سیناپرس نوشت:

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود دریافته‌اند که استفاده از داروی رایج در کنترل سکته مغزی، می‌تواند در درمان بیماری التهاب و تولید بیش‌ازحد مخاط گوش میانی مفید و حتی جایگزین آنتی‌بیوتیک‌های قوی باشد.

مطالعات جدید انجام‌شده توسط دانشگاه ایالتی جرجیا مشخص کرد که داروی موسوم به Vinpocetine که برای عارضه سکته مغزی مورداستفاده قرار می‌گیرد، توانایی متوقف کردن و از بین بردن التهاب و تولید بیش‌ازحد مخاط گوش میانی را که یکی از رایج‌ترین عفونت‌های باکتریایی در کودکان است، دارد.

مطالعات انجام‌شده توسط این محققان نشان می‌دهد که استفاده از این دارو در نمونه‌های آزمایشی در حیوانات آزمایشگاهی موجب نابودی و توقف رشد باکتری موسوم به Streptococcus pneumonia می‌شود. این باکتری دلیل اصلی بروز التهاب و تولید بیش‌ازحد مخاط گوش میانی است که به‌اصطلاح otitus media نامیده می‌شود. استفاده از این دارو در حیوانات آزمایشگاهی، موجب بهبود عارضه فوق شده که می‌تواند شنوایی را تحت تأثیر قرار دهد.

در همین زمینه دکتر جیان دونگ لی مدیر موسسه علوم زیست‌درمانی و رئیس اتحادیه پژوهشگران ارشد درزمینه التهاب و ایمنی در دانشگاه ایالتی جرجیا اعلام کرد: «داده‌های اولیه پژوهش‌های انجام‌شده توسط محققان نشان می‌دهد که استفاده از داروی Vinpocetine می‌تواند نقش مهمی در مهار التهاب و افزایش دفاع ضد میکروبی در بیماری التهاب و تولید بیش‌ازحد مخاط گوش میانی ایفا کند.»

وی در ادامه افزود: «هدف اصلی ما از انجام این پروژه تحقیقاتی، توسعه و ابداع روش‌های جدید درمانی مبتنی بر عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها است که می‌تواند به کنترل آسیب‌شناسی ایمنی بدن منجر شده و در درمان بیماری التهاب و تولید بیش‌ازحد مخاط گوش میانی و کاهش سطح شنوایی، کاربری داشته باشد.»

گفتنی است در حال حاضر، میلیون‌ها کودک در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا شده و روش درمانی رایج برای این عارضه، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های قوی است که می‌تواند منجر به بروز پدیده مقاومت دارویی در فرد بیمار شده و در آینده، وی را با مشکلات متعددی روبه‌رو کند.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی ایمنی‌شناسی منتشر شده است.

کد خبر 420422