۰ نفر
۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
دو آفت حکومت داری در ایران

رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره اهمیت میانه روی در حکومت داری و پرهیز از روشنفکرگرایی و عوام زدگی نوشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در آغاز مطلبش نوشته است:
«بعد از سی و اندی سال تجربه و در حالی که بسیاری از استعدادها را به خاطر تندروی های دو طرف از دست داده ایم، باید یاد بگیریم، به رغم همه دشواری ها، میانه روی را نهادینه کنیم. کاری که گذشت می خواهد، اما بیش از آن الگوسازی در همه بخشها. البته روی خط میانه، نمی توان راه رفت، گویی راه میانه، مثل ترازو است که دو کفه دارد! یا باید این طرفی باشید یا آن طرف. شما اگر عسگراولادی هم باشید و قدری میانه روی کنید، مثل این که جایتان هیچ کجا نیست. هر جریانی به مقدار لازم! از شما استفاده می کند. گاه شما را تحقیر می کنند و گاه تمجید. بسته به این که چه مقدار همراهیشان کنید. آنها به گونه ای با شما تعامل می کنند که شما را در میدان کارزار خود نگاه دارند و از شما در قالب شمشیر، نیزه، تفنگ یا سپر استفاده کنند. از اسمتان، سخنانتان، اقداماتتان و... البته شما هم می توانید، بازیگر باشید. هر کجا که به مصلحتتان بود، به این طرف بغلطید و هر کجا نه به آن طرف. و کسانی البته این طورند.»
این عضو فعال وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه می نویسد:
«در کشور ما، برخی دولت ها، چنان حامیان جریان های روشنفکری می شوند، که گویی باقی مردم در مسیر جهل قدم می گذارند. این در حالی است که همین روشنفکران که می توانند موتور محرکه ای برای پیشرفت و مولد برخی از افکار نو در کشور برای تغییر باشند و کمک به سازندگی و پیشرفت کنند، بسیاریشان، با اقدامات نادرست خود در طول سالیان، پای روی سنت هایی گذاشته و می گذارند که تاثیر منفی آشکاری در هویت و حیات ملت ما گذاشته است. روشنفکری زیادی دولتیان، و زیاده خواهی خود جریان روشنفکری، نباید چنان باشد که گویی دیگران هم عوام زده هستند، و تنها آنانند که حقایق عالم را می فهمند.
در این سوی، رو دادن به جریانهای مخالف و عامه گرا، نباید به گونه ای باشد که روشنفکران در محاق قرار گرفته و با خارج کردن آنان از عرصه، راه برای تندروی و افراط کسانی فراهم شود که در بسیاری از اعمال و رفتارشان، جایی برای اندیشیدن و تفکر باقی نمی گذارند. بارها دیده ایم و می بینیم که چطور و چه به آسانی این جریانها زیاده روی کرده و به گروه دیگر می تازند و تا آنجا که دستشان می رسد بر سر آنها می زنند.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =