100 میلیارد تومان است که در مقایسه با سال‌های پر رونق گذشته رقم ناچیزی است.

به گفته وی، در بازار پول نیز پس از ابلاغیه بانک مرکزی در خصوص اصلاح نرخ‌ها از سوی بانک‌ها، وضعیت بهتری نسبت به هفته‌های گذشته رخ داده است و اگرچه بانک‌ها در مقابل این ابلاغیه ابتدا مقاومت نشان دادند اما طی هفته گذشته سرانجام بانک‌ها کوتاه آمده و نرخ‌های بانکی روند کاهشی به خود گرفت.سنگینیان همچنین عنوان کرد که در صورت توافق نهایی هسته‌ای، کاهش نرخ‌های بانکی تداوم خواهد یافت.

ماجرای ممنوع‌الخروجی‌ها ختم به خیر شد؟
مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در این نشست از صدور بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی خبر داد که به گفته وی، تاحدود زیادی مشکلات مربوط به ممنوع‌الخروجی مدیران بنگاه‌های اقتصادی را حل کرده‌است.

علی‌اشرف افخمی در خصوص این بخشنامه توضیح داد که موضوع ممنوع‌الخروجی مدیران بنگاه‌های اقتصادی از این پس صرفا به شخصیت حقیقی این افراد ربط پیدا نمی‌کند و با جایه‌جایی مدیران از یک بنگاه به واحد تولیدی و صنعتی دیگر، ممنوع‌الخروجی آنها منتقل نمی‌شود.

در همین زمینه، علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران که از این پس قرار است در جلسات کمیسیون حضور داشته باشد، توضیحاتی ارائه داد. وی با بیان اینکه حقوق شهروندی مدیران صنعتی کشور طی سال‌های اخیر مورد تهدید قرار گرفته است، خطر جدی‌تر از ممنوع‌الخروجی را موضوع سه ستاره کردن مدیران بنگاه‌ها عنوان کرد. به گفته وی، این معضل در حال حاضر تهدید بزرگی برای واحدهای صنعتی محسوب می‌شود.

ایجاد میز بازار سرمایه در وزارتخانه‌ها
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این نشست پیشنهاد ایجاد میز بازار سرمایه در تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها را مطرح کرد. محمد فطانت‌فرد معتقد است که با ایجاد این میز می‌توان به تحلیل دقیقی از آثار و واکنش بازار سرمایه روی صنایع مختلف دست پیدا کرد که در اتخاذ تصمیم‌ها و سیاستگذاری‌ها کارساز است.

وی همچنین به هجوم شرکت‌های خارجی برای ورود به بازار سرمایه ایران اشاره کرد و اگرچه آن را با فال نیک گرفت اما معتقد است که زیرساخت‌های لازم برای استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه هنوز فراهم نیست. فطانت‌فرد با بیان اینکه سازمان بورس به زودی همایش بین‌المللی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی برگزار خواهد کرد از اتاق بازرگانی تهران خواست در این رابطه کمک حال سازمان بورس باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنانش، به موضوع تامین مالی واحدهای تولیدی از طریق اوراق و بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در این زمینه بازار فرابورس را برای ارائه ابزارهای مناسب به فعالان اقتصادی در نظر گرفته ایم اما مهم تر از آن، شناخت مدیران از این ابزارها و به کار گیری آن است که با عضویت مدیران مالی بنگاه‌ها در تشکل‌های حوزه بازار سرمایه، این شناخت تا حدود زیادی به دست می‌آید.

بازار سرمایه مثل کراوات شده‌است
در ادامه این جلسه، مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت بر استفاده از ابزارهای مالی جدید برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تاکید کرد و خواستار پیگیری آن تا دستیابی به نتیجه واقعی شد چرا که به گفته وی، بانک‌ها توان تامین سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی را ندارند.

مهدی جهانگیری نایب رییس اتاق تهران نیز فرایند تامین مالی از طریق سازمان بورس را پیچیده عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد که واحدهای تولیدی توفیق چندانی در جذب منابع از طریق بازار سرمایه نداشته اند که باید این موضوع پیگیری و اصلاح شود.

علیرضا عسگری مارانی نیز با بیان اینکه مجموعه دولت هنوز به اهمیت بازار سرمایه واقف نشده‌است، گفت: تلقی دولتمردان از بازار سرمایه به مانند کراوات است و نه یک جامه و لباس واجب و ضروری. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تا زمانی که این نگرش در دولت اصلاح نشود، بازار سرمایه جان نمی‌گیرد.

عسگری مارانی معتقد است که باید ریسک‌های سیستماتیک را در بدنه دولت و وزارتخانه ها کاهش پیدا کند تا بازار سرمایه بتواند نقش خود را ایفا کند.


3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =