بنیانگذار دیالیز در اصفهان گفت: هر ۳۰ ثانیه در جهان یک نفر به دیابت مبتلا و هر ۳ دقیقه پای یک بیمار دیابتی قطع می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، عادات غلط غذایی در جامعه کنونی و استفاده بیش از حد از فست فودها و نمک و شکر که به سموم سفید معروف هستند، موجب ایجاد بیماری‌های مختلف قلبی، عروقی و مرگ روزانه تعداد زیادی از نیروی فعال جامعه می شود که خسارتهای عمده ای برای کشور در پی دارد.

در این میان افزایش روز افزون دیابت در جامعه نگرانی کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت را در برداشته است و ادامه این روند و عدم توجه به سلامت غذایی و ورزش روزانه موجب شده که دیابت در عصر حاضر به بمب ساعتی آن هم با زمان 30 ثانیه ای مبدل شود و هر ۳ دقیقه پای یک بیمار دیابتی قطع می‌شود.

در این ارتباط مهدی اذانی بنیانگذار دیالیز در اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال ۵۵ کار دیالیز را با یک بخش در اصفهان آغاز کردیم و به تدریج با افزایش تعداد بیماران، در حال حاضر بخش های دیالیز به ۳۴ مورد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تا ۲۰ سال دیگر بیش از نیمی از مردم مبتلا به دیابت می‌شوند، بیان داشت: بین ۴۰ تا ۴۵ درصد دیالیزی‌ها مبتلا به دیابت هستند و ۲۰ تا ۳۰ درصد بر اثر فشارخون به دیالیز احتیاج پیدا کردند.

بنیانگذار دیالیز در اصفهان دو بیماری خاموش را دیابت و فشار خون را عامل اصلی نیاز به دیالیز برشمرد و ادامه داد: هر ۳۰ ثانیه در جهان یک نفر به دیابت مبتلا و هر ۳ دقیقه پای یک بیمار دیابتی قطع می‌شود.
وی گفت: بخشی از عادات غلط زندگی از جمله دیر شام خوردن و با فاصله کم خوابیدن موجب کسل شدن صبحگاهی و بزرگ شدن شکم می شود.

وی با اظهار اینکه بیماری های کلیه روز به روز در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین B۶ و ازدیاد دو ویتامین A و C سبب سنگ کلیه در بدن فرد می شود و نیاز به دیالیز پیدا می‌کنند.

اذانی گرد و غبارها را مانع جدی جذب ویتامین D در فرد دانست و بیان داشت: در گذشته افراد به راحتی می توانستند با پیاده روی در آفتاب یا نشستن نیم ساعته در مقابل آفتاب ویتامین D جذب کنند اما این امر امروز با وجود گرد و غبارها امکانپذیر نیست.

وی به شعار امسال هفته سلامت اشاره کرد و گفت: با توجه به شعار "ایمنی غذا از مزرعه تا بشقاب" امروز شاهدیم که آنچه بر سر سفره گذاشته می شود با مسائل غیر بهداشتی عجین شده و در بسیاری از مواقع شاهد آب با فلزات سنگین و رسوخ آن در مواد غذایی شدیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411435

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =