حجت‌الاسلام علی خمینی: امام دست کم 22 بار فرمودند این موضوع در راس امور است

نوه امام(ره) با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه ما فراقانونی بودن است، گفت: هیچ گروهی در طول انقلاب از تحریم انتخابات سود نبرده است.

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی در سخنانی در همایش «مجلس، انتخابات و امام خمینی» که توسط دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: هم آن کسانی که امروز دشمنان جمهوری اسلامی حساب می‌شوند و هم آن کسانی که دوست جمهوری اسلامی حساب می‌شوند، هم کسانی که جزء منتقدین نظام حساب می‌شوند، هیچ کدام از تحریم انتخابات سودی نبردند.
حجت‌الاسلام خمینی(ره)  افزود: امام در موارد مختلفی کلمه‌ رأس امور را به کار بردند، شاید جالب باشد که بدانیم حداقل امام در 22 مورد مختلف فرمودند این موضوع رأس امور است.


مهم ترین بخش های سخنان علی خمینی به نقل از تسنیم به شرح زیر است:
**تفاهم و وحدت در میان همه‌ مردم، یکی از موضوعاتی است که تحت عنوان رأس امور در تاریخ 24 / 4 / 62 مورد تأکید امام قرار گرفته است. ایشان در زمانی دیگر می‌گویند تثبیت جمهوری اسلامی در رأس امور است؛ قانون اساسی و تبیین جهت رأی دادن مردم به آن(3 بار)، مجلس شورای اسلامی (پنج بار)، نماز جمعه، تهذیب نفس و معنویات (هر کدام یک بار) به کار رفته‌اند.
** امام همچنین در مورد اجلاس غیر متعهدها تأکید می‌کنند که رأس امور وظایف این اجلاس غیرمتعهدها آن است که کشورهای متعهد به شرق و غرب را تصفیه کرده و از خود دور کنند(یک مورد)؛ اهمیت تبلیغات(یک بار)، کشاورزی، قوای مسلح، لزوم وحدت میان قوای مسلح و مردم(هرکدام یکبار، امور تربیتی و آموزشی دو بار، اتکاء و اعتماد به رحمت و عنایت الهی یک بار، جنگ دفاعی، یک بار، دانشگاه یک بار. نشریه متعهد یک بار، لزوم انتخاب مسئولین از قشر متوسط و دون متوسط یک بار، اجرای امر الهی یک بار،حفظ نظام یک بار، معرفت به خداوند متعال یک بار و توجه به لزوم پیروزی در جنگ یک بار، در فرمایشات امام تحت عنوان «رأس امور» به کار رفته است.
** یکی از مواردی که در مورد رأس امور به کار رفته مجلس بود؛ ایشان یک بار هم فرمودند مجلس در رأس همه ارگان‌ها قرار دارد.
** یک بار رأس امور در معنای منفی به کار رفته که آن را هم از میان اینها خارج کردم؛ آن یک مورد این است که امام در 11 / 3 / 60 می‌فرماید: «طغیان و طاغوت بودن در رأس امور است» که در واقع در همان معنای رأس امور منفی است که این را هم در شمارش خودم قرار ندادم.
** امام دو مرتبه بحث نظریه‌ ولایت فقیه‌شان را مطرح کردند، یک بار در نجف بود که در هنگام بحثشان در کتاب‌البیع به بحث ولایت فقیه رسیدند این بحث را مطرح کردند. در آنجا یک سری مقدماتی چیده می‌شود و نتایجی گرفته می‌شود که این نتایج در حقیقت حاصلش اجرای فقیه نسبت به قوانین است؛ یعنی در آنجا اثبات می‌شود که فقیه مجری قوانین است.
** امام یک مرتبه دیگر در طول انقلاب که ظهور و بروز آن هم در نامه‌ای که به آیت الله خامنه‌ای نوشتند وجود دارد، این موضوع را مورد اشاره قرار می دهند که مقدمات و نتایج دیگری را دارد؛ موضوع این بحث مسئله ولایت فقیه در زمینه تقنین است که این باب بعداً به بحث ولایت فقیه اضافه می‌شود. گرچه ممکن است ایشان عقیده‌شان بوده باشد ولی شاید بتوانیم بگوئیم ظهور و بروزش در مسائل بعد از انقلاب بیشتر هویدا شده است.
** ممکن است ما برای فقیه شأن و مرتبه‌ اجرا قائل می‌شویم و در جایی دیگر هم امکان دارد شأن و مرتبه تقنین قائل ‌شویم؛ البته باز همه در طول اراده الهی است و مشکلی ندارد، وقتی خداوند به بچه می‌گوید به امر پدرت گوش کن، اگر پدر دستوری داد دستور خدا نمی‌شود، خدا دستور داد که دستور پدر را اتیان کند. بنابراین در منظومه فکری امام خصوصاً بعد از انقلاب، تقنین نسبت به اجرا تقدم پیدا می‌کند.
** در 22 موضوعی که امام به عنوان رأس الامور در موردش سخن گفته، در بعضی‌هایشان قرینه‌های لفظیه وجود دارد نسبت به اینکه اینها مدّ نظر به طور حصر حقیقی نیستند، مثلاً امام فرمودند «در این برهه‌ی فعلی»، یا «در میان این اتفاقات»، چون در مواردی در محضر امام از جاهای مختلف شکایت کردند که اینجا اینطوری است، این مشکلات وجود دارد، امام می‌فرمایند همه‌ی این مشکلات وجود دارد من اینها را مطلع هستم، اما فعلاً مسئله‌ی مهم این است که تبلیغ کنید که مردم بیایند به قانون اساسی رأی بدهند یا به مجلس خبرگان قانون اساسی که تشکیل شده بود رأی بدهند اینجا مسلم است که قرینه لفظیه وجود دارد نسبت به اینکه اینجا به یک نحوی حصر اضافی با آن تعریفی که ما مسامحتا گفتیم.
** با توجه به این مباحث شأن اصلی مجلس که در قانون به آن اشاره شده بحث تقنین است. امام می‌فرماید اگر مجلس درست شود بقیه‌ موارد هم درست می‌شود که این هم نشانگر تقدم تقنین بر اجرا در اندیشه امام خمینی است. لذا مجلس در رأس امور است به معنای تقدّم تقنین بر اجرا؛ البته ممکن است کسی بگوید اینکه می‌گویند مجلس در رأس امور است به جهت جنبه‌ی نظارتی مجلس است، اولاً نظارت فقط با نظر مجلس نیست و ثانیاً مجلس به صورت همه‌ی ارگانها نحوه نظارتی ندارد.
** ما در این سال‌ها هم دیدیم هر وقت یک مجلس کارآمد، متخصص و دلسوز وجود داشته چرخ کشور راحت‌تر چرخیده است، چه دست اصولگراها و چه دست اصلاح‌طلب ها بوده باشد، اما هر وقت دنبال احساسات رفتیم و از آن قوه‌ی تعقلی در رأس ارگان‌های کشور غافل شدیم همین احساسات به مرور آمده به دولتها رسیده است. خیلی وقتها اینطور بوده و بعضی اوقات برعکس هم بوده، وقتی که قوه‌ی تعقلی در مجلس کمتر بشود هرج و مرج و اشتباه در عمل هم زیادتر شده، هر وقت قوه تعقلی در رأس و مغز امور تقویت شده در آنجا هم طبیعتاً خیر و صلاح مملکت هم بیشتر شده است.
27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =