شرق نوشت: شرایط تهران روز‌به‌روز در حال وخیم‌ترشدن است؛ حالا دیگر مشکلات کلانی مثل کودکان خیابانی و کار، معتادان کارتن‌خواب، ترافیک و حتی آلودگی هوا به مسائل روزمره شهر بدل شده‌اند که کمتر توجهی به آن‌ها می‌شود.

 عادت‌کردن شهروندان به این مقوله‌ها نشان از آن دارد که گویی امیدشان را به بهبود اوضاع در این خصوص از دست داده‌اند و شاید بشود اعتراف کرد دیگر تهران شهرِ زندگی نیست. اخیرا آقای قالیباف نامه‌ای منتشر کرده‌اند و در مقام مدیریت شهری از شهروندان خواسته‌اند برای حل این مشکلات، شهرداری تهران را یاری دهند اما واقعیت این است که من جسارتِ خاصی در مدیریت شهری نمی‌بینم که توان پاک‌کردن تهران از این تصاویر تلخ را داشته باشد. هر مدیری که می‌آید، مشکلات و تقصیرها را به گردن مدیر قبلی می‌اندازد و روند حل مشکلات به‌گونه‌ای نیست که شاهد حرکت جلورونده باشیم. 

در شرایطی که هرگونه تغییر در مدیریت شهری، بدون درنظرگرفتن تلاش‌های مدیران قبلی است، طبیعتا حواشی سیاسی مانع از آن می‌شود که فعالیت‌های این گروه یا آن گروه خاص به‌نفع مردم پایتخت تمام شود بلکه اختلافات سیاسی، منجر به خلط مبحث شده و شرایط را وخیم‌تر می‌کند. 
تهرانی‌ها امروز در معرض هر آسیبی هستند؛ از افزایش اعتیاد در میان زنان تا گسترش جرم و جنایت و حتی نگرانی از رانندگی وحشتناک موتوری‌ها در سطح شهر. اینکه جسارت داشته باشیم برای بیان این آسیب‌ها، به‌تنهایی نمی‌تواند گرهی از مشکلات پایتخت بگشاید بلکه می‌تواند هر آسیبی را به آسیب دیگری گره بزند. تهران مدام در حال گسترش فضاهای تجاری و اقتصادی‌اش است و شهر دیگر به یک پارکینگ بزرگ بدل شده چراکه شهرداری بدون درنظرگرفتن امکان احداث پارکینگ به مجتمع‌های تجاری بزرگ اجازه ساخت‌وساز می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود، رانندگی در این شهر به یکی از پراسترس‌ترین فعالیت‌های روزانه هر شهروند بدل شود. می‌بینید؟ مشکلات این‌طور به یکدیگر گره می‌خورند و اگر ما؛ چه در مقام شهروند و چه در مقام مسئول، دست از فعالیت‌های ظاهری برنداریم، روزی دیگر واقعا تهران شهری برای زندگی نخواهد بود؛ چراکه در همه‌جایش آسیب‌های مختلف اجتماعی و فردی موج می‌زند. 

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    23 1
    واقعا تهران جای زندگی نیست
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    28 8
    آقای فرهاد اصلانی درست می فرمایند تهران دیگر شهر زندگی نیست چرا مسئولان فکری به حال مهاجرتهای بی رویه نمی کنند ؟ چرا دائما کارمندان دولت از شهرستانها به سمت تهران مهاجرت می کنند و کسی جلوی این مهاجرتهای روز افزون را نمی گیرد؟ چرا دانشجوهای شهرستانی در تهران پذیرفته میشوند که همینجا ازدواج کرده و تازه خانواده را تشویق به مهاجرت به تهران می کنند؟ گناه ما چیست که دیگر جای نفس کشیدن نداریم؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
      11 3
      بسیار زیبا عنوان شده با این نظر کاملا موافقم
    • جمال IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
      1 0
      بجای اینکه تو تهران برج میلادو مترو و .... بسازن بیان شهرای کوچکو اباد کنن ک حتی ی اسفالت درستو حسابی ندارن مردم دوست دارن جای زندگی کنن ک امکانات هست
    • مهدی IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
      4 3
      گناه ما شهرستانیا چیه که تو شهرمون خبری از کار نیست؟ شما جای ما بودی حاضر بودی به حقوق حداکثر 600تومن قناعت کنی؟ یا برای اینکه امیدی به آینده داشته باشی قید شهری که توش بزرگ شدی و کلی خاطره داری رو میزدی؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
      2 1
      آقا مهدی خدمتتون عرض کنم شما اگر کرایه خانه ها و کرایه تاکسی ها و تلف شدن وقت و هوای آلوده تهران رو در نظر بگیرید همون 600 تومن کار 6 میلیون رو در شهرستان براتون میکنه یه حساب دو دو تا باعث میشه نسبت به شهرتون خوش بین تر باشید و منصف تر
  • تهرانی A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    18 0
    شهردار منطقه 5 اجازه تاسیس مجتمع کوروش را در بزرگراه ستاری داد و منطقه باغ فیض و خیابان پیامبر را به افتضاح کشاند. این بس نبود که اخیرا شروع به ساخت مترو در خیابان پیامبر کرده اند. یک زمانی چه خیابان خلوتی بود خیابان پیامبر. الان میخوای عرض 6 متری خیابان را رد کنی، 10 دقیقه باید منتظر بمانی. می دونم این نظرم مثل ده ها نظر دیگر منتشر نمی شود. ولی اشکالی ندارد. حرفی بود که باید میزدم.
    • شاهین A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
      0 0
      به قول مهران مدیری تو "عطسه" معرفی‌ نامه داشتند که اونجا رو بسازند ... الان فقط از پول پارکینگ اون مجموعه چهار برابر هزینه ساخت رو در آوردند .... شهرک اکباتان مارو هم دارند نابود میکنند، دست گذاشتند روی مشاعات فضای سبز ... به قول اون بنده خدای معروفِ شبکه‌های اجتماعی "میدونی‌ چرااا؟؟" چون معرفی‌ نامه داشتند ... دوست عزیز شوربختانه، فقط یه درصد نظرات منم منتشر می‌شه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    13 2
    قاليباف با تهران چكار كردي ؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    13 0
    درود بر فرهاد اصلاني عزيز ولي كو گوش شنوا
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    16 2
    بجای جذابیتهای بی رویه در تهران ، امکانات به روستاها داده شود که دائما از سمت روستاها و شهرهای کوچک به تهران مهاجرت نشود رحمی به حال تهران نشینها کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    13 1
    تهران خودش داره میشه یک کشور چرا به فکر مهاجرتهای بی رویه نیستید ، بالاخره سرنوشت تهران با این همه مهاجرت چه میشود؟آیا دیگر جایی برای نفس کشیدن پیدا میشود؟
  • صادقی EE ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    18 0
    تهران به بتمن نیاز داره تا با فساد مبارزه کنه.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    8 0
    دیگه چیکار کنیم باید مسئولین به فکر باشند نه مردم عادی دست به ی معتاد یا کودک خیابانی بزنی حتی برای کمک پدر آدم و در میارن باید زور باشه تا بتونه کاری کنه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    12 2
    تهران داره میشه کشور 72 ملت از هر شهر و کشور و هر لهجه و قوم و فرهنگی ریختن توش تورو خدا رحمی به حال ما بیچاره ها بکنید هوای تمیز سیری چند؟