خانه ملت به نقل از سخنگوی قوه قضایی و حقوقی مجلس نوشت: حمایت کافی از هنرمندان قالی که وضع معیشیتی ضعیف و شکننده‌ای دارند ضروری است زیرا توجه مناسب سبب گرایش نسل‌های آینده به این حرفه و در ادامه حفظ و ثبت و رونق آن خواهد شد.

سخنگوی قوه قضایی و حقوقی مجلس مطرح شدن نام قالی تبریز در سطح بین‌المللی را پس از وقفه و تاثیرات سوئی که از تحریم‌ها گرفته بود، مهمترین دستاورد انتخاب تبریز به عنوان فرش جهانی دستباف دانست و بیان کرد: قطع دست‌ چینی‌ها و دلالان، رسیدگی به وضعیت معیشت قالیبافان، تولید و صادرات فرش ناب تبریز به جهانیان و جذب گردشگر از اقدامات مهمی است که مسئولان باید برای فرش انجام دهند.

میرهادی قره‌ سید رومیانی به انتخاب تبریز به‌عنوان شهر جهانی فرش دستباف اشاره کرد و گفت: فرش تبریز را می‌توان از دو منظر داخلی و بین‌المللی بررسی کرد، از منظر بین‌المللی با توجه به اینکه صنعت فرش در موزه‌ها و دایره‌المعارف‌ هنرهای دستی دنیا شناخته شده است به نظر می‌رسد مستشرقین، گوی سبقت در شناساندن فرش را از ایران ربوده‌اند و ثروت حاصل از  آن را برای خود کرده‌اند. 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به اقداماتی که باید در داخل کشور برای ماندگاری این میراث انجام شود اشاره کرد و افزود: باید قالیبافان را به‌عنوان هنرمند پذیرفت و مشکلات بی‌شمار معیشتی آنها را حل کرد؛ زیرا وضعیتی که قالیبافان تاکنون به لحاظ مالی پشت سر گذاشته‌اند جفا در حق‌شان است؛ ضمن آنکه برای رساندن این هنرمندان زحمتکش به حق واقعی‌شان باید دست دلالان این عرصه را کوتاه کرد.  

وی ادامه داد: حمایت کافی از هنرمندان قالی که وضع معیشیتی ضعیف و شکننده‌ای دارند ضروری است زیرا توجه مناسب سبب گرایش نسل‌های آینده به این حرفه و در ادامه حفظ و ثبت و رونق آن خواهد شد.

قره‌ سید رومیانی تاکید کرد: چینی ها با کپی از فرش ایران و عرضه آن به جهان آن هم با عنوان فرش ایران دست به کار شده اند اما مواد تولیدی آن‌ها هرگز کیفیت فرش ایرانی را به همراه ندارد با این وجود آن‌ها بازارهای جهانی را تسخیر کرده‌اند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس همچنین ادامه داد: قطع دست‌ چینی‌ها، تولید و صادرات فرش ناب تبریز به جهانیان و جذب گردشگر از اقدامات مهمی است که مسئولان باید برای فرش انجام دهند.

قره سید مطرح شدن نام قالی تبریز در سطح بین‌المللی را پس از وقفه و تاثیرات سوئی که از تحریم‌ها گرفته بود، مهمترین دستاورد انتخاب تبریز به عنوان فرش جهانی دستباف دانست و بیان کرد: راه‌اندازی بورس قالی برای بهبود و توسعه شرایط فروش و تجارت داخلی و بین‌المللی و احداث موزه قالی برای انتقال تاریخ و فرهنگ این هنر دیرینه، باید مورد توجه جدی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی قرار گیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی به لزوم کمک به قالیبافان برای بهره‌برداری از تکنولوژری روز جهت فروش  مجازی تولیدشان و کوتاه کردن دست دلالان اشاره کرد و گفت: با جدی گرفتن تولید و صادرات فرش و تغییر و اصلاح زیرساخت‌ها امید به جذب گردشگر و ثروت‌آفرینی برای کشور بیشتر خواهد شد.

پس از پیوستن شهرهای تبریز و اصفهان به 9 شهر جهانی صنایع دستی، چند روز پیش، شهر تبریز از سوی شورای جهانی صنایع دستی به‌عنوان شهر جهانی فرش دستباف انتخاب شد

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    یکی از راههای مبارزه با بی آبی گسترش قالی بافی است که روستاییان حجم کشاورزی را کم کنند بجای آن قسمتی از مخارج را با قالی بافی تامین کنند ولی دولت هیچ حمایتی از صنعت فرش نمی کند
  • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    0 0
    همش به خاطر رانت بازیه .....سود مفت و بلا تو جیب یه نفر بره تا هزاران نفر بیکار بشوند و صنعت فرش مانند بقیه صنایع نابود بشه.......لعنت بر دروغ وفساد