دیپلماسی علمی ایران در ترکیه/ تعداد دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های ترکیه چقدر است؟

سمینار "نقش دانشجویان ایرانی نظام آموزش عالی ترکیه در گسترش روابط ترکیه و ایران در آنکارا " با حضور ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری کشورمان در مرکز آموزش عالی جمهوری ترکیه در آنکارا برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم؛ در این سمینار محمد فرهادی در سخنانی ایران و ترکیه را دو رکن مهم جهان اسلام و دو کشور بزرگ و مقتدر منطقه با داشتن تاریخ، فرهنگ و مرزهای طولانی که نقش مهمی در ثبات و پیشرفت همه جانبه منطقه دارند، خواند و گفت: مراودات تاریخی ایران و ترکیه نه تنها در امر تجارت و سیاست بلکه در امور فرهنگی، علمی و دانشگاهی نیز ریشه در سال های طولانی و درازمدت دارد و در این میان دانشجویان دو کشور به عنوان سفیران واقعی، مردمی و آگاه ایران و ترکیه عمل کرده و پایه های این مراودات را پایدار کرده اند.

وی گفت: ایران از حدود 35 سال پیش که تحول در کشور و آموزش عالی را آغاز کرده، به این نکته که منشاء هر حرکت مثبتی در جامعه آگاهی مردم است باور داشته و از این رو امروز شاهد این هستیم که تحصیلات دانشگاهی به عنوان بزرگترین خواسته خانواده های ایرانی مطرح است.

فرهادی با اشاره به تحصیل پنج میلیون نفر دانشجودر دانشگاه های ایران که 900 هزار تن از آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند و همچنین وجود 38 پارک علم و فناوری و 167 مرکز رشد گوشه ای از ظرفیت های علمی کشورمان است، گفت: کسب رتبه های 15 و 16 تولیدات علمی دنیا براساس ایندکس های اسکوپوس و آی اس آی ، ساخت ماهواره و ماهواره بر، ساخت ابر کامپیوتر، دستیابی به تکنولوژی تهیه رادیو داروها و گرفتن الکتریسیته از پسامندهای خانگی نیز بخشی از موفقیت های خوب کشورمان می باشد.

وی افزود: ما مطمئن هستیم که اگر این ظرفیت های مهم با توانمندی های کشورهای دوست همچون ترکیه گره زده شود، سعادت و موفقیت بیشتر دو کشور را به همراه می آورد.

فرهادی گفت: یکی از پایه های اساسی گسترش روابط دو کشور نخبگان آن و دانشجویان هستند. آنها نسلی آگاه و هشیار هستند و هم طالب علم و دانش هستند. اعتقاد ما بر این است که ایرانیان مقیم خارج از کشور هر جا که باشند قلب شان برای پیشرفت وطن می تپد ، با رنج مردم آزرده می شوند و با خوشحالی آنان لبخند بر لبان شان شکل می گیرد.

وزیر علوم ایران در ادامه افزود: انتظار ما این است که دانشجویان دو کشور با گذراندن بخشی از دوره تحصیلی خود در کشور دیگر یا در صورت حضور در کشور ترکیه با گذراندن بعضی از واحدها و بخشی از تحقیق خود در ایران ، بستر همکاری های عمیق دوجانبه را فراهم آورند تا از این طریق گسترش روابط به همراه آن به وجود آید.

وی گفت: انجام پروژه های مشترک، انتخاب استاد راهنمای مشترک از ایران و ترکیه و حضور در سمینارها و کارگاه های آموزشی کشورمان نیز به عنوان محورهای قابل اجرا برای دستیابی به اهداف مهم به حساب می آید.

فرهادی در پایان سخنان خود گفت: دنیای امروز به سمت همگرایی و توسعه ارتباطات بین الملللی پیش می رود و در این راه تکنولوژی نقش بارزی ایفا می کند. در جهان کنونی علم و فناوری که در ذات خود بین المللی بوده ، نمی تواند در محدوده جغرافیایی محدود شود بلکه می تواند پایه های محکم ارتباطات بین همسایگان قرار بگیرد و این مسیر راهی به سوی سعادت و پیشرفت کشورهای دوست است.

5660 دانشجوی ایرانی در ترکیه 

یکتا سراج رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه نیز در این مراسم در سخنانی با تاکید بر اینکه در عصر حاضر متفاوت از دوران های گذشته تغییرات شگرفی در زمینه های مختلف رخ داده است گفت: دانشگاه ها باید مراکزی که راه و روش تغییرات جهانی را نشان می دهند باشند و به صورت نهادهایی که رفاه؛ میزان خرسندی و روش نوین جوامع را نشان می دهند، درآیند و رهبری برای تاسیس یک جهان قابل اسکان و انسانی درآینده و مسئولیت اجتماعی برای یک جهان متکی بر خوبی را داشته و مرکز عقل و علم باشند.

سراج برگزاری این سمینار را محصول امید و تلاش دانشگاه های دو کشور دوست که دارای اشتراک های فراوان هستند خواند و گفت: نزدیک سازی بیشتر جوانان دو کشور به عنوان آینده سازان و آماده سازی آنان برای یک جهان مبتنی بر آرامش و تاسیس یک آینده مشترک می باید یکی از مهم ترین اهداف نظام های آموزش عالی درآید.

وی همچنین تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در ترکیه را 5660 نفر اعلام کرد و گفت: بین دانشگاه های دو کشور 41 پروتکل همکاری وجود دارد.

سراج با اشاره به دیدار اواخر سال گذشته میلادی خود به تهران و امضای قرارداد همکاری در 16 آوریل سالجاری بین دو کشور در زمینه های آموزش گفت: اولین نشست کمیته مشترک نظارت بر همکاری های علمی و فناوری تشکیل شد .

وی همکاری های آموزش عالی ترکیه و ایران را همکاری های استراتژیک خواند و اظهار کرد: ایران و ترکیه در بسیاری زمینه هااشتراک های فراوانی دارند. هر دو کشور در زمره اقتصادهای در حال رشد هستند و هر دو کشور از قدرت های منطقه به شمار می روند ولی مهم ترین نقطه مشترک دو کشور جمعیت جوان است و رشد کیفی جوانان دو کشور هم به نفع دو کشور و هم به نفع منطقه خواهد بود.

محمد ابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنان خود در این مراسم ایران و ترکیه را دو ملت بزرگ با ریشه های فرهنگی و حوزه های مشترک خواند و گفت: این امر سرمایه بزرگی برای توسعه در روابط دو کشور است .

وی با تاکید بر اینکه ترکیه امن ، باثبات و توسعه یافته برای ملت ایران نیز باعث خوشنودی و خوشوقتی است ، گفت: دانشجویان ایرانی در ترکیه نیز به عنوان پلی در تعمیق و تحکیم این روابط باید وظایف خود را بجای آورند و ستون های روابط دو کشور را بردوش بکشند.

سفیر ایران در تریکه گفت: ششمین دوره همایش علمی بین المللی دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در آنکارا در زمانی برگزار می شود که استقرار ثبات و آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی ایران طی یکسال گذشته موجب امیدواری و نشاط بیشتر در جامعه ایرانیان در داخل و خارج از کشور شده است .

اولین کمیته مشترک همکاری های علمی و فناوری ایران و ترکیه در آنکارا

اولین کمیته مشترک همکاری های علمی و فناوری ایران و ترکیه با حضور دکتر محمد فرهادی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و دکتر یکتا سراج رئیس شورای آموزش عالی ترکیه ، به منظور اجرایی و عملیاتی کردن توافقات قبلی در شهر آنکارا برگزار شد.

در این نشست راهکارهای عملیاتی کردن همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در هفت زمینه مختلف توافق و مقرر شد اقدامات عملیاتی در این زمینه ها آغاز شود .

انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک و تبادل بورسیه بین دانشجویان دو کشور ازجمله موارد مورد توافق در این نشست بود که بر اساس آن 10 طرح تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه ها و استادان دو کشورعملیاتی شود و همچنین طبق توافق دو طرف 50 بورس 6 تا 9 ماهه به دانشجویان دوره دکتری دو کشور به صورت متقابل اعطا شود. ارزیابی دانشگاه های ایران و ترکیه و همچنین گسترش زبان فارسی و ترکی استانبولی در دانشگاه های دو کشور از دیگر موارد مصوب بود که براین اساس مقرر شد 3 استاد زبان فارسی از ایران و 3 استاد زبان ترکی استانبولی از ترکیه به دانشگاه های دو کشور اعزام شوند .

بر اساس توافقات این کمیته مشترک ، با راه اندازی مرکز ایران شناسی حافظ توسط شورای آموزش عالی ترکیه در آنکارا و تشکیل کرسی زبان ترکی استانبولی در دانشگاه تبریز موافقت شد.

تبادل استاد برای فرصت های مطالعاتی بین دو کشور ، برگزاری دوره های مشترک تحصیلات تکمیلی بین دانشگاه های ایران و ترکیه واعطای مدرک مشترک وهمچنین برگزاری کارگاه های آموزشی و کنفرانس های مشترک از دیگر موارد توافق شده در این نشست بود.

همچنین دانشگاه تبریز از سوی طرف ایرانی و دانشگاه فنی گنبره آنکارا از سوی طرف ترک به عنوان دبیرخانه همکاری های علمی دانشگاهی دو کشوربرای پی گیری و اجرایی کردن توافقات حاصل شده تعیین شدند و مقرر شد نشست های این کمیته به صورت سالانه در تهران و آنکارا تشکیل شود.

وزیر علوم و هیئت همراه در ادامه این سفرضمن دیدار با وزیر آموزش ترکیه ، از دانشگاه آنکارا ، موسسه توپیتاک شورای علوم ، تحقیقات و تکنولوژی ترکیه بازدید و در کنفرانس "نقش دانشجویان ایرانی در ترکیه بر روابط ایران و ترکیه" و همچنین جشن فارغ التحصیلی دانشجویان ایرانی در ترکیه حضوریافتند.

گفتنی است در پی امضای یادداشت تفاهم همکاری های آموزش عالی بین وزارت علوم کشورمان و شورای آموزش عالی جمهوری ترکیه در فروردین ماه سال جاری در سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه ، این کمیته مشترک همکاری های علمی وفناوری برگزار شد.
در این سفر دکتر حسین سالار آملی ، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی ، روسای دانشگاه های تبریز ، علامه طباطبایی و رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران وزیر علوم را همراهی می کردند .

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    86 19
    یه روزی باید دانش آموزان بین عربی، ترکی، کردی و روسی انتخاب داشته باشن و انگلیسی برای همه ضروری باشه. مخصوصا ترکی زبان همسایه های ماست و مردم خوبی هم هستن. من آذری یا ترک نیستم ولی به نظرم زبان آن ها می تواند برای هر کسی جذاب باشد
    • بابک IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
      22 6
      منم با شما موافقم.زبان ترکی زبان فوق العاده قوی و زیبایی هست که عده ای تنگ نظر در داخل که یکیش همین شخص بینام که زیر پیام شما کامنت گذاشته هست که اصلا چیزی از زبان ترکی نمیدونه و ادعا میکنه که مادرش ترک هست.اینم از عجایب خلقت باید باشه.زبان ترکی حتی جز زبانهای رسمی اتحادیه اروپا شده و در دنیا بین چهار زبان پرقدرت و پر تکلم دنیاست.همچین زبانی با این خصوصیات برتر چطور میتونه هشتاد درصدش فارسی باشه.ضمنا شخص بینام قرار نیست زبان ترکی به درد تو و امثال تو بخوره.
  • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    20 7
    دانشگاههای ترکیه قابل قیاس با دانشگاههای ما نیستن.چندین سطح بالاترن.و هر روزم تعداد افرادی که از دانشگاههای تاپ ما دارن میرن دانشگاههای ترکیه بیشتر میشه.واقعا ترکیه چیکار کرد که تو عرض چند سال اینقدر پیشرفت کرد.ایشالله منم میرم.
    • بی نام DE ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
      0 15
      ترکیه؟ هاهاهاهاهاهاهاها
    • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
      15 0
      بلی ترکیه