آلودگی هوای بیرون را رها کنید، آلودگی هوای داخل خانه هرسال ۴.۵ میلیون نفر را می کشد

حدود سه میلیارد نفر در جهان هنوز از سوخت جامد (چوب، ضایعات محصول، زغال چوب و ذغال سنگ و کود) برای تامین نیاز روزانه خود در پخت و پز، گرمایش و روشنایی استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این جمعیت در کشورهای فقیر و کم درآمد و یا با درآمد متوسط ساکن هستند. مصرف این سوختها باعث تولید سطح بالایی از آلودگی هوا در خانه شده و همراه با طیف وسیعی از آلاینده های تهدید کننده سلامتی و بهداشت فردی هستند. از جمله ذرات دوده که عمیقا در ریه ها نفوذ می کنند.

تهویه ضعیف در خانه ها باعث ماندن دود در خانه تا 100 برابر سطح قابل قبول برای ذرات ریز می شود. قرار گرفتن در معرض اجاق های پخت و پز و وسایل گرمایشی با سوخت جامد برای کودکان و زنان که وقت بیشتر خود را در خانه صرف می کنند، خطرناک است.

تاثیرات بر سلامت افراد ناشی از مصرف سوختهای جامد در منازل از طریق استنشاق دوده باعث مرگ زودرس هر ساله 4.3 میلیون نفر در جهان می شود. این مرگ های زودرس ناشی از بیماری هایی مانند ذات الریه (12 درصد)، سکته مغزی (34 درصد)، بیماریهای قلبی عروقی (26 درصد)، انسداد مزمن ریوی (22 درصد) و سرطان ریه (6 درصد) است.

به طور کلی، ذرات ریز معلق و دیگر آلاینده ها در دود داخل منازل از طریق تنفس وارد ریه ها شده و با حمل توسط اکسیژن در خون باعث کاهش ایمنی بدن می شوند. همچنین شواهدی از ارتباط بین آلودگی هوای خانگی و وزن کم هنگام تولد نوزادان، سل، آب مرواردید، بیماریهای قلبی عروقی و سرطان حنجره نیز وجود دارد.

بانک جهانی اعلام کرده است در صورت عدم توجه در سیاست های تامین سوخت، تعداد قابل توجهی از جمعیتی که از سوخت جامد استفاده می کنند تا سال 2030 بدون تغییر باقی خواهند ماند. استفاده از سوخت های آلاینده هم یک هزینه سنگین تحمیل شده بر توسعه پایدار است.

از اثرات دیگر مصرف سوخت های جامد مثل هیزم می توان به صرف زمان قابل توجه توسط زنان و کودکان برای جمع آوری هیزم اشاره کرد. علاوه بر این جمع آوری هیزم باعث محدود شدن سایر فعالیت های روزمره مانند تحصیل کودکان می شود. از اثرات دیگر استفاده از سوخت چوب می توان به قرار گیری کودکان و زنان در محیط نا امن از لحاظ بروز حوادث و تصادفات و همچنین به احتمال در معرض آسیب و خشونت قرار گرفتن در حین جمع آوری در محیط های طبیعی و دور از خانه چوب اشاره کرد.

علاوه بر این، عدم دسترسی به برق برای حداقل 1.2 میلیارد نفر در جهان که بسیاری از آنها از چراغ های نفتی برای روشنایی استفاده می کنند، عاملی برای تقویت آسیب های جدی بر سلامت اعضا خانواده و همچنین افزایش خطراتی مانند آتش سوزی، آسیب و مسمومیت از سوخت نیز می باشد.

منبع: سازمان بهداشت جهانی/ ترجمه: شهره صدری خانلو

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    1 0
    در مورد سوخت چوب خيلى مسخره بود ؟