۰ نفر
۱۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰
یک عمر فوتبال نکو و تنها دو غلط!

جواد نکونام رفت تا مسیری جدید را در زندگی اش آغاز کند. او که بی شک یکی از وزنه های تاریخ فوتبال ملی ما بود ، در بهترین شرایط رفت. او یکی بود از جنس علی دایی و پرویز قلیچ خانی که تا مدت ها نامش در تاریخ ملی ایران به جا می ماند.

 

سرانجام نکو رفت. تقریبا همه می دانستیم بازی با سوئد آخرین باری است که او بازوبند بر دست می بندد اما خودش دوست داشت غافلگیرکننده باشد. برای همین هم بود که شب قبل از بازی وقتی حرف می زدیم با خنده می گفت:«گلزنی در بازی با شیلی ، این قدر سرحالم آورده که می خواهم 4 سال دیگر بازی کنم.» جواد برای فوتبال ایران در 4 ساله گذشته نقشی را بازی می کرد که سال ها قبل از او علی دایی این هویت را پیدا کرده بود. وزنه ای که اگرچه منتقدان زیادی داشت اما نبودنش تیم را می لنگاند. هیچ وقت مثل یکی چون کریمی و مجیدی عامه پسند نبود چون اصولا ذات فوتبالش با آنها فرق داشت.  واقعا او یکی بود مثل دایی که شاید علی پروینی باید پیدا می شد و در وصفش می گفت:«تو محبوب نیستی ، معروفی» ولی او بود و به بهترین شل ، کارش را انجام می داد. در همه سال های فوتبالش تنها دو اشتباه داشت. البته به زعم ما که با افتخار خود را در دایره دوستانش می دانستیم. یکی راپذیرفت و بارها در گفته هایش به آن اذعان کرد و دیگری برایش مفهومی دلی داشت . اولی ماجرای درگیری با قطبی بود. در 4 ماه آخر حضور قطبی در تیم ملی دیگر رابطه ای میان قطبی و جواد نبود. اما حتی  قطبی که می گفت اگر 2هافبک سرحال داشتم یک دقیقه هم نکونام و شجاعی را در تیمم نگه نمی داشتم » هم هرچه سبک و سنگین کرد نتوانست از او بگذرد. جواد آنجا در مقام کاپیتان تیم ملی بزرگترین اشتباه دوران فوتبالش را مرتکب شد که علیه سرمربی سخن گفت. اشتباهی که البته بعدها پذیرفت بر اساس فضایی احساسی مرتکب شده. هرچند گذر ایام نشان داد آنچه او در توصیف قطبی گفته بود ، به واقعیت نزدیک بوده و افشین تنها افسونی زودگذر در کلامش داشته که افراد را جذب می کرده ، اما کاپیتان تیم ملی نباید وارد آن دعوای کلامی می شد.

دیگر اشتباهش باز به زعم ما رفتن به استقلال بود. جواد یکی بود از جنس بازیکنانی چون وحید هاشمیان یا خداد عزیزی . آنهایی که هویت شان را از فوتبال ملی گرفته بودند و مردم رنگی نمی دیدندشان. آنها را فقط و فقط ملی می پنداشتند . جواد اما همیشه استقلالی بود. یک استقلالی دوآتشه که بازی در این تیم را رویای بچگی اش می دانست. رویایی که البته هیچگاه برایش رویایی شیرین نشد. از او می خواستند استفاده ابزاری کنند و اتفاقا همین کار را هم کردند. ولی جواد دانسته وارد این بازی شد چون دوست نداشت بدون رسیدن به رویایش از این تیم و فوتبال برود.

حالا او با 151 بازی ملی 39 گل زده که بیشترش را به تیم های خوب و بزرگ زده ، از فوتبال ایران می رود تا با رفتنش برگی جدید در فوتبال ملی ایران باز شود. حالا آنهایی که مدام می نوشتند نکونام باید برود ، طولی نخواهد کشید که دوباره با حسرت بنویسند با رفتن نکو جای خالی اش را فوتبال ایران پر نکرده! همان هایی که برای دایی از این ها می نوشتند و حالا حماسی برایش می نویسند که آنها کارشان همین جوزدگی هاست. جواد باید می رفت و بهترین زمان رفت. در اوج . او بی شک بزودی بر می گردد ، روی نیمکت مربیگری و با موفقیت. حالا با رفتن او فصلی نو در فوتبال ایران آغاز می شد. چه کارلوس کروش چه بدون او . که پیشتر هم رفتن دایی فصلی بود برای یک تغییر نسل. جواد رفت بی صدا و شاید غریبانه ، البته در شبی باشکوه. برای بازیکن بزرگی چون او ، همان بوسیدن بازوبند بعد از گل ، زیباترین حس بود . او حالا به شروعی تازه فکر می کند و البته این فوتبال ملی ماست که باید بعد از جواد تازه به این فکر باشد که آیا می تواند جای خالی اش را پر کند؟ آیا باز قرار است حسرت رفتن یک ستاره را بخوریم؟

 از این به بعد آریان ، پسرش که تازه چند کلمه ای حرف زدن یاد گرفته با هیجان بیشتری فریاد می زند:«جواد نکونام...گل» 

 

4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوید EU ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    71 23
    انصافا بازیکن خوبی بود در رده ملی .مخصوصا زمان کیروشبه اوج پختگی رسید
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    35 54
    لازم نکرده تو در مورد اس اس حرف بزنی
  • بی نام RO ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    66 17
    همه می ایند و می روند ولی مافیا همچنان است
  • شيدا6 A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    35 23
    كاش نميرفتي كاپيتان بي شك تا اخر عمر در قلب ما خواهي ماند كاش در ايران خداحافظي ميكردي چه غريبانه بود رفتند كاش يكي مثل خودت غريبانه رفتنت را جبران كند همان كاري كه براي مهدوي كيا كرديخارج از رنگ ها محبوبي براي همه ي ايراني ها و باعث افتخارو محبوبي براي مردم پامپلوناكه از ته قلب تورا فرياد ميزنندكاپتان نكو ديگر بازيكني به بزرگي تو نخواهيم داشت و تو جاودانه اي در قلب ماشماره6و كاپيتاني تنها برازنده ي توست به اميد بازگشتت به تيم ملي در جايگاه سرمربي
  • منوچهر IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    47 66
    جهت گیری مغرضانه نویسنده کاملا معلومه . 1 صحبت علیه قطبی پرسپولیسی 2 رفتن به استقلال واقعا متاسفم .
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    32 30
    واقعا نمیدونم چی بگم متن بسیار زیبایی بود... رفتنش خیلی تلخه
  • مرتضی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    48 34
    با سلام جواد نکونام یکی از بهترین و بی حاشیه ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ملی مابود که البته هیچ وقت از طرف رسانه ها و مطبوعات یک دهم احترام و ارزشی که برای امثال اسطوره ای مثل علی دایی و یا علی کریمی قائل شدند دریافت نکرد . بازیکنی که هم تو جام یوفا گل زد هم بارها تو اوساسونا بهترین بازیکن میدان شد و جلوی رئال و بارسلونا هم بازی کرد . دو جام جهانی برای ایران بازی کرد و البته در مقدماتی همون بازیها تاثیر گذار بود . می دونید چرا ؟ چون گفت من استقلالیم . جالبه که خبر آنلاین در تحلیلش راجع به خداحافظیش و اشتباهاش گفته ایکاش مثل خداداد و هاشمیان رفتار میکرد در حالیکه یادش رفته هردو اونا واسه پرسپولیس بازی کردن .
  • مسعود A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    42 18
    به نظرم کارِ عاقلانه ای کرد . حالا که دیگه کی روش نیست اگر خداحافظی نمیکرد دیگه دعوت نمی شد . با رفتن کی روش بازیکنایی مثل حقیقی ، انصاری فر ، شجاعی ، نکونام ، بیک زاده یا نیمکت نشین میشن یا اصلا دعوت نخواهند شد .
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    20 16
    ممنون. جالب بید.
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    18 3
    شرایط تیم ملی باز مثل بعد از دوران برانکو حساس شد..وقتی سیستم وجود نداره و روندها قایم به فرد هست باید ترسید.. هرچند نتایج کیروش تنها در بازه انتخابی جام جهانی درخشان بود و در حام جهانی و مخصوصا جام ملت ها نتایج قابل مانوری نگرفتیم اما به نظر روند تیم ملی در دوران کیروش کاملا مثبت بود.. ای کاش با تعامل بیشتر کیروش میموند و این روند رو تا جایی پیش میبرد که نتیجه هم حاصل بشه.
  • دکترسجادی A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    41 13
    آنان که پا به توپ شده اند خوب میدانند نود دقیقه در خدمت تیم بودن یعنی چه..چهارده کیلومتر بدون به چشم آمدن دویدن چه حالی میدهد....یکی از گلزنترین هافبکهای دفاعی تاریخ فوتبال وزننده حساسترین گلهای ده سال اخیر تیم ملی در سکوت ازتیم ملی خداحافظی کرد بازیکنی که هیچگاه برای خود بازی نکرد وچه روزگار بیرحمی که نود دقیقه جان کندن تورادر سی و پنج سالگی در زمین ندید وباخت به آرژانتین را ناشی از اشتباه کوچک تو دانستند تو را در قلب خویش در کنار بزرگان تاریخ این مرزوبوم قرار خواهم داد
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    33 85
    جواد نكونام با علي دايي مقايسه ميكنيد ، چقدر كج سليقه ايد . جواد نكونام يك بازيكن متوسط بود از جنس حسين عبدي و سرژيك تيموريان و حامد كاويانپور كه به واسطه استمرار بلندمدتش در تيم ملي كه اون هم از روابط قوي و خوش شانسيش داشت براي خودش اسم و رسمي دست و پا كرد . علي دايي با هيچكس در آسيا قابل قياس نيست مگه با ارفاق زياد با كريم باقري كه در ٨٧ بازي ملي در پست هافبك دفاعي و دفاع آخر موفق شد ٥٠ گل در جريان بازي به ثمر برسونه و شايد اگر فوروارد بود ركورد علي دايي رو ميزد و شايد اگه زود خداحافظي نمي كرد جواد نكونام هم به سرنوشت حامد كاويانپور دچار مي شد .
    • بی نام A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
      11 3
      کریم باقری در سالهایی که هم بازی دایی بود یه سر وکله از دایی بالاتر بود ولی به خاطر مسائلی که در بازی مقابل بحرین افتاد از تیم ملی خدا حافظی کرد یه کمی محبوبیتش کم شد حتی شاید خداداد هم از دایی بازیکن بزرگتری بود و بیشتر گلهای دایی رو این دو نفر برایش پاس دادند
    • رحیم IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
      22 8
      انصاف داشته باش. نکونام اونقدر خوب بود که کریم باقری بزرگ رو کنار زد و اونو یه خط عقب فرستاد. شاید یکی از دلایلی که باعث شد محبوبیت عمومی نداشته باشه همین بود . اما جواد بازیکن بزرگ و خوبی بود. در لالیگا کسی به روابط و پارتی کاری نداره جانم... .
  • محمد A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    11 3
    اقای با ادب غلط نه اشتباه
  • mehrdad A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    36 8
    معلومه خیلی سوختی جواد استقلالیه، و اگه الان داری ازش حمایت میکنی واسه اینه که با قلعه نویی اختلاف داره...
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    56 26
    اشتباه سومش هم این بود که با افرادی مثل نویسنده این متن دوست بود آقای محترم کلی صغری کبری چیدی که مثلا قلعه نویی رو خراب کنی ولی مطمنا شما و امثال شما در حدی نیستی که امیر و استقلال رو خراب کنی خدا روزیت رو جایی دیگه حواله کنه
  • محمد IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    14 27
    واقعا نکونام با علي دايي قابل مقايسه هست؟
  • حسین A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    17 3
    چه میشود اگر قدر داشته هایمان را بدانیم و از آنها در جای درست استفاده کنیم. چه میشود اگر دایی ها و نکونام ها و بسیاری دیگر را وقتی هستند اجر بنهیم که بعدها افسوس داشتنش را خواهیم داشت.چه خوب گفت مرد سخن سعدی: سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز.
  • masoud rahman A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    22 14
    جواد ضد مافیا همیشه تو قلب ما میمونه
  • مجتبی RO ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    14 19
    نگارنده خیلی احساسی نوشتی ... اینطوری ها هم که تو میگی نیست البته به دور از جمع در اینکه ماها جو زده ایم شکی نیست ... ولی دیگه نکونام انقدی که تو بزرگ کردی نبود
  • مجي بلا IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    32 6
    به عنوان يك استقلالي هميشه دوست داشتم و دارم. خسته نباشيد كاپيتان
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    17 32
    معمولی ترین کاپیتان و بازیکن تیم ملی در طی چند سال اخیر
  • عالی محمودی اهواز RO ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    20 9
    هاشمبان هم ملی نماند و رنگی شد هر چند هیچوقت نگفت قرمزیه دو آتشه است...
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    19 2
    ستاره ها باز هم خواهند درخشید. صبور باشید.این اسمان همیشه غرق در ستاره هاست.
  • مصطفی ز A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    26 6
    اقای نکونام عزیز همیشه به خاطر بازیهای خوبت در خاطر ما می مانی....موفق باشی
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    10 16
    شما که خیلی وقت بوق تبلیغاتی ایشون هستید. میلغ قرار داد شما با ایشون چقدره؟
    • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
      7 4
      یه کم از اون مبلغ رو به شما یدن بری کلاس یه کم ادب یاد بگیری
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    14 29
    خداوکیلی قطبی گل گفته. نکونام حداقل 4 سال قبل باید از فوتبال ملی خداحافظی می کرد. با موندنش جونایی مثل امید ابراهیمی و سایرین رو بی انگیزه کرد. اگه تو جام جهانی نبود تیم خیلی بهتر نتیجه میگرفت. دقیقا مثل علی دایی. جمله خیلی قشنگی بود تو محبوب نیستی معروفی
  • بهلول A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    13 23
    نکونام اشتباه کرد رفته استقلال. میتونیست یکی از اسطوره های پاس بمونه و بعدا این تیم رو به کمک بقیه پاسی ها احیا کنه.
  • من IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    8 20
    چقدر جوگیرید شما.استفاده ابزاری ... اونم مثل یه عده دیگه اومد دید تو استقلال پول مایه نیست گذاشت رفت بهمین سادگی .
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    13 4
    جواد جان موفق باشی
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    18 4
    خداحافظ کاپیتان جواد
  • علی A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    15 6
    عالی بود مرسی خداحافظ کاپیتان دوست داشتنی
  • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    20 5
    خسته نباشه و خدا پشت و پناهش باشه
  • بی نام RO ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    29 32
    غصب باروبند كاپيتاني تيم ملي هنگام بازگشت مجدد علي كريمي رو هم فراموش نكنيد
    • بی نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
      12 7
      احسنت…
    • محسن A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
      17 9
      کاپیتانی فقط به بازی خوب نمیدن فاکتورهای دیگه ای هم لازم داره که کریمی هیچ وقت نداشت
    • بی نام RO ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
      7 4
      مثلاً بازي ملي...كه علي كريمي اون موقع ١٣٨ تا داشت و نكونام تازه شد ١٥٣ بازي
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    22 4
    هم در مورد افشین قطبی بی انصافی شد و هم در حال حاضر در مورد کارلوس کیروش داره بی انصافی میشه.
  • لالیگایی A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    16 6
    آره خوب نکونام بازیکن بزرگی نیست آخه مث قلعه نویی حسادت محبوبیت دیگران رو نمیکنه مث دایی خودخواه و پر مدعا نیست مث کریمی لجباز و یه دنده نیست کاپیتانی نکونام خواست کیروش بود به خاطر شخصیت مقتدر و قدرت مدیریت مثال زدنیش کدوم کاپیتانی اقتدار و صمیمیت توامان جواد رو داشت؟؟؟ دوست دارم جواد لالیگایی به امید آبی پوش شدن دوباره
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 5
    قطبی رو چرا خراب کردی؟ واقعا که...