نسخه آزمایشی کپسول سرنشین‌دار «دراگون» شرکت اسپیس‌ایکس برای انجام نخستین پرواز آزمایشی به سکوی پرتاب منتقل می‌شود.

به گزارش ایسنا، ناسا علاوه بر پیگیری پروژه کپسول فضایی اوریون برای انتقال فضانوردان به عمق فضا از جمله سفر سرنشین‌دار به مریخ، طرح تاکسی فضایی را در دستور کار دارد.

ماه سپتامبر 2014 (شهریور ماه) دو شرکت خصوصی بوئینگ و اسپیس‌ایکس بعنوان برندگان نهایی قرارداد تاکسی فضایی ناسا انتخاب شدند.

بوئینگ در قالب قراردادی به ارزش 4.2 میلیارد دلار و با استفاده از فضاپیمای CST-100 و اسپیس‌ایکس با قرارداد 2.6 میلیارد دلاری و استفاده از نسخه سرنشین‌دار کپسول دراگون، فضانوردان را به ایستگاه فضایی منتقل خواهند کرد.

بر اساس اعلام شرکت اسپیس‌ایکس، نسخه آزمایشی کپسول سرنشین‌دار «دراگون» بزودی نخستین پرواز آزمایشی خود را از پایگاه نیروی هوایی کیپ‌کاناورال در فلوریدا انجام خواهد داد.

نسخه آزمایشی دراگون V2 به جای قرار گرفتن بر روی موشک فالکون 9، بر روی یک ساختار پشتیبان قرار خواهد گرفت.

هشت موتور موشک SuperDraco با جدا کردن کپسول از پلت‌فرم پشتیبان، آن را تا ارتفاع چند هزار پایی منتقل می‌کنند؛ فضاپیما در نهایت با سه چتر نجات در اقیانوس اطلس فرود خواهد آمد.

دومین پرواز آزمایشی نسخه آزمایشی دراگون V2 با استفاده از موشک فالکون 9 انجام خواهد شد.

پرواز آزمایشی نسخه اصلی کپسول سرنشین‌دار دراگون (Dragon V2) برای سال 2016 برنامه‌ریزی شده است و کار انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی توسط این فضاپیما از اواخر سال 2017 آغاز خواهد شد.

بوئینگ بعنوان نخستین شرکت خصوصی تجاری، انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را از سال 2017 آغاز خواهد کرد؛ فضاپیمای CST-100 بوئینگ ساده‌تر از شاتل فضایی است، اما کنترل و هدایت آن بسیار پیچیده‌تر از نمونه‌های قبلی است.

هزینه هر صندلی در برنامه تاکسی فضایی ناسا 58 میلیون دلار است که باعث صرفه‌جویی قابل ملاحظه در هزینه‌های انتقال فضانوردان به فضا - در مقایسه با هزینه 70 میلیون دلاری در کپسول فضایی سایوز روسیه - می‌شود.

 

45503

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    145 6
    اونهایی که اینها را درست می کنند بهترین ماشینهای زمینی و هواپیماهای مسافربری را هم درست می کنند و در همه زمینه ها پیشرفت می کنند
    • مانی IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
      13 16
      اصلا معلوم نبود به ماهواره بر فجر تیکه انداختی. ای شیطون
    • محمدرضا IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
      14 36
      حالا اگه ما اینهارو درست کنیم و انشالله داریم درست میکنیم میشم عقب مانده و بد بخت . متاسفم برای این به اصطلاح روشنفکران و درسخونده ها .
    • بردیا ملکان A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
      24 4
      ما در هو ا پهباد درست میکنیم و جهت فضا فضاپیما و ماهواره تعجب آور اینکه روی زمین ماشین را نمی توانیم درست کنیم البته ماشین هایی که ایران تولید می کند تولید نکردن آنها بنفع منافع ملی است تا تولید کردن آنها زیرا این ماشین هایی که ما تولید میکنیم اگر بجای تولید از خارج وارد کنیم هم ارزان تر و هم باکیفیت تر میشود از همه مهمتر مشکل بزرگ آلودگی هوا در شهر ها و کل کشور حل میشود ؟؟؟؟؟
  • بی نام EU ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    درودبراین دانشمندان که کرات رابه تسخیرخوددرآورده اند.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    29 4
    اگر مردم آمریکا پراید سوار بودن جرئت نمیکردن همچین چیزی بسازن
    • حسین IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
      1 2
      اگرمردم آمریکا تا این حد تحریم بودند اصلا توانایی ساختن همین ماهواره فجر رو هم نداشتند.تاکی این خود کم بینی رو می خواهید ادامه بدید؟
  • سینا A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    1 0
    شما ها بازم پراید با ماشین بی ام وی مقایسه می کنی اخ مردم ساده ما ایران کجا امریکا کجا