درحالیکه عبور مترو از قدیمی ترین خیابان اصفهان حساسیت‌های دوست‌داران میراث فرهنگی را در برداشته است یکی از اعضای شورای شهر اصفهان دقت عمل میراث فرهنگی در کندوکاو ایستگاه مترو را به گشتن به دنبال آثار تاریخی با قاشق چایخوری تشبیه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین در اصفهان، پس از پیدا شدن پایه های کاخ جهان نما، سفالینه های تاریخی و سنگ قبر در محل ساخت ایستگاه مترو اصفهان در دروازه دولت، حساسیت پیرامون این میدان و خیابان چهارباغ افزایش یافته است و باستان شناسان میراث فرهنگی اصفهان نیز با دقت در این محل به کندوکاو مشغول هستند.
اما در طول این سالها اعضای شورای شهر در ارتباط با میراث اصفهان واکنشهای مختلف و گاه اظهارنظرهای عجیبی داشته اند که از آن جمله اظهار نظر یکی از این افراد در سالهای گذشته بود مبنی بر اینکه پیشرفت شهری بر حفظ یک مشت آثار قدیمی و کهنه ارجحیت دارد.
آخرین اظهار نظر یکی از اعضای شورای شهر در هفته گذشته که واکنش سازمان میراث فرهنگی کشور را در برداشت در این ارتباط بود که برای تحقق شعار سال دولت باید وظایف میراث فرهنگی را به شهرداری واگذاری کند؛بدون توجه به اینکه مطابق قانون مسئولیت‌های حاکمیتی قابل واگذاری نیست.
در این ارتباط میراث فرهنگی واکنش تندی داشت و طی بیانیه ای خطاب به این عضو شورای شهر گفت: وضعیت موجود شهر اصفهان و تخریب های گسترده ای که ضربات جبران ناپذیری بر پیکر این شهر تاریخی وارد آورده اند نشان دهنده این واقعیت است که ابزار فکری و عملی نهادهایی که در زمینه مرتبط با ساخت و ساز و طرح های توسعه شهری فعالیت دارند از جنس متفاوت با فکر و عمل دخالت صحیح در بافت های تاریخی است.
در این بیانیه به مشکلات مختلف ایجاد شده برای آثار میراثی اصفهان از جمله مشکلات و معضلات ساختمان جهان نما، حفر تونلهای مترو، انحراف غیرقابل باور ماشین حفار به طرف 33 پل، گودبرداری کور میدان عتیق که با ابزارآلات مکانیکی سنگین انجام و باعث از بین رفتن صدها قطعه اثر تاریخی گردید، اشاره شده است.
هنوز زمان چندانی از این صحبت‌های غیرکارشناسی و پاسخ میراث فرهنگی اصفهان نگذشته است که امروز نورالله صلواتی در چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان در قالب تذکری با اشاره به بازدید از ایستگاه‌‌های مترو اصفهان در میدان امام حسین (ع) و میدان انقلاب اظهار داشت: آنچه مشاهده شد در خصوص روند پیشرفت این پروژه نگران کننده و هشدار دهنده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از کارگران، کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی با قاشق‌های چای خوری مشغول حفاری ایستگاه‌های مترو و به دنبال پیدا کردن آثار تاریخی هستند، افزود: ما حساسیت‌های میراثی را درک می‌کنیم اما این افراط و تفریط‌ها رکودی جبران ناپذیر را برای شهر اصفهان به همراه خواهد داشت.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان این اقدام میراث فرهنگی را هزینه‌ تراشی بیجا برای قطار شهری اصفهان دانست و ابراز داشت: چنانچه این روند ادامه یابد سوار شدن بر مترو برای بسیاری از مردم اصفهان به آرزوی دست نیافتی تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: تنها 2 متر از عرض کف مترو اصفهان در چهارباغ عباسی باقی مانده است که به دلیل برخی از حاشیه سازی‌ها در خصوص پیدا شدن آثار تاریخی بهره برداری از این محل را به تاخیر انداخته است.
رسانه ها کشف آثار تاریخی در چهارباغ عباسی را اطلاع رسانی نکنند
اظهار نظر عجیب تر صلواتی اینکه وی از رسانه‌ها نیز درخواست کرد تا دیگر بر اساس شنیده ها هر روز خبر از کشف اثر تاریخی جدید در چهارباغ عباسی را ندهند تا این پروژه در آرامش به بهره‌برداری برسد.
البته این گونه اظهارنظرهای برخی اعضای شورای شهر اصفهان که ساخت و سازهای شهری را بر میراث اصفهان ارجح می دانند تازگی ندارد اما به نظر می رسد هوشیاری دقیق و عدم میراث فرهنگی برای جلوگیری از فشارهای بیجای برخی مسئولان برای حفظ و حراست پایتخت فرهنگی جهان اسلام ضرورت دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411427

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =