فرهادی: بازاریابی، نقص مراکز علم و فناوری است/ ستاری: دولت به دنبال پیاده سازی الگوی جدید توسعه است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال گذشته 50 آزمایشگاه مرکزی جایابی شده که امیدواریم ظرف امسال و سال آینده تجهیزات و امکانات خوبی از سوی آنها ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمد فرهادی در افتتاحیه سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل که با حضور  اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه به طور متمرکز بودجه ای از سوی وزارت علوم برای تکمیل آزمایشگاه‌ها پیش‌بینی شده، عنوان کرد: توسعه پژوهشی کشور نیازمند آزمایشگاه‌های مجهز و مدرن است که با همکاری میان وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تجهیزات این آزمایشگاه‌ها، از شرکت‌های تولیدی ساخت داخل، تأمین خواهند شد.

فرهادی گفت: 36 پارک علم و فناوری زیر نظر وزارت علوم ایجادشده است و اقتصاد دانش‌بنیان باید با توجه به فعالیت های پارک‌های علم و فناوری در سراسر کشور محقق شود.

او با اشاره به تفاهم‌نامه منعقدشده میان معاونت علمی و وزارت علوم گفت: در تفاهم‌نامه به مراکز دانشگاهی تسهیلاتی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی ارائه می شود که امسال اجرای آن به‌طور جدی دنبال خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با تاکید بر حضور اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نقش مهمی در توسعه علمی کشور دارند و باید سهمی درخور توجه از این فرآیند داشته باشند.

او گفت: تسهیلات تکمیلی کشور باید به سوی کارآفرینی حرکت کرده تا دانشگاه‌ها به معنای واقعی کارآفرین شوند.

فرهادی با اشاره به‌ضرورت ایجاد رشته‌های جدید کاربردی و حذف رشته‌های تحصیلی ناکارآمد گفت: دانشگاه‌های کشور باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم یا کارآفرین حرکت کنند، تا توسعه علمی و اقتصادی کشور را فراهم کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل از نظر دقت و کیفیت چیزی کمتر از مشابه خارجی آن ندارد، گفت: در بودجه امسال ردیف بودجه مستقلی برای بازسازی و تکمیل آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های ایران دیده شده و جهت‌گیری به سمت آزمایشگاه‌های مرجع و مرکزی است.

او گفت: در سال گذشته 50 آزمایشگاه مرکزی جایابی شده که امیدواریم ظرف امسال و سال آینده تجهیزات و امکانات خوبی از سوی آنها ایجاد شود.

اجرای درست الگوی اقتصاد دانش‌بنیان لازمه پیشرفت کشور است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: اجرای درست الگوی اقتصاد دانش‌بنیان لازمه پیشرفت کشور است.

سورنا ستاری با بیان اینکه دولت به دنبال پیاده سازی الگوی جدید در توسعه اقتصادی کشور است، گفت: اقتصاد دانش بنیان به عنوان مدلی جدید لازمه اصلی پیشرفت کشور در همه عرصه ها است.

او گفت: اقتصاد دانش بنیان از دل دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بیرون می آید و اساس آن ارزش های فکری و توانمندی های نیروی انسانی است، اما در اقتصاد نفتی به تولید بر مبنای نیروی انسانی نیازی دیده نمی شد و قالب تامین نیازها از طریق خرید صورت می گرفت. بنابراین چنین اقتصادی به ارزش های فکری و دانشگاهی نیازی ندارد. در چنین شرایطی اقتصاد دانش بنیان، یک ضرورت برای کشور محسوب می شود.

نیروی انسانی و ارزش های فکری؛ پای اصلی اقتصاد دانش بنیان

ستاری با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید نسبت به فارغ‌التحصیلان خود متعهد باشند، گفت: در اقتصاد نفتی نوع برخورد با مساله اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عمدتا نگاهی دولتی بوده است که با گسترش اقتصاد دانش بنیان این نگاه اصلاح می شود.
تحول در اقتصاد کشور با تجارت شرکت های دانش بنیان

او با تاکید بر ضرورت رشد اقتصاد کشور بر پایه شرکت های خصوصی، گفت: تجارت شرکت های دانش بنیان موجب تحول اقتصاد کشور خواهد شد و زمینه این تحول صرفا با فرهنگ سازی فراهم می شود.

نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ظرفیت های صندوق نوآوری و شکوفایی در رشد این شرکت ها، بیان کرد: این صندوق ضمن رفع خلاءهایی که بانک ها درک نمی کنند و با توجه به دارایی های دانش و نیروی انسانی می تواند به گسترش اقتصاد دانش بنیان کمک بسزایی داشته باشد.

ستاری با بیان اینکه نیروی انسانی و ارزشهای فکری پایه اصلی اقتصاد دانش بنیان است ابراز کرد: نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران مدل بسیار خوبی برای توسعه اقتصاد بر مبنای تولید داخلی است و امیدواریم این رویداد، به رونق تولید محصولات داخلی و برندسازی منجر شود.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =