بهرام محمدی‌فرد عکاس جنگ معتقد است شنیدن خبر افتتاح موزه هنرهای معاصر آبادان اگرچه خوشحال کننده است، اما این نگرانی را به‌وجود می‌آورد که با تغییر و تحولات مدیریتی دوباره به محاق فراموشی برود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او با اشاره به افتتاح این موزه در شهر آبادان می‌گوید: «این اتفاق بسیار خوب است. باید زودتر از اینها این اقدام صورت می‌گرفت. ما متاسفانه حد اقل دو دهه در این زیمنه عقب هستیم و خیلی کارها باید می‌کردیم که انجام نداده‌ایم.»

موزه هنرهای معاصر آبادان پس از چند سال رکود دوباره با همکاری منطقه ازاد اروند، دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و موزه هنرهای معاصر تهران از امروز با برگزاری نمایشگاه عکس آزادسازی خرمشهر دوره جدید فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند.

این عکاس جنگ که این روزها در آبادان است با اشاره به وضعیت این شهر می‌گوید: «راستش یک چیزهایی در آبادان می‌بینم که آتش می‌گیرم. همین جایی که حالا هتل پارسیان ساخته شده، قبلا مقر جهان‌آرا بوده و ما روز و شب‌های بسیاری را در آن گذراندیم اما نه تنها آنجا را حفظ نکردند که به جایش این هتل را ساختند.»

او می‌پرسد: «نمی‌دانم چرا نباید این آثار را حفظ کرد؟ نمی‌دانم چرا هیچ اثری از آن روزها و اتفاقات در شهر نمی‌بینیم و نمی‌دانم که آن وقایع را چطور می‌خواهیم به نسل‌های بعدی منتقل کنیم؟ اگر فرزندان ما بگویند نشانه‌ و آثار این جنگی که شما از آن حرف می‌زنید چیست؟ چه جوابی می‌خواهیم بدهیم؟»

محمدی‌فرد اظهار امیدواری می‌کند که موزه هنرهای معاصر آبادان محلی برای گفت‌وگو، ارائه و نگهداری آثار باقیمانده از جنگ باشد و می‌افزاید: «متاسفانه عکس‌های جنگ هنوز هم به خوبی دیده نشده است. همه فعالیت‌ها در تهران متمرکز شده و در مناسبت‌های مربوط به جنگ مثل سوم خرداد یا هفته دفاع مقدس، همه فعالیت‌ها در تهران شکل می‌گیرد. خب پس شهرستانی‌ها چطور باید این عکس‌ها را ببینند؟»

مقاومت مردم در برابر حمله عراق / عکسی از بهرام محمدی فرد

او ادامه می‌دهد: «قطعا بچه هایی که لب مرز آن همه درگیری داشتند و با دست خالی در برابر دشمن ایستادند خیلی بیشتر از اینها حق دارند و امکانات بیشتری باید در اختیارشان قرار بگیرد. آقای احمد نشان مدیر موزه هنرهای معاصر آبادان برنامه‌های بسیاری خوبی برای این مجموعه دارد البته اگر تا چند وقت دیگر زمین این موزه قیمت پیدا نکند و ارگان دیگری آن را به نفع خود مصادره ننماید.»

این عکاس جنگ با اشاره به کمبود اماکن فرهنگی در خوزستان می‌گوید: «بیشتر از مسئله اماکن فرهنگی ما مشکل کمبود آدم‌های لایق را داشته‌ایم. از آدم‌هایی که کارشان را بلدند متاسفانه استفاده نشده و البته چند سالی هست که می‌بینم دارند به سراغ این آدم‌ها می‌روند. یک هفته همه به یاد جنگ می‌افتند و بعد همه چیز را به دور می‌اندازند.»

او همچنین می‌گوید:‌«قطعا با افتتاح موزه هنرهای معاصر آبادان آدم امیدوار می‌شود ولی من نگران بعدش هستیم. نگران تغییر و تحول‌های دولتی و مدیریتی و این که زمین این موزه تبدیل به آپارتمان نشود. وگرنه کار خیلی خوبی است و امیدوارم برنامه‌های احمد نشان برای این موزه اجرایی شود.»

در این نمایشگاه عکس هایی از زنده یاد رسول ملاقلی پور ، رسول صدر عاملی ، محمد فرنود، محسن راستانی ، زنده یاد کاظم اخوان، امیرعلی جوادیان، احمد علیزاده نوحی، سیف الله شیخی، بهروز مرادی، محسن چوبدار، مرتضی دهداری، ساسان مویدی، مرتضی خاکی و بهرام محمدی فرد از آزادسازی خرمشهر و دفاع مقدس به نمایش گذاشته می شود.

انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در برگزاری این نمایشگاه مشارکت داشته اند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    11 0
    "آبادان" شهری که فراموش شد...