فاتحان ماه حالا کجا هستند؟/همه کسانی که قدم روی ماه گذاشتند

ایسنا نوشت: ادگار میچل، فضانورد ماموریت آپولو 14 ناسا که در سال 1971 روی ماه قدم گذاشته بود، در سن 85 سالگی در گذشت؛ اما امروز، سایر فضانوردانی که روی ماه قدم گذاشته‌اند، کجا هستند؟

میچل در آستانه چهل و پنجمین سالگرد قدم نهادن روی ماه در سال 1971 در روز چهارم فوریه (15 بهمن) از دنیا رفت. وی پنجمین فضانورد آپولو بود که از زمان پایان این ماموریت‌ها تا به امروز از دنیا رفته‌اند.

در کل 12 نفر که همگی فضانوردان ناسا بودند، ‌در سال 1969 تا 1972 روی ماه قدم گذاشته‌اند.

نیل آرمسترانگ، نخستین انسانی که روی ماه راه رفت، در 25 اوت 2012 در سن 82 سالگی درگذشت. این فضانورد ناسا و فارغ‌التحصیل دانشگاه پردو، زمانی که آن جهش بزرگ معروف را در 21 ژوئیه 1969 انجام داد، 38 سال داشت.

باز آلدرین پس از آرمسترانگ از ماژول ایگل در ماموریت آپولو 11 روی ماه پیاده شد. این خلبان نیروی هوایی آمریکا پس از بازگشت به زمین در پست مدیریتی به خدمت مشغول شد، اما افسردگی و مصرف الکل این فضانورد سابق را به عزلت کشید. آلدرین در برنامه‌های تلویزیونی از سفر خود به ماه صحبت می‌کند. وی همچنین به راه‌اندازی یک برنامه در مطالعات فضایی در دانشگاه داکوتای شمالی کمک و در تولید یک بازی ویدیویی در سال 1993 به نام سفر باز آلدرین به فضا مشارکت کرد.

پیت کونارد، سومین مردی بود که در 19 نوامبر 1969 در ماموریت آپولو 12 روی ماه قدم گذاشت. وی در ژوئیه 1999 در سن 69 سالگی در اثر آسیب‌های وارده در جریان یک سانحه موتورسواری درگذشت.

مقامات ناسا در زندگینامه رسمی وی در سایت این سازمان اظهار کرده‌اند: کونارد به عنوان فرمانده جمینی 14 یک رکورد ارتفاع جهانی را ثبت کرد. وی در آن زمان به عنوان فرمانده ماموریت آپولو 12 خدمت می‌کرد که دومین فرود روی ماه را انجام داد. در ماموریت پایانی کونارد، وی فرماندهی اسکای‌لب دو را که نخستین ایستگاه فضایی آمریکا بود، بر عهده داشت.

آلان بین در این ماموریت کونارد را همراه می‌کرد و سپس به عنوان فرمانده فضاپیمای ماموریت دوم اسکای‌لب از ژوئیه تا سپتامبر 1973 خدمت کرد. وی در سال 1981 از خدمت در ناسا بازنشسته شد و زندگی خود را وقف نقاشی کرد. وی اکنون 83 سال دارد.

پس از پرتاب جنجال‌برانگیز آپولو 13، آلان شپرد که نخستین آمریکایی در فضا بود،‌ پنجم فوریه 1971 به همراه میچل روی ماه فرود آمد. سفر به ماه دومین حضور وی در فضا بود. وی پس از بازگشت به زمین تا سال 1974 به خدمت در ناسا ادامه داد و در نهایت در ژوئیه 1998 در سن 74 سالگی درگذشت.

دیوید اسکات، نخستین فضانورد ماموریت آپولو 15 بود که در 31 ژوئیه 1971 روی ماه فرود آمد. وی یکی از سه فضانورد آپولو است که دور زمین گشته و به ماه نیز سفر کرد.

جیمز ایروین، اسکات را در این ماموریت همراهی می‌کرد. پس از این پرواز، ناسا دریافت که فضانوردان بدون اجازه تمبرهایی را با خود به درون پرواز برده بودند. برخی از این تمبرها به یک فروشنده تمبر آلمانی جهت تامین سرمایه کودکان فضانوردان فروخته شد. ناسا این فضانوردان را در موقعیت‌های غیرپروازی به کار گمارد. ایروین در سال 1991 پس از چند حمله قلبی درگذشت.

جان یانگ از ماموریت آپولو 16 یکی از دو فضانوردی بود که نخستین ماموریت شاتل ناسا را به پرواز درآورد و مجددا تاریخ‌ساز شد.

چارلز دوگ که اکنون 80 سال دارد،‌همراه یانگ در ماموریت آپولو 16 حضور داشت. هر دو فضانورد که در آوریل 1972 روی ماه قدم گذاشته بودند هنوز زنده هستند.

آخرین پروازی که انسان را به ماه برد، آپولو 17 بود که در دسامبر 1972 روی این قمر فرود آمد. یوجین سرنان و هریسون اشمیت، دانشمندانی که روی ماه قدم گذاشته بودند، اکنون زنده و بازنشسته هستند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =