اقتصاد ژاپن به دنبال محرک های تازه/از فوران پول تا تحریک تقاضا؛دستاوردهای آبه برای ژاپنی ها

سومین اقتصاد قدرتمند جهان ۲۰ سال است که با کاهش قیمت و انقباض اقتصاد کشورش در حال مبارزه است.

اقتصاد ژاپن در دهه های گذشته با مشکلات زیادی رو به رو بوده است.حتي محرک های پولی و مالی عظیم نيز تاکنون نتوانسته رشد سریعتری را برای ژاپن فراهم کند. این هفته بانک مرکزی ژاپن دیدار هایی دارد که بر اساس آن می خواهد تصمیم بگیرد آیا اقتصاد این کشور همچنان نیاز به محرک ها و شوک ها اقتصادی دارد یا خیر. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،در شرایط کنونی ژاپن دارای پیر ترین جمعیت جهان است، اما همراه با این موضوع میزان تولد و مهاجرت نیز در این کشور بسیار پایین است. رشد جمعيت این کشور از گذشته به كندي پيش رفته است.در اوایل سال ۱۹۹۰ رشد جمعيت این کشور بعد از جنگ دوم جهاني افت شدیدی داشت كه سبب شد كه ژاپن با کاهش کارمند و نيروي كار مواجه شود.

به دلیل تمایل پایینی که ژاپنی ها برای هزينه کردن دارند،در نتيجه شرکت هايشان در خاک خودشان سرمایه گذاری نمي كنند و به کشورهای دیگر مهاجرت مي كنند. در حال حاضر دستمزد ها و رشد اقتصادي اين كشورکاهش پیدا کرده و این کشور با رکود مکرری رو به رو است. 



آبه نومیکس افزایش شعله بدهی ها

نخست وزیرژاپن شيزو آبه ، به رییس بانک مرکزی این کشور هاروهیکو کورودا متعهد شده تا برای بازسازی دوباره اقتصاد «هرکاری» که مي تواند، انجام دهند. 

اقتصادی که آبه برنامه ریزی كرده را برخي ها «آبنومبکس» نام گذاري مي كنند.  حالا يكسال بعد ازشروع امیدوار کننده آبه نومیکس ،به نظر می آید که نتيجه ها هنوز متزلزل است. نتايج جديد نشان می دهد که اقتصاد ژاپن بین اکتبر تا دسامبر سال گذشته با صادرات کندتر روبه رو بوده و تقاضای داخلی به دلیل انقباضی که در اقتصاد رخ داده، کاهش یافته است. 

در حال حاضردولت ژاپن یکی از بدهکار ترین دولت های جهان به شمار می آید. آبه نومیکس، برنامه داشت تا ارزش ین را پایین و سود شرکت ها را بالا نگه دارد،اما این طرح در عمل موجب کاهش کاهش دستمزد ها و هزینه های داخلی شد. 

افزایش بدهی هاي اين كشور موجب شده تا دولت به فکر افزایش مالیات های بر درآمد هم باشد. آخرین بار اين تصميم در سال ۲۰۱۴ اجرايي شد و به دنبال آن هزینه های مصرف کننده و تولید ناخالص داخلی کاهش یافت و اقتصاد را به سمت رکود برد. 

بانک ها براي خروج از ركود پول چاپ کردند « اين پديده را اصطلاحا بازوکا يعني فوران کردن پول » ناميدند. برنامه ای که چاپ پول تنها در جهت خرید اوراق قرضه بود،و موجب شد تا سالانه به میزان ۶۶۰ میلیارد دلار تبديل به ين شود. نتيجه اين تصميم البته افزايش نقدینگی و افزايش قدرت خرید در کشور بود. 

راهكار دیگري كه آبه نومیکس، عملي كرد برنامه افزايش صادرات با کاهش ارزش ین بود. از سال ۲۰۱۲ که آبه این سیاست را اجرا کرده ،موفق شده در سال ۲۰۱۴  ارزش ین نسبت به دلار که قبل از اجراي طرح ۱۲۰ ین بود را به ۸۰ ین کاهش دهد.به طوري كه در حال حاضر ین دوباره در حال بازسازي است .تحليل گران مي گويند،ين به زودي ارزش خود را بدست می آورد .طي دو هفته اول آوریل ارزش ین نسبت به دلار به ۱۲۰ ین رسیده است. 

اقدام ديگر بانک مرزی ژاپن که اوایل سال جاري میلادی اجرايي شد ،كاهش نرخ بهره بانکی بود؛براي نخستین بار بهره بانكي ژاپن به زیر صفر رسيد. اقدامي كه سبب شد تا مردم از خرید ین به عنوان « پناهگاه امن» دلسرد شوند. حالا بانک مرکزی ژاپن امیدوار است که  شرکت های داخلی و مصرف کنندگان را وادار کند،بيشتر مصرف كنند و از ذخیره کردن پول دوري كنند. 

 

منبع: بلومبرگ 

22435

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =