دلیل سقوط ایرباس آلمانی: دست‌شویی خلبان و تصمیم کمک‌خلبان به خودکشی

اطلاعات بدست آمده از جعبه سیاه هواپیمای ایرباس آ-۳۲۰ جرمن وینگز نشان از خروج خلبان از کابین، هدایت هواپیما توسط کمک‌خلبان و پرواز انتحاری وی در این سانحه دردناک دارد.

عباس خاراباف، وحید ناطقی: دوشنبه هفته گذشته هواپیمای ایرباس آ-۳۲۰ جرمن وینگز که از اسپانیا به سمت آلمان حرکت می‌کرد در منطقه‌ای در کوه‌های آلپ در فرانسه سقوط کرد تا نخستین سانحه هوایی در سال ۱۳۹۴ شمسی با حضور دو مسافر ایرانی رخ دهد.

در این هواپیما که از شهر بارسلونای اسپانیا به دوسلدورف آلمان در حال حرکت بود، ۱۴۴ مسافر و شش خدمه پروازی حضور داشتند.

پس از رخ دادن این سانحه دردناک، به علت اینکه منطقه‌ای که در آن هواپیما سقوط کرد کوهستانی بوده است، تکه‌های هواپیما تا فواصلی به شعاع دوکیلومتر پراکنده شدند و عملیات جست و جو و نجات نیز به همن دلیل بسیار دشوار شد.

آیا شرایط پرواز عادی بود؟
در گزارش‌های مختلفی که در رسانه‌ها منتشر شده، افرادی که در روستاهای حوالی محل سانحه زندگی می‌کنند اعلام کرده‌اند که با مشاهده هواپیما توجهشان جلب شده است اما آنها نه دودی دیده‌اند و نه صدایی عجیب. تنها نکته جالب توجه برای شواهد ارتفاع پروازی غیر معمول هواپیما بوده است. به گفته شواهد عینی هواپیمای ایرباس آ-۳۲۰، مدتها پیش از سانحه در ارتفاع نزدیکی نسبت به زمین حرکت می‌کرد.

نکته جالب دیگر این بود که پایگاه‌های هواشناسی هم اعلام کردند که هوا در آن موقعیت کاملا معمولی و صاف بوده و علایمی بر وجود مه و یا شرایط آب و هوایی اضطراری تایید نشده است.

با این وجود منابع معتبر اعلام کرده اند که هواپیما با سرعتی حدود ۷۰۰ کیلوموتر بر ساعت به کوه برخورد کرده است، بدون آن‌که اقدام مشخصی برای متوقف کردن هواپیما یا سر دادن در مسیر مناسب جهت فرود یا فرار از سانحه انجام شده باشد.

از طرفی با اینکه مراجع مرتبط اعلام کرده‌اند که هواپیمای ایرباس آ-۳۲۰ در آزمایش‌های پیش از پرواز وضعیت مطلوبی داشته‌ است، اما یکی از خلبانان جرمن وینگز می‌گوید که این هواپیما از جمله پرنده‌های نیازمند تعمیر این خط هوایی بود. همچنین این خلبان اعلام کرده است که هواپیمای مذکور مدت زیادی بلا استفاده نیز بوده است.

رازهایی که جعبه سیاه برملا کرد
قبل از این که جعبه سیاه هواپیمای ایرباس آ-۳۲۰ جرمن وینگز پیدا شود و مهمترین و قابل استنادترین اطلاعات استخراج شوند، چند روزی از طرف کارشناسان و مقامات، دلایل حدس‌گونه بسیاری در زمینه این سانحه مطرح شد.

البته کارشناسان از این نکته بسیار متعجب بودند که چرا در طول هشت دقیقه پایانی که هواپیما در حال کاهش ارتفاع بود، هیچ پیام اضطراری از طرف خلبان ارسال نشده و پاسخی هم به کنترل ترافیک هوایی ارایه نشده است.

حدس و گمان‌های فنی و غیرفنی نیز در این مدت سناریوهای مختلفی برای این سانحه ارایه کرد. به عنوان مثال بعضی از کارشناسان هوایی فرانسه اعلام کردند که اگر خلبان‌ها در چنین شرایطی تلاشی برای عدم برخورد به کوه نداشته باشند، وقوع سانحه به دلایلی همچون مرگ یا بیهوشی خلبان‌ها یا تصمیم اجباری آنها برای سقوط ربط پیدا می‌کند. البته این کارشناسان در آن زمان اعلام کردند تصمیم به سقوط می‌توانسته کاملا اختیاری و عمدی هم بوده باشد.

در حالی که چنین گمانه‌زنی‌هایی ادامه داشت، جعبه سیاه هواپیما در حالی پیدا شد که کمی آسیب دیده ولی قابل استفاده بود. بدین ترتیب با اطلاعاتی که از جعبه سیاه (شامل صداهای داخل کابین، گفت و گوهای رد و بدل شده و ...) بدست‌آمد، سناریوهای کارشناسی تقریبا کامل و رازهای این سقوط برملا شدند.

آیا خلبان نیاز به دست‌شویی داشت؟
کارشناسان با توجه اطلاعات بدست آمده از جعبه سیاه و شرایط موجود و کنار هم چیدن قطعات مختلف پازل این سانحه اعلام کرده‌اند که در اواسط مسیر و هنگام پرواز در مرحله کروز (پرواز بدون تغییر ارتفاع و تقریبا مستقیم در ارتفاع 38هزار پایی معادل 11500 متری  از سطح زمین)، خلبان اول از کابین خارج شده و کنترل هواپیما را به کمک خلبان می‌سپارد. اطلاعات بدست آمده از جعبه سیاه نیز نشان می‌دهد که آخرین ارتباط بین خلبان و کمکش نیز همین موضوع بوده و پس از آن گفت‌و‌گویی از آنها ثبت نشده است. با این که علت خروج خلبان هنوز به وضوح مشخص نیست، ولی گفته می‌شود بیشترین احتمال نیاز خلبان برای رفتن به دست‌شویی بوده است.

به هر حال شواهد نشان می‌دهد که پس از خروج خلبان از کابین، کمک خلبان در کابین را قفل کرده و به صورت دستی دستورکاهش ارتفاع هواپیما را اجرا می‌کند. خلبان که خارج از کابین (احتمالا در دست‌شویی) متوجه این امر می‌شود، به سرعت خود را به در کابین رسانده و تقاضا می‌کند تا کمکش ارتفاع را افزایش دهد. با این وجود کمک خلبان بی‌توجه به درخواست‌ها ارتفاع هواپیما را کمتر و کمتر کرده و در نهایت سانحه دلخراش رخ می‌دهد.

البته در این میان فرضیه‌‌ای مطرح شده بود که بیهوشی یا حمله قلبی کمک خلبان را در رخ دادن این سانحه دلیل اصلی نامیده بود. اما صدای ضبط‌ شده (در جعبه سیاه) از داخل کابین، تنفسی عادی را نشان می‌دهد که باعث رد شدن این فرضیه شد.

شواهد نشان می دهد که «اندرو لوبیتز» کمک خلبان این پرواز که یک شهروند آلمانی است در یک تصمیم کاملا ارادی این سانحه را رقم زده است. او ۶۳۰ ساعت تجربه پرواز داشته و از سال ۲۰۱۳ / 1392 به جرمن وینگز ملحق شده است. در حالی که خلبان این پرواز دارای تجربه‌ای بیش از ده سال و حدود ۶۰۰۰ ساعت پرواز بوده و در این دوران هیچ مشکل و یا ضعفی در مهارت‌های فنی نداشته‌ است. همچنین از نظر سایر خلبانان جرمن وینگز، خلبان این پرواز یکی از مسلط‌ترین و بهترین خلبانان این مجموعه به حساب می‌آمده است.

کارشناسان و رسانه‌ها در نهایت اعلام کردند که دو فرضیه می‌تواند در چنین شرایطی مطرح شود. این که کمک خلبان خودکشی کرده باشد و یا پای تروریست‌ها در میان بوده و قضیه مربوط به یک عملیات تروریستی باشد.

البته در سوانح هوایی مشابه گذشته، خودکشی خلبان علت اصلی بوده است. ولی مسئولان جرمن وینگز اعلام کرده‌اند که خلبانان هرسال آزمون‌های روانشناسی را می‌گذرانند و در آزمون‌های کمک خلبان مورد آن‌چنان مشکوک و چشم‌گیری نبوده است. از طرفی سازمان‌هایی نظیر اف.بی.آی اعلام کرده‌اند که هیچ ارتباطی میان این کمک خلبان وگروه‌های تروریستی وجود ندارد. تمامی این‌ها اطلاعاتی است که در طی چند روز بدست آمده و احتمالا در روزهای آتی پرونده این ماجرا نیز نهایی شود.

پرواز با چند خلبان! آری یا نه؟
نکته جالب این‌جاست که پس از سانحه دردناک هوایی جرمن وینگز و شواهدی که کمک خلبان را مقصر اصلی نامیده‌اند، تعدادی از خطوط هوایی و شرکت‌های هواپیمایی خواستار تغییری در اساسنامه و قوانین خود در زمینه تعداد خلبان‌ها شده‌اند. از یک طرف آژانس امنیت هوایی اروپا اعلام کرده است‌که در هر پرواز حضور تنها یک خلبان کافی است و نیازی به خدمه بیشتر در کابین خلبان نیست؛ در سوی دیگر، بعضی سازمان‌های دیگر مانند هواپیمایی کانادا، اداره هوانوردی فدرال اف.آ.آ و سازمان هواپیمایی هند هم قانونی گذاشته‌اند که در هرلحظه دونفر باید در کابین حضور داشته باشند و اگر خلبان یا کمکش بنا به دلایلی از کابین خارج شد یکی از خدمه به کابین رود تا خلبان بازگردد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی RO ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    20 66
    آره ما هم باور کردیم هههههه حالا خدا میدونه چی شده، انداختنش تقصیره این بدبخت. به نظر من میخوان سهام شرکتشون افت نکنه این چرت و پرتا رو میگن
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    173 5
    خود کشی به قیمت از دست دادن 149 نفر دیگر که زندگی را دوست داشتند.
    • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      28 10
      از فردا گروه های تروریستی مستقیم میرند سراغ تطمیع خلبان ها.. پول میدند هواپیما ساقط کنند..
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    29 62
    البته بعید نیست چون مردم آلمان بسیار باهوش و البته افسرده اند...آنچنان خودشُ به کوه زده که هیچ دردی رو احساس نکنه احتمالا آزمونای روانشناسی نتیجه عکس داشته
  • shaban US ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    ضمن عرض تسلیت به خانواده های محترم متوفی ایرانی و در خواست علو درجات واسه مرحوم شدگان ، از خانواده های محترم اونو میخوام که با طرح شکایت از شرکت هو اپیمایی ایرباس آلمان و پیگیری از طریق وزارت امور خارجه ایران نسبت به اخذ غرامت از شرکت مذکور هر چه سریعتر اقدام نمایند./.
    • بی نام A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      42 13
      تا حالا عزیز از دست دادی؟
    • نیما A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      51 7
      با سلام. اصلا نیاز نیست که خانواده ها درخواست غرامت کنند.مطمئنن از طرف شرکت مذکور رسیدگی خواهد شد.
  • فضول باشي A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    10 91
    به نظر من پاي تروريست هاي نامرد در در ميان بوده و گرنه كمك خلبان هيچ وقت دليل سقوط هواپيماه نيست
  • حسین RO ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    151 4
    چقدر سریع جعبه سیاه رو باز خوانی کردن حالا اگر ایران بود 4 سال طول میکشید تازه دلیلش هم بعد 4 سال قانع کننده نمیشه مبهمه .....
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    6 69
    من از اولش گفتم کار کار داعشه ولی خبر آنلاین چاپ نکرد
  • سام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    91 3
    "خود"کشی؟؟؟ آیا کمک خلبان به این فکر نکرد این "خود"کشی در اصل یک قتل عام است
    • . IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
      46 5
      اگر کسی افسرده باشه این کار رو هم میکنه
  • دانیال A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    117 5
    ما اینجا از فرسوده بودن هواپیماها جونمون رو از دست میدیم و اونا اونجا از تخلفات انسانی. درود بر خلبانان ایرانی
  • ارش A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    50 3
    چرا کسی در مورد نقش مهماندار یا امنیت پرواز اصلی صحبت نمیکند...مهماندار شماره یک و امنیت پرواز ۱..در مواقعی که خلبان از کاکبیت خارج میشود نقش اصلی را بازی میکنند
    • نننن IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      15 2
      تا اونجایی که شنیدم اونجا امنیت پرواز ندارن ... یعنی انگار در ایران و چند کشور دیگه هست.. البته شاید الان به فکرش بیفتن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    23 1
    اگه بخواد عملیات تروریستی انجام بده کمک خلبان دو نفر هم باشند اون یه نفر را میکشه یا بیهوش میکنه جون اون هم واسش مهم نیست وقتی قراره صدها نفر را بکشه
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    19 12
    بلکه همون کمک خلبان، خلبان اول رو چیز خور کرده باشه،آخه اینهمه جا رو زمین هست واسه دستشویی رفتن باید بزاره 40 دقیقه بعد پرواز تو هواپیما؟؟....بعدشم کمک در رو قفل کرده ، سکته هم کرده باشه تنفسش که قطع نمیشه
    • بی نام A1 ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      28 2
      تو مرحله كروز خلبان اجازه داره بره دستشويي انسانه خوب. دستشوييش ميگيره.
    • بی نام RO ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      9 3
      دوست عزیز پس چرا در رو بعد از رفتن خلبان قفل کرده؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    72 16
    هواپیمای مالزی که مفقود شد فقط بخاطر اینکه 2تا ایرانی با پاسپورت جعلی توش بود احتمال حمله تروریستی بهش دادن""""" اما حالا که کمک خلبان آلمانی مقصر ردیف اول اعلام میشه میگن سابقه تروریستی نداشته"""" 150 نفر رو کشته دیگه حمله تروریستی یعنی چی؟؟؟؟ بعدشم سابقه داشته باشه کمک خلبان میشه تو آلمان؟؟"""
    • رضا A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
      31 9
      آخ دمت گرم 1000 لایک
    • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
      0 0
      تو این پروازم دو تا ایرانی البته با پاسپورت قانونی بودن
  • بی نام AT ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    57 2
    چقدر مفت جون این همه انسان از جمله دو هموطن عزیزمون گرفته شد
  • حسین IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    31 11
    احتمالا از این آدمایی بوده که تو زندگیش به پوچی رسیده بوده . یکی از آشناهامون چند سال پیش در آلمان بود ، تعریف می کرد یکی اونجا خود کشی کرده بود ، یه کاغذ هم نوشته بود : هر روز صبح پا میشم می رم سرکار بعد می رم یه چیز می خورم بعد میام خونه . فردا هم همان دوباره پس فردا هم همان ... . دیگه خسته شدم .
    • بی نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
      101 1
      به همه آلمانی ها پیشنهاد میکنم تشریف بیارن ایران، قدر زندگی بیاد دستشون....مخصوصا مخصوصا همون خلبان هاشون که 300 روز از سال در اعتصاب هستن
    • بی نام A1 ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      17 14
      عجب شما روانشناسي؟ ريشه در دوران كودكيش داشته يا نوجوانيش؟؟
    • مریم A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
      2 0
      اگه آلمانی ها به پوچی برسن ما دیگه باید چیکار کنیم تو این جهان سوم با این همه مشکل و گرفتاری........
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    21 7
    کدوم کنترل هواپیما عزیزم کنترل هواپیما با خلبان اتوماتیک هست ففط فرود با خلبان هست
  • مهدی IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    26 78
    باز هم یک دروغ شاخ دار و بی شرمانه دیگر توسط سیاست مداران شارلاتان و مدیران شرکت های هواپیما سازی ایرباس ،، به خاطر حفظ آبرو و موقیت اقتصادی شرکت سازنده هواپیما ،، آن هم بعد از 5 بار سقوط در یک سال ،، به گوش مردم می خوانند در حالی که عوام خودشان هستند و مردم را فریب میدهند . رو را بروم صورت که نیست سنگ پا است .
    • رامین TR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
      23 5
      عادت کردی به دروغ شنیدن؟
    • بی نام A1 ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      21 3
      آخي، طفلي خوبي؟ راستشو بگو خوبي؟
    • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
      9 8
      موافقم .. واقعا میشود بدون تستهای سخت روانشناختی خلبان یا کمک خلبان انتخاب کرد اصلا منطقی نیست
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    7 43
    به همین راحتی
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    13 0
    یه چیزی به خلبان دادن که هی دستشوییش بگیره بعد ۱۴۰ نفرو بکشن
  • رها A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    18 4
    عجب 149کشته به همین راحتی خومردتیکه احمق خودشو می انداخت بیرون گوربه گور میشد
  • هانیه IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    14 25
    اگر کسی افسرده باشد جان دیگران رابه خطر نمی اندازد
  • بی نام A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    42 22
    الان اگه اسم کمک خلبان محمد،علی،حسن،یا..... بود شروع میکردن به توهین به مسلمون ها.اما الان با یه تیتر خبری جمعش کردن.
  • رضا IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    30 2
    اخه ادم چی می تونه بگه . این همه ادم بی گناه قربانی حماقته یک احمق می شن . تو طول تاریخ کم نبودن جنایتکارایی که خیلی ادمهای بیگناهو به کشتن دادن . اینم جنایته دیگه . به نظرم باید از شرکت غرامت بگیرن . روحشون شاد
  • حمید A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    26 0
    اینها تجربه های گران ودردناکی هست امیدوارم شرکتهای ایرانی هم همانند شرکتهای دیگر اصلاحات لازم رو در نظر بگیرند.
  • آناهیتا A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    21 0
    روح دو تا از خبرنگارای ورزشی ما که تو پرواز بودن شاد
  • هوانورد A1 ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    8 1
    خدا کمک خلبان رو لعنت کنه این همه آدم بیگناه ۱۶ تا دانش آموز خردسال و دو نوزاد داخل هواپیما بودن