شفاآنلاین نوشت:

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه کشوربا بیان اینکه علت مرگ رزیدنت بیهوشی در بیمارستان قائم مشهد در دست بررسی است،گفت: به طور کلی یکی از دلایل مرگ متخصصین بیهوشی درتمام دنیا استرس زیاد و خستگی مفرط است.

دکتر محمدمهدی قیامت گفت: طبق گزارشات علت مرگ خانم دکترگلکاریان در دست بررسی است. البته از نظر سم شناسی مشخص شده که علت مرگ ناشی از خودکشی نبوده است.

معاون نظام پزشکی تهران گفت: رشته بیهوشی خطیر و پر استرس است به ویژه برای تازه واردها وبه خصوص برای خانم ها خستگی مفرط را به همراه دارد.ضمن اینکه این استرس می تواند درپزشکان دارای زمینه بیماری های قلبی منجر به ایست قلبی ومرگ شود.ضمن اینکه موارد مشابه و گزارشاتی درخصوص این قبیل مرگها را در کتاب مرجع داشته ایم.

وی در پاسخ به به این که آیا می توان گفت علت مرگ رزیدنت بیهوشی ناشی از خستگی و شیفت زیاد بوده، توضیح داد: بله می توان گفت. اما تعداد کشیک های او را بررسی نکرده ام. اما یکی از دلایل آن بدون تردید استرس زیاد و خستگی مفرط بوده است.

قیامت گفت: برای جلوگیری از این قبیل اتفاقات اقداماتی انجام خواهد گرفت.ضمن اینکه کشیک ها مدون است و سال یک، سال دو و سال سه هر یک چند نوع کشیک دارند. اما به کسانی که تحمل استرس و فشار کاری زیاد ندارند،توصیه می شود که به این رشته وارد نشوند و رشته های کم خطرتر را انتخاب کنند.

به گفته رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه کشور، رشته بیهوشی از رشته های است که متخصصین آن به دلیل استرس زیاد عمر کوتاه تری نسبت به سایر پزشکان دارند.

گفتنی است پزشک جوان سال سوم بیهوشی ،روزيکشنبه 27 ارديبهشت مرگ در اتاق عمل بيمارستان قائم مشهد دچار ايست قلبي شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    93 22
    کدام رشته پزشکی کم استرس وکم دشمن است؟؟
    • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      3 4
      دشمن؟ این که هر خطایی بکنید کسی جرات نکند بگوید بالای چشمتان ابرو است یعنی دشمن دارید؟
    • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      3 5
      هنگامی که با بی مبالاتی، مردم را ناقص می نمایید یا راهی سرای باقی می کنید و خیلی همت شود یک تذکر کوچک در پرونده تان درج می گردد و زمانی که با زیرمیزی های نامشروع و رفتارهای تحقیرآمیز با بیماران، دردی بر درد بیماران می افزایید و باز هم توقعات مالی بیشتر دارید، انتظار دارید نزد افکار عمومی و انظار، "دوست داشتنی" هم باشید؟؟
    • بی نام A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      2 4
      یک اسپند برای خودتان دود کنید یک وقت از چشم بد لشگر دشمنان زخم نخورید، بابا...
  • مسعود A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    دوره رزیدنتی اکثر رشته های پزشکی کشیک های پرفشار و پراسترسی داره و عملا رزیدنت ها با حقوقی حتی کمتر از خدمه بیمارستان دارن بیمارستان های دانشگاهی رو می چرخونن. کلا بدون استثنا همه پزشکان در دوران طلایی زندگیشون یعنی جوانی از داشتن یک زندگی نرمال محروم اند و تنش های یک زندگی نابسامان از یک طرف و استرس های سروکار داشتن با جان بیمار و کشیک های پرتعداد و بی خوابی ها و تعداد بالای بیماران بیمارستانها از طرف دیگه گاهی از توان یک انسان خارجه و نتیجه ش گاه اینقدر ناگواره. به خانواده داغدار دکتر گلکاریان تسلیت می گم و به احترام ایشان و پزشکان فداکار دیگه ای که در حین انجام وظیفه جان دادند تمام قد می ایستم
    • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      43 29
      ولی دانشجویان دکتری هیچ حقوقی ندارند حتی یک ریال، تازه از جیب خود و خانواده شان هم برای پایان نامه و مقالاتشان خرج می کنند. این قدر هم منت سر ملت نمی گذارند که درس خوانده اند تا کشور پیشرفت کند.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      66 41
      چه طوری است که دانشجویان دکتری رشته های دیگر با سه تا کنکور تا مقطع دکتری، و دو تا پایان نامه 150 تا 300 صفحه ای ارشد و دکتری، و چند تا مقاله، هر چی بی خوابی و اضطراب می کشند، خم به ابرو نمی آورند ولی افراد ی که به قول خودشان باهوش ترین ها هستند و با دادن یک کنکور، پزشکی خوانده اند و با یک کنکور دیگر تخصص می گیرند و نهایتا یک پایان نامه 20 تا 50 صفحه ای می نویسند از همان دوره انترنی، یک سره گوش فلک را با سختی کار و اضطرابشان پر کرده اند؟؟؟ واقعا جای سوال است؟
    • mohsen A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      1 1
      90 درصد جوونا مخصوصا دهه ۶۰ جوونی هیجان انگیزی نداشتند . خیلی غصه شو نخور.
    • مسعود A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      7 3
      دوست عزیز. رشته های دیگه فقط استرس درس خوندن و امتحان دادن دارن. اما توی پزشکی درس خوندن اصلا در برابر تنش های دیگه این رشته استرس به شمار نمیاد. ضمنا پزشکی ها در قبال درس خوندن حقوق نمی گیرن.حقوق اونها در قبال اینه که دارن چرخ سیستم درمانی دولتی رو می چرخونن. پس لطفا قیاس مع الفارغ نفرمایید. پایان نامه 20 الی 50 صفحه ای هم شوخی جالبی بود.گرچه دوران شمردن صفحات یا رفرنسها یا وزن کردن پایان نامه برای سنجش اعتبارش گذشته. همه رشته ها قابل احترام هستند. اما انصافا ما توی کدوم رشته در دنیا به اندازه پزشکی حرفی برای گفتن داریم؟ صنعت،کشاورزی یا ....؟فرضا اگر سطح پزشکی ما مثل خودروسازی یا سایر صنایع ما بود وضع سلامت کشور الان یک فاجعه بود و بیماران برای کوچکترین مشکلی باید به کشور دیگه ای می رفتن
    • hooman RU ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      7 2
      عزیزم. پزشکی در دوره پزشکی عمومی دو تا کنکور داره. یکی علوم پایه و دیگری پره انترنی. بصورت کشوری. و از تمام مباحث سه سال گذشته . و آخر هر ماه امتحان پایان بخش و لاین و بینال و آسکی هن داره. یعنی شما هر ماهومیری میشینی جلوی 5 تا استاد و اونا هر سوالی سهت تره به ذهنشون میرسه میپرسن. ضمن اینکه در رشته های پزشکی یه استرس اضافه ای هم وجود داره. از بس با ییمار سر و کار دارین مدام فکر میکنید که ممکنه مبتلا به بیماری بشین و یک لحظه روان آرام و راحت ندارین.
    • احمد IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      0 1
      متاسفانه همه دوستان درست می گن. پزشکی و غیر پزشکی نداره. توی دانشگاه حقوق نگهبان چند برابر حقوقه یه استاد حق التدریسه. جالبه که حقوق یه کار دانشجویی توی دانشگاه هم بالاتر از استاده. اما استاد چون عزت نفس داره طوری رفتار میکنه که کسی متوجه نشه.
    • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      1 2
      پاسخ به بی نام 09:38:11، مطمئنا شما هیچ گاه پایان نامه ننوشتی که از آن به عنوان "چند خط" نام می بری، انگار انشای دبستان است و همین جوری پدید می آید، بدون هر گونه اضطراب و خرج پژوهش، و اضطراب رد شدن از سوی هیئت داوری و آبروریزی. شما که یک ماه پژوهش میدانی و آزمایشکاهی نکردی، چه رسد به سی ماه و شش ماه یعنی سه سال، چرا می آیی و نظر می دهی؟
    • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      1 3
      مسعود خان شما ظاهرا اصلا اخبار گوش نمی کنید و اطلاع ندارید که هر روز چند خبر تازه از پیشرفت های تازه در "صنعت، کشاورزی یا ..." که اتفاقا جامعه پزشکی بیشترین مصرف کننده آن است، توسط دانشجویان و پژوهشگران رشته های غیرپزشکی ایران و جهان به جامعه ارائه می شود. درباره پایان نامه های 20 تا 50 صفحه ای پزشکی هم می توانی به "پژوهشگاه و فناوری اطلاعات ایران" یا به بیان دیگر، "ایران داک" که پایان نامه های پزشکی و غیرپزشکی را گرداوری و نمایه می کند، مراجعه کنید و با چشمان خودتان ببینید که شوخی در کار نیست و عین واقعیت است. هم چنین، دوره سنجش سختی رشته ها با وزن کشی کتاب های درسی رشته و دوران سنجش سختی کار، با شمار ساعات کشیک نیز مدت ها پیش به پایان رسیده است.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      1 1
      پاسخ به هومان: دانشجوی دکتری دو تا آزمون جامع کتبی و شفاهی از همه دروس کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به اضافه منابع مورد نظر استاد هر درس آزمون، در پایان درس های دوره دکتری دارند که کاش کشوری بود که سامان بهتری داشت و این قدر اضطراب جا به جایی و جا ماندن از آن به دانشجو وارد نمی شد. هر سه ماه هم گزارش پیشرفت تحصیلی در هیئت داوری چهار تا پنج نفره توسط دانشجو دفاع می شود و هر استادی هر چی به ذهنش برسد، می پرسد یا ایراد می گیرد. ضمنا اضطراب کار با مواد شیمیایی و غیرشیمیایی ناشناخته و خطرناک، ابزار و دستگاه های آزمایشگاهی و صنعتی پر خطر و جانداران خطرناک هم یک لحظه آرامش و راحتی برای دانشجو نمی کذارد. به اضافه این که از دست رفتن هر یک برابر است با خسارت سنگین مالی بر دوش دانشجو و مواخذه شدید.
    • بی نام A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      1 1
      من حاضر هستم کشیک بدهم ولی از جیبم خرج پایان نامه و مقالات نکنم و یک حقوقی هم ماهیانه بگیرم، بدون غُر و با تضمین صد درصد.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    28 45
    قابل توجه اونهایی که میگن چرا پزشکان حقوق بالا دارند
    • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      1 1
      چی قابل توجه است؟ به آن هایی که به ارتش و پلیس می روند هم می گویند فشار و اضطراب کار و خطر آن بالا است و تازه کارتان در شرایط ناخوشایند بیرون از ساختمان است. حقوقشان هم مثل بقیه مشاغل است نه مثل پزشکان که حقوق بالا آن هم در شرایط کاری درون ساختمان می گیرند.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      1 1
      معذرت می خوام شما اسم مشاغلی مثل اسنایپری خلبان جنگده ملوانی مهندس هسته ای اصلا پرسکاری و جوشکاری اسکلت به گوشت خورده ؟ خطر مرگ برای یک رزیدنت بیهوشی بمراتب کمتر از اینهاست
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    1 1
    یه کم مافیا اجازه بدن پزشکای بیشتری تربیت بشن تا حداقل این همه فشار روتون نباشه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    38 33
    الآن بقیه دوستان میان میگن مگه استرس دکتری حقوق و مهندسی و تاریخ و جغرافی و ... کمه؟ ما هم استرس داریم.
    • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      1 1
      یعنی فقط پزشکان حق دارند سفره دلشان را باز کنند و شیپور بزنند که کار ما سخت است؟ لابد بقیه هم باید فقط بنشینند و تایید کنند.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    4 1
    دوست عزیزی که میگه دکتری بقیه رشته ها بیشتر زحمت می کشند و.... اولا.دکتری پزشکی در طول دوره تحصیل چند دوره ازمون کشوری دارند از علوم پایه گرفته تا بورد دوما.اصلا سختی و خطرات این کار من خودم مشهد پزشکی میخونم دکتر کیخسروی تو بیمارستان امام رضا به تب کریمه کونگو مبتلا شد و فوت شدن. همین ترم دوست اینترنم به هپاتیت ب مبتلا شد سوما.مسئولیت های یک پزشک داره اگر در اثر قصور پزشک بیمار اسیبی ببینی بایست جوابگو باشه ولی بقیه رشته ها چی قصد این که مردم رو مقابل هم قرار بدم ندارم ولی واقعا متاسف میشیم از این افکار
    • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      1 3
      شما اطلاعاتت را بالا ببر ببین دانشجویان دکتری چند تا آزمون جامع شفاهی و کتبی و مصاحبه در هنگام تحصیلشان می دهند. چند تایشان در آزمایشگاه و عرصه، هنگام کار و پژوهش جانشان را از دست داده یا دچار مشکلات جدی سلامتی شده اند. چند تایشان با اراذل و اوباش در عرصه رو به رو شده اند. واقعا این همه ... بازی تاسف بار است. اگر دیگران مثل شما داد و بی داد راه نمی اندازند دلیل بر بی خطر بودن رشته ها یا آسان بودن ان ها نیست.
    • بی نام RO ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      1 2
      اطلاعات شما درباره دکتری تخصصی رشته های غیرپزشکی به دو دهه پیش بازمی گردد. لطفا اطلاعات خود را به روز نمایید و بعد نظر دهید.
    • بی نام RO ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      3 0
      دانشجویان دکتری هم در دوره تحصیلشان چند تا آزمون و مصاحبه دارند وگرنه جلوی تحصیلشان گرفته می شود و هیچ شوخی هم در کار نیست چون یک عده واقعا اخراج می شوند.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    3 0
    بسه دیگه این مقایسه پزشکی با رشته های دیگه... هر کسی رشته ای را با هدفی خونده و روزی همه هم دست خداست.... منت هیچ کسی هم سر کس دیگه ای نیست....
  • کارمند نفت A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    2 2
    متاسفم برای این نظرات اگر اینطور شغل معلم ها که از همه پر استرس تر هست روزانه خیلی هاشون هم مدرک دکترا دارند بدون منت با 1 تومن دارند کار می کنند نه حقوق 10 تومن در ماه
  • مجید A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    3 1
    پزشکی واقعاً زحمت بسیار بیشتری تا رشته های دیگه نیاز دارده ، دخترم پزشکی می خونه و دختر دیگه ام که دوقلو هستند در رشته حقوق تحصیل و داره فوق لیسانس را تموم و آماده آزمون دکتری میشود. با اینکه چندتا کنکور بیشتر و حتی ورودی کانون وکلا داشته و موفق هم بوده. اما زحمت اون دخترم در رشته پزشکی خیلی بیشتره و تقریبا جوانی اش را صرف این رشته نموده . دریغ از یک تفریح با فراغ بال در این چندساله ، 4ساله دائم در حال مطالعه و تلاشه و برای رتبه اول تا سومیه تا تخصص اش را بورس آلمان بگیره و البته هستند کسانی که فقط برای نمره ناپلئونی درس می خونند و آخرش هم یک پزشک معمولی و پر اشتباه میشند.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      2 1
      منظورتان که این نیست آن دخترتان بدون صرف جوانی اش در رشته حقوق موفق شده است؟ هم چنین، هر کس بخواهد بورس خارج از کشورهای معتبر بگیرد معلوم است در هر رشته ای باشد باید چند سال به سختی درس بخواند تا شاید موفق شود، پزشکی یا غیرپزشکی ندارد. این که دلیل نشد. البته با جمله آخرتان کاملا موافق هستم.
    • بی نام RO ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      2 0
      دل آدم به درد می آید می بیند یک نفر بچه هایش را این گونه با هم قیاس می کند تا به هر شکل شده به یک رشته حق دهد.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 1
    مردم زود باشین بیاین توهین کنین دیگه کجایین پس؟ منتظریم 4 تا بی احترامی دیگه بهمون بشه
    • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      1 0
      شما به مجموع چهار مفهوم "حرف حساب"، "برهان"، "استدلال" و "منطق" می گویی "توهین".
  • حسین A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    1 2
    دوست عزیزی که گفتین دکتری بقیه رشته ها کللی کنکور میدنو کللی استرس دارن, خواستم بگم که به فرض که پایان نامتون ۵٠٠٠ صفحه باشه... چقدشو خودتون کار کردینو یه چیزه جدید دادین... هیچیش... فقط داده سازی کردین... پس نگین اینقد پایان نامه دادیم... ثانیا شما کلا سه تا کنکور میدی تا دکتری... یه پزشک تا آخره دوره عمومیش سه تا امتحان میده و تو تخصص هر سال یکی... ثالثا رشتتون چیه که اندازه پزشکی استرس داره؟ رشتتون با جونه مردم سرو کار داره؟ کشیک میدین؟ با مردم سرو کلله میزنین؟ پس بیخیال...
    • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      1 1
      اگر نیم درصد از پایان نامه ها داده سازی نباشد، می توانی از پدیدآورندگانشان حلالیت بگیری که به راحتی همه را به داده سازی متهم می کنی؟ ضمنا اطلاعات شما از دوره دکتری تخصصی، کم کم مربوط به یک دهه پیش است. تازه همان زمان هم دو ازمون جامع کتبی و شفاهی که احتمال رد شدن در بار اول ان تقریبا صد درصد بود و هست، از هر دانشجوی دکتری و از همه دروس کارشناشی، کارشناسی ارشد و دکتری گرفته می شد و می شود. دو سمینار از کار پژوهشی هم دفاع گردد، االان هم که باید علاوه بر ان، تا پایان تحصیل، گزارش های اساسی سه تا شش ماهه همراه با مصاحبه، بسته به دانشگاه به گروه ارائه شود. در پایان این که، در ساعات زیادی که در اتاق استراحتتان به سر می برید کمی اخبار هم گوش کنید تا ببینید رشته های دیگر چه چیز جدیدی داده اند.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      2 0
      آن هایی که داده سازی می کنند دقیقا معادل رزیدنت هایی هستند که کشیک هایشان را می فروشند. با همان بار علمی و شخصیتی. البته پایان نامه های کم برگ پزشکی هم مبرا از این آفت نبوده و نیست.
  • بی نام A1 ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    3 1
    دکترا های رشته های غیر پزشکی دقت بفرمایند استرس دانشجویان پزشکی علاوه بر کتب حجیمشان کار زیاد و شب بیخوابی و کلا اداره بیمارستانهای دولتی است که بیش از ۸۰ درصد مراجعین بیمارستانها را شامل میشود ضمن اینکه امکان ندارد بدون کشیک و کار کردن وفقط با خواندن کتب و پایان نامه فارغ از تحصیل شوند این منت نیست بلکه حقیقت است
    • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      2 1
      حجم کتاب های غیرپزشکی اصلا کم نیست. زحمت بکشید یک نگاهی به کتاب هایی که رشته های دیگر می خوانند بیندازید. شما فکر کردید بقیه فقط پایان نامه می نویسند ولی فکر نکردید محتویات پایان نامه از چه آزمایش ها و پژوهش های خطرناک، پر رنج و پر خرجی به دست می آید.
    • بی نام RO ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
      1 0
      شب بی خوابی و حجم کار زیاد و مسئولیت سنگین در رشته های دیگر هم دیده می شود. این قدر یک سویه و حق به جانب و متعصبانه قضاوت نکنید.
  • بی نام RO ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    1 1
    او......................ه، این پزشکان یک جوری می گویند درس می خوانیم و کار می کنیم که انگار شاخ غول را شکسته اند و هر دم، سنگ از کوه می کشند. بقیه ملت هم دارند با هزار زحمت و سختی تا مدارج بالا درس می خوانند و تازه در شرایط پرفشار و پراضطراب شغلی که ویژه هر شغلی است، کار می کنند.