انتشار خبری درباره آبیاری هندوانه ها با رنگ برای قرمزتر شدن این صیفی پرطرفدار در فصل تابستان واکنش مردم را به دنبال داشت.

به گزارش خبرآنلاین، تابستان امسال، مردم با هندوانه هایی مواجه شدند که قرمز و آبدار اما بی مزه بود. همین امر باعث پخش شایعاتی شد که می گفتند برای رنگی تر شدن هندوانه ها در آبیاری از رنگ استفاده می شود.
همین موضوع باعث شد تا خبرآنلاین از کارشناسان و مسئولان مربوطه این قضیه را پیگیر شود که پیگیری ها در گزارشی منتشر شد.
انتشار این گزارش نظرات جالبی را در پی داشت. یکی از کاربران گفته که این قضیه اصلا جدید نیست و سالهاست که این اتفاق می افتد.


دیگری نوشته که قبول دارد کیفیت هندوانه افتضاح شده است. می گوید: وقتی هندوانه سرخیش مثل خون شده از بس قرمزه ولی اصلا مزه نمیده . کلا تلخ و بی مزه امسال به خاطر همین اصلا هندوانه نخریدیم .


یکی از کسانی که خودش را فعال بخش توزیع نهاده معرفی کرده اینطور کامنت گذاشته: من فعال در بخش توزیع نهاده هستم اساسا این مسله را کذب محض میدانم چون هم تز نظر علمی انجام شدنی نیست هم همچین جوهری وجود خارجی ندارد همچنیم ایم مسولی که صحبت کرده سواد نداشته جواب بده برادر من اون رنگی که شما دیدی حاصل حل کردن کود کلات آهن در آب بوده جهت تامین کمبود عنصر آهن رنگش.


در جواب همین فرد، یکی از کاربران سوال کرده که پس چطور هندوانه های آرژانتینی زرد یا آبی میشود؟
یکی دیگر از کاربران از خبرآنلاین به خاطر این مطلب انتقاد کرده و گفته: از شما بعیده یعنی دوتا آدم با سواد نبود که سوال کنی؟ معلومه که امکانپذیر نیست، شما تصور کردی رنگ قرمز جذب گیاه میشه؟ و تازه اگر جذب شد فقط وارد قسمت مغز اون میشه؟ یعنی حتی فکر هم نکرده که پوست هندوانه هم باید رنگی را بالا بکشه؟ یا همین قسمت سفید گوشتدار زیر پوست؟ یا برگ و ساقه؟


در جواب، فردی نوشته که هستند افرادی که دیده اند در آبیاری چه چیزهایی به آب استفاده می شود و نمی شود این امر را کتمان کرد.
در تایید گزارش یکی از کاربران گفته: اتفاقا امسال واقعا کیفیت هندوانه ها با قیمیت دو برابر سال گذشته افتضاح است.یا چنان رسیده است که به ترشی می زند و یا اگر وضعیت ظاهری مناسبی داشته باشد شیرین نیستند .بندرت هندوانه ای با بافت سلم و شیرین می توان پیدا کرد. هیچ کس هم که جوابگو نیست و همه به یکدیگر پاس می دهند.
فرد دیگری هم تایید کرده و اینطور نوشته: شایعه نیست عین واقعیته اولا از نزدیک دیدیم ثانیا مگه میشه هندوانه رنگ خون باشه ولی مزه خیار بده


یکی از خوانندگان اظهارات جالبی کرده و گفته: من خودم هر سال گوجه میکارم 3 نوع کود شیمیایی که به 2020 معروفه استفاده میکنم یکی گوجه رو درشت میکنه یکی باعث سنگین شدنش میشه آخری هم رنگش قرمز میکنه البته این کودا باعث میشه گوجه بی خاصیت بشه و از ضررش برای بدن چیزی نمیدونم و خودم از اون گوجه ها نمیخورم.
فرد دیگری در تایید گزارش منتشر شده نوشته: من از خیلی از کسانی که در کار کاشت هندوانه هستند شنیدم که این کار را می کنند اونم الان نه بلکه چند سال پیش این ماجرا را شنیدم.
کاربر دیگری می گوید برای یک کارشناس ننگ است بگوید تا بحال با چنین موردی برخورد نکرده ایم وبعید است. بدانید که صحت دارد . از یک نفر کشاورز بپرسید تا تعلیمتان دهد!!
و با این کامنت نشان می دهد که بین کشاورزان رازهایی هست!
فرد دیگری که گویا مطلع این جریان است نوشته اگر سری به فروشگاه های کود و سم کشاورزی بزنید می بینید که این رنگها که اتفاقا چینی هستند به وفور فروخته می شوند.


یک اظهارنظر بسیار تکان دهنده هم این وسط وجود دارد. یکی از کاربران نوشته که : من از یک هندوانه کار استان فارس شنیدم که برای قرمز شدن هندوانه به آب آبیاری آرسنیک اضافه میکنن و برای این میباشد که هندوانه ها سرخ سرخ میباشد.
این در حالیست که آرسنیک یک ماده بسیار سمی و خطرناک برای بدن است.
در تایید گزارش خبرآنلاین یکی دیگر از کاربران نوشته: البته آقای روابط عمومی راست میگه برا قرمز شدن هندوانه از رنگ قرمز توی آبیاری استفاده نمیکنن, ولی نگفت از موادی استفاده میکنن که باعث قرمزی رنگ هندوانه میشه.


یکی دیگر از کاربران از استفاده ی شیرخشک تاریخ مصرف گذشته برای کشاورزی منطقه خبر می دهد و دیگری می گوید: دوست من کار کشاورزی می کنه این که موقع آبیاری مواد قرمز کننده توی آب می ریزند تا هندوانه قرمز تر بشه واقعیت داره بعد خواستم ببینم جهاد کشاورزی با کدام مکانیزم بر استفاده از سموم نظارت دارد همش کشکه این چیزها فقط روی کاغذ است
یک کاربر خوش ذوق هم مخاطبین را دعوت کرده که به استان سیستان و بلوچستان بروند برای خوردن هندوانه های خوب! او می نویسد: اگر هندونه خوب میخواین بخورین باید برید به استان سیستان و بلوچستان. شهرهای زرآباد، زابل، سراوان، خاش. تا هنوز با خردن اولین قاچ هندوانه به روزهای خوش کودکیتون برگردید.
نظر خاص بعدی مربوط می شود به این که کاش هندوانه در شرایط بی آبی نمی صرفد و اصلا از اصل کاشت این محصول را زیر سوال برده.
موضوع سلامت مواد غذایی و محصولات کشاورزی، یکی از بزرگترین نگرانی ها و دغدغه های مردم است. ای کاش مسئولین با نظارت بیشتر این مشکل را خیلی زود مرتفع کنند.

45304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    32 24
    هیچی دیگه بنده خدا کشاورزایی که هندونه کاشتند زندگیشون به فنا رفت
  • مرتضي A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    27 48
    من خودم به عنوان يك هندوانه كار اين موضوع رو حداقل در استان گلستان كه چند هزار هكتار هندوانه كشت ميشه رد ميكنم
    • مریم A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
      2 1
      پس میشه بگید چرا یه هندونه به این قرمزی و خوشگلی نه بو داره نه مزه ؟
  • سعید A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    16 27
    والا الان هندوانه بومی دلیجان در استان مرکزی اومده ، واقعا شیرینه
  • بی نام RU ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    93 3
    از بس که کلاهبرداری و حقه بازی زیاد شده آدم به همه چیز شک میکنه.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    33 12
    عجیبه هندوانه هایی که ما میخریم شیرینه
  • بی نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    44 6
    مي دانيد يكي از محصولاتي كه اب زيادي مي برد هندوانه است و كشتش بايد فقط به محدوده هاي داراي منابع ابي بالا محدود گردد؟ ايا مي دانيد با صادرات هندوانه حجم زيادي از اب كشور كه صرف توليد ان مي شود بدون لحاظ كردن قيمت اب در واقع صادر مي شود؟
  • سارا A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    52 4
    خوب ما که نفهمیدیم بالاخره چی شد فقط نوشتین این واون چی گفتن اصل موضوع رو میخواهیم بدونیم بخوریم نخوریم ؟؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    24 10
    من تو استان قزوین هندوانه می‌کارم به وجه استفاده از مواد یا رنگ در عمل آوری هندوانه و گوجه استفاده نکرده و در مزارع همجوار نیز ندیدهام 202020 هم سه عنصر اصلی مورد نیاز گیاهان میباشد که عبارت از ازت فسفر و پتاسیم مشکل اصلی کشاورزی ما همین دوستانی هستند که حتی اسم کودتایی را استفاده می‌کنند نمیدانند.
  • پویا IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    68 6
    آقا من توی باغچه ی خونمون یه هندونه کاشتم تا چند روز دیگه میخام بچینمش. به جان خودم هیچ نوع سم و کودی بهش ندادم. اصل اصله. دوستان قصد فروش مزایده ای دارم چند می خرین؟
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    1 0
    جاتون خالی یک هندونه خوشمزه اب دار اورگانیک خریدم 6 کیلو 3 دلار بیا پیش ما سوپر سر کوچه ما داره.