ضیا‌الدین دری کارگردانی که قصد دارد فیلمی درباره مرتضی پاشایی بسازد، به نظرات کاربران خبرآنلاین درباره انتشار این خبر پاسخ داد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کارگردان روز سه‌شنبه 29 اردیبهشت ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره ساخت فیلم جدید توضیحاتی ارائه کرده بود؛ فیلمی که موضوع آن زنده‌یاد مرتضی پاشایی است.

دری اعلام کرد: «در پی اعلام خبر ساخت فیلم در مورد مرحوم پاشایی نظرات موافق و مخالف درج شده است که لازم دیدم مطالبی را در این مورد مطرح کنم؛ خداوند را شاکرم در دنیایی زندگی می‌کنم که جوانان در آن می‌توانند از طریق اینترنت نظرات خود را بیان کنند چون نسل ما به شدت تحت استنطاق و استبداد فضای موجود بود و این امکان را نداشتند و نتوانستند حرف خود رابیان کنند و در حسرت عمر خود را سپری کردند، اگرچه الان مردم می‌توانند نظر خود را در این فضا بیان کنند اما این پیشینه‌های تاریخی مردم ما را عقده‌مند کرده است و از نظر من این  نظرات بسیار خوب خواهد بود.»

او ادامه داد: «اکنون که پس از 20 سال این فضا عوض شده است باید بدانیم که ما هم مسئولیتی را بر عهده داریم و هر جمله‌ای که می‌نوسیم هزاران و حتی میلیون‌ها نفر این جمله را می‌بینند برای همین اندیشیدن پیش از تایپ کردن اصل مهمی است.اینکه یک فیلم‌ساز فردی متشخص است درست است ولی سایر عوامل سینما هم شناخته شده هستند.خبر فعالیت هنرمندان در هر جایی مخابره می‌شود ولی آیا کسانی که این خبر را می‌خوانند حق دارند این نظر را بدهند که ما فیلم بسازیم یا نسازیم؟مگر من یا همکارانم به شما گفته‌ایم کاری را که مربوط به شماست انحام بدهید یا انجام ندهید؟جواب مسلما خیر است؛ افرادی که به خبر من واکنش منفی نشان داده‌اند و کامنت منفی را در سایت قرار داده‌اند کار غیر اخلاقی انجام داده‌اند.»

دری گفت: «سینما حرفه‌ای است، کارگردان، نویسنده و تمام عوامل فیلم همه توان خود را در معرض دید مخاطب  قرار می‌دهد، تماشاگران هم با توجه به هزینه‌ای که پرداخت کرده اند حق دارند نظر بدهند و کار را نقد کنند (اگرچه دیگر مشاغل جامعه به این نحو مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند) حق با مخاظب است. حال چگونه این افراد وقتی که فیلم را ندیده‌اند و پولی را برای این فیلم پرداخت نکرده‌اند  دست به پیش داوری زده‌اند و با قطعیت اینگونه نظر می‌دهند؟ آیا این سو استفاده از فضای مجازی نیست؟ آیا این تلاش برای نابه‌هنگام تخریب یک پروژه سینمایی نیست؟»

او گفت: «در برخی از کامنت‌ها به نحوی به مرحوم پاشایی توهین شده است و سعی شده است او را با دیگر هنرمندان موسیقی(سنتی) مقایسه کنند؟! آیا ما حق داریم در مورد هنرمندی که دستش از دنیا کوتاه است و در زمان حیات هیچ‌گاه ادعایی مبنی بر برتری خویش نداشته است نظر بدهیم؟بعضی از مردم برای هنرمندان دیگر احترام خاصی قائل هستند که ما هم موافقیم اما آیا این دلیل می‌شود در مقام مقایسه برآمده و کسی را با دیگری مقایسه کنیم؟ آیا این طرز مقایسه کردن نوعی دیکتاتوری محسوب نمی‌شود؟»

او اظهار کرد: «کسانی که مرحوم پاشایی را با دیگر چهره‌های شاخص دیگر مقایسه کرده‌اند در پی اثبات چه هستند؟ آیا این افراد ارزش موسیقی پاپ را کمتر از موسیقی ستنی می‌دانند؟ آیا می‌خواهند نتیجه بگیرند نباید فیلمی در مورد خواننده فقید موسیقی پاپ ساخته شود؟با تمام ارادتی که به موسیقی اصیل و ستنی دارم آیا فکر نمی‌کنید در شرایط امروز جامعه و خط قرمز‌هایی که وجود دارد ساختن فیلمی درباره یک خواننده سنتی موفق نخواهد بود؟ پس دوستانی که این نظرات را داده‌اند باید متوجه باشند که ما هم به اندازه آن‌ها دارای درک و شعور هستیم و اگر کاری را انجام می‌دهیم و یا انجام نمی‌دهیم به اندازه کافی فکر کرده‌ایم.»

دری ادامه داد: «90 درصد از افرادی که کامنت گذاشته‌اند سن‌شان از فرزندان من کمتر است، آیا افرادی که برای من کامنت‌های منفی گذاشته ‌اند فکر نکرده‌اند که با توجه به سوابقی که دارم این امکان وجود ندارد که فیلم مبتذل بسازم حالا چه تاریخی باشد، چه موضوع روز و یا زندگی خواننده پاپ سفر کرده، بنابر این بهتر نبود اول فیلم ساخته شود و بعد از تماشای آن نظر بدهند؟ضمن اینکه باید بدانید ساخت چنین فیلمی بر خلاف ظاهر بسیار سخت است  و واقعا نسبت به آن بسیار محتاط هستم.»

دری در آخر عنوان کرد: «با تشکر از همه دوستانی که نظرات خود را بیان کردند به احتمال زیاد من از بیشتر این افراد بزرگتر هستم، با احساس پدرانه توصیه می‌کنم به همه مسئولیت خودمان را در مقابل حرفی که می‌زنیم بپذیریم و مرتکب چنین خطا‌هایی نشویم و من خوشحال می‌شدم اگر در کامنت‌ها پیشنهاداتی برای سخته شدن فیلم مطلوب به ویژه برای جوانان دریافت می‌کردم.»          

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    96 16
    خیلی دارن این خدا بیامرز رو بزرگ میکنن.
    • بی نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
      6 5
      خدمت تنگ نظران:"عزت و بزرگي و نيز ذلت را خداوند به انسان ميبخشد،پس شما حرص نخور."مرتضي جوان بود... خيلي ها در جواني پر كشيدند...بيماري سخت داشت...جوانها و بالغان بنام ،هنرمند و فرهيخته زيادي بودند كه پس از جدايي سخت به اغوش خدا پناه بردند.شايد اينها باشد اما همه اين نبود،بايد چيز ديگري باشد.تو گويي مرتضي پاشايي چنان سنگي در بركه هستي انداخته بود كه ارتعاش امواجش اينگونه سونامي وار قد كشيده، بايد يك چيزي بين مرتضي و خدا باشد.يك چيزي كه ما نمي دانيم و شايد خود مرتضي هم نداند.يجايي يك كاري كرده ...من نميدانم به كودكي لبخند زده يا دست مادرش را از ته دل بوسيده ...خدا دنبال بهانه هاي كوچك است اما از جنسي كه خودش ميداند. ولي اين فرموده و وعده خودش است "تعز من تشاء" ...هر كه را بخواهد عزيز مي كند.
  • مهدی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    13 24
    قبولت داریم بابا
  • علی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    56 12
    آقای کارگردان شما از کجا متوجه شدی که 90 کاربرانی که نظر دادن سنشان کمتر از فرزندان شما هست ؟ آیا افراد در کامنت ها سن خود را ذکر کرده اند یا شما علم غیب دارید ؟ این ادبیات شما رگه ای از دیکتاتوری دارد، نه نظرات کاربران مخالف شما. برادر، شما هم با سوار شدن بر موج احساسات مردم به دنبال ثروت و شهرت هستید.
  • یک جوان A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    28 5
    اول اینکه ساخت چنین فیلمی به علایق و افکار کارگردان ربط دارد و نظر دادن قبل ساخت و دیدن کار درستی نیست موضوعی که در حرف های آقای دری وجود داره اینکه متاسفانه احترام نذاشتن به افکار دیگران بین ما تبدیل به یک نوع فرهنگ شده بنده موسیقی پاپ گوش می دم اینکه پاشایی خواننده خوبی بود شکی در آن نیست اما اینکه آقای دری طوری حرف می زنند که انگار مرحوم پاشایی خواننده بزرگی بودن و اینرا یک اصل فرض می کنند کار درستی نیست
  • شهرام RO ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    10 10
    اینها فقط چون کسی در تشییع جنازه طرفدارهای خودشون شرکت نمیکنن کلی هزینه میکنن فیلم میسازن ...سریال درست میکنن...ولی مرتضی پاشایی هیچ وقت وسیله نمیشه واسه ی این آقا... تو فیلمت بساز... کاری نداشته باش بچه ها چی میگن....
  • طرفدار مرتضی A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    8 13
    ما از ساخت فیلم حمایت می کنیم.
  • تنها A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    7 3
    من با نظر آقای دری کاملا موافقم تواضع مرتضی عزیز ثابت شده بود و هیچ زمانی ادعای برتری و خودبزرگ بینی نداشت و این هم بزرگی روح اون عزیزرو ثابت میکنه و اخلاق و ادب مرتضی عزیز بود که باعث این همه محبوبیتش شده بود چه در زمان زندگی و چه در زمان پروازش تفاوتش در این بود که در زمان زندگیش تنها در کنسرتها و صفحهات شخصیش شاهد این همه محبوبیتش بودیم اما بعداززمان پرواز مرتضی عزیز تمام دنیا با چشم های خودشون شدت محبوبیت و بزرگی اون عزیزرو دیدن و این موضوع غیر قابل انکاره اگر برای بعضی ها درک بزرگی مرتضی خیلی سخته و یا در برابر ساخت این فیلم مخالفت نشون میدن تنها چیزی که برای من یادآوری میشه احساس حسادتی هست که درون برخی از افراد وجود داره شاهد تمام حرفهام قطعه هنرمندان گلستان مرتضی پاشایی تمام.
  • نسترن A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    7 4
    حتمافیلم باید ساخته بشه ما حمایت میکنیم
  • فرانک امینی A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    8 2
    با خرج طرفداراش فیلمو درست کنید.دیدید که یه ایران تشیع جنازش کردن بلاخره همهشون نه حتی المکان نصفشون حمایت میکنن.شما نگران پولش نباشید سنگ جلوی راهشون نندازین بزارین فیلم ساخته بشه لطفا ما طرفداران دلخوشیمون همینه و بس.چرا انقد با روحیه ی ماها بازی میکنید.بابا به خدا مرتضی راضی نیست از شما نمیگذره با این کاراتون.بسه دیگه تمومش کنید.
  • کیمیا A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    5 3
    ما حمااااایت میکنیم و ازتون خیلی مچکریم اگه این فیلمو بسازید
  • مریم US ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    11 3
    آقای دری خانواده خاص ازتون حمایت می کنه.و کار بسیار بزرگی دارید می کنید که زندگی اسطوره نسل ما رو به تصویر می کشید .اسطوره عشق و احساس و صبوری .واقعا متاسفم که در ساختن فیلم شما دخالت می کنند و هنوز فیلم را ندیده نظر منفی دارند.فقط در می خسادت و عقده گشایی میباشند .مرتضی با صدای ملکوتی و احساس ناب و ملویهای بی نظیر و نبوغ هنری به اضافه اخلاق خاص و صبر و استقامت بی نظیر و امید تا آخرین لحظه اسطوره ای تمام عیار لوده هست و خواهد لود ..کسی با درد و با مسکن و سرم فقط به خاطر عشق به مردم میرفت رو صحنه و حتی بااون سخت ترین شرایط کنسرت خیریه میگذاشت که دکترها انگشت به دهان بودند لایق اسطوره شدن هست اسطوره عشق و احساس وصبوری و مقاومت و با قلب عاشق و مهربان خود میلیونها نفر رو عاشق خود کرد
  • مریم US ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    6 3
    کاش فرهنگ احترام به همدیگه رو یاد بگیرن و اینکه یه کارگردان بزرگ میخوان فیلمی بسازن در حیطه این افراد نیس که دخالت کنن.و هنوز فیلن رو ندیده نظر منفی دادن معنایی حز حسادت و عقده گشایی نداره.جناب دری گرامی حمایتتون می کنیم و به حرف حسودان و تنگ نظران توجهی نکنید .
  • sara A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    8 2
    سلام جتاب دری ماداز طرفدادان مرتضی و خانواده مهترمشان هستیم وکاماا بادکار شما موافقیم و ازتون نمایت میکنیم امیدوارم که موفق بشین اسطورمون بهتر شناختهدبشن وافعاداز کار زیباتون تشکر و قدر دانی دارم
  • هوادار مرتضی پاشایی اسطوره جتودانی A1 ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    7 2
    آقای دری من به عنوان یک هوادار ضمن سپاس ازشما اعلام میکنم شما را حمایت میکنم من و همه ی خونواده خاص
  • زهره A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    5 1
    سلام جناب دری حتما به کارتون ادامه بدین طرفداران مرتضای عزیز وخانواده خاص شما روحمایت میکنن به حرف بقیه هم توجه نکنین لطفا اونا فقط نمیتونن موفقیت مرتضارو ومحبوبیتشو ببینن خودتون که بهترمیدونین ماطرفدارا دلخوشیمون بعداز پرواز مرتضای عزیز همین چیزا مثل آلبومشو مستندشو فیلمی که شما قراره بسازین هست و دلخوشیه دیگه ای نداریم شما بااین کار یادو خاطره ی اسطورمونو زنده نگه میدارین
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    10 1
    ما حمایت میکنیم فیلمو بسازید خیلی ممنون
  • عاشق مرتضی A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    5 1
    اقای دری خواهش میکنم التماس میکنم فیلمو بسازید ماازشماحمایت میکنیم تنها دلخوشیمونه ارزومه سینمابرم فیلم عشقمو نفسم پخش بشه ازشماخیلی خیلی سپاسگذارم اگه فیلمو نسازی حلالت نمیکنم
  • متین A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    5 1
    هرچه زودتر فیلمو بسازید پس چرامعطلید ما عجله داریم وشدیداحمایت میکنیم