فناوران نوشت:

در سال‌های اخیر اخبار متعددی در زمینه وقوع کلاهبرداری‌هایی به اشکال مختلف در بازار کامپیوتر منتشر شده است؛ کلاهبرداری‌هایی که اکثرا در معاملاتی که بین واردکنندگان و فروشندگان صورت می‌گرفت، رخ می‌داد و در سطح کلان بسیاری از فعالان بازار کامپیوتر را متضرر کرده و اکثرا شکایت مالباختگان به جایی نرسیده است. اما این اواخر اخباری در مورد کلاهبرداری برخی از خریداران کالاهای کامپیوتری به گوش می‌رسد.


شاید برای‌تان عجیب باشد؛ اما این کلاهبرداری‌ها در مسیر پرداخت مبلغ و بیشتر برای فروشندگان نوت‌بوک اتفاق افتاده است.
به گفته فعالان بازار کامپیوتر رضا، در دو ماه گذشته چند مورد کلاهبرداری رخ داده است که خریدار مبلغ نوت‌بوک از طریق کارت‌های بانکی پرداخت و پس از دو روز مشخص می‌شود که کارت بانکی سرقتی بوده است.


پاک‌ضمیر، یک مقام آگاه با تایید این موضوع می‌گوید: در دو ماه گذشته 4 تا 5 مورد کلاهبرداری گزارش شده است که مشتریانی به فروشگاه‌ها مراجعه کردند و پس از خرید کالای موردنظر برای پرداخت پول، از کارت‌های اعتباری استفاده کرده، اما پس از دو روز مشخص شده است که کارت بانکی سرقتی بوده است.


به گفته وی، در چنین مواقعی چندروز بعد حساب‌های فروشندگان توسط اداره آگاهی مسدود شده و علت آن دزدی بودن کارت‌هایی است که مشتری با آن پول را پرداخت کرده است. یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره می‌گوید: وقتی مشتری به بازار می‌آید و در این شرایط رکود بازار برای خرید اقدام می‌کند، فروشنده خوشحال می‌شود و از آنجا که خریدار رمز کارت را می‌دهد تشخیص سرقتی بودن کارت بانکی بسیار سخت و حتی غیر ممکن است. اما با این حال ماموران اداره آگاهی فروشنده را مقصر دانسته و اعلام می‌کنند که فروشنده باید هنگام فروش کالا و دریافت مبلغ از طریق کارت بانکی از خریدار کارت ملی مطالبه کند. این فعال بازار می‌گوید: در هیچ کجای دنیا چنین رسمی وجود ندارد و حتی در بازار ایران نیز چنین موردی به خریداران تذکر داده نشده است. وی می‌افزاید: فروشنده‌ای که به امید فروش اجناس خود است از کجا باید بداند که کارت سرقتی است و نمی‌خواهد با سنگ انداختن در مسیر خرید مشتری خود را از دست بدهد.


کارشناسان نیز می‌گویند: چنین قانونی در هیچ جا نوشته نشده است و عادلانه نیست که برای دزدی خریداران، فروشندگان مورد بازخواست قرار گیرند.


به گفته آنها، معمولا در مواقعی که بازار در حالت رکود است کلاهبرداری رخ می‌دهد و برخی با سوء استفاده از شرایط بازار دست به اقداماتی می‌زنند و به قول معروف از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. اما این نوع کلاهبرداری در بازار کامپیوتر تازگی دارد.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =