احمد مسجدجامعی برای دوازدهمین روز از سال جدید پیشنهاد می کند سری به "راسته ادیان" شهر تهران بزنید. گذرگاهی که در آن دینهای بزرگ دنیا از جمله اسلام، مسیحیت، یهود و زرتشتیان، دارای عبادتگاه های خاص خود هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حضور در محله ای که بتوان اکثر دین های بزرگ دنیا را دید، در تهران ممکن است. احمد مسجدجامعی، تهران شناس و چهره فرهنگی شورای پایتخت برای روز 12 فروردین پیشنهاد می کند گردشگران باز هم سری به منطقه 12 تهران بزنند و از اماکن مذهبی این منطقه دیدن کنند.

او درباره پیشنهاد امروز خود می گوید: ما در شورای شهر دنبال می کنیم تا مجموعه موزه های خیابان 30 تیر از جمله موزه ایران باستان، دروازه باغ ملی، دروازه میدان مشق، ساختمان های کاخ شهربانی و قورخانه به یکدیگر متصل شوند که اگر این مجموعه به همدیگر پیوسته شود، تشکیل بزرگترین موزه های جهان را خواهد داد.
بخش شمالی خیابان 30 تیر بالاتر از خیابان جمهوری اسلامی که سابقا خیابان نادری نام داشت و هتل و کافه زیبا و قدیمی ای دارد، به راستی گذرگاه ادیان است.
در راسته ادیان، می توان کلیسا، آتشکده، مسجد و کنیسه های متعدد را دید.
در این خیابان کلیساهای زیادی از جمله کلیسای انجیلی پطرس مقدس واقع شده که کلیسای پروتستانی است و آمریکایی ها آن را بنا نهاده اند. این کلیسا به علت همین گرایش پروتستانی آن ساختمانی با سبک معماری ای ساده دارد و شبیه معمول کلیساهای دیگر نیست. این کلیسا به سال 1876 میلادی تاسیس شده است و کماکان از آن استفاده میگردد.
یکی از جالب ترین نقاط دیدنی خیابان سی تیر کنیسه حییم است که اولین کنیسه خارج از محله یهودیان در کل تاریخ است.

یک آتشکده به نام فیروز بهرام است که در جوار موزه ارامنه قرار دارد.
در همین راسته، یکی از شفاخانه های قدیمی تهران قرار دارد که حالا بیمارستان سینا شده است و بسیار دیدنی است.
اندکی به سمت جنوب که بروید به محله عودلاجان می رسید که قلب کهن تهران قدیم است.
محله عودلاجان نیاز به معرفی ندارد. بازارهای سرپوشیده، خانه های قدیمی، امامزاده هایی با بناهای کهن از جمله امامزاده یحیی(ع) در این محله است که بسیار دیدنی است.
او در ادامه می گوید:در این محله، خانه تاریخی پروین اعتصامی نیز قرار دارد که محل سکونت شاعره بنام ایرانی است.
همچنین مجموعه باغ نگارستان و موزه کمال الملک را می توان دید که هر کدام، دنیایی برای گفتن دارند. توصیه می کنم برای دیدن بهتر زیبایی ها و یادگارهای این محله، پس از تعطیلات نوروز هم باز به آن سری بزنید.

47231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =