ایرنا نوشت: تصویر گرفته شده از خورشید نشان از کاهش بی سابقه فعالیت خورشید در طی یک قرن گذشته دارد و برخی ادعا می کنند این وضعیت می تواند موجب بروز عصر کوتاه یخبندان شود.

ناسا اخیرا تصویری را ارائه کرد که نشان می دهد هیچ لکه خورشیدی قابل رویتی بر سطح خورشید وجود ندارد.
لکه های خورشیدی مناطقی تیره و تقریبا دایره ای شکل در سطح خورشید می باشند. آنها زمانی شکل می گیرند که دسته ای از خطوط مغناطیسی درون خورشید به سطح آن می رسند. دمای لکه ها از دمای مناطق اطرافشان کمتر و میدان مغناطیسی در آنها بسیار قوی است. دمای لکه های خورشیدی بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ کلوین و دمای سطح خورشید ۵۷۰۰ کلوین است. به همین دلیل آنها تیره تر از سطح ستاره به نظر می رسند. داده های رصد شده از دهه ۸۰ قرن بیستم نشان می دهند که تعداد لکه های خورشیدی با شدت تابش خورشید مرتبط است. هر چه تعداد لکه ها بیشتر باشد، شدت تابش نور خورشید بیشتر است، چون که مناطق اطراف لکه ها درخشان‌ترند.

با این حال، ستاره شناسان مشاهده نشدن لکه خورشیدی روی سطح خورشید را نامعمول نمی دانند و می گویند که فعالیت های خورشیدی در چرخه های 11 ساله افزایش و کاهش می یابد و اکنون ما در چرخه 24 قرار داریم که سال 2008 آغاز شد.
به گفته این ستاره شناسان، از چرخه 14 که فوریه 1906 به اوج خود رسید، ما کمترین شمار لکه های خورشیدی را در چرخه فعلی داشته ایم.
چرخه خورشیدی به تغیرات تناوبی در فعالیت های خورشید(شامل تغییرات در تابش خورشید و مواد خورشید) و در ظاهر آن اطلاق می شود.
سایت ونکور ودر Vencore Weather نیز نوشت که بر اثر شعله ور نشدن لکه خورشیدی، خروجی اشعه ایکس خورشید راکد مانده است.
این سایت ادامه می دهد که تعداد روزهای تقریبا و یا کاملا بدون لکه خورشیدی در چند سال آینده افزایش می یابد، زیرا ما همچنان در حال دور شدن از مرحله حداکثر خورشیدی در چرخه 24 و نزدیک شدن به فاز بعدی حداقل خورشیدی و آغاز چرخه 25 خورشیدی هستیم.
به نظر می رسد که سطح فعلی فعالیت چرخه 24 خورشیدی نزدیک به چرخه 5 خورشیدی است که مه 1798 آغاز شد و در دسامبر 1810 به پایان رسید.
چرخه قبلی خورشیدی که چرخه 23 خورشیدی بود، در سال های 2000 - 2002 با شمار زیاد طوفان های شدید خورشیدی به اوج خود رسید.
در جریان حداکثر فعالیت لکه های خورشیدی (Solar Max) بروز لکه های خورشیدی بزرگ و شعله های خورشیدی شدید یک اتفاق روزانه است که آخرین بار در سال های حدود 2000 - 2001 صورت گرفت.
اما در طول حداقل فعالیت لکه های خورشیدی (Solar Minimum)، واقعه متضادی صورت می گیرد. شعله های خورشیدی تقریبا وجود ندارند و کل هفته ها بدون یک شعله خورشیدی سپری می شوند و این چیزی است که ما اکنون در حال تجربه آن هستیم.
با این حال برخی محققان هشدار داده اند که اگر روند فعلی ادامه یابد، در آن صورت زمین می تواند عازم یک عصر کوتاه یخبندان شود.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    3 1
    متوجه نشدم الان "دانشمندان هشدار دادند که اگه اگر روند فعلی ادامه یابد، در آن صورت زمین می تواند عازم یک عصر کوتاه یخبندان شود." الان این هشدار یعنی چی کار کنیم آخه؟
  • بی نام US ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 3
    من به این اخبار توجه نمی کنم هر روز یه چیز میگین هر دفعه یه خبر میگید که با اخبار دیگه متناقضه هر وقت پاشدم دیدم خورشید تاریک شده و روشن نمیشه اون وقت از دید من خورشید مشکل داره. میلیونها ساله این خورشید داره فعالیت میکنه حالا در این عمر ناچیز ما براش مشکل پیش اومده؟ یک عده دانشمند بیکار نشستن از فرط بی کاری هر روز یک تزی بیرون میدهند از بیابان شدن خاورمیانه تا طوفانهای خورسشیدی که در راهه و... واقعیت چیز دیگری است و پیش بینی دوستان هم تا حالا درست از اب درنیومده حداکثر کاری که میتونن بکنن پیش بینی خسوفه که هزار سال پیش هم میسر بوده و اهمیتی هم نداره
  • بی نام US ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    2 2
    شعور علمی هم چیز خوبیه که متاسفانه برخی دانشمندا ازش بی بهره هستن و باعث میشن همه به علم بی اعتماد بشن