براساس تازه ترین ارزیابی علمی توسط یک دانشگاه آمریکایی، در حال حاضر کمی بیش از سه تریلیون - سه هزار میلیارد - درخت در کره زمین وجود دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی؛ این رقم هشت بار بزرگتر از بهترین تخمین قبلی است که در آن شمار درختار زمین حداکثر ۴۰۰ میلیارد رقم زده شده بود.

تخمین تازه را توماس کروتر و همکارانش از دانشگاه ییل آمریکا تهیه کرده اند، که حاصل ترکیب مجموعه ای از داده های جمع آوری شده در زمین با عکس های ماهواره ای است.

این تیم به نشریه علمی نیچر گفت که عدد جدید به معنی وجود بیش از ۴۲۰ درخت در ازای هر یک انسان است.

این رقم اصلاح شده اکنون مبنای طیف وسیعی از کاربردهای پژوهشی را تشکیل خواهد داد - از مطالعات درباره زیستگاه حیوانات و گیاهان برای یافتن تنوع زیستی گرفته، تا مدل های تازه آب و هوایی؛ البته به این دلیل که درختان نقشی مهم در زدودن دی اکسید کربن از اتمسفر بازی می کنند.

اما دکتر کروتر اخطار داد که کشف بالاتر بودن شمار درختان به خودی خود چیزی را عوض نمی کند.

او به برنامه "علم در عمل" رادیو بی بی سی گفت: "اینطور نیست که ما کلی درخت تازه کشف کرده باشیم... بنابراین رقم منتشر شده ما خبر خوبی برای جهان نیست یا خبر بدی برای جهان نیست."

او افزود:‌ "ما وضعیت سیستم جنگل های جهان را به ارقامی که برای مردم قابل درک است و دانشمندان می توانند از آن استفاده کنند توصیف کرده ایم، ارقامی که فعالان محیط زیست و سیاست گذاران می توانند درک و استفاده کنند."

کلید تخمین تازه استفاده از داده های دقیق زمینی است. این تیم اطلاعات مربوط به تراکم درختان از ۴۰۰ هزار قطعه جنگل در اطراف جهان را جمع آوری کرد.

این شامل بسیاری از اطلاعات موجود در مورد جنگل های ملی و مجموعه ای از مطالعات علمی تایید شده است که افراد عملا رفته و شمار درختان را در قطعات نمونه در انواع جنگل ها شمارش کرده اند.

این به دکتر کروتر و گروه او امکان داد مدلی بهتر برای تعبیر آنچه در تصاویر ماهواره ای می بینند بسازند. عکس های ماهواره ای در نشان دادن ابعاد جنگل ها ابزار خیلی مفیدی هستند اما در آشکار کردن شمار درختان موثر نیستند.

دانشمندان می گویند از تقریبا ۳ تریلیون و ۴۰ میلیارد درخت، ۱.۳۹ تریلیون در نواحی استوایی و زیراستوایی هستند، ۰.۶۱ تریلیون در نواحی معتدل و ۰.۷۴ تریلیون در جنگل های شمالی - نوار بزرگ درختان سوزنی که پایین تر از قطب شمال زمین را دور می زند - قرار دارند.

آنها می گویند که در واقع بیشترین تراکم در جنگل های شمالی دیده می شود.

آنچه این مطالعه به خوبی روشن می کند نفوذ انسان در شمار درختان زمین است. این تیم تخمین می زند که بشر سالانه ۱.۵ میلیارد درخت را قطع می کند، و در عوض شاید سالانه حدود ۵ میلیارد درخت تازه کاشته شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =