عصر ایران نوشت:

جنگ در یمن باعث شده نام یکی از کشورهای کمتر شناخته شده بر سر زبان ها بیافتد و آن جیبوتی است.

به گزارش عصرایران، جیبوتی کشور کوچکی در شاخ آفریقاست. اهمیت این کشور کوچک به دلیل قرار گرفتن در ساحل تنگه استراتژیک باب المندب است.
باب المندب آبراهی است که دریای سرخ را به اقیانوس هند و آب های آزاد وصل می کند. تنگه باب المندب را می توان نقطه اتصال شرق و غرب جهان دانست.

دریای سرخ از دو نقطه به آب های آزاد راه دارد. از شمال از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه و آب های آزاد و از جنوب از طریق تنگه باب المندب به اقیانوس هند و آب های آزاد راه دارد.

به همین دلیل، کشور جیبوتی مورد توجه بسیاری از قدرت های جهانی و منطقه ای است و آنها سعی می کنند از طریق اعطای کمک های نقدی و غیرنقدی یا ایجاد پایگاه نظامی، بتوانند در جیبوتی و تنگه باب المندب نفوذ کنند.

جیبوتی به دلیل اینکه فاصله دریایی بسیار نزدیکی با یمن به ویژه شهرهای جنگزده این کشور دارد در 2 ماه اخیر میزبان شمار زیادی از پناهندگان یمنی بود. جیبوتی با یمن تنها 20 کیلومتر فاصله دارد.

همچنین برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد نیز مرکزی را در کشور جیبوتی برای دریافت و توزیع کمک های غذایی و انسان دوستانه برای یمن افتتاح کرده است.

هلال احمر ایران حجم زیادی از کمک های غذایی دارویی و انسان دوستانه را به وسیله کشتی به یمن فرستاد اما به دلیل مخالفت های ارتش عربستان سعودی، این کشتی نتوانست به یمن برود و مجبور شد با پهلوگیری در ساحل جیبوتی کمک های خود را تحویل سازمان ملل متحد دهد تا این سازمان به صورت جداگانه کمک های ایران را به یمن منتقل کند.

ایران و جیبوتی

ایران نیز از سال ها قبل تاکنون سعی کرده کمک های مالی و غیرمالی به دولت جیبوتی ارائه کند. از جمله این کمک ها می توان اقدام ایران در ساختن ساختمان جدید پارلمان جیبوتی دانست.

این ساختمان توسط یک شرکت ایرانی و با هزینه دولت ایران ساخته و در سفر علی لاریجانی به پایتخت جیبوتی افتتاح شد.

دیدار علی لاریجانی با نظامیان کشتی جنگی جماران نیروی دریایی ارتش ایران در ساحل بندر جیبوتی - سال 1392

جیبوتی و جنگ یمن

کشور جیبوتی در جنگ اخیر یمن نیز تلاش کرد بی نصیب نماند. براساس گزارش رسانه ها، عربستان سعودی به کشورهای مختلف پیشنهاد کرده بود در صورت مشارکت در جنگ یمن از کمک های مالی سعودی بهره مند شوند. کشورهای سنگال، مالزی و جیبوتی نیز مشارکت در جنگ یمن را با این شرایط پذیرفته اند.

با این حال جیبوتی ارتش بسیار ضعیفی دارد. کل ارتش این کشور کمتر از 200 هزار نفر جمعیت دارد و قادر به مشارکت در هیچ عملیات نظامی نیست. به همین دلیل دولت جیبوتی اعلام کرد مرزهای آبی و هوایی این کشور را برای جنگنده ها و کشتی های نظامی ائتلاف سعودی در جنگ یمن باز کرد تا از این طریق در عملیات یمن مشارکت داشته باشد.

علی لاریجانی در حال افتتاح ساختمان جدید پارلمان جیبوتی - سال 1392


کشور جیبوتی به پایتختی بندر جیبوتی با 23 هزار کیلومتر مربع و 800 هزار نفرذ جمعیت یکی از کوچکترین و کم جمعیت ترین کشورهای جهان است. 

مردم کشور جیبوتی مسلمان و سنی مذهب هستند. زبان رسمی مردم این کشور عربی و فرانسوی است اما اکثرا به فرانسه و زبان های محلی صحبت می کنند.
این کشور تا سال 1977 مستعمره فرانسه بود اما در این تاریخ مستقل شد.
هم اکنون حدود یک پنجم مردم این کشور زیر خط فقر یعنی با درآمد روزانه کمتر از 1.25 دلار زندگی می کنند و 59 درصد مردم این کشور بیکارند.

ساختمان جدید پارلمان جیبوتی که توسط ایران ساخته شده است

علی لاریجانی نیز در سال 1393 بعد از بازگشت از سفر به جیبوتی و شرکت در مراسم افتتاح ساختمان جدید پارلمان این کشور گفته بود: جیبوتی به دلیل حضور داشتن در منطقه ای حساس، برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ما روابط نزدیکی از منظر سیاسی و اقتصادی با این کشور داریم.
وی همچنین گفته بود: در این سفر ساختمان مجلس جدید جیبوتی را که توسط مهندسان ایرانی ساخته شده ، افتتاح کردیم.

معمولا کشتی های جنگی ارتش ایران که در منطقه تنگه باب المندب مستقر هستند در بندر جیبوتی پهلو گرفته بود.
ایران در سال 1387 از طریق بانک توسعه صادرات نیز وام 10 میلیون دلاری به جیبوتی ارائه کرده بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 69
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    نمک خورده نمکدان شکستند
    • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      نه از جیگر بودن ما سو استفاده کرده اند
    • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      از جیبوتی خیلی مهمتر حماس بود که ایران همه جوره تامین شون کرده اما از عربستان سعودی اعلام حمایت کرد چرا؟
    • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      103 3
      خب عربستان پول بیشتر از ایران بهشون میده اینه که به طرف اون چرخش میکنن. ضمنا عرب سنی هم هستن و ندرتا اعراب سنی میان طرف عجم رو میگیرن و طرف عرب رو ول میکنن. اعراب شیعه هم اگه طرف ایران را میگیرن به خاطر اینه که تشیعشون بر عربیتشون می چربه وگرنه اونها هم مشابه همین جیبوتی و حماس اقدام میکردن. راهبرد ایران در سالهای گذشته غلط بوده اما اصرار داره که موضوع رو گردن آمریکا بندازه که البته اینطور نیست. سرمایه گذاری روی اعراب سنی اشتباهه. همین سودان و عمر البشیر رو ببینید. این هم طرف عربستان را گرفت. چون از نظر اینان عربستان ام القرای جهان اسلام هست و حتما ایران را به اون ترجیح نمیدن
    • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      96 2
      متاسفانه مسئولین ما کشورهایی رو که می تونستند تو لحظات سخت و جنگ در کنار ما باشند و به ما کمک کنند رها کردند و علیه آنها شعار دادند و ار خود دور کردند و در طرف مقابل به کشورهایی چسبیدند که در ظاهر می گوییند برادر ما هستند اما در واقع همین ها ایران را مثل آب خوردن در لحظات سونشت ساز تنها می گذارند
    • مایل به ممد A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
      34 4
      مطمئن باشید فردا یمن هم همین کاری که جیبوتی کرد با ما خواهد کرد.
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
  • ناشناس RO ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    317 7
    متاسفم
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    چی بنویسیم مگه اجازه انتشار میدی؟ واقعا یکی بگه دلیل این همه سکوت در برخورد تحقیرآمیز عربستانی ها در عدم اجازره فرود به ناوگان هوایی ما و کشتی نجات ، چیست؟ آیا انقدر ضعیف و ناتوان شدیم که رفتار گستاخانه ی آنها را در پی داشته؟ واقعا برای خودم و کشورم متاسفم
    • محمودی IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      97 19
      جناب بینام مثل اینکه فیلم های جنگی زیاد میبینی برادر... این جنگ فقط به نام عربستان تمام میشود در صورتیکه حدود 20 تا 30 کشور عرب و آسیایی و افریقایی با ارسال تجهیزات و پول و امکانات پشت این جنگ هستند و قدرت های جهانی غرب هم که جداگانه به جنگ یمن کمک میکنند و ایران خیلی باید ساده باش که خود را درگیر جنگی کند که از هیچ بابتی به نفع ما نیست...
    • امیر A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      62 28
      بخاطر اینه که همش میخوایم بقیه رو رراضی نگهداریم این میشه که هیچکس برا حرفه ما تره خرد نمی کنه تو جهان امروز با قدرت رفتار کردن بهترین سیاست نه موس موس کردن بله قربان بودن
    • بی نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      20 29
      در پاسخ به آقای بی نام باید بگم : دلیل این همه سکوت و خویشتن داری ما سیاست درست و واقع بینانه و اصولی کشور ما در دامن نزدن به جنگ فرقه ای و مذاهب هست که عربستان سعی داره به اون دامن بزنه. و الا عربستان و کشورهایی که در این جنگ باهاش همدست شدن نمی تونن جلوی ایران عرض اندام کنن. ولی روز پایان این خویشتنداری هم می رسه. ولی افسوس که اون روز افرادی که امروز به خاطر گستاخی عربستان برای خودشون و کشورشون متاسفن ژست صلح طلبی میگیرن و ژست اینکه خون مردم کمتر ریخته بشه و خلاصه برای فرار جنگی که در خونه اومده بهونه می آرن.
    • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      15 3
      گل پسر میگی چیکار کنیم؟ خودکشی کنیم
    • ک ES ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      47 0
      جیبوتی جزو کشورهایی بود که در جنگ 8 ساله با عراق از آنها اسیر داشتیم و نمی دانم که چرا آقایان در سال 87 وام ده میلیون دلاری به این کشور داده بودند.
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    109 5
    خسته نباشید .این هست انقلاب حامی محرومان . که این طوری این محرومان حالشو می گیرن
  • مهدي IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    114 4
    خوب اين مردم نيازمند تر از جونهاي اين ملتن ...
    • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      6 47
      وام داده برا خودش که نداده تازه اینا هرکدوم یه رای هستن تو سازمان ملل
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    335 4
    خسته نباشید...چند تا کشور دیگر هم که خیلی کمکشون می کنیم هم این طوری هستند
  • مهدي IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    451 6
    اونوقت يارانه و سهميه بنزين مارو چرا قطع ميكنيد؟
  • بی نام RO ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    48 4
    پول حرف اول رو میزنه عربستان همه اینها رو خریده
  • بی نام EU ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    40 5
    اي كاش به جاي اين همه خاصه خرجي هاي كم و بعضي وقت ها بي حاصل قدري از اين ميليون ها و ميليارد ها صرف بهبود زير بناهاي كشورهايي مثل تاجيكستان و ازبكستان و اسياي ميانه مي شد. حياط خلوتي كه ما در اطراف و اكناف دنيا به دنبالش هستيم با وجود زبان و فرهنگ و تاريخ مشترك بهتر فراهم مي شود. اگر ظرف 25 سال قبل تا كنون فقط 5 يا 6 ميليارد دلار فقط در تاجيكستان سرمايه گزاري كرده بوديم الان نه تنها اين كشور كه تمام اسياي ميانه حياط خلوت ما و نقطه تلاقي شرق و غرب بود. اما ..... افسوس كه الان تركيه و برخي ديگر كشورهاي منطقه كلا اسياي ميانه را به نام خود زده اند. نه در اسياي ميانه جاي داريم نه در جيبوتي. دليلش اين است كه جيبوتي براي عربستان به سان اسياي ميانه براي ماست.
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    45 1
    خیلی خبر جالبی بود . باشد که پند بگیریم
  • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    59 1
    زمان شاه مخلوع هم قرار بود ايران تو بندر جيبوتي يه پايگاه نظامي بسازه. قراردادش مثل بقيه قراردادهاي نظامي اول انقلاب لغو شد.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    58 0
    آدم فقط می تونه بخنده؛ خنده ای که از گریه تلخ ترست
  • مهدی IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    66 5
    تا ما باشیم دیگه به اعراب کمک نکنیم. اعراب به امام حسین رحم نکردند چه رسد به ما.
  • حسین A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    25 1
    درختی که تلخ است وی را سرشت گرش برنشانی به باغ بهشت ور از جوی خلدش به هنگام آب به بیخ، انگبین ریزی و شهد ناب سرانجام گوهر به کار آورد همان میوهٔ تلخ بار آورد
  • نگران IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    36 0
    من حرفی ندارم که بگم همه چیز گویاست
  • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    68 4
    6000000 میلیون ایرانی زیر خط فقر
  • ظطظطظ IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    354 5
    آيا مردم راضي بودند
    • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      52 14
      بلی راضی بودند " سکوت نشانه رضایته "
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    66 0
    نمونه ای از دیپلماسی ناموفق باج سیبیل بده / پول ملتو به باد بده
  • وحید IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    50 0
    فکر کنم این کشور هم از کشف های بزرگ اقای بهار یا همون معجزه هزاره سوم بود
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    61 2
    پس چی شد این همه های و هوی که نمیدونم ما میخواهیم خودمون کمک ها را تحویل بدیم و ناوگان ارتش از این کشتی حمایت میکنه و کسی جرات نداره و .... پس آخرش تسلیم تهدید های عربستان شدید؟؟ فقط هارت و پورت دارید
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    68 4
    پولی که می توانست خرج ابادانی همین خرمشهر خودمان شود را انگار ریختیم سطل اشغال
  • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    50 1
    این یعنی هیچ دوست استراتژیکی نداریم و دوستی ها با ما تاکتیکی است یعنی فقط اینکه با 4 تا شعار گولمان بزنند بعد هم که حسابی دوشیدنمان بروند با طرف ها مان بسازند به خدا قسم سوریه هم وقتی خرش از پل بگذرد همین کار را میکند فقط من نمیدانم این سیاست خارجی گل و بلبل ما را که طراحی می کند
  • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    24 0
    یا رب روا مدار که گدا معتبر شود گر معتبر شود ز خدا بی خبر شود
  • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    62 0
    نوش جونت جیبوتی جون اگه کار دیگه ای داشتی حتما بگو انجام بدیم
  • محمد A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    53 0
    آفرین کار خوبی کردید ایندفعه براشون بیمارستان و هتل درست کنید
  • احسان A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    47 0
    کلا سیاست خارجی ایران فاجعه بوده است تاکنون. فقط هزینه بوده بدون فایده. همین الانش هم داریم هزینه میکنم در کشورهایی که یا در حال فروپاشی هستند یا در اولین فرصت پشت پا میزنند به ایران.
  • محمد IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    43 0
    در همین کشور ما خیلی ها هستند که به نون شب محتاجند و اونوقت این آقایان حاتم بخشی می کنند.
  • رضا RO ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    29 0
    اینا رو به مسولین بگین
  • حسین IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    36 0
    سلام و خسته نباشید به همه مسولین که این همه دم از حق الناس میزنن انگار حق الناس این یه ذره یارانه ای است که به ما میدن
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    48 0
    شما دنيا رو اباد ايران را خراب كرديد
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    30 0
    مسولین ایران خیلی باهوشن. بجای ساخت روابط با کشورها بر اساس مشترکات و منافع مشترک فقط به این کشورها پول میدهند. نمیدونم واقعا درک نمیکنن کسی که از شما پول میگیری و با شما همراهی میکنه فردا از یکی دیگه پول میگیره و علیه ما میشه؟
    • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
      18 0
      پول گرفته همراهی هم که نکرده... دل آدم از این می سوزه...
  • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    29 0
    آبرومونا بردید مسئولین با این ندونم کاریاتون.چقدر بدبخت شدیم حقیقتی
  • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    38 1
    با اجازه چه کسی اینهمه پول و ثروت مردم رو به این و آن میبخشید عراق و افغانستان و لبنان و سوریه و... و جدیدا یمن بس نبود . مطمئن باشید یمن هم مثل آنها عمل خواهد کرد حالا هی خودتونو به آب و آتش بزنید واسه 60 لیتر بنزین چه بلاهایی که تو این چند سال سر ملت بیچاره خودمون که نمیارید
  • یوسف A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    34 0
    به خدا پول نفت را خرج مردم خودمان کنید..برید وضع مدرسه های که اینده سازان مملکتمان درس میخوانند ببنید وایی ...
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    39 0
    ممکنه بفرمایید از کدوم ردیف بودجه برای ساختمان پارلمان کشور دوست وبرادر جیبوتی استفاده شده
  • علی AU ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    16 8
    البته اگر کمکهایی که ایران برای یمن فرستاده تو همین جیبوتی خورده نشه و در جواب بعضی برای خوردن نمک و شکستن نمکدان باید بگم اگر شما به کسی لطفی کردی و آون شخص در عوض به شما بدی کرد مقصر شمایی؟ من که فکر نمیدن جیبوتی کشور سنی نشین با جمعیت کم و فقیر خوب مسلما عربستان را به ایرانی که خود هزار مشکل داره ترجیح میده. عربستان هم اگر آمریکا را نداشت همون یمن براش زیاد هم بود یعنی قدرت و وجود این کار رو نداشتن . ایران بخاطر مشکلات سیاسی دست و بالش بسته است و الا عربستان از اسم ایران هم وحشت داره چه برسه که بخواهد عرض اندام کنه
  • بی نام GB ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    25 3
    ما ایرانیها عادت کردیم به هرکی کمک میکنیم انگشت میکنه تو چشممون.بهترین راه ائتلاف ایران با امریکا و اروپاست.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    22 0
    متاسفم واسه خودمون
  • ن A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    22 0
    چراغ که خانه فرض است مسجد حرام است . خودمان از تنگدستی و بیچارگی دررنجیم,آن وقت ..؟
  • حسین A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    5 17
    خواهش میکنم جهت اگهی بخشی چاپ کنید. اما فراموش نکنیم بلاخره بی نتیجه نیست. جیبوتی کشوری ضعیف است و از توطئه عربستان پولدار وحشت داره و چاره ای جز سازش نداره همینطور که ما فعلا چاره ای نداریم با کشورهای عرب را بطه دوستانه داشته باشیم. تضعیف عربستان در اینده قطعی است.اولین کشوری که جیبوتی به ان به عنوان کشور قدرتمند منطقه دست همکاری میدهد همین ایران است. اگه الان ایران دست به کار نشه در اینده به مشکل میخوره. مطمئن باشید نوبت قدرت نمایی ایران هم میرسه.
  • بی نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    24 0
    چهار تا مدرسه یا درمانگاه یا .... توی همین مملکت می ساختید.
  • رضا AE ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    12 0
    یا رب مباد آنکه گدا معتبر شود گر شود ز خدا بی خبر شود
  • شایان RO ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    26 0
    آقا مگه کم سنگ بوسنی رو به سینه زدیم کم کمک فرستادیم الان چی شده برو ببین اصلا ایرانی جماعت رو به کشورشون راه میدن ...
  • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    17 0
    خودکرده را تدبیر نیست
  • ناشناس A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    17 6
    عربستان به ابرقدرتی در خاورمیانه تبدیل شده.و امثال این ساختمان سازی ها نمی تواند برای کشور متحدی قابل جور کند
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    15 0
    همین محرومانی که ما به اونها کمک کردیم از پشت به ما خنجر می زنند و خون شیعه را می ریزند. کافیه همین نون و نمک خورده ها بشینن پای فرمایشات چند تا از مفتی ها ی وهابی...
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    20 0
    تنها جیبوتی نیست که به ایران پشت پا می زند حالا این کشور حقیر مثل گنجشکی هست که نشستن وبرخاستنش به درخت اثری ندارد خیلی ها از ما خورده اند و به وقتش جفتک انداخته اند
  • فرهاد IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    23 5
    فقط باموشک نقطه زن همون ساختمونی راکه براشون ساختیدبزنید
  • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    22 0
    همه اعراب بما خیانت کردند بیشترسن خیانت ها توسط حماس صورت کرفت. سودان هم بما خیانت کرد و چندی پیش دفتر فرهنگی سفارت ما را در خارطوم تعظیل کرد. به همین سوریه که کا بعد از انقلاب کمک های زیادی کردیم ورابطه خوبی داشتیم حافظ اسد پدر بشار اسد که برای اولین بار در جلسه شورای همکاری خلیح فارس شرکت نموده بود حق امارات بر جزایر ایرانی تایید را تایید نمود. اینها نشانه ضعف دیپلماسی ماست. امروز ما نه تنها توان کمک نظامی بلکه توان ارسال کمک انسان دوستانه را به طرفداران و شیعیان نداریم چون بخوبی می دانیم که با این این اسلحه و مهمات مربوط به تکنولوژی چند دهه قبل هیچ شانسی برای مقابله نداریم
  • اميد AE ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    11 0
    چرا وقتي ميخواهيد برويد جبهه ميگيد ما مرد جنگيم وقتي به جبهه كه ميرسيد ميگيد ما بر ميگرديم ؟؟
  • حمید IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    15 0
    دولت اگر خیلی دلسوزه به فکر اقتصاد مردم خودش باشه تا کمک به مردم کشورای دیگه.همین الان سهامداران بورس خودمون به خاطرسیاستای غلط دولت تو ضرر سنگین هستن اونوقت برین به این و اون کمک کنین که چی بشه؟؟؟؟؟ کاسب ها که نو شهرستان ها یکی یکی دارن ورشکست میشن.این دنیا که هیج اون دنیا باید جواب بدین.
  • بابک IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    18 0
    دوستان اگر این پولها را به خود هموطن هايمان خرج میشد الان در جهان حرف اول را میزدیم
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    10 9
    فرق قبل از انقلاب با بعد از انقلاب اینه که چپاولگران عوض شدن قبلا انگلیس و آمریکا بود الان جیبوتی و ...
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    8 0
    نکنید دیگر از کارها نکنید
  • حسین IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    7 0
    قابل توجه اون فردی که گفت جیبوتی هم یک رای در سازمان ملل دارد و می تواند به نفع ایران رای دهد . امثال این کشورها با یک اخم آمریکا شلوار خودشون رو کثیف میکنند