مراسم افتتاحیه بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر در محوطه اصلی پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مراسم با حضور حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی،علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر، آرش امینی مدیر بخش بین‌الملل جشنواره و جمعی از مدیران سینمایی و سینماگران داخلی و خارجی برگزار شد.

همچنین عباس کیارستمی، کارگردان یکی از میهمانان ویژه این مراسم بود. او بعد از مراسم افتتاحیه در میزگرد تخصصی سبک فیلم‌سازی‌اش نیز شرکت کرد.

حجت‌الله ایوبی در این مراسم با اشاره به شرایط نامساعد آب و هوا و وزش شدید باد گفت: «دعا می‌کردیم در برگزاری افتتاحیه این جشنواره نسیمی بوزد و وزیدن این طوفان نوید برگزاری جشنواره بهتری را می‌دهد.»

او با اشاره به شعری از مولانا گفت: «حضرت مولانا می‌گویند از باد پاییز اجتناب کنید برای این که درست همان بلایی را بر سر شما می‌آورد که بر سر درختان می‌اورد. البته این شاعر پارسی شدیدا توصیه می‌کند از باد بهار دور نشود و اگر به حضرت مولانا باور دارید بدانید وزیدن این باد به نفع شماست.» 

ایوبی ادامه داد:‌«امیدوارم این جشنواره بهار سینمای کشورهای شرقی، اسلامی و منطقه باشد و نتیجه آن همکاری سازنده بین همه و شما باشد.»

در ادامه این مراسم هیات داوران بخش‌های مختلف معرفی شدند و آرش امینی مدیر بخش بین‌الملل جشنواره از حضور میهمانان تقدیر کرد. 

علیرضا رضاداد نیز در سخنانی گفت: «صاحبخانه این جشنواره همه سینماگران ایرانی هستند. در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، اولین برگزاری مستقل این بخش را تجربه می‌کنیم. ۳۲ سال از تجربه همنشینی با سینماگران در جشنواره فجر می‌گذرد و اینک به برگزاری مستقل این بخش رسیده‌ایم.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به نقش سینما در فرهنگ گفت: «فرهنگ در هر جامعه‌ای مصادیقی اختصاصی دارد اما مفهوم جهانی و رشد و تعالی فرهنگ جز با تعامل امکان‌پذیر نیست و سینما در این میان نقش مهمی دارد. مهمترین و درخشان‌ترین نوع گفت‌وگو با یکدیگر، گفت‌وگو به زبان سینماست و اکنون که سینما توانسته به رشد فرهنگ در کشورهای گوناگون کمک کند، پس بهتر است که این مولفه‌ها را به یکدیگر نزدیک کرده و به اشتراک بگذاریم.»

او با اشاره به حضو مهمانان خارجی به همراه سینماگران ایرانی در جشنواره فیلم فجر گفت: «آنچه امروز ما را در اینجا گرد هم آورده تلاش برای یافتن الگوهایی مناسب‌تر از وضعیت امروز منطقه و جهان برای رسیدن مخاطبان ما به سعادت است. بنابراین ناگزیریم این همنشینی را در هر عنوان و در هر منطقه‌ای ادامه دهیم تا به الگوی نهایی برای سعادت بشر دست یابیم.»

رضاداد ادامه داد: «قصد ما از این برگزاری مستقل امکان مشارکت هر چه بیشتر خود و دیگران در همین مسیر است. در میان جشنواره‌های گوناگونی که در جهان برگزار می‌شود، فجر می‌خواهد به معرفی آثار فیلم‌ها و سینماگران و سینمایی که دلبستگی‌اش تعالی بشریت است اهتمام ورزد که این موضوع از مهمترین نیازهای امروز است.»

مرتضی شایسته، بیژن امکانیان، سیروس الوند، فرزاد موتمن و ... از جمله میهمانان این مراسم بودند. 

در این دوره از جشنواره آثاری از ۵۴ کشور برای نمایش در بخش‌های مختلف انتخاب شده است. جشنواره امسال در دو بخش رقابتی و غیرقابتی برگزار می‌شود که در بخش رقابتی آن ۱۴ فیلم در بخش مسابقه سینمای سعادت (سینمای جهان)، ۱۴فیلم در بخش مسابقه سینمای جلوه‌گاه شرق (سینمای آسیا و جهان اسلام) و ۱۴ فیلم در بخش مسابقه هنر و تجربه حضور دارند. 

در بخش سینمای سعادت دو فیلم از سینمای ایران حضور دارد و همچنین در بخش هنر و تجربه نیز ۳ فیلم ایرانی به نمایش در می‌آید. 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    3 2
    خیلی کار عجیب و مسخره ای بوده اونهم در روزی که از دو 3 روز قبلش مشخص بود که هوا طوفانی خواهد بود ضمن اینکه روال نیست افتتاحیه یک جشنواره در فضای باز مایه آبروریزی جلوی میهمانان خارجی از سازمان سینمایی دولت یازدهم بعید بود