موشک در برابر موشک/ نگاهی به انتقام‌ سخت حزب‌الله از رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی با برجهای‌ مراقبتی که در بلندی های جولان سوریه نصب کرده، اطلاعات مورد نیاز را به تروریستهای مسلح در خاک سوریه ارسال و حمایتهای لجستیکی خود از مخالفان را تشدید کرده است.

فاطمه محمدی

چندي پيش جنگنده هاي رژيم اشغالگر صهيونيستي دست به تجاوز جديدي در منطقه اي در نزديکي القنيطره و بلندي‌هاي جولان سوريه زدند که منجر به شهادت چندين نفر از نيروهاي مقاومت لبنان منجر شد. متعاقباً حزب الله لبنان در بيانیه اي اعلام کرد: شهیدان از اعضای کادری اين حزب بودند که مشغول عمليات سرکشي ميداني در شهرک مزرعه الامان واقع در منطقه القنيطره سوريه بوده اند. منابع خبري همچنین گزارش دادند جهاد مغنيه، فرزند عماد مغنيه، فرمانده بزرگ حزب الله نيز در اين تجاوز رژیم صهيونيستي به شهادت رسيده است.

نيروهاي مقاومت پس از این تجاوز رژیم صهیونیستی و با تغییر برنامه‌های سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، در مرزهاي لبنان و فلسطين اشغالي به حالت آماده باش درآمدند و متعاقب آن، پرواز جنگنده هاي اسرائيلي بر فراز مزارع شبعا و بلندي هاي جولان مجدداً آغاز شد.

در نهایت نیروهای مقاومت در موقعیتی مناسب با ضربۀ مهلکی به رژیم صهیونیستی پاسخ تجاوز هوایی جنگنده های صهیونیستی را دادند و انتقام سختی از آنها گرفتند. در عملیات انتقام حزب الله لبنان که به عملیات "شبعا" معروف است 17 نفر از نظاميان صهيونيست کشته و زخمي شدند.

متعاقباً سيد حسن نصرالله در نطقی پیرامون انتقام نیروهای مقاومت گفت: "همانطور که اسرائيلي‌ها نيروهاي ما را در روز روشن و حوالي ساعت یازده و نيم به شهادت رساندند، ما نيز نيروهاي آنها را در روز روشن و در ساعت یازده و سی و پنج دقيقه به هلاکت رسانديم. آنها دو خودروي ما را هدف قرار دادند و ما نيز دو خودروي آنها را مورد هدف قرار داديم. ما شهيد داديم آنها هم در مقابل کشته و زخمي دادند"

دبير کل حزب االله در ادامه سخنان خود درباره کيفيت عمليات شبعا تصريح کرد:" يکي ديگر از شباهت هاي اين دو عمليات به کارگيري موشک در برابر موشک بود. حزب الله در عمليات شبعا اقدام به بمب گذاري و مين گذاري نکرد بلکه در روز روشن جوانان مقاومت با موشک هاي دوش پرتاب، اسرائيلي ها را هدف قرار دادند. اما در این عملیات، دو فرق نيز وجود داشت: اولاً، از آنجا که اسراییلی‌ها ترسو هستند و تنها در مکانهاي سنگر بندي شده و يا از پشت ديوار مي‌جنگند مصداق آیۀ (لا يقاتلونکم جمیعا الا في قري محصنه او من وراء جدر) آنها از طريق مکر و خدعه به ما حمله کردند، اما مردان مقاومت از آنجايي که مرد هستند و از مرگ نمي هراسند از پيش رو به آنها حمله کردند.

فرق ديگر اين بود که نيروهاي اسرائيلي جرات نمي کنند مسئوليت عملياتي را که انجام مي دهند به عهده بگيرند، اما مقاومت اسلامي در بيانيه شماره يک خود اين عمليات را به طور مستقيم بر عهده گرفت.»

جهاد عماد مغنيه که بود؟
جهاد عماد مغنيه 24 ساله و پسر دوم فرمانده سابق حزب الله لبنان عماد مغنيه است. وي از سنين پايين در حزب الله فعاليت مي کرد. او در کنار فعاليتهاي جهادي خود در يکي از مهمترين و بهترین دانشگاهاي خاورميانه تحصيل مي کرد.
وي دانشجوي فعال حزب الله در دانشگاه آمريکايي لبنان بود و پس از مرگ پدرش، نقش برجسته تري در این حزب بر عهده گرفت. فرزند رشید عماد مغنیه در اکثر مناسبتها با برپايي مراسم سعي در تقويت روحيه مقاومت و مبارزه در ميان جوانان همسن و سال خود داشت. جهاد مغنیه از نزديکان به سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله، مصطفي بدرالدين جانشين پدرش در شوراي نظامي حزب الله و همچنین سپاه پاسداران ايران قلمداد مي شد.

جهاد مغنيه پس از مرگ پدرش، در مراسم يادبود برگزار شده توسط حزب الله شرکت کرد و گفت: «ما قسم مي خوريم تا زمان دستيابي به پيروزي، هيچگاه سلاح هاي خود را زمين نگذاريم».

اهميت حضور جهاد مغنيه در میان نیروهای مقاومت در اين بود که وی به توانايي بالایی در طراحي و اجراي عمليات امنيتي و نظامي دست یافته و به يکي از فرماندهان برجسته نيروهاي حزب الله مستقر در قنيطره در سوريه تبدیل شده بود. اين منطقه به بلنديهاي اشغالی جولان بسيار نزديک است و در واقع قنيطره به يکي از جبهه هاي اصلي در برابر اسراييل تبديل شده است. حتي مسئولان اسراييلي نيز در اين باره گفته اند اين منطقه بخشي از مرزهاي شمالي اسراييل و جبهه جنگ با حزب الله لبنان است.
در همین حال سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس پس از شهادت جهاد مغنیه و جمعي ديگر از رزمندگان مقاومت به همراه خانواده خود به لبنان سفر کرده و از نزديک با خانواده اين شهدا به ويژه خانواده مغنيه ابراز همدردي کرد. روابط دوستانه و بسيار صميمي قاسم سليماني و عماد مغنيه و همچنین خانواده‌های آنها تا جایی است که گويي جهاد، فرزند سردار ایرانی بوده است. کما اینکه در اکثر مناسبتها جهاد، در کنار حاج قاسم سليماني ديده شده است.

گفتنی است حزب الله بارها در تجاوزهای متعدد رژیم صهیونیستی شمار زیادی از فرماندهان برجسته خود را از دست داده است. سيدهادي فرزند سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب الله در سال 1997 ميلادي در عمليات نظامي نيروهاي مقاومت در کوههاي اقليم التفاح در جنوب لبنان به همراه جمعي از رزمندگان حزب الله لبنان به شهادت رسيد. علي حسان اللقيس، فرزند شهيد حسان اللقيس از فرماندهان نظامي و موشکي حزب الله لبنان نيز در سال 2006 در جنگ 33 روزه به شهادت رسيد و اکنون جهاد عماد مغنيه به کاروان فرزندان شهيد فرماندهان حزب الله پيوست.

تحلیل
اسرائيل هنوز نتوانسته آتشی که عمليات حزب الله در مزارع شبعا بر افروخت را خاموش کند. در خصوص عمليات مذکور تحقيقات نظامي همچنان در جریان است تا سرنخي درباره اينکه نيروهاي حزب الله چگونه وارد اين منطقه شدند و عمليات را اجرا کردند، به دست آوردند.
گفتنی است دو ماه پيش اسرائيل به طرف های غربي راجع به اينکه فرمانده اجراي عمليات در منطقه جولان اشغالي جهاد عماد مغنيه بوده است اطلاعاتي ارائه داده بود. از اين رو دستور تصفيه جهاد صادر شد زيرا وجود جهاد مغنيه خط قرمز محسوب می شد و حذف آن می توانست ضربۀ سختی به حزب الله باشد.

اما فارغ از همه ابعاد سیاسی این دو عملیات، برخی کارشناسان بر این باورند که هم اکنون دولت نتانیاهو، متأثر از تحولات داخلی و منطقه ای، در موقعیت ضعیفی است و صهيونيستها اين تجاوزها را در جهت سرپوش گذاشتن بر پيشرويها و پيروزي هاي اخير ارتش سوريه و شکست تروريستهاي مسلح در اين کشور انجام داده اند. ارتش رژیم صهیونیستی در ماههای اخیر با پررنگتر کردن حضور خود در بحران سوریه، تلاش می کند تا حمایت لجستیکی بیشتری از نیروهای مخالف بشار اسد صورت دهد. اما تروريستها در عمليات خود در مناطق القلمون و الغوطه که با هماهنگي هاي رژيم صهيونيستي صورت گرفت، شکست سنگینی خورده اند. در این میان رژيم صهيونيستي با برجهاي مراقبتي که در بلندي هاي جولان سوريه نصب کرده، اطلاعات مورد نياز را به تروريستهاي مسلح در خاک سوريه ارسال مي کند.

در ميان کشمکش هاي بي پايان نتانياهو، او که ديگر نمي تواند خود را به عنوان رهبر تنها دموکراسي محاصره شده در ميان عرب هاي قاتل و جنايتکار نشان دهد، تلاش مي کند از اوضاع سوريه بهره برداري و با حمايت قوي از مخالفان نظام سوريه و حملات مکرر و بدون توجيه به مواضع ارتش سوريه، از اين تحرکات بهره برداري انتخاباتي کند. اين اقدامات نتانياهو نشان مي دهد او به اين باور رسيده است که دمشق به علت درگير بودن با گروههاي تروريستي در داخل سوريه، توانايي پاسخ دادن به اين حملات يا گشودن جبهه جديدي را ندارد.

پاسخ بسيار هوشمندانه حزب الله به تنش آفريني اسرائيل نشان دهنده درک درست آن از اوضاع سياسي منطقه اي و بين المللي است. اين پاسخ موجب شد توپ به زمين نخست وزير اسرائيل بازگردانده شود که راهي جز هضم کردن ضربه حزب الله و سکوت در برابر آن ندارد. اکنون نتانياهو در صدد به راه انداختن درگيري جديدي است که خود را قهرمان نشان دهد.

4952

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =