فیلم سینمایی «کپی برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی در گروه سینمایی هنر و تجربه روی پرده رفته و این بهانه‌ای است برای نگاه منتقد باسابقه سینما به این فیلم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «کپی برابر اصل» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی عباس کیارستمی و محصول سال ۲۰۱۰ است و ژولیت بینوش و ویلیام شیمل بازیگران اصلی آن هستند. وقایع فیلم در ایالت توسکانی ایتالیا می‌گذرد. داستان فیلم درباره صاحب یک گالری هنری (ژولیت بینوش) است که با نویسنده‌ای آشنا می‌شود.

فیلم پس از نمایش در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ با استقبال خوبی همراه شد و ژولیت بینوش برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره را به خود اختصاص داد. این فیلم همچنین در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ یکی از نامزدهای جایزه نخل طلا بو د.

احمد طالبی‌نژاد با نگارش متنی درباره «کپی برابر اصل» دیدگاه خود را درباره این اثر کیارستمی مطرح کرده است:

این که کپی برابر اصل، در کلیتش یاد آور برخی فیلم های روشنفکرانه سینمای اروپا در دهه های 60 و 70 میلادی است، شاید نکته یا کشف مهمی نباشد. من بین این فیلم و" ماجرا"ی آنتونیونی  و "سال گذشته در مارین باد" آلن رنه، از نظر تماتیک، مشابهت هایی می بینم. در ماجرا سفر اشراقی یک زوج برای درک بهتر از یکدیگر، تم اصلی است که خب در فیلم کیارستمی هم این ایده بستری برای اتفاق های بعدی است. در سال گذشته در مارین باد، یک زوج با این توهم رو به رویند که سال گذشته نیز در مارین باد با هم ملاقات کرده اند؛ اما روشن نمی شود که این یک توهم است یا واقعا این ملاقات صورت گرفته؟. درونمایه اصلی کپی برابر اصل هم چیزی نیست جز بازی با واقعیت و خیال. این که زن کافه چی در دیداربا این زن و مرد ( ژولیت بینوش و ویلیام شیمل) فکر می کند زن و شوهرند، در حالی که می دانیم آن ها ارتباطی طولانی هم با هم نداشته اند، یک توهم است. اما وقتی زن کافه چی مرتکب این اشتباه می شود، این زوج بلاتکلیف بازی را ادامه می دهند. زن آن چه را از همسر واقعی اش - که نمی دانیم دارد یا ندارد- توقع دارد،  در وجود مرد می بیندو مرد نیز همین نظر را نسبت به زن پیدا می کند.بحث اصلی آن ها در طی این سفر اشراقی بر مبنای این نکته مهم می چرخد که آیا نسخه های بدلی آثار هنری - این جا نقاشی- ارزش هنری و تاریخی دارند یا نه؟ چه کسی می تواند به این پرسش مهم پاسخ قطعی بدهد؟این که اگردر طی قرون و اعصار نسخه های اصلی تابلو های معروف نابود شدند، آیا نسخه های بدلی، همان ارزش هنری را خواهند داشت یانه؟ پرسش بی پاسخی است. فیلمساز با این ترفند ابعاد گوناگون واقعیت و تفسیر های متعددی که از واقعیت می شود را با مخاطبش در میان می گذارد و ازشان بخواهد در باره هر پدیده ای زود قضاوت نکنند.. در طول سفر، زن و مرد ، از پنجره اتومبیل، شاهد مناظر زیبایی از بخش توسکانی ایتالیا هستند.آن چه می بینند، یک بعد از واقعیت است. نگاه آن ها نمی تواند به عمق واقعیت رسوخ کند.این همان مشکلی است که انسان ها را از قضاوت قطعی در باره وقایع نا توان می کند.این دو فقط یک نقطه مشترک دارند. مرد پژو هشگر تاریخ است و دیدگاه های متفاوتی در باره تاریخ دارد و زن عتیقه فروشی است که نشانه هایی از تاریخ را دراختیار دارد. آیا برای تفاهم و همدلی این وجه مشترک کافی است؟ پاسخ روشنی وجود ندارد.در واقع فیلم معمایی را مطرح می کند که هیچ کس نمی تواند با قاطعیت آن را حل کند. بازی با خیال یا توهم تا آن جا پیش می رود که مخاطب هم به ویژه در نیمه دوم فیلم  دچار این توهم می شودکه آن ها واقعا زن و شوهرند یا دارند نقش یک زوج قانونی را بازی می کنند.؟

کپی برابر اصل، نخستین فیلم عباس کیارستمی است که در سرزمینی دیگر و با زبان و فرهنگی غیر ایرانی ساخته شد.در واقع این یک فیلم خارجی است ارز سینماگری ایرانی. سینماگری که یک عم کوشید در سرزمین خودش فیلم بسازد و از همین نقطه کوچک در جهان پهناور ، سینمای جهان را متحول کند و کرد.کیارستمی، امروز یک نام در میان ده ها نام بزرگ نیست. یک شیوه یا نگرش سینمایی است که بن مایه اش عرفان و اشراق ایرانی است. همواره این پیش فرض وجود داشت که سینماگرانی از نوع کیارستمی ، تنها در سرزمین خود و به زبان مادری می توانند آثار شاخصی خلق کنند. اما کیارستمی با این فیلم و البته فیلم بسیار زیبا و ارزشمند " مثل یک عاشق"ثابت کرد که وقتی نگاه هنرمند از سنت های باسمه ای عبور کند، حاصلش درخشان خواهد بود. فرقی نمی کند فیلمت را در روستایی واقع در توسکانی یا در پایتخت ژاپن و یا حتی در یک پلاتوی کوچک در همین تهران خودمان( فیلم شیرین) بسازی به هرحال اگر چه نگارنده خیلی شیفته کپی براربر اصل نیست و مثل یک عاشق را ترجیح می دهد اما نمی توان این نخستین تجربه کیارستمی در فضا و شرایط فرهنگی متفاوت را نا دیده گرفت.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =