نپال به دلیل واقع شدن در شاهراه تمدن بودایی از اصلی ترین اماکن خاص این تمدن محسوب می شود.

هادی معیری نژاد - نپال که بنا بر شواهد تاریخی محل نشو نمای بودا و رسیدن او به نیروانا است همواره مورد احترام خاص بودائیان سراسر جهان بوده است اما گویا دست طبیعت چندان به مقدسات این آیین وفادار نبود

زمین‌لزره مهیب در نپال که روز شنبه (۲۵ آوریل) به وقوع پیوست، نه تنها هزاران نفر را در کام مرگ فرو برد، بلکه نابودی شمار زیادی از آثار و بناهایی را به همراه داشت که جزو میراث فرهنگی جهانی محسوب می‌شوند.ایم موضوع برای کشور فقیر نپال که به طور کاما وابسته به گردشگری مذهبی است یک کابوس بزرگ است.

دره‌ی کاتماندو دره جادویی بودیسم
زمین‌لزره‌ای که روز شنبه (۲۵ آوریل) در نپال رخ داد، به میراث فرهنگی و آثار معنوی این کشور ضربه‌ای سنگین زد. در دره‌ی کاتماندو که در دامنه‌ی رشته‌کوه‌های هیمالیا واقع است، هفت اثر تاریخی که جزو میراث فرهنگی جهانی یونسکو به شمار می‌روند، در فاصله‌ای اندک با یکدیگر قرار دارند.
به گزارش دویچه وله افزون بر آثار مهمی که در دره کاتماندو قرار دارند، سه اثر و مکان دیگر نیز در فهرست میراث فرهنگی یونسکو گنجانده شده‌اند: لومبینی که زادگاه بودا محسوب می‌شود، پارک ملی چیتوان و پارک ملی ساگارماتا. لومبینی در ۲۸۰ کیلومتری غرب کاتماندو، پایتخت نپال واقع است.

نپال

زادگاه شاکیامونی بودا

یکی از این آثار تاریخی معبد سوویام‌بونات است استوپاهایی بودایی و معبد سوویام‌بونات قلب روحانی و معنوی نپال محسوب می‌شوند. استوپا بنایی گنبد‌شکل یا تپه‌مانند است که از برجسته‌ترین نمودهای آیین بودایی است. استوپای بودنات، میدان‌های "دوربار" با بناهای تاریخی‌اش و همچنین معابد پاشوپاتینات و چانجونارایان که خارج از کاتماندو قرار دارند، در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو گنجانده شده‌اند.

نپال
همچنین میدان دوربار در باختاپور؛ پادشاهان نپال در گذشته در کاخ‌های میدان‌های دوربار در باختاپورکاتماندو و پاتان زندگی می‌کردند. در پایان سال ۲۰۰۷ بود که نظام پادشاهی در کشور نپال برچیده شد و یک سال بعد نیز نظام جمهوری جایگزین آن گردید.

نپال
بسیاری از معابد و مجسمه‌هایی که در میدان‌های دوربار در باختاپور (تصویر)، در کاتماندو و پاتان قرار دارند، بر اثر زلزله آسیب دیده یا یکسره نابود شده‌اند. این آثار تاریخی متعلق به سده‌های ۱۲ تا ۱۸ میلادی هستند. دست‌اندکاران یونسکو روز یکشنبه (۲۶ آوریل)، یک روز پس از وقوع زلزله جمع‌آوری نام آثاری را که در جریان این سانحه مهیب از بین رفته‌اند، آغاز کردند.
در میدان دوربار در کاتماندو بسیاری از معابد بودایی دو یا سه طبقه‌ای قرار داشتند که از نمونه‌هایی ویژه در معماری نپال به شمار می‌روند.

نپال
این معابد تاریخی بر اثر زلزله از بین رفته‌اند. "پی دی بلجی"، استاد در دانشگاه شهر بزرگ مدرس در هند ابراز تردید کرده که بتوان این بناهای نابودشده را کاملا بازسازی کرد. او از "لطمه‌ای جبران‌ناپذیر" برای نپال و کل جهان سخن گفت.

مرکز تاریخی شهر کاتماندو به حدی ویران شده که بخش‌هایی از آن، از جمله میدان دوربار قابل شناسایی نیست؛

نپال

برج ۶۲ متری "دراهارا" (تصویر پیش از ویرانی) و معبد متعلق به قرن ۱۹ میلادی هندوها که جزو میراث فرهنگی جهانی هستند هم فروریخته‌اند.
از برج عظیم دراهارا که ۲۰۰ پله داشت، تنها پایه‌ای باقی مانده است. امدادگران در تلاش بودند که حدود ۵۰ تن از کسانی را که در زیر آوارهای این برج دفن شده بودند، پیدا کنند. این برج که در سال ۱۸۲۶ میلادی ساخته شده، در جریان زلزله‌ی مهیب سال ۱۹۳۴ در نپال نیز نابود شده و پس از این فاجعه بازسازی شده بود.

مجموعه بناهای چانجونارایان که ۴ معبد و ۳ کاخ را در برمی‌گیرد، در سال ۲۰۰۶ به فهرست میراث فرهنگی یونسکو افزوده شد. این آثار نمایانگر تاریخ سیاسی و مذهبی نپال هستند.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =