هنرمند فرانسوی ـ یونانی پروژه «چگونه می‌توان یک ایرانی بود؟» را در تهران به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین،اسمرالدا کوسماتوپولوس هنرمند فرانسوی ـ یونانی پروژه «چگونه می‌توان یک ایرانی بود؟» چگونگی تلقی فرهنگ و آداب جدید در دوره پسا اینترنت را در گالری «محسن» در تهران به نمایش گذاشت.

اسمرالدا کوسماتوپولوس هنرمند فرانسوی ـ یونانی و برنده دومین دوره جایزه «کارا» جایزه اقامت کوشک در سال 2016، با حضور  «جمال اوبیشو» رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در تهران و خانم «امل مورل» وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در ایران و احسان رسول اُف مسئول گالری «محسن»، تورج خامنه‌زاده هنرمند ایرانی و کیوریتور «جایزه اقامت کوشک»  و تعدادی از علاقمندان به هنرهای تجسمی؛ پروژه «چگونه می‌توان یک ایرانی بود؟» چگونگی تلقی فرهنگ و آداب جدید در دوره پسا اینترنت؛ ماحصل اقامت یک ماهه‌اش در اقامتگاه کوشک تهران را در ساعت 4 بعدازظهر روز جمعه 27 می 2016 برابر با 7 خرداد ماه جاری در گالری «محسن» به نمایش‌ گذاشت.

این هنرمند جوان، در آثار خود با الهام مستقیم از کتاب «نامه‌های ایرانی» اثر شارل دو مونتسکیو در سال 1729، رابطه ما با دیگری و تفاوت‌هایش را با زبانی فکاهی در عصر یکسان‌سازی فرهنگی سریع توسط تکنولوژی به چالش می‌کشد. کارهای این مجموعه در رویکردی معکوس، برداشتی از جمله مشهوری از این کتاب با عنوان «چگونه می‌توان یک ایرانی بود؟» است تا خالق اثر بتواند تفاوت‌های ملیتی، مذهبی، تاریخی، فرهنگی و یا قومیتی را در زمانه‌ای که به لطف تکنولوژی‌های جدید یکسان‌سازی فرهنگی در جهان صورت گرفته را تجربه کند. 

خانم اسمرالدا کوسماتوپولوس در مجموعه «چگونه می‌توان یک ایرانی بود؟»، از عکس، نئون، صدا و اشیاء یافت شده‌ای استفاده کرده تا کاریکاتور بازیگوشانه‌ای از آنچه ما در عصر پسا اینترنت از دیگری می‌شناسیم تصویر کند.

گالری محسن در همان روز، آثار آساکی کان از کشور ژاپن و سوجین لیم از کشور کره جنوبی جزو هنرمندان برگزیده دومین دوره جایزه اقامت کوشک در سال 2016 را به معرض نمایش گذاشت و این آثار، همه روزه از ساعت 16 الی 21 پذیرای علاقمندان به هنرهای تجسمی خواهد بود.

اقامت هنری امکان تبادل و گفت‌وگوی فرهنگی و هنری با هنرمندان کشورهای دیگر را فراهم می‌سازد. در اقامت هنری، هنرمند با فاصله گرفتن از فضای کار و زندگی روزمره خود در زمان اقامت در کشوری دیگر متأثر از فرهنگ و هنر آن کشور، دست به خلق اثر می‌زند. در طی مدت اقامت، هنرمندان با فضای فرهنگی و هنری شهر محل اقامت آشنا می‌شوند و روابط تخصصی گسترده‌ای برایشان شکل می‌گیرد. گاهی هنرمندان درب کارگاه مشترک خود را به روی علاقه مندان باز می‌کنند تا حاصل تجربه خود در طول مدت برنامه را با آنها به اشتراک بگذارند. عموما آثار هنرمندان که در طول زمان برنامه خلق می‌شود از شکل تجربه است و شرایط یک اثر حرفه‌ای را دارا نیست. این آثار حاصل تجربه آنها از برخورد با فضای جدید و تعامل و گفت‌وگویشان با یکدیگر به حساب می‌آید و ممکن است تأثیرات این تجربه، در آثار جدی و حرفه‌ای آینده آنها متبلور شود.

جایزه اقامت کوشک به قصد حمایت هنرمندان و بسط ایده‌های جدید در تهران ایجاد شده است. این برنامه فرصتی برای شرکت کنندگان در آن است تا به تحقیق و کسب تجربه بپردازند. این برنامه هر ساله به مدت یک ماه در کوشک برگزار می‌شود.

در دومین دوره این برنامه، درخواست‌های رسیده از هنرمندان سراسر دنیا طی یک فراخوان بین‌المللی بررسی و انتخاب شده‌اند. اَرون سِزار مدیر دلفینا فاندیشن لندن از کشور انگلستان، میشکت کریفا منتقد عکاسی خاورمیانه و شمال آفریقا، نایزا خان هنرمند و از بنیانگذران موسسه وصل کراچی از کشور پاکستان، سوزان هاپگود مدیر بین‌المللی ISCP نیویورک از کشور آمریکا و تورج خامنه‌زاده هنرمند و کیوریتور کوشک از کشور ایران، پنج داور این دوره از جایزه اقامت کوشک بودند.

از میان 337 درخواست رسیده از 97 کشور مختلف جهان، سه هنرمند خارجی از جمله؛ اسمرالدا کاسماتپولس از کشورهای فرانسه و یونان، سوجین لیم از کشور کره جنوبی و آساکی کان از کشور ژاپن توسط گروه داوران انتخاب شدند.

گالری محسن در تهران، خیابان ظفر (وحید دستگردی)، خيابان ناجي، خيابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار ميناي شرقي، پلاک42 واقع شده است.

 

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    باز دمش گرم.ما ک کلا با تاریخ خودمون مشکل داریم و داریم هویت خودمون رو فراموش میکنبم