شفا آنلاین نوشت:

رئیس شبکه بیوتکنولوژی پزشکی کشور گفت: 18 داروی نوترکیب در کشور در حال تولید است و حداقل 6 تا 7 قلم داروی دیگر هم در 2 سال آینده تولید خواهد شد.

دکتر فریدون مهبودی ضمن اعلام این خبر گفت: از نظر تعداد داروهای نوترکیب یا هایتک در دنیا نسبت به سایر کشورهای دیگر تقریبأ جزء رده های بالا قرار داریم؛ در آسیا بعد از ژاپن و کره جنوبی در رده سوم و در جهان در رده هفتم یا هشتم قرار داریم.

وی با اشاره به این که یک جا داشتن سبد داروهای گران قیمت بیوتکنولوژی، در کمتر کشوری وجود دارد تصریح کرد: در واقع این امر سبب شده تا صرفه جویی بالغ بر 650 میلیون دلاری ارزی داشته باشیم.

 

ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همزمان با آغاز دولت یازدهم

وی با اشاره به این که رسالت های وزارت بهداشت تأمین دارو (وارداتی و تولید داخل) است، گفت: بخش داروهای وارداتی نیازمند مدیریت بیشتری است،حال آنکه دوره قبل مشکلات ارزی نداشتیم، حتی میزان ارز تخصیص یافته به دارو، 2 برابر روند معمول بود.

مهبودی گفت: بخش دیگر قیمت بود؛ قیمت داروهای وارداتی ما در ایران بسیار بالاست، در وزارت بهداشت دولت یازدهم این مدیریت صورت گرفت که قیمت دارو به قیمت منطقه ای بر گردد، این سیاست گذاری بسیار موفق بود و موجب کاهش ارزبری قابل ملاحظه و کاهش هزینه بیمار گردید.

عضو هیئت مدیره شرکت سیناژن با بیان این که برای کنترل داروهای تولید داخل به چند شاخص نیازمندیم؛ گفت: با مدیریت واردات دارو، عملأ تولید داخل قدرت می یابد و با اعمال یک سیاست خوب از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو یعنی با کنترل واردات؛ تولید داروهای داخلی در حال نفس گرفتن است.

وی افزود: زمانی که یک دارو در هر کشوری تولید می گردد، واردات آن دارو منوط به پرداخت تعرفه گمرکی و سود بازرگانی است.به همین خاطر با تصویب قانونی مبنی بر این که واردات دارو حداکثر 10 درصد از نیاز کشور باشد حمایت از تولید داخلی قوت بیشتری گرفت که از مصوبات تأثیر گذار در این دولت است و اکنون باید شاهد اجرائی شدن آن باشیم. با جا افتادن این قانون، انقلاب بزرگی در حمایت از تولید داروهای داخلی رخ خواهد داد.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران با اشاره به این که هر کشوری در زمینه دارو سیاست خاص خود را دارد و در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران داروهایی که از نظر کیفیت مورد تأئید سازمان غذا و دارو نیستند اجازه وارد شدن پیدا نمی کنند؛ تأکید کرد: ما در سال های 1388 تا 1391 بزرگترین مشکلمان همین بود، یعنی ورود داروهایی که اجازه فروش حتی در کشور خودشان نداشتند اما به کشور ما وارد می شدند.

وی بیان کرد: این گونه داروها ، با قیمت خیلی ارزان تولید و وارد کشور می شد و با داروهای تولید داخل که از کیفیت بالا برخوردار بود و مواد و تجهیزات تولید آنها به علت تحریم ها به سختی تأمین می شدند، به رقابت کشانده می شدند، در صورتی که تولید، یک ارزش افزوده برای کشور است و موجب اشتغال زایی و افزایش درآمد ناخالص کشور و در نهایت افزایش قدرت ملی می گردد.

مهبودی گفت: تولید کننده ای که 25 درصد مالیات و 8 درصد ارزش افزوده و مالیات مستقیم بر در آمد کارمندان می دهد، حدود 33 درصد از درآمد شرکتش به جیب دولت می رود. در صورت ضعیف شدن تولید کننده سهم درآمد دولت هم کاهش می یابد و سود نصیب وارد کننده ای می شود که بدون قانونمندی خاص دارو را وارد می کند و تعرفه گمرکی و سود بازرگانی هم نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: اما واردات داروهای ارزان به چه قیمتی؟ به قیمت کیفیت؟ ما طی سال های 1388 تا 1391 با مشکلات عدیده ای در زمینه داروهای بی کیفیت مواجه بودیم.

رئیس شبکه بیوتکنولوژی پزشکی کشور گفت: خوشبختانه طی یک سال اخیر تمرکز بر ایجاد قوانینی مبنی بر سرو سامان دادن به محصولات تولیدی و وارد اتی شد تا از سوی سازمان غذا و دارو نیز مدیریت شود.

وی ادامه داد: در داروهای بیوتکنولوژی تقریبأ بیش از حد 70 درصد نیاز داخل کشور را تأمین می کنیم و تنها 30 درصد وارداتی است. در حالی که در کشوری مانند ترکیه هنوز 100 درصد وارد می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 1
    احتمالا همون دارو ها و سرنگ هاي چيني بودند