ایران نوشت: در پی افزایش شکایت کاربران از کالاهای حوزه ‌آی‌تی، اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران در اولتیماتومی به مراکز خدمات پس از فروش نامعتبر اعلام کرد واحدهایی که اقدام به گرفتن پروانه کسب و کار از اتحادیه صنف رایانه‌ای و نیز مجوز گارانتی از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نکنند بدون هیچ اغماضی پلمب خواهند شد.

در این میان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) که با این اقدام اتحادیه موافق نیست، معتقد است که اتحادیه فراتر از وظایف خود عمل می‌کند. اما در نقطه مقابل، اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران بر این عقیده است که قانون و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اجازه پلمب کردن را به این اتحادیه داده است. اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چه کسی حق برخورد قانونی با واحدهای متخلف در حوزه‌ آی‌تی را دارد؟


اقدام اتحادیه فراتر از مرز وظایف
«سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که سازمانی حاکمیتی است برای اینکه همه کارها را خود انجام ندهد و تشکل‌ها هم در تصمیم ها نقش داشته باشند، اتحادیه فناوران رایانه‌ای و سازمان نصر تهران را به عنوان بازوهای اجرایی خود انتخاب کرده و طبق قانون وظایفی را بر عهده آنها گذاشته است. طبق این قوانین، اتحادیه فناوران رایانه‌ای و سازمان نصر تهران باید در صورت تخلف اعضای خود وارد عمل شوند که سازمان نصر این قانون را رعایت می‌کند ولی اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران رعایت نمی‌کند.»


اصغر رضانژاد دبیر سازمان نصر تهران با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: طبق قوانین، اتحادیه‌ها می‌توانند واحدهای متخلف را پلمب کنند ولی نه هر شرکت و فروشگاهی را و تنها باید اعضای خود را طبق قانون و مدارک خاص پلمب کنند. وظیفه اتحادیه و سازمان نصر تهران پیش ممیزی است که با این پیش ممیزی، اعضا را توانمند کرده و ضوابطی را که قرار است رعایت شود به نوعی به اعضای خود گوشزد می‌کند.


دبیر سازمان نصر تهران می‌گوید: در تبصره 2 ماده 2 آیین نامه اجرایی مصوب هیأت وزیران به روشنی ذکر شده است که افراد حقیقی یا حقوقی باید مجوز فعالیت خود را از سازمان نصر تهران بگیرند و چنانکه مبادرت به عرضه مستقیم کالا به مصرف‌کننده نهایی کنند، مکلف هستند بر اساس این آیین نامه نسبت به دریافت پروانه کسب و کار حسب قانون نظام صنفی و مجوزهای لازم از مراجع ذیربط مانند اتحادیه و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام کنند.


رضانژاد معتقد است که اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران به شرکت‌هایی اخطار پلمب می‌دهد که در حیطه کار اتحادیه نیست چرا که این شرکت‌ها با مصرف‌کننده‌های عادی در ارتباط نیستند.


اصغر رضانژاد دبیر سازمان نصر تهران با بیان اینکه اتحادیه می‌تواند به فروشگاه‌ها و شرکت‌هایی اخطاریه دهد که با مصرف‌کننده‌های عادی در ارتباط هستند، می‌افزاید: واحد‌ها و فروشگاه‌ها باید مجوز فعالیت خود را از سازمان نصر و پروانه کسب و کار را نیز از اتحادیه فناوران رایانه‌ای دریافت کنند. در عین حال مجوز مراکز خدمات پس از فروش (گارانتی) نیز از سوی سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان صادر می‌شود که متأسفانه اتحادیه به این موارد توجه نمی‌کند و از مرزهای خود فراتر رفته است.


وی در ادامه به «ایران» می‌گوید: فروشگاهی که کالایی مانند فلش را به فروش می‌رساند منطقی است که باید خدمات پس از فروش نیز به مصرف‌کننده نهایی ارائه دهد و چون با مصرف‌کننده نهایی در ارتباط است باید به خاطر ارائه خدمات پس از فروش از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید‌کنندگان مجوز گارانتی داشته باشد چرا که در صورت خراب شدن فلش، فروشگاه و شرکت مربوطه باید به مصرف‌کننده پاسخگو باشد.


دبیر سازمان نصر تهران با پلمب کردن واحدها موافق نیست و با بیان اینکه این شیوه‌ها دیگر جوابگو نیستند، می‌گوید: صرفاً باید در هنگام ارائه مجوز تمام موارد قانونی رعایت شود و بدون مجوز اجازه کار از ابتدا به واحد مربوطه داده نشود.


اجازه پلمب در دست اتحادیه
اما مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه‌ای تهران معتقد است که اتحادیه اجازه پلمب کردن واحدها و مراکز خدمات پس از فروش نامعتبر و بدون مجوز را دارد بنابراین این اتحادیه از اول دی ماه در صورتی که واحدها برای دریافت مجوز‌های لازم از مراجع ذیصلاح اقدام نکنند از سوی اتحادیه پلمب خواهند شد.


مهدی میر مهدی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه‌ای تهران با بیان اینکه تمامی اقدام‌ها برای احقاق حق واحد‌های اصلی خدمات پس از فروش و گارانتی و مصرف‌کننده‌ها انجام می‌شود، به «ایران» می‌گوید: با پلمب کردن مراکز خدمات پس از فروش نامعتبر، دست سوءاستفاده‌کنندگان از بازار کوتاه و کالاهای بدون گارانتی، کالای قاچاق محسوب می‌شود.


از میر مهدی سؤال می‌کنیم که عده‌ای معتقد هستند درست است که سازمان نصر تهران و اتحادیه صنف رایانه‌ای تهران بازوهای اجرایی حاکمیت هستند ولی اتحادیه حق پلمب کردن مراکز خدمات پس از فروش نامعتبر غیر از اعضای خود را ندارد، که وی در پاسخ می‌گوید: این ادعا را قبول ندارم چرا که طبق ماده 12 قانون نظام صنفی اتحادیه ها، این اتحادیه اجازه پلمب کردن مراکز و واحدهای نامعتبر و متخلف را دارد و وقتی مراکز و واحدهای نامعتبر بدون پروانه کسب و کار و مجوز خدمات پس از فروش، پلمب شد همه متوجه می‌شوند که اتحادیه می‌تواند این کار را انجام دهد چرا که قانونگذار این وظیفه را بر عهده اتحادیه‌ها گذاشته است. میرمهدی با بیان اینکه هر واحد حوزه‌ آی‌تی قبل از راه‌اندازی واحد خود باید به اتحادیه صنف رایانه‌ای مراجعه کند، می‌افزاید: واحدهای مراکز خدمات پس از فروش نیز ابتدا باید پروانه کسب و کار از اتحادیه دریافت کرده و سپس برای گرفتن مجوز به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مراجعه کنند.


ولی سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا پلمب کردن، راه حل ساماندهی مراکز خدمات پس از فروش نامعتبر است؟ مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه‌ای تهران در این باره می‌گوید: اکنون جواب می‌دهد چون اتحادیه خیلی کوتاه آمده و سختگیری نکرده است از این‌رو به نظر می‌رسد واحد‌ها اطلاعیه‌ها را جدی نمی‌گیرند و شکایت مصرف‌کنندگان درباره گارانتی حوزه آی‌تی بسیار زیاد شده است. وقتی خریدار برای گرفتن خدمات مراجعه می‌کند متأسفانه آن مراکز اصلاً وجود خارجی ندارند.


قوانین نادیده گرفته نشود
برای پاسخ گرفتن این سؤال که آیا اتحادیه حق پلمب کردن مراکز را دارد با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تماس گرفتیم که متأسفانه به علت بوروکراسی ارتباطی برقرار نشد اما یکی از کارکنان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود در این خصوص به «ایران» می‌گوید: اتحادیه صنفی فناوران رایانه‌ای تهران این اختیار را دارد که اگر در واحدهای صنفی حوزه ‌آی‌تی با تخلف‌هایی مواجه شود، آن مراکز و واحدهای متخلف این حوزه را پلمب کند. این منبع آگاه می‌افزاید: البته اقدام اتحادیه نیز باید طبق مراحل و مراتب و قوانین خاص خود باشد و نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن این موارد اقدام به پلمب واحدها کند.


وی می‌گوید: بخش مراکز خدمات پس از فروش زیر نظر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فعالیت می‌کند ولی سازمان نصر و اتحادیه قرار است بازوی سازمان باشند و متخلفان اعضای خود را شناسایی کنند. این کارشناس می‌افزاید: اتحادیه باید تنها در حد اختیارات خود اقدام کند.


به هرحال با تمامی موارد ذکر شده به نظر می‌رسد حال که اتحادیه فناوران رایانه‌ای و سازمان نصر تهران قصد خدمت به مصرف‌کنندگان را دارند و می‌خواهند که این قشر بیش از این دچار خسارت نشود، بهتر است هر دو در اختیارات خود عمل کرده و با رعایت و اجرای قانون زمینه فعالیت درست واحدهای صنفی رایانه‌ای را فراهم کنند.



5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =