ایرنا نوشت: قاهره با حمایت از حمله روسیه به گروه های تروریستی از جمله داعش در خاک سوریه روابط خود با ریاض را به مرز انفجار کشانده است.

پایگاه های خبری اخبارالساعه و امارات 71 و یمن السعید به نقل از فرانس 24 در گزارش هایی نوشتند: قاهره با حمایت از حمله روسیه به گروه های تروریستی از جمله داعش در خاک سوریه روابط خود با ریاض را به مرز انفجار کشانده است.

پایگاه خبری امارات 71، سخنان سامح شکری وزیر خارجه مصر در خصوص بحران سوریه، روابط قاهره با برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بخصوص عربستان را بمانند زلزله ای خطرناک می داند که امروز نمی توان پیامدهای آینده آن را پیش بینی کرد؛ سخنانی که انتقادهای شدیدی را در داخل عربستان در پی داشته است.

پایگاه های خبری یمن السعید و العربیه نیز با درج مقاله هایی نوشتند: با بروز اختلاف موضع دو کشور درباره حمله روسیه به تروریست ها در خاک سوریه، می توان گفت که در حقیقت ماه عسل در روابط دو کشور (مصر و عربستان) به مرحله پایانی خود رسیده است.

سامح شکری وزیر خارجه مصر در تایید حملات روس ها به تروریست ها در سوریه گفته بود که اطلاعات بدست آمده در ارتباط با مقامات روسی، حکایت از آن دارد که طرف روسی برای مقابله و محاصره تروریسم در سوریه جدی است.
وی گفت که ما حضور روسیه با امکانات و قدرت هجومیش را در خاک سوریه، تلاشی برای پایان دادن به تروریسم در این کشور می دانیم.

براساس این گزارش، این سخنان وزیر خارجه مصر تعجب مقامات آل سعود را برانگیخت چون سعودی ها انتظار چنین موضع گیری را از قاهره نداشتند، چون عربستان با تمام قوا از نظر مادی و سیاسی از روی کار آمدن السیسی رییس جمهور کنونی مصر حمایت کرد و به گفته برخی کارشناسان، دولت کنونی مصر در حقیقت باید وجود خود را مدیون حمایت همه جانبه سعودی ها بداند.

در این گزارش ها آمده است که در برداشت مصری ها از بحران سوریه اشکال اساسی وجود دارد چرا که قاهره گویا از هماهنگی روسیه با ایران برای حمایت از بشار اسد نگران نیست.

پایگاه خبری یمن السعید نیز به نقل از رامی الخلیفه العلی یک کارشناس سیاسی نوشت: السیسی گویا برعکس کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، خطر سیطره ایران بر منطقه و دخالت این کشور در سوریه را نمی بیند.

به گفته وی، نوعی برداشت مصری وجود دارد که بر حمایت آمریکا از حملات روسیه به تروریست ها در خاک سوریه صحه می گذارد.
حسین ابوالسباع یک روزنامه نگار مصری مقیم ریاض نیز درباره روابط قاهره - ریاض می گوید: روابط مصر و عربستان بسیار عمیق است اما این باعث نمی شود که یکی از آنها از طرف دیگر بطور کامل تبعیت نماید، هرکس چنین تصوری بکند اشتباه کرده است.

وی گفت: روابط سیاسی مصر با همه کشورها رابطه ای قوی است اما اختلاف موضع مصر و عربستان درباره حمایت یا رد حملات روسیه به تروریست ها در خاک سوریه که عربستان آن را رد کرده و مصر از آن حمایت کرده، بطور قاطع در روابط بین دو کشور تاثیر گذار خواهد بود.

ریاض حملات روسیه را حمایت از بشار اسد می داند در حالی که قاهره آن را اقدامی برای درهم کوبیدن تروریست های داعش قلمداد می کند.

ارتش روسیه با درخواست رسمی سوریه و پس از دریافت مجوز پارلمانی، بمباران گسترده مواضع تروریست ها را در سوریه به ویژه داعش از روز چهارشنبه گذشته آغاز کرد که براساس آخرین گزارش ها، تاکنون ضربات شدیدی به تروریست ها وارد شده داشته است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    230 7
    دلم خنک شد ..... لعنت بر آل سقوط .... آل سقوط 8 هزار زائر خانه خدا را به کشتن داده .... آل سقوط در یمن هم زنان و کودکان بیگناه را به خاک و خون کشانده
  • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    174 6
    روسیه داره ضربات سنگینی به داعش و عربستان می زنه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    164 6
    آل سقوط : هر روز تنهاتر از دیروز
  • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    43 3
    روسیه داره پاسخ حمله نفتی عربستان رو میده